spookstoring/elende s80 t5

Plaats reactie
nelismotorsport
1st Gear member

goede dag

ik ben nelis kom uit almere en ben automonteur

ik heb sins kort mijn eerste volvo gekocht. een s80 2.4 b5244t3 met 5bak automaat leer (bewoond door wilde zweinen) climate diamond audio 7.0 org 7.1 van gemaakt uit 2001
heb voor het eerst in mn leven een regelrechte flop gekocht

proefrit was helemaal goed geen geluiden geen lekages geen storingen eigenaar zegt rijd zo lang als je wil .

het begon met de rit van het postkantoor naar huis olielampje aan en weinig vermogen
motor gereinigd nieuwe olie filters bougies en eerste proefrit kaboem cylinder 5 big end helemaal naar de knoppe.bleek vloeibare pakking in een oliekanaal te zitten en carter ventilatie zat voor 110 procent dicht

ander motor besteld

deze ingebouwd carterpan verweiderd alle o ringen vervangen carterventilatie gereinigd en nieuwe carterventilatiebox geplaatst .powerflush van bg gedaan en direct weer nieuwe olie er in ook distrebutieriem rollen en spanners vervangen
kleppen gecontroleerd compressie en oliedruk gemeten airco gevacumeerd en gevuld .proefrit helemaal geweldig

echter gebeuren er nu ik de auto in gebruik heb rare dingen
  • slot tank klepje werkt soms
  • 1x gaspendaal storing
  • 1x o2 sensor waarde te hoog
  • airco werkt niet goed/heb ik nu gevuld en alleen nog stellen van magneetkoppeling
  • 2x auto dicht niet op slot .en ineens gaat de kachelmotor draaien ,sleutel er in en gaat uit
  • doe contact aan .eerst melding accu leeg daarna srs airbag spoed
  • stationair gaat soms de verlichting vlouw branden als ik gas geef is het weg
  • handremlampje doet het soms bij gebruik handrem
  • groot licht signaal op dashboard soms
  • gordel melding in dash soms lampje in spiegel werkt wel
  • linker achter deur gaat soms wel op slot de rest gaat gewoon open en dicht
  • gaspendaal reageerd soms traag en soms erg vel
het lijkt er op dat een hoop storingen met mekaar te maken hebben en ik heb niet veel ervaring met volvo

ik heb wel vida systeem besteld want mn normale obd uitleesaperaat ziet niet zo veel en kan geen airbags ed resetten

mijn brandende vraag is heeft iemand dit soort grappen meegemaakt of ben ik een uniek geval

ik heb er inmiddels te veel geld en tijd in zitten om te zeggen weg met dat ding
Walter
Geartronic member
Contacteer:

dat is niet echt een lekkere start voor je. Ben bang dat ik je niets meer dan wijsheid en sterkte toe kan wensen, meer heb je niet aan mij.

Alhoewel, nu ik alles nog eens door lees. Heb even de volgorde aanpast

slot tank klepje werkt soms
blijven wel eens hangen. Advies is demonteren en met bv wd40 reinigen

linker achter deur gaat soms wel op slot de rest gaat gewoon open en dicht
die sloten hebben vaker problemen, kwestie van vervangen helaas.

handremlampje doet het soms bij gebruik handrem
misschien ook schakelaartje bij hendel schoonmaken, net als slotje tankklep

2x auto dicht niet op slot .en ineens gaat de kachelmotor draaien ,sleutel er in en gaat uit
dat is niet gek, nablaasfunctie van de airco

1x gaspendaal storing
1x o2 sensor waarde te hoog
gaspendaal reageerd soms traag en soms erg vel

Zoek eens op het forum naar ETM storingen, wellicht dat het blok wat je hebt ingebouwd een ETM storing heeft

doe contact aan .eerst melding accu leeg daarna srs airbag spoed
gordel melding in dash soms lampje in spiegel werkt wel

wellicht dat er een contactje in een gordelsluiting lam is. Had ik bij de V70 uit 2001, dan herkent SRS niet meer of de gordel gedragen wordt en zie je die storing. Bij mij ging 'ie eerst aan en uit om daarna permanent te blijven branden. VIDA kan aangeven om welke sluiting het gaat.

stationair gaat soms de verlichting vlouw branden als ik gas geef is het weg
groot licht signaal op dashboard soms

Vooral dat eerst krijg ik het idee dat de dynamo niet zo best meer werkt

airco werkt niet goed/heb ik nu gevuld en alleen nog stellen van magneetkoppeling
even in combi met je flauw brandende verlichting; staat je multiriem wel strak genoeg?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Johan s60
6th Gear member

Denk dat je toch een aantal storingen los van elkaar moet zien.

Tankklepje is vaak het motortje die het niet meer doet, je kan dat ding helemaal uitelkaar halen contacten vh motortje goed reinigen, vaak doet ie het dan weer.

Deurslot is een kwaal bij oudere modellen, zal een ander slot in moeten.

Een te lage accu spanning kan ook oorzaak zijn van verschillende storingen, accu/ laad cirquit testen.

Handrem lampje; check schakelaar bij handrem hevel, maar kan ook je tellerunit zijn (DIM) zijn, zijn bedrijven die die reviseren.

Het ineens draaien van de int. fan; kan zijn dat deze (met huidinge buiten temp) gaat nadraaien om de verdamper droog te blazen, dat is normaal

Voor de rest auto goed uitlezen, lamda sondes gaan niet eeuwig mee.

Kan natuurlijk niet zijn dat die vorige eigenaar geen storingen had, dat komt natuurlijk niet allemaal ineens.
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
nelismotorsport
1st Gear member

als eerste hartelijk dank voor de reacties

om het zo te zeggen weet ik wel bijna zeker dat de vorige eigenaar er van af heb geweten
ik ben me gaan verdiepen in de 5cyl blokken en kwam er al snel achter dat het beloofde onderhoud absoluut niet gepleegd is
tijdens de eerste reanimatiepoging van het blok heb ik de carterpan verweiderd en wat ik daar zag heb ik nog nooit bij een werkende motor gezien .vol met teer en aanslag enkel de pijlstok en oliedop waren brandschoon .de oringen waren aud en verdroogd en de carterventilatiebox was nog de orginele en denk dat die nog nooit los geweest was .ook de kanalen tot onder in het carter zaten helemaal vol met teer .

ik moet zeggen ik geef niet zo snel op dus vandaar dat ik de uitdaging ben aangegaan .

ook de storingen kwamen niet zo maar maar in een bestek van nog geen 30 kilometer

ik heb inmiddels het tnkslot een paar keer bewogen heen en weer met beetje ptfe en deze werkt weer

de dynamo ;
gemeten motor uit na rit 12.7v gemeten stationair 13.2v zonder verbruikers .dit vind ik erg laag ,zit me nu ook te bedenken .op de weg naar huis klapte de slang van de stuurbekrachteging van de pomp er af omdat deze kennelijk niet vast zat .heb het zo goed als mogelijk gereinigd maar kan er welicht mee te maken hebben .ik heb inmiddels even stukje gereden en tijdens het rijden radio met sub hard aan en dan zie ik de verlichting nog weg trekken ,een klein beetje kan ik me voorstelen zonder condensator maar dit is buiten proportie .dus probeer nog een keer te reinigen en anders word het een nieuwe .accu is in orde

wat me opviel met de kachelmotor dat de eerste keer idd in de volle brandende zon was en de 2e keer was het ook best warm toen is ie wel gestopt alleen gaf de boardcomputter wel aan dat de accu leeg was en direct na het starten brande de srs airbag lampje .kan ook met de dynamo te maken hebben .zal dit in de gaten houden .en zal voor de zekerheid de voeler en fan reinigen van de climate.en heb meteen ff de interieurfilter vervangen. er zat een verkeerd type in en zat vol met troep

walter je zegt je heb mischien niet veel aan me ; nou jullie helpen me wel even uit mn pieker circeltje

resultaat binnen een dag ;
tankklepje werkt weer
weet nu hoe het zit met de kachelmotor
krijg een flashback van de dynamo
en weet nu wat te doen met deursloten

heb ook onderste motorsteun vervangen en weet nu hoe een volvo automaat hoort te voelen .zalig

to be continued
nelismotorsport
1st Gear member

heb net de snaar bekeken

heb hem vervangen bij het inbouwen van de motor samen met een nieuwe spanner .

hier is niks geks te zien en slipt niet door als de ac aan gaat .net even gevoeld en spanning voelt normaal aan en bij het drukken zie je iets de spanner inveren
nelismotorsport
1st Gear member

even een update

de andere motorsteun die ik had liggen is nu ook stuk dus maar nieuwe bestellen

ik heb de tellerbak er even uit gehad en kennelijk heeft eerder iemand dit gedaan alleen met hamer en beitel zeg maar ,
hier is niks vreemds te zien

heb nieuw motorkapslot besteld met nieuwe kabel ook deze is even snel stuk gegaan

weet iemand of je met vida nieuwe sleutels in kan leren ? inmiddels geeft deze ook problemen en dit was de enige sleutel die er bij was

het houd niet op.niet vanzelf ..............
Johan s60
6th Gear member

Nieuwe sleutels gaat via de computer op de fabriek, je zal dan een account van vida moeten hebben, jammer dat je zou in de "prijzen" valt.
nelismotorsport
1st Gear member

ja johan dit is ongelofelijk

hierbij de update

vida geinstaleerd met hulp van mn broer alles leek te werken .tot dat ik daadwerkelijk wou uitlezen kan van alles zien maar geen storingen zien/bewerkingen doen .blijkt er windows 10 home op deze laptop te zitten
woensdag krijg ik een laptop met windows 7 pro 64 bit dus dat moet goed gaan komen

na een aantal korte ritjes 28 liter op 100 km ging de motor in noodloop na uitlezen met simpele uitlees stecker bleek de injector cyl 1 stuk te zijn deze meteen vervangen en gemiddelde verbruik in de stad is nu 15.5 liter op 100 km
de computter geeft ook geen o2 sensor storing meer
in de tussentijd ook de remschijven en blokken vervangen rond om voor brembo sport discs

volgende uitdaging raam bestuurders deur gaat ineens naar beneden en gaat niet meer dicht leuk nu het uitgerekend vandaag sins weken ging regenen
na het er uit trekken van de zekering en terug plaatsen ging deze vanzelf dicht en werkt weer naar behoren .maar nu dus de vraag gaat dit zo makkelijk ?

slot van de achterdeur heb ik uit mekaar gehad en contacten schoon gemaakt deze werkt weer als nieuw

ook is de auto nu weer gekeurd dus weer een zorg minder

alleen de uitlaat begint nu wat te brommen dus komende weken aan de gang om een rvs uitlaat te gaan bouwen

de auto stoot nog steeds met gas geven gas los en schakelen
ik heb besloten om de resterende steunen te bestellen en te gaan vervangen ,had alleen de 2 voorste vervangen .maar 1 nieuwe schoen kopen is ook geen optie .

ik weet niet of iemand me kan zeggen of het raar is maar als ik mn auto start dan gaat soms de toerenteller tijdens het starten naar 4000 tpm terwijl de motor niet zo snel draait hooguit 900tpm .

gek genoeg word ik nog steeds vrolijk als ik de motor hoor lopen en het soepele geluid hoor van de 5 cylinder en de turbo hoor opspoelen

hoop dat de franse vloek weg gaat van mn auto en ik fultime zweets plezier kan maken :D
Johan s60
6th Gear member

Dat van de toerenteller is denk ik je DIM oftewel je tellerunit
nelismotorsport
1st Gear member

oooooo ok dat zal uiteindelijk een kwestie van vervangen worden toch ?
mischien zit de elende van de lampjes ook wel in de dim . snap ook niet zo goed waarom de auto is goed gekeurd
Carfreak
7th Gear member

Ben intussen wel erg benieuwd geworden naar de auto. Jij bent er ingestonken dus hij MOET er wel heel goed uit zien :D
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Mercedes E200 Estate Avantgarde 9tronic MY18
Plaats reactie

Terug naar “S80”