Lease advies ... 1.6D of 2.0D

Geleverd vanaf 2003
depeljo
2nd Gear member
Berichten: 190
Lid geworden op: 05.02.2006 - 23:48

Volvorijden schreef:
Tips omtrent overname eigen wagen, en wat je extra kan krijgen (volgens de dealer niks, vanwege fleetkorting) zijn altijd welkom!
Kan je iets gedetaileerder zijn waarom je na 1,5 jaar je auto wil overnemen?
Misschien kan ik je dan wat beter opweg helpen...
Enkel en alleen omdat ik kan overstappen op een firmawagen...en met twee tegelijk rijden is nogal moeilijk. :P Is in perfecte conditie. Bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Volvorijden schreef:Bij veel snelweg werk zal ik voor de optie van Bart gaan een 2.0D met 5-bak. Lekker vlot en minder schakelen!!!!
ik weet niet hoe de 5 bak qua toerenverhoudingen ligt tov de 6 bak, maar ik waardeer heel erg mijn 6 bak! Het grote voordeel is dat je de motor strak rond zijn optimale toerental kunt houden in 't normale verkeer en daarnaast op de autobahn /snelweg ook met relatief weinig toeren snel onderweg bent. Het "genot" een versnelling minder te hebben kan ik me dus niet helemaal voorstellen.

Overigens, een 1,6 zal het in een vlakke omgeving best kunnen doen. Maar wat een genot met je 2 liter als je ook eens wat heuvels doorkruist. Ik kan je vertellen dat er dan heel wat auto's zomaar aan je linker kant wegzakken terwijl je zelf rustig op de cruise doorhaalt omhoog.

Qua verbruik zul je met een 1,6 zuiniger rijden, maar maak je daar vaak gebruik van de mogelijkheden, dan haal je denk ik ook zomaar een 5,9-6,0 l/100km en dat is ook mogelijk met een 2.0.

Desondanks blijft de keuze tussen extra luxe en wat power een persoonlijke!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Een 5 bak op de 2.0D geeft een iets schonere en iets zuinigere auto (met een 6 bak kon je in de 6 toch ook al nooit je top halen)
Volvo for life
Daanh78
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 18.05.2006 - 00:19
Locatie: Heerhugowaard

Zuiniger? Ik dacht dat de 6 juist als overdrive bedoeld was? Om juist 120 (of wat dan ook) te kunnen rijden met lagere toeren, dus zuiniger?
Volvo V50 1,6D
Barentz Blue, Edition II, 17inch Sagitta, Keyless-Drive, Aluminium inleg, Sportstuur en sportpook met alu, S40 Grille, Spoiler, Sunblinds, Parrot 3400 GPS, afneembare trekhaak, etc...
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

de 5 bak heeft wat kleine voordelen (gegevens 6 bak tussen haakjes)
CO2 uitstoot: 148g/km (154g/km)
tussenacceleratie 80/120km/h in hoogste versnelling: 9,5 s (13.0s)
gemiddeld verbruik: 5,6ltr (5,8ltr)
zuinigheidscategorie C (D)
prijs verschil € 135,-- in het voordeel van de 5 bak
Volvo for life
Peewee1979
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 24.09.2006 - 20:05

bart simpson schreef:de 5 bak heeft wat kleine voordelen (gegevens 6
tussenacceleratie 80/120km/h in hoogste versnelling: 9,5 s (13.0s)
Die is nogal makkelijk :)

Is er ook een vergelijking met 80-120 beide in z'n 5?
4 September 2006: Dankbaar en blij met de geboorte van mijn Volvo V50 Edition II Sports Mobility Line. Huidskleur Titanium Grey Pearl. Wij noemen hem V50.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

@ peewee1979, die gegevens zijn er helaas niet....... maar aan het lagere verbruik en de lagere CO2 uitstoot is volgens mij niet te tornen.
Volvo for life
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Wat is nu eigenlijk het voordeel van een 6-bak ?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

IkeV70 schreef:Wat is nu eigenlijk het voordeel van een 6-bak ?
dat vroeg ik me ook af toen ik deze cijfers kreeg.
depeljo
2nd Gear member
Berichten: 190
Lid geworden op: 05.02.2006 - 23:48

Van de 5bak is niks terug te vinden in de belgische brochure, ook niet in de configurator...moet die nog uitkomen?
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

depeljo schreef:Van de 5bak is niks terug te vinden in de belgische brochure, ook niet in de configurator...moet die nog uitkomen?
dit is een week terug geintroduceerde uitvoering, deze staat ook nog niet in de Nederlandse configurator.
depeljo
2nd Gear member
Berichten: 190
Lid geworden op: 05.02.2006 - 23:48

bart simpson schreef:
depeljo schreef:Van de 5bak is niks terug te vinden in de belgische brochure, ook niet in de configurator...moet die nog uitkomen?
dit is een week terug geintroduceerde uitvoering, deze staat ook nog niet in de Nederlandse configurator.
Weer iets om m'n dealer met te imponeren :) Van het inbouwen van de C70 cupholders/rollerdeck in een V50 had hij ook nog niet gehoord. Iemand nog tips daarover?

Ben nog altijd niet uit aan de 2.0D of 1.6D...ga zaterdag nog een testrit doen. Tot nu toe 1.6D gewoon, de 2.0D was weliswaar krachtiger, maar leek me ook luidruchtiger en nerveuzer...
Pulseke
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 30.11.2006 - 21:17

Ik heb met een 1.6D en 2.0D gereden. Ik vond de 1.6D iets trager maar wel het stilste, het soepelste en het zuinigste. In Belgie is de 1.6D ook fiscaal het voordeligste.

Als ik dan zou mogen kiezen voor een betere uitrusting, zou ik ook zeker voor die 1.6D gaan. Ik heb nu ook een 1.6D en vind hem op de snelweg echt heel stil (ook al heb ik geen 6e versnelling), zelfs bij 170 km/h is hij nog stil (en draait hij denk ik 3400 rpm ofzo).

De meeste mensen die ik ken waren er ook vrij sceptisch over maar zijn nu echt wel positief!

grtz
Taeke
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 29.01.2006 - 23:32
Locatie: Den Haag

Yep, ik heb ook nog getwijfeld tussen de 1.6 en de 2.0! Is dus een dik uitgeruste 1.6D geworden. Ik wilde per se niet bezuinigen op de opties, vandaar.

Spijt heb ik zeker niet, al verlangde ik vandaag op de Autobahn toch wel naar wat extra pk's. :D 195 op de teller is de max.
Verder vind ik die 1.6D juist een heel stille en soepele motor. 2.0D heb ik niet gereden, mijn referentie is de Alfa 156 JTD 16v die ik hiervoor had.
S40 1.6D Edition II Sport
Volvorijden
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 26.02.2006 - 13:48
Locatie: Apeldoorn

de 5 bak heeft wat kleine voordelen (gegevens 6 bak tussen haakjes)
CO2 uitstoot: 148g/km (154g/km)
tussenacceleratie 80/120km/h in hoogste versnelling: 9,5 s (13.0s)
gemiddeld verbruik: 5,6ltr (5,8ltr)
zuinigheidscategorie C (D)
prijs verschil € 135,-- in het voordeel van de 5 bak
Dit vind ik erg grappig. 2 jaar geleden introduceerde Mercedes-Benz de 7 traps automaat. Dit om de motoren in een gunstiger toerengebied te houden waardoor de uitstoot lager zal blijven. Dit vind ik een leuke uitzondering :lol:
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
Volvorijden
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 26.02.2006 - 13:48
Locatie: Apeldoorn

Wat is nu eigenlijk het voordeel van een 6-bak ?
_________________
V70 - 2.5D
Dat je meer màg schakelen. Voor de rest natuurlijk in te vullen door je eigen manier van reizen. Rijdje veel lange afstanden op de snelweg. Of rijd je meerdere korte stukken op een dag met veel file of langzaamrijden verkeer.
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Volvorijden schreef:
de 5 bak heeft wat kleine voordelen (gegevens 6 bak tussen haakjes)
CO2 uitstoot: 148g/km (154g/km)
tussenacceleratie 80/120km/h in hoogste versnelling: 9,5 s (13.0s)
gemiddeld verbruik: 5,6ltr (5,8ltr)
zuinigheidscategorie C (D)
prijs verschil € 135,-- in het voordeel van de 5 bak
Dit vind ik erg grappig. 2 jaar geleden introduceerde Mercedes-Benz de 7 traps automaat. Dit om de motoren in een gunstiger toerengebied te houden waardoor de uitstoot lager zal blijven. Dit vind ik een leuke uitzondering :lol:
We hebben het hier over een handbak, een laag toerental betekend overigens niet automatisch een volledigere verbranding.
Volvorijden
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 26.02.2006 - 13:48
Locatie: Apeldoorn

We hebben het hier over een handbak.


Vraagje
Wat is het verschil in het aantal versnellingen tussen een 6-bak en een 6-traps automaat?
een laag toerental betekend
Maar het is wel de reden om een 6-bak toe te passen. De diesel van nu zijn krachtig genoeg om grote 'stappen' te nemen.
Je kan met een 6 bak vaak makkelijker een versnelling overslaan dan met een 5 bak.
gunstiger toerengebied
Staat daar een laag toerental?????
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Voor een racewagen snap ik het (kleine) voordeel van een 6-bak wel, voor een normale auto niet, noch voor benzine/lpg, noch voor diesel.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Volvorijden schreef:
We hebben het hier over een handbak.
Wat is het verschil in het aantal versnellingen tussen een 6-bak en een 6-traps automaat?
Het aantal is idd gelijk, de overbrengingsverhoudingen zijn totaal verschillend, het verbruik inherent daaraan ook.
Volvorijden schreef:
een laag toerental betekend
Maar het is wel de reden om een 6-bak toe te passen. De diesel van nu zijn krachtig genoeg om grote 'stappen' te nemen.
Je kan met een 6 bak vaak makkelijker een versnelling overslaan dan met een 5 bak.
Je geeft zelf al aan dat er misschien sprake kan zijn van een teveel aan versnellingen als je versnellingen "over kunt slaan", de meerwaarde van een 6 bak is uiterst beperkt imho
Volvorijden schreef:
gunstiger toerengebied
Staat daar een laag toerental?????
Diesels draaien doorgaans geen hoge toerentallen om een maximaal koppel af te geven.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”