(opnieuw?) voorstellen , oriënteren aankoop Volvo 240 : vragen.

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Maurice van Mourik
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 29.01.2007 - 20:44
Locatie: Enschede

Heerlijke auto! Niet dat ik er al veel mee gereden heb sinds aanschaf, nog geen halve tank o.O Maar die kilometers zijn heel plezierige.
Zo langzamerhand pak ik wat klusjes aan en leer ik de auto beetje bij beetje kennen.

Ik heb zo'n 12-13 jaar Citroën Visa gereden en die ken ik van haver tot gort. Nu dus een andere auto leren kennen, en da's weer een hele uitdaging.
De keus viel dus op een V240 vanwege z'n sleutelvriendelijkheid en overzichtelijkheid.
Ik ben nog in afwachting van LED steeklampjes , dan kan ik het complete dashboard afmaken.

Volgende stap is kijken waarom de benzinemeter nog geen teken van leven geeft. Ik had de massa-aansluiting in de kofferbak al schoongemaakt en teruggemonteerd met een paar nieuwe veerringetjes maar dat bleek niet voldoende. Dan toch het meterpaneel nog maar eens aan een extra onderzoek onderwerpen en proberen om de signaalleiding in de kofferbak eens aan massa te leggen of 'ie zo signaal oppikt.

Met de oude Visaatjes was dat allemaal gesneden koek...
Volvo 240 2.0 GLT 1993 (HB-HG-63)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30233
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De 240 is ook een sleutelvriendelijke auto, komt helemaal goed.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Gustaf Larson
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
Locatie: Arnhem

Je bent wel van dramatisch onveilig naar het meest veilige uit 1993 gegaan. Nogal een verandering. Als je begint met klussen aan een 240: youtube is your friend. Bewegende beelden, al zijn ze nog zo slecht, maken snel veel duidelijk. Verder goed zoeken op fora naar mensen die dezelfde fouten al eens hebben gemaakt. Hopelijk hebben ze er zelfs foto's van gemaakt.
En anders een Haynes gids. Ik heb hem nog niet maar ga er toch maar 1 aanschaffen. Het vervelende is het gebrek aan genoeg plaatjes. (naar mijn zin) Wel duidelijk stappenplannen omschreven en aanhaalmomenten e.d. vermeld.
Met de Haynes in de hand, vervolgens gericht zoeken op internet, heb ik met onze Xsara Picasso ook heel veel klussen zelf kunnen doen i.p.v. meteen de auto wegbrengen naar een garage als hij weer eens een gekke storing had. (heeft)
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Ik heb ook de OTP (Official Technical Publications) DVD gekocht van de 240 serie: alle werkplaatshandboeken en onderdelenboeken erop! Tegenwoordig kun je hem ook kopen als USB stick.
Je kunt printen om mee te nemen naar de auto....kijk bijvoorbeeld hier eens:

https://shop.nordicar.com/nl-nl/volvo-p ... ellen.html
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21708
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Weet je wat het is? Als je goed zoekt op internet kun je voortaan zelf je onderhoud doen! Wat voor storing of onderhoud, er bestaat een filmpje van op het grote www. Je hoeft alleen maar de onderdelen te kopen.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Gustaf Larson
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
Locatie: Arnhem

whitehorsekart schreef: Ik heb ook de OTP (Official Technical Publications) DVD gekocht van de 240 serie: alle werkplaatshandboeken en onderdelenboeken erop! Tegenwoordig kun je hem ook kopen als USB stick.
Je kunt printen om mee te nemen naar de auto....kijk bijvoorbeeld hier eens:

https://shop.nordicar.com/nl-nl/volvo-p ... ellen.html
Kijk dat zijn handige tips.
Net gisteravond de Haynes besteld bij estate-service. Even kijken hoever ik daarmee kom.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
Gebruikersavatar
Gustaf Larson
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
Locatie: Arnhem

Msuidgeest schreef: Weet je wat het is? Als je goed zoekt op internet kun je voortaan zelf je onderhoud doen! Wat voor storing of onderhoud, er bestaat een filmpje van op het grote www. Je hoeft alleen maar de onderdelen te kopen.
En daar zit het hem nou net hè?
Het interweb staat vol met fora van mensen die een vaag probleem voorleggen en op zoek zijn naar hun verlosser.
Tegen mensen met minder technische kennis die vinden dat ik veel kan zeg ik altijd: Het verschil tussen mij en een echte monteur is dat een monteur kan vertellen wat er kapot is, ik kan het alleen vervangen.
Het probleem opspeuren is het moeilijkst.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Op die OTP DVD's staan ook de onderdelenboeken, handig als je iets moet vervangen..je kunt dan volstaan met een nummer om het goede onderdeel te bemachtigen.

(Oh, en ik wordt niet goed van al die youtube filmpjes die je moet doorspitten. De meeste zijn amerikaans, met zo'n zelfgenoegzame stem, die zichzelf duidelijk geweldig vindt, terwijl je hem betrapt op fouten :devil: ..maar goedkoop is het wel ja O-) )

Als een onderdeel voor bijvoorbeeld mijn 780 niet bij de reguliere handel te vinden is, typ ik het artikelnummer met het woord Volvo in Google en vaak vind je het dan toch nog ergens.
Laatst gewijzigd door whitehorsekart op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Maurice van Mourik
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 29.01.2007 - 20:44
Locatie: Enschede

Da's inderdaad handig zo'n sleutelhandboek op DVD/USB.
Ik leer zo langzamerhand de auto een beetje kennen, veel forummen en youtube kijken, en google is natuurlijk je vriend om alles te vinden.

Nu ben ik het koelvloeistoftankje aan het schoonmaken omdat je door de buitenkant het peil niet meer kon aflezen door een zwarte kalkerige koek aan de binnenkant.
Dat gaat MONSTER-goed met oxaalzuur en heet water, in de gootsteen uiteraard.

Er zit nu roze KVS in, is dat G12 ? Kan dat bij zo'n oude motor überhaupt?
Volvo 240 2.0 GLT 1993 (HB-HG-63)
Maurice van Mourik
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 29.01.2007 - 20:44
Locatie: Enschede

Vanmorgen:
-de achterruitensproeier ontstopt...
Achter het rechterkofferbakpaneel zit een terugslagklepje en daar kun je prima de fietsenpomp op zetten. Even een paar keer flink blazen en met een PLOP kwam de prut los.
Toch wel fijn zo'n achterruitenspuit met zo'n snel dichtslaande achterruit.

-Achterkleprubber teruggewurmd in de sponning, friemelklusje
Volvo 240 2.0 GLT 1993 (HB-HG-63)
Maurice van Mourik
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 29.01.2007 - 20:44
Locatie: Enschede

Gustaf Larson schreef: Je bent wel van dramatisch onveilig naar het meest veilige uit 1993 gegaan. Nogal een verandering.

Heb 'm nog hoor, kan in Maart weer de straat op.
Ik heb er al die jaren met heel veel succes in gereden, nooit een stukke gehad (afgezien van een gek defect aan de brandstofpomp vorig jaar).
De "volgende auto" , dus de 240, moest even eenvoudig zijn of liever nog eenvoudiger door de klassieke opzet van de 240.
Motor Noord-Zuid en mooi rechtop, aandrijving achter, pook op de bak, ik vind 't schitterend!

Voor de Visa's moest je een behendige monteur zijn , om bijvoorbeeld de kleppen te stellen moet je voor de uitlaatkleppen van onderaf werken en van bovenaf de inlaatkleppen die dan op 5cm van het schutbord af zitten. (ik breng 'm daar ook voor weg, dat vertik ik)
Koppeling vervangen: motor eruit, ergo: 10 uur arbeidsloon...
Volvo 240 2.0 GLT 1993 (HB-HG-63)
Gebruikersavatar
Gustaf Larson
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
Locatie: Arnhem

Welk motorblokje hangt er dan in jouw Visa? De 2cv motor?
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
Maurice van Mourik
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 29.01.2007 - 20:44
Locatie: Enschede

Nee, de 1100cc Peugeotmotor met 50PK , da's in mijn ogen nog redelijk bruikbaar zonder een rijdende verkeersdrempel te zijn.
Zomers komt er voor tripjes een Combi Camp vouwwagen achter en dat doet 'ie zonder problemen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 240 2.0 GLT 1993 (HB-HG-63)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21708
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Da's ook wat: zo'n Combi Camp hadden mijn ouders vroeger ook. Met extra voortent een heel ruim apparaat.

Leuk om dat weer eens te zien voorbijkomen.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Maurice van Mourik
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 29.01.2007 - 20:44
Locatie: Enschede

Deze is van '74. Geniaal ding! Helaas wordt de tent wat slecht (kostte ook maar 100,-) , geen schande voor een 44 jaar oude vouwwagen die bij de vorige eigenaar nogal verwaarloosd was.
Met veel moeite heb ik het doek weer aardig schoon en waterdicht gekregen, her en der wat herstellingen aan het doek gedaan.

Hij staat wanneer we 'm niet gebruiken op de kant in de garage, zo moet 'ie nog wel een paar jaar mee gaan.
Als het echt over en sluiten is bouw ik een minicaravan op het onderstel :-)


Met de 240 gaat het allemaal goed, ik heb een andere gebruikte achterdemper gemonteerd omdat bij de oude de slurf er bijna afbrak, bij het demonteren had ik het binnenwerk compleet met de slurf in handen :o
Sinds kort doet het kilometertelwerk raar, de snelheidsmeter doet het echter wel prima.
Die krijgen beide hun signaal toch via dat haakse stekkertje achterop de tellerbak?
Dan zal het tandwieltje wel vermolmd zijn, dat heb ik ook al bij 3 850's moeten herstellen.
Volvo 240 2.0 GLT 1993 (HB-HG-63)
Maurice van Mourik
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 29.01.2007 - 20:44
Locatie: Enschede

We zijn alweer een half jaar verder, weinig tijd gehad om véél te klussen al zijn er links en rechts toch wel de nodige klusjes gedaan.

Tom's classics heeft de brandstoftank en de pomp onder de achterbank vervangen, de tank was doorgerot en de pomp moest vervangen omdat er een aansluiting af was gebroken.
Een paar weken terug heb ik alle roestkorstjes van de onderkant van de deuren afgekrabd en netjes behandeld met etsende primer, tractorlak , kit en daarover weer een laagje donkergrijs er overheen. Een voorspatbord was ook wat roestig aan de onderkant en die heeft dezelfde behandeling gekregen.
Er sneuvelden vijf clipjes voor de dorpellijst en die kon ik zó bij Tom's classics ophalen (tegen pecunia uiteraard).

Voor de APK zal er een gat bij de kriksteun linksvoor gemaakt moeten worden, krabben aan roestpuisten levert altijd meer gaten op dan je dacht...
Volvo 240 2.0 GLT 1993 (HB-HG-63)
Jochem240
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 27.03.2018 - 08:40

Maurice van Mourik schreef: Vanmorgen mijn bagage-rolhoes opgespannen, dankbaar klusje wel, nu is het niet meer zo'n slappe trampoline maar een mooie strakke lap !
He Maurice,

Hoe doe je dat? een bagagerolhoes opspannen? die van mij rolt nog maar een centimeter of 15 op, de rest blijft er buiten hangen...komt niet eens in de buurt van een slappe trampoline. Meer een oude vaatdoek :D

bedankt alvast!
jochem
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”