Ik heb mijn auto bij van Aarle (Volvo specialist in Nuland) gekocht. Ik meen toch wel gelezen te hebben dat jij garantie/coulance van de Volvo dealer hebt gehad, zonder dat je hem daar gekocht hebt?Gouwe schreef:Dat "probleem" heb ik ook, maar ik los dat als volgt op: Ik rijd in Pure het dorp uit, daarna schakel ik over naar save, bijna op de plaats van bestemming schakel ik weer naar Pure. Zorg dat je voor minimaal 20 kilometer actieradius in de accu houdt, dan laadt de motor niet bij. Terugweg doe ik het in omgekeerde volgorde.Tsjemp schreef: ........Helaas zijn mijn afstanden te groot en de oplaadpunten te ver weg om altijd te kunnen "stekkeren"......
Tip! Als je nog maar 15 km actieradius hebt kun je ook naar AWD overschakelen, ook dan laadt de accu niet bij.
Heb jij de auto bij een Volvo dealer gekocht trouwens? Ik niet, maar kreeg nadat de auto Vernederlandst was (auto komt uit Zweden) wel van Volvo Nederland een rijtraining van 45 minuten aangeboden....
Opladen in de Save stand
- Tsjemp
- 3rd Gear member
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43
Laatst gewijzigd door Tsjemp op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Dat het omzetten van diesel naar electriciteit, opslaan in de accu, later weer terug naar de electromotoren gepaard gaat met extra energieverlies staat vast. In hoeverre je dit extra verlies compenseert binnen de bebouwde kom omdat de dieselmotor daar veel inefficienter is dan de elektrische aandrijving is afhankelijk van veel omstandigheden en factoren. Als je de hele rit in hybride stand rijdt is het natuurlijk niet zo dat in de bebouwde kom alles op diesel gaat. Bij elk stoplicht slaat de motor af en de eerste paar meters acceleren zullen electrisch gaan, alsmede de stukken langzaam rijden. Ook kun je je afvragen of je die 12 km op de accu wel haalt als je veelvuldig moet stoppen en accelereren.
Ik betwijfel ten zeerste, zeker in het algemeen, dat de Save stand kan leiden tot lager diesel-gebruik.
(Uiteraard is het voor de luchtkwaliteit binnen de bebouwde kom wel een stuk beter is om alles electisch te rijden)
Ik betwijfel ten zeerste, zeker in het algemeen, dat de Save stand kan leiden tot lager diesel-gebruik.
(Uiteraard is het voor de luchtkwaliteit binnen de bebouwde kom wel een stuk beter is om alles electisch te rijden)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- Tsjemp
- 3rd Gear member
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43
Wanneer ik in de Save stand de accu's geladen heb rijdt ik binnen de bebouwde kom in de Pure stand. De 12 km is praktijkverbruik van gisteren.IkeV70 schreef: Dat het omzetten van diesel naar electriciteit, opslaan in de accu, later weer terug naar de electromotoren gepaard gaat met extra energieverlies staat vast. In hoeverre je dit extra verlies compenseert binnen de bebouwde kom omdat de dieselmotor daar veel inefficienter is dan de elektrische aandrijving is afhankelijk van veel omstandigheden en factoren. Als je de hele rit in hybride stand rijdt is het natuurlijk niet zo dat in de bebouwde kom alles op diesel gaat. Bij elk stoplicht slaat de motor af en de eerste paar meters acceleren zullen electrisch gaan, alsmede de stukken langzaam rijden. Ook kun je je afvragen of je die 12 km op de accu wel haalt als je veelvuldig moet stoppen en accelereren.
Ik betwijfel ten zeerste, zeker in het algemeen, dat de Save stand kan leiden tot lager diesel-gebruik.
(Uiteraard is het voor de luchtkwaliteit binnen de bebouwde kom wel een stuk beter is om alles electisch te rijden)
Al zou het gelijk zijn aan elkaar, dan geef ik nog de voorkeur aan om binnen de bebouwde kom 100% electrisch te rijden. Pure dus.
Vandaag mijn eerste afrekening gehad van EV Company. Omgerekend per km 15,8 cent! Volgende keer maar ander pasje gebruiken. Hoger starttarief, maar aanzienlijk lagere kWh prijs.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6698
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
@ Tsjemp: Ik heb mijn auto gekocht bij een handelaar / autobedrijf. De garantie op de accu / ISG etc wordt door Volvo Cars gedragen. Dat staat dus los van waar je de auto hebt gekocht is mijn ervaring.
Laatst gewijzigd door Gouwe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6698
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik heb een pas van de ANWB. Betaal 5 euro per maand en heb daarmee extra startkosten voor de kaartleverancier afgekocht.Tsjemp schreef: Vandaag mijn eerste afrekening gehad van EV Company. Omgerekend per km 15,8 cent! Volgende keer maar ander pasje gebruiken. Hoger starttarief, maar aanzienlijk lagere kWh prijs.
Gek genoeg heb ik een openbare paal van Allego voor mijn deur en ik betaal omgerekend 0,34 cent per KW incl. BTW, en lijk verder geen starttarief te betalen aan Allego. Omgerekend kom ik op 9 cent/kilometer (9 KW * 0,34)/35 km in de BTW.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6698
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik vind je betwijfeling nogal verbazingwekkend; je geeft zelf al aan dat het vast staat dat het omzetten van diesel naar elektra v.v. tot energieverlies leidt, dus meer dieselverbruik is dan toch het logische gevolg?IkeV70 schreef: Dat het omzetten van diesel naar electriciteit, opslaan in de accu, later weer terug naar de electromotoren gepaard gaat met extra energieverlies staat vast. In hoeverre je dit extra verlies compenseert binnen de bebouwde kom omdat de dieselmotor daar veel inefficienter is dan de elektrische aandrijving is afhankelijk van veel omstandigheden en factoren. Als je de hele rit in hybride stand rijdt is het natuurlijk niet zo dat in de bebouwde kom alles op diesel gaat. Bij elk stoplicht slaat de motor af en de eerste paar meters acceleren zullen electrisch gaan, alsmede de stukken langzaam rijden. Ook kun je je afvragen of je die 12 km op de accu wel haalt als je veelvuldig moet stoppen en accelereren.
Ik betwijfel ten zeerste, zeker in het algemeen, dat de Save stand kan leiden tot lager diesel-gebruik.
(Uiteraard is het voor de luchtkwaliteit binnen de bebouwde kom wel een stuk beter is om alles electisch te rijden)
De stand hybrid is voor luie rijders zoals mijn instructeur aangaf destijds

Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Nee, andersom. Ik twijfel er niet aan dat je meer diesel verbruikt, ik twijfel er juist aan dat je *minder* diesel zou verbruiken mbv de Save stand, zoals door de anderen in dit topic beweerd / ondersteund wordt.Gouwe schreef:Ik vind je betwijfeling nogal verbazingwekkend; je geeft zelf al aan dat het vast staat dat het omzetten van diesel naar elektra v.v. tot energieverlies leidt, dus meer dieselverbruik is dan toch het logische gevolg?IkeV70 schreef: Dat het omzetten van diesel naar electriciteit, opslaan in de accu, later weer terug naar de electromotoren gepaard gaat met extra energieverlies staat vast. In hoeverre je dit extra verlies compenseert binnen de bebouwde kom omdat de dieselmotor daar veel inefficienter is dan de elektrische aandrijving is afhankelijk van veel omstandigheden en factoren. Als je de hele rit in hybride stand rijdt is het natuurlijk niet zo dat in de bebouwde kom alles op diesel gaat. Bij elk stoplicht slaat de motor af en de eerste paar meters acceleren zullen electrisch gaan, alsmede de stukken langzaam rijden. Ook kun je je afvragen of je die 12 km op de accu wel haalt als je veelvuldig moet stoppen en accelereren.
Ik betwijfel ten zeerste, zeker in het algemeen, dat de Save stand kan leiden tot lager diesel-gebruik.
(Uiteraard is het voor de luchtkwaliteit binnen de bebouwde kom wel een stuk beter is om alles electisch te rijden)
Ik denk trouwens dat de schatting van Tsjemp dat het opladen van de accu naar een bereik van 0 naar 20 km (effectief 12 km) slechts 0.6 liter diesel kost te optimistisch is. Dat zou neerkomen op 5 liter diesel per 100km electrisch rijden. Dat is haast zuiniger dan direct op diesel rijden. Dat kan niet.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Mijn ervaring is dat de save stand pas boven de 90 km/h effectief is en dan eigenlijk alleen bij constante snelheid.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Maar met leeg gereden accu zal de auto in hybrid steeds de accu willen bijladen tot iets meer dan het minimum en dat is met een verhoogd stationair lopende D5 bij stilstand niet heel prettig. Ook merk je dat na de eerste meters elektrisch wegrijden de buffer in de HV accu wordt aangevuld met een onzuinig lopende D5 tot gevolg. Autovisie heeft dat eens gedaan. De V60 is onder die omstandigheden zelfs onzuiniger dan een Peugeot 407 diesel hybride.Gouwe schreef:Ik vind je betwijfeling nogal verbazingwekkend; je geeft zelf al aan dat het vast staat dat het omzetten van diesel naar elektra v.v. tot energieverlies leidt, dus meer dieselverbruik is dan toch het logische gevolg?IkeV70 schreef: Dat het omzetten van diesel naar electriciteit, opslaan in de accu, later weer terug naar de electromotoren gepaard gaat met extra energieverlies staat vast. In hoeverre je dit extra verlies compenseert binnen de bebouwde kom omdat de dieselmotor daar veel inefficienter is dan de elektrische aandrijving is afhankelijk van veel omstandigheden en factoren. Als je de hele rit in hybride stand rijdt is het natuurlijk niet zo dat in de bebouwde kom alles op diesel gaat. Bij elk stoplicht slaat de motor af en de eerste paar meters acceleren zullen electrisch gaan, alsmede de stukken langzaam rijden. Ook kun je je afvragen of je die 12 km op de accu wel haalt als je veelvuldig moet stoppen en accelereren.
Ik betwijfel ten zeerste, zeker in het algemeen, dat de Save stand kan leiden tot lager diesel-gebruik.
(Uiteraard is het voor de luchtkwaliteit binnen de bebouwde kom wel een stuk beter is om alles electisch te rijden)
De stand hybrid is voor luie rijders zoals mijn instructeur aangaf destijds![]()
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6698
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik rijd dus ook echt nooit in de de Hybrid stand...... Ik schakel zelf tussen Pure en Save en die laatste gebruik ik alleen maar als de accu nog tenminste voor 20 km actieradius vol zit. Dan hoeft de motor niet als generator te werken.
Rondje boodschappen doen in het dorp doe ik helemaal elektrisch (Pure). Laat je de auto in Hybrid staan dan weet ik zeker dat de motor af en toe aan zal slaan. DIt kost m.i. niet alleen veel brandstof maar is ook niet goed voor de levensduur van de motor / EGR systeem.
Grofweg rijd ik in de bebouwde kom elektrisch en buiten de bebouwde kom in Save op diesel. Zoals je zelf al aangeeft is de diesel efficiënter bij een gelijkmatige snelheid. Ben trouwens wel benieuwd naar hoe je tot die ervaring van boven de 90 km/uur gekomen bent.
Rondje boodschappen doen in het dorp doe ik helemaal elektrisch (Pure). Laat je de auto in Hybrid staan dan weet ik zeker dat de motor af en toe aan zal slaan. DIt kost m.i. niet alleen veel brandstof maar is ook niet goed voor de levensduur van de motor / EGR systeem.
Grofweg rijd ik in de bebouwde kom elektrisch en buiten de bebouwde kom in Save op diesel. Zoals je zelf al aangeeft is de diesel efficiënter bij een gelijkmatige snelheid. Ben trouwens wel benieuwd naar hoe je tot die ervaring van boven de 90 km/uur gekomen bent.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Ik heb gemerkt dat het verschil tussen rijden in de hybrid stand (handmatig met de pook naar links) en de save stand vanaf pakweg 85 à 90 km/h en hoger, minder groot is dan bij lagere snelheden. Dus bijladen in de bebouwde kom is best wel onzuinig omdat de D5 al meer moet werken en de ISG zwaarder belast wordt dan in de AWD stand.
Waarschijnlijk heeft de PIH bij hogere constante snelheden een koppeloverschot en is dat blijkbaar sweatspot om Save te gebruiken.
Ik rij in de bebouwde kom meestal in Pure (zomer) / Hybrid (winter ivm airco/stoelverwarming). Als ik niet al te lange snelwegritten moet maken in Hybrid (handmatig), zodat ik het eerste en laatste deel elektrisch kam rijden. De Save stand gebruik ik meer als ik weet dat een langer stuk elektrisch moet rijden naar mijn bestemming in de binnenstad of als ik de auto langer wil parkeren zonder dat ik kan bijladen. Op langere snelwegritten AWD (of tijdens gladheid). De auto is een stuk alerter met ondersteuning van de ERAD. Power is meer voor de bergen of snel langs iemand te blazen...
Waarschijnlijk heeft de PIH bij hogere constante snelheden een koppeloverschot en is dat blijkbaar sweatspot om Save te gebruiken.
Ik rij in de bebouwde kom meestal in Pure (zomer) / Hybrid (winter ivm airco/stoelverwarming). Als ik niet al te lange snelwegritten moet maken in Hybrid (handmatig), zodat ik het eerste en laatste deel elektrisch kam rijden. De Save stand gebruik ik meer als ik weet dat een langer stuk elektrisch moet rijden naar mijn bestemming in de binnenstad of als ik de auto langer wil parkeren zonder dat ik kan bijladen. Op langere snelwegritten AWD (of tijdens gladheid). De auto is een stuk alerter met ondersteuning van de ERAD. Power is meer voor de bergen of snel langs iemand te blazen...
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Tsjemp
- 3rd Gear member
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43
Bijladen in de bebouwde kom lijkt mij ook heel onlogisch. Bijladen doe ik op de snelweg bij snelheden van 100+. Mijn afstanden zijn ook meestal groter dan 100 km.RoaldH schreef: I Dus bijladen in de bebouwde kom is best wel onzuinig omdat de D5 al meer moet werken en de ISG zwaarder belast wordt dan in de AWD stand.
Waarschijnlijk heeft de PIH bij hogere constante snelheden een koppeloverschot en is dat blijkbaar sweatspot om Save te gebruiken.
Ik rij in de bebouwde kom meestal in Pure (zomer) / Hybrid (winter ivm airco/stoelverwarming). Als ik niet al te lange snelwegritten moet maken in Hybrid (handmatig), zodat ik het eerste en laatste deel elektrisch kam rijden. De Save stand gebruik ik meer als ik weet dat een langer stuk elektrisch moet rijden naar mijn bestemming in de binnenstad of als ik de auto langer wil parkeren zonder dat ik kan bijladen. Op langere snelwegritten AWD (of tijdens gladheid). De auto is een stuk alerter met ondersteuning van de ERAD. Power is meer voor de bergen of snel langs iemand te blazen...
Binnen de bebouwde kom rijd ik op pure en nu mbv de standkachel om te verwarmen en eventueel de stoelverwarming. Zodra ik de bebouwde kom uit ben gaat de save knop aan. De laatste 30 km na huis rijd ik altijd hybride. B weg en een heel klein stukje bebouwde kom, maar dan met warme motor.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
-
- 1st Gear member
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 14.12.2014 - 17:00
Opladen tijdens het rijden is een onzin functie (vanuit economisch perspectief). Doe maar een simpele test.
Rij een stukje rustig (100 km /u op de cruisecontrol) op een snelweg. Forceer de auto in diesel stand. Kijk wat het actuele brandstofverbruik is. Zet nu terug in Hybride stand, en zet de laadknop aan. Zie nogmaals het actuele brandstofverbruik. Dat zal wel heel hard stijgen.
Dan uitrekenen, hoe lang het duurt om die 20 km aan batterij vol te laden. Reken uit hoeveel brandstof je "extra" verbruikt, en hoeveel die 20 km jou per km kosten. Ik denk dat het voordeliger is om op diesel te blijven rijden.
Feit: Je verbruikt "dure" diesel, om later "goedkoop" elektrisch te rijden. Dat is dubbelop.
Rij een stukje rustig (100 km /u op de cruisecontrol) op een snelweg. Forceer de auto in diesel stand. Kijk wat het actuele brandstofverbruik is. Zet nu terug in Hybride stand, en zet de laadknop aan. Zie nogmaals het actuele brandstofverbruik. Dat zal wel heel hard stijgen.
Dan uitrekenen, hoe lang het duurt om die 20 km aan batterij vol te laden. Reken uit hoeveel brandstof je "extra" verbruikt, en hoeveel die 20 km jou per km kosten. Ik denk dat het voordeliger is om op diesel te blijven rijden.
Feit: Je verbruikt "dure" diesel, om later "goedkoop" elektrisch te rijden. Dat is dubbelop.
- Tsjemp
- 3rd Gear member
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43
Heb ik gedaan, probeer maar. Zie onderstaande tekst.haik01 schreef: Opladen tijdens het rijden is een onzin functie (vanuit economisch perspectief). Doe maar een simpele test.
Rij een stukje rustig (100 km /u op de cruisecontrol) op een snelweg. Forceer de auto in diesel stand. Kijk wat het actuele brandstofverbruik is. Zet nu terug in Hybride stand, en zet de laadknop aan. Zie nogmaals het actuele brandstofverbruik. Dat zal wel heel hard stijgen.
Dan uitrekenen, hoe lang het duurt om die 20 km aan batterij vol te laden. Reken uit hoeveel brandstof je "extra" verbruikt, en hoeveel die 20 km jou per km kosten. Ik denk dat het voordeliger is om op diesel te blijven rijden.
Feit: Je verbruikt "dure" diesel, om later "goedkoop" elektrisch te rijden. Dat is dubbelop.
Vandaag 2x geladen op de snelweg. Laden duurt ongeveer 20km. Het meerverbruik is 2-3 liter per 100 km. We gaan uit van 3 liter.
Dus 20/100 x 3 liter is 0,6 liter. Dan is er weer voor 20km stroom. In de praktijk blijkt dit (vandaag) 12 km werkelijk te zijn.
12 km rijden binnen de bebouwde kom kost minimaal 1 liter diesel.
Opladen op de snelweg is dus beter dan diesel rijden binnen de bebouwde kom.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva