Vreemd geluid na koude start

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
HJR
2nd Gear member

Beste lezers,

Deze vroege ochtend na het starten (bij temperatuur van -6) reed ik de straat uit en hoorde opeens een naar geluid onder de motorkap vandaan komen. Het was een schrapend geluid standje trein/metro-rem alleen dan wat lager in frequentie. Het schrapende geluid (metaal op metaal zo klonk het) was niet constant in toonhoogte en ook niet afhankelijk van toerental en/of sturen. Ook ontkoppeld rijden of AC aan/uit had geen effect. Toen de motor begon op te warmen verdween het geluid vanzelf. Vanmiddag op de terugweg geen geluiden gehoord, maar toen was het inmiddels iets minder koud buiten.

Gisteren gestart bij -8 en toen is mij niets bijzonders opgevallen. Afgezien van het feit dat ik de eerste 5 minuten de 5e en 6e versnelling niet kan bereiken maar dat lijkt me vrij normaal met een ijskoude bak. Mijn rijstijl is zeer rustig met deze temperaturen overigens. Het betreft een D2 met net iets meer dan een ton op de klok.

Het is geen slippende dyno riem. Ik weet hoe dat klinkt :)

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
2006 Volvo S40 T5
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
BuggyRene
2nd Gear member

Ik denk aan een meeloopwiel of spanner voor de multi, of distributieriem...

rené
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
BasG
3rd Gear member

Verandert het geluid ook als je je stuur draait?
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
HJR
2nd Gear member

BuggyRene schreef: Ik denk aan een meeloopwiel of spanner voor de multi, of distributieriem...

rené
Oké bedankt voor je suggestie! Maar verandering van toerental had 0,0 effect op het geluid in zowel frequentie als volume. Ik ben niet heel erg thuis in voertuig-motoren maar geluid van de distributieriem/meeloopwiel zou gerelateerd moeten zijn aan RPM?

Maar mocht dit de boosdoener zijn, is dit een acceptabel verschijnsel bij deze temperaturen?
2006 Volvo S40 T5
HJR
2nd Gear member

BasG schreef: Verandert het geluid ook als je je stuur draait?
Nee! Tijdens het rijden geen effect.
2006 Volvo S40 T5
BuggyRene
2nd Gear member

Motortoerental heeft idd effect als het is als het is wat ik suggereerde, kan het dus denk ik niet zijn, ik ga ff verder denken.....

René
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
Dezeiler
1st Gear member

Als het geluid niet veranderd met harder zachter rijden, meer of minder toeren en of sturen. Blijft alleen de fan van je koeling over....

side note
Als het geluid door was gegaan ook bij een warme motor had ik mijn geld gezet op het "blik" achter je remschijven. Mijn vriendin omschreef het ooit als de duivel die zijn nagels over een krijtbord trekt.
HJR
2nd Gear member

Dezeiler schreef: Als het geluid niet veranderd met harder zachter rijden, meer of minder toeren en of sturen. Blijft alleen de fan van je koeling over....

side note
Als het geluid door was gegaan ook bij een warme motor had ik mijn geld gezet op het "blik" achter je remschijven. Mijn vriendin omschreef het ooit als de duivel die zijn nagels over een krijtbord trekt.
Ah! Interessant. Het klinkt ook inderdaad als fan blades die het huis raken. Maar ik was in de veronderstelling dat de aanjager altijd draait als de motor loopt? kennelijk haal ik wat zaken door elkaar. Er zit 1 intercooler fan en 1 aanjager fan als ik het goed begrijp. Intercooler fan loopt altijd? Aanjager wanneer nodig?
2006 Volvo S40 T5
TijnOnlijn
2nd Gear member

Bedoel je nu dat je gewoon niet naar de 5 kan doorschakelen? Zo normaal lijkt me dat niet moet ik zeggen. Is het niet eens tijd voor nieuwe olie in de bak?
HJR
2nd Gear member

TijnOnlijn schreef: Bedoel je nu dat je gewoon niet naar de 5 kan doorschakelen? Zo normaal lijkt me dat niet moet ik zeggen. Is het niet eens tijd voor nieuwe olie in de bak?
Geen idee. Wat maakt oude olie gevoeliger voor kou dan nieuwe? Alleen last van als de temperatuur onder de -5(?) zakt.

De auto is dealer onderhouden, houden ze het bij Volvo niet gewoon in de gaten voor me?
Laatst gewijzigd door HJR op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2006 Volvo S40 T5
TijnOnlijn
2nd Gear member

HJR schreef:
TijnOnlijn schreef: Bedoel je nu dat je gewoon niet naar de 5 kan doorschakelen? Zo normaal lijkt me dat niet moet ik zeggen. Is het niet eens tijd voor nieuwe olie in de bak?
Geen idee. Wat maakt oude olie gevoeliger voor kou dan nieuwe? Alleen last van als de temperatuur onder de -5(?) zakt.

De auto is dealer onderhouden, houden ze het bij Volvo niet gewoon in de gaten voor me?
Oude olie smeert gewoon wat slechter. Theoretisch gaat dat spul levenslang mee.. maar levenslang wil zoveel zeggen dat het even lang meegaat als je bak. Als de bak sneuvelt door versleten olie past dat dus prima in het plaatje. Nu zal dat misschien niet zo snel gebeuren, maar ik neem aan dat het in lagere versnellingen ook stroef gaat en hard trekken lijkt me uiteindelijk niet goed. Al is het maar voor je schakelstangbevestiging.

Wat betreft je dealer: ik vermoed dat men gewoon het officiele schema volgt. En daarin staat dat bakolie niet verwisseld hoeft te worden. Geen 5 en 6 kunnen gebruiken lijkt me in ieder geval niet normaal, maar ik ben benieuwd naar andere reacties. Misschien zijn er wel meer mensen bij wie dat zo is.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”