Kogeldruk

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
NewbeS60
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 09.08.2017 - 18:56

Als nieuwbakken Volvo-rijder maar als redelijk ervaren caravanner ben ik uiteraard geïnteresseerd in alles wat daar mee te maken heeft. Voordat je een caravan aan de haak slaat wil je natuurlijk weten wat de auto mag trekken (die van mij 1700 kg) en wat de kogeldruk moet of mag zijn. Algemeen wordt aangenomen dat die druk tussen de 5 en 7% van het aanhangergewicht moet zijn (advies ANWB) maar onder caravanners wordt algmeen aangenomen dat die druk zo hoog mogelijk moet zijn. De meeste caravans (Alko chassis) laten 100kg toe en dat wordt vaak ook gebruikt.

Toen ik de auto kocht was er geen manual aanwezigen van het web heb ik er eentje opgedoken voor V70, V70R en V70XC, gedrukt in 2003. (die van mij is van 2002).

Bij de kogeldruk geeft Volvo aan: tot 1200 kg. 50 kg. kogeldruk, van 1200 tot 1500 kg. is het 75 kg. en dan, van 1500 tot 1700 kg. wordt het weer 50 kg.. Dat klinkt me niet logisch in de oren.

Heeft iemand hier enig idee waarom dit zo geadviseerd wordt?
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Ik rijd altijd met veel kogeldruk. 75 tot 80 kg. Voorkom je mee dat de boel gaat slingeren. 50kg bij 1500+ kg lijkt me dan ook zeer onverstandig
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28414
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik kan mij uit onze caravan periode een kogeldruk herinneren van rond de 75 kg, dat was een XC70 D5 met een Knaus van 1500 kg en de combinatie reed geweldig.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
peterp
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 13.05.2016 - 10:46

Met de vouwwagen van 750 kg hield ik meestal al een kogeldruk van 70-75 kg aan (keuken op dissel) Nu met de caravan zit ik ook rond dat gewicht maar meestal iets daarboven. Bij het brengen van de caravan naar de stalling 1x de kogeldruk rond de 50 kg gehad doordat de gasflessen e.d. er uit waren gehaald. De combi was toen een stuk minder prettig om mee te rijden.
Volvo V70 D5 2007 Silverlight 300.000 km
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20534
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik ga het niet op het caravanforum verkondigen want dat zou daar vloeken in de kerk zijn maar als ik met 90 kg kogeldruk (advies op dat forum 8) ) rij heb ik een onprettig gevoel in de combinatie. Dan lijkt het alsof de caravan de auto opdrukt. Dat had ik vooral met de vorige Delta (max 1500 kg) op de rubbergeveerde alko as en chassis. Daarbij heb ik dus de kogeldruk verlaagd naar 75 kg. En toen spoorde de combinatie als een trein. Heerlijk stabiel en weinig last als ik vrachtwagens passeerde.
Met de huidige Polar op het staalgeveerde BPM chassis exact hetzelfde. Bij 90 kg duwend gevoel (wel minder als bij de Delta). Daarna verlaagd tot 80 kg. Perfect rijdende combi.

Dus ik hou geen zo hoog mogelijke kogeldruk aan.
En als antwoord op je vraag. Er zal een reden zijn. Ik kom dit jaar niet meer in Zweden en ga niet naar VROM anders had ik de vraag daar gesteld.
Laatst gewijzigd door V480-S60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20534
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

peterp schreef: Met de vouwwagen van 750 kg hield ik meestal al een kogeldruk van 70-75 kg aan (keuken op dissel) Nu met de caravan zit ik ook rond dat gewicht maar meestal iets daarboven. Bij het brengen van de caravan naar de stalling 1x de kogeldruk rond de 50 kg gehad doordat de gasflessen e.d. er uit waren gehaald. De combi was toen een stuk minder prettig om mee te rijden.
Vreemd dat jij met de vouwagen van 750 kg een kogedruk van 75 kg aanhield. De max kogeldruk (wettelijk) daarvoor is namelijk 50kg.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
peterp
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 13.05.2016 - 10:46

V480-S60 schreef:
peterp schreef: Met de vouwwagen van 750 kg hield ik meestal al een kogeldruk van 70-75 kg aan (keuken op dissel) Nu met de caravan zit ik ook rond dat gewicht maar meestal iets daarboven. Bij het brengen van de caravan naar de stalling 1x de kogeldruk rond de 50 kg gehad doordat de gasflessen e.d. er uit waren gehaald. De combi was toen een stuk minder prettig om mee te rijden.
Vreemd dat jij met de vouwagen van 750 kg een kogedruk van 75 kg aanhield. De max kogeldruk (wettelijk) daarvoor is namelijk 50kg.
Wettelijk gezien wel ja, met wat marge. Het was bij deze vouwwagen (bijna) niet mogelijk de kogeldruk lager te krijgen. Dit omdat er een hele zware keuken op de dissel zat. En ik merkte dat de combi zich hierdoor veel beter gedroeg op de weg. ook niet geheel onbelangrijk.
Maar goed dit staat los van het topic......Ik weet niet waarom die 50 kg geadviseerd wordt. Lijkt me ook niet kloppen en misschien fout in het boekje?
Laatst gewijzigd door peterp op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 D5 2007 Silverlight 300.000 km
NewbeS60
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 09.08.2017 - 18:56

V480-S60 schreef: Dus ik hou geen zo hoog mogelijke kogeldruk aan.
En als antwoord op je vraag. Er zal een reden zijn. Ik kom dit jaar niet meer in Zweden en ga niet naar VROM anders had ik de vraag daar gesteld.
Wordt het dan geen tijd de vakantieplannen aan te passen?? :whistle:
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20534
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Nee. Hoewel ik dat wel graag had gedaan. 8)

Echter de vervanging van het huidige trekpaard door een nog potenter exemplaar gaat de nodige pecunia kosten. Dan is vakantie naar Zweden net even te kostbaar. 8) 8) 8) 8)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 413
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Volgens mij geeft Volvo boven de 1500kg (latere modeljaren 1600kg) een kogeldruk van 50kg op omdat anders de druk op de voorwielen te laag wordt om nog op een helling van 12% te kunnen wegrijden.
Eigenlijk geeft dat aan dat de trekgewichten boven de 1500kg/1600kg interessant zijn om paardentrailers in Nederland te trekken en dat voor sleurhutten in de bergen 1500kg eigenlijk het verstandige maximum is
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20910
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

V480-S60 schreef: Nee. Hoewel ik dat wel graag had gedaan. 8)

Echter de vervanging van het huidige trekpaard door een nog potenter exemplaar gaat de nodige pecunia kosten. Dan is vakantie naar Zweden net even te kostbaar. 8) 8) 8) 8)
Rundumhausen is ook mooi ...
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20534
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Volvolof schreef: Volgens mij geeft Volvo boven de 1500kg (latere modeljaren 1600kg) een kogeldruk van 50kg op omdat anders de druk op de voorwielen te laag wordt om nog op een helling van 12% te kunnen wegrijden.
Eigenlijk geeft dat aan dat de trekgewichten boven de 1500kg/1600kg interessant zijn om paardentrailers in Nederland te trekken en dat voor sleurhutten in de bergen 1500kg eigenlijk het verstandige maximum is
Als dat zo zou zijn (wat dus niet zo is) zou je ook geen lading in je estate mogen vervoeren omdat een zwaarbeladen kofferbak hetzelfde of grotere effect zou hebben.
Overigens heb ik AWD. Dan gaat het nog weer anders.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Jan
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 19.10.2004 - 19:09
Locatie: Amsterdam

Zelf belast ik de caravan zodanig dat ik met een kogeldruk van minimaal 60, maximaal 70 kg rijd. Caravan is een Kip met 1300 kg maximaal totaalgewicht(en ook dat controleer ik wel). Volvo 2.5T AWD dus met automatische niveauregeling. Met de de 850R en mijn 740 (zelfde caravan) hield ik dezelfde waardes aan. Meer dan 70 kg kogeldruk wordt al snel vervelend omdat je dan op een golvende weg toch voelt dat de caravan af en toe flink op de auto drukt.
Het maximum trekgewicht van mijn auto is trouwens 1800kg dus die 1300 is flink onder het maximum.

In elk geval een fijne vakantie!
V70N 2.5T AWD
Ooit o.a.: 343, 345, 360i, 480ES AT, 745GL AT, 855R AT.
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2729
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Volvolof schreef: Volgens mij geeft Volvo boven de 1500kg (latere modeljaren 1600kg) een kogeldruk van 50kg op omdat anders de druk op de voorwielen te laag wordt om nog op een helling van 12% te kunnen wegrijden.
Eigenlijk geeft dat aan dat de trekgewichten boven de 1500kg/1600kg interessant zijn om paardentrailers in Nederland te trekken en dat voor sleurhutten in de bergen 1500kg eigenlijk het verstandige maximum is
?? Even de handleiding nagekeken maar het laagste dat ik voor geremde aanhangers zie staan is 75 kg en geen beperking voor het hellinbgspercentage.
Ongeremde aanhangers mogen een maximale kogeldruk van 50 kg hebben. Dat is het wettelijk maximum voor een ongeremde aanhanger.
Laatst gewijzigd door jalex_h op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10487
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

NewbeS60 schreef: Als nieuwbakken Volvo-rijder maar als redelijk ervaren caravanner ben ik uiteraard geïnteresseerd in alles wat daar mee te maken heeft. Voordat je een caravan aan de haak slaat wil je natuurlijk weten wat de auto mag trekken (die van mij 1700 kg) en wat de kogeldruk moet of mag zijn. Algemeen wordt aangenomen dat die druk tussen de 5 en 7% van het aanhangergewicht moet zijn (advies ANWB) maar onder caravanners wordt algmeen aangenomen dat die druk zo hoog mogelijk moet zijn. De meeste caravans (Alko chassis) laten 100kg toe en dat wordt vaak ook gebruikt.

Toen ik de auto kocht was er geen manual aanwezigen van het web heb ik er eentje opgedoken voor V70, V70R en V70XC, gedrukt in 2003. (die van mij is van 2002).

Bij de kogeldruk geeft Volvo aan: tot 1200 kg. 50 kg. kogeldruk, van 1200 tot 1500 kg. is het 75 kg. en dan, van 1500 tot 1700 kg. wordt het weer 50 kg.. Dat klinkt me niet logisch in de oren.

Heeft iemand hier enig idee waarom dit zo geadviseerd wordt?
Niemand kan jou aangeven wat het best aanvoelt in jouw combinatie. Dat zul je zelf moeten ondervinden. Binnen de parameters van de wet en wat toegestaan is op jouw combinatie.
De belading van de caravan is belangrijk. Ook dat hoe ik niet uit te leggen.

Mijn ervaringen;
V70 D5 My'06 Met Knaus 1500KG op Vredestein Comtrac commercial banden erachter en een kogeldruk van ca 65 kg. TOP!
V70 D4 My'16 Met Fendtje 1700Kg op Semperit banden kogeldruk 80+ volgt goed maar minder strak dan de Knaus.
V90 D4 My'19 Met Fendtje 1700Kg op Semperit banden kogeldruk 80+ volgt goed maar minder strak dan......
Kortom, kogeldruk is niet zaligmakend, lengte van de caravan, de banden bepalen ook het rijgedrag. Ik heb alles in de caravan en nauwelijks iets in de auto.

Jouw buikgevoel met de combinatie moet goed zijn. Dan is een kilootje meer of minder aan kogeldruk wellicht voor jou rete belangrijk voor ander weer niet.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 413
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Volvo vindt het zelf blijkbaar ook niet logisch. In de 2007 handleiding staat gewoon 75kg voor alles boven de 1200kg:

Geremde aanhanger:
Max. aanhangergewicht:
Max. kogeldruk:
0–1200 kg 50 kg
1201–1800 kg 75 kg
B5204T5 Automaat
1600 kg 75 kg

Zie:
https://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/23d ... tp9041.pdf
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3708
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Wij hebben een V70xc 2002 USA
bladzijde 321 https://www.google.com/search?client=sa ... 8&oe=UTF-8
Overigens ben ik het (door ervaringen) niet eens met degenen die beweren
dat zwaardere kogeldruk boven de toegestane of aanbevolen max van 75kg beter/veiliger zou zijn.
Theoretisch zou je misschien wel sneller kunnen rijden, voordat de caravan in slingering komt
maar praktisch gaat de caravan met de trekauto aan de haal.
De eerdere berichtgeving/ervaring van V480-S60 is voor mij herkenbaar.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

In concreto zegt de wet twee dingen:
* de druk op de koppeling dient neerwaarts gericht te zijn
* koppeling druk mag niet hoger zijn dan in het kentekenbewijs staat aangegeven

Het valt en staat allemaal in hoofdzaak met de parameters die de koppeling, dus de trekhaak en de dissel, aan gewicht/kracht kan hebben. Daarnaast uiteraard ter voorkoming van LEVENSGEVAARLIJKE SITUATIES die ontstaan om dat de ene of andere konijnenkop met een nagatieve koppelingdruk meent te moeten gaan rijden.

Het seizoen komt er weer aan, de controles nemen toe. En u allen wilt niet weten wat je zo af en toe c.q. met grote regelmaat tegenkomt. Onjuiste banden, veel te veel druk op de Assen of koppeling, gescheurde chassis, ondeugdelijke remmen en verlichting, aanhanger/caravan niet juist gekoppeld en uiteraard niet het juiste rijbewijs.

Bezint eer ge begint, een aanhanger/caravan achter de auto is geen grapje maar serieuze shit.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 608
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

Ik heb een V70 D5 Edition I en ik heb daar Nivomats onder laten leggen toen ik hem kocht.
(Toen ik hem kocht 165.000 km op de teller en nu 499.975 km :-) )
Mijn caravan is een Hobby van 6,75 m lang met een maximum gewicht van 1350 kg en 1-asser.
Wanneer ik de kogeldruk op 75 kg hou dan rijdt hij goed maar meestal zet ik hem iets hoger. Op 80 kg vindt ik het lekkerder rijden.
Ik heb hem ook wel eens op 85 kg gehad.
Dus mijn advies is tussen 75-85 kg en zelf uitproberen wat je lekker vindt rijden :-)
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 345.000 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Gebruikersavatar
Loet57
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 23.07.2017 - 15:08
Locatie: Bergen NH
Contacteer:

Hoi,
Mijn eerste post op dit forum. O-) Een goede website vind ik https://www.caravantrekker.nl/. Alles invoeren en er rolt voor een klein bedrag een compleet rapport uit.

Zelf houd ik het met mijn Hobby van 4 meter op een kogeldruk van tussen 70 en 75 kg. Met nivomats rijdt dat prima. Beter iets te veel, dan te weinig. Al hoorde ik eens dat een trekhaak afbrak, in de Wijkertunnel (fijne plek :D ), door een veel te hoge kogeldruk.

Fijne vakantie en groet!
‘Be yourself, no matter what they say.’
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”