Voorstellen + Dilema!

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
NordicPlus
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 28.02.2018 - 20:18

Hallo! Mijn naam is Rick en ben werkzaam bij een autogroothandel en rij zo'n 25.000 kilometer per jaar in mijn Polo 1.2 TDI, wacht even. Nog niet weg klikken!

Begin 2015 is de Volvo V70 D4 Dynamic Edition van mijn vader uitgeleverd in het Electric Silver met wit leer.
Zeer smaakvol en tijdloos samengesteld. Wat rijdt en zit die auto goed zeg! Hierdoor is het Volvo vlammetje overgeslagen naar mij, een Volkswagen minded joch van 24... :o

Plaatje bij het praatje:
Afbeelding

Aangezien ik dicht bij het vuur zit met de autohandel en de prijzen goed in de gaten moet houden voor vlotte handel, is het mij opgevallen dat de 2012 modellen van de V40 nu een beetje loskomen uit de lease. Hierdoor "kelderen" de prijzen door de overvloed aan V40's en is het ineens heel aantrekkelijk om mij zo'n auto aan te schaffen.
Eerder genoemd vlammetje is door een directe collega aangewakkert, die heeft een Rebel Blue Volvo V40 D2 R-design als demo. Een paar keer de auto mee gehad en wat rijdt dat goed zeg! Opslag verliefd geworden op die auto natuurlijk, maar de R-design's blijven nog wel stevig in prijs zeg. Tjonge-jonge! :o

MAAR NU!

Zo'n V40 zit prima. Maar een S80 van de tweede generatie is ook subliem en die koop je al voor hetzelfde geld als een leuke V40 Momentum...

Nu mijn dilema en gelijk een vraag voor advies qua keuze:

- S80 2.5T op LPG G3
- V40 1.6 D2

Qua maandelijkse kosten zal het om het even gaan. Maar is zo'n "olde belle" Volvo nog betrouwbaar op gas. Of zit er meer toekomst in de PSA/Ford diesel motor?

Ik kijk uit naar jullie reactie en bevindingen!
Laatst gewijzigd door NordicPlus op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2747
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Welkom!
Je bent er wel een van uitersten....
Over de 1.6D kun je hier het nodige vinden, en niet alleen positief. Lees je wat dat betreft dus goed in.
Persoonlijk zou ik daarom voor de S80 gaan (maar dat komt ook omdat ik van het "hoe groter hoe beter-principe" ben).

PS: die V70 van je vader mag er zeker wezen!
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27346
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De modernere D2 doet het stukken beter dan zijn voorganger dus daar zou ik niet al te bang voor zijn.
Zelf kon ik mijn zit in de V40 niet vinden die ik een keer als leenauto mee had terwijl ik die wel zo vond in de oudere modellen die ik zelf reed.

Denk dat de grote vraag is, heeft de S80 straks zijn lpg inbouw al bij aankoop of ga je dat laten doen?
In dat laatste geval worden de maandelijkse lasten wat hoger gezien je de inbouw terug moet verdienen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20768
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik zou gas niet eens overwegen in de S80. Als je dat er in moet zetten ben je al 2500 Euro verder. Daarnaast levert het geen voordelen (meer) op, behalve de lagere brandstofkosten. Je onderhoud wordt duurder en de mrb eveneens.
Ik zou in jouw geval gaan voor de V40. En dan gewoon een benzine.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
NordicPlus
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 28.02.2018 - 20:18

jalex_h schreef: Welkom!
Je bent er wel een van uitersten....
Over de 1.6D kun je hier het nodige vinden, en niet alleen positief. Lees je wat dat betreft dus goed in.
Persoonlijk zou ik daarom voor de S80 gaan (maar dat komt ook omdat ik van het "hoe groter hoe beter-principe" ben).

PS: die V70 van je vader mag er zeker wezen!
Toch heb ik soms wel het idee dat er wel potentie in zo'n blok zit. Je ziet ze wel eens met hoge standen voorbij komen (Zeker bij de Ford Focus).
fredhead schreef: De modernere D2 doet het stukken beter dan zijn voorganger dus daar zou ik niet al te bang voor zijn.
Zelf kon ik mijn zit in de V40 niet vinden die ik een keer als leenauto mee had terwijl ik die wel zo vond in de oudere modellen die ik zelf reed.

Denk dat de grote vraag is, heeft de S80 straks zijn lpg inbouw al bij aankoop of ga je dat laten doen?
In dat laatste geval worden de maandelijkse lasten wat hoger gezien je de inbouw terug moet verdienen.
Nee, het staat niet te koop, een S80 met gasinbouw, dus nu zoeken naar een zonder.
V480-S60 schreef: Ik zou gas niet eens overwegen in de S80. Als je dat er in moet zetten ben je al 2500 Euro verder. Daarnaast levert het geen voordelen (meer) op, behalve de lagere brandstofkosten. Je onderhoud wordt duurder en de mrb eveneens.
Ik zou in jouw geval gaan voor de V40. En dan gewoon een benzine.
Zelfs dan, na inbouw, is het qua aanschaf gelijk aan elkaar. Misschien speel cognitieve dissonantie een rol en moet ik dan kijken wat die luxe mij allemaal waard is. Ik ben met mijn 1.93m ook niet de kleinste, dus een beetje een lekkere stoel is ook wel lekker natuurlijk!

En waarom dan een V40 op benzine? :S
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20768
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Volvo en Gas is na 2001 geen beste combinatie meer helaas. En ik geloof er niets van dat het uit kan als je het op een occasion plaatst. Je krijgt, omdat het veel meer electronica is, echt meer en duurder onderhoud bij een S80. (En dat is niet van horen zeggen maar ik heb het meegemaakt bij een goede bekende van mij. Weliswaar met een S60, maar met vergelijkbare motor. Die heeft een zeer goed lopende wagen na 6 jaar omgebouwd op gas, met alle hulpsystemen. Uiteindelijk, na bijna 2 jaar en veel extra kosten, werkte het na behoren.)
Diesel wordt steeds minder en het wordt de paria onder de brandstoffen. Daarnaast vooral bij kortere stukken. (Minder dan 30 km enkele reis) vervuild je motor veel meer en is het regeneratieproces ook veel minder. Dus ook meer problemen. Dus privé en minder dan 25.000 km/jaar. Nooit een diesel meer (voor mij althans). En ik was een fervent dieselrijder.
Laatst gewijzigd door V480-S60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”