Problemen achterklep

charly
3rd Gear member

Vandaag de geviseerde connectoren gedemonteerd. Meerdere keren de schuifstekkers open en dicht gehad. Echter geen resultaat. Toch eigenaardig dat na maanden van inactiviteit de achterklep plots, na enkele tikken op de plaats van de connectoren, weer tekenen van leven vertoonde. Kan iemand mij bevestigen of mijn V70 (2013) uitgerust is met een hydraulisch systeem zou uitgerust zijn aangezien ik heb kunnen vaststellen dat de linker gasveer een ander uitzicht heeft dan de rechter veer. Die veer heeft namelijk een extra cilinder en een extra gewone gasveer. Graag iemand die meer weet over deze problematiek en eventueel een oplossing kent. Mijn dank zal verpletterend wezen !
Jelmer de Jong
6th Gear member

s--mulder schreef: Nee geen zondagrust :)

Gisteren de gasveren en rubbers gemonteerd, de klep blijft nu weer open staan zoals het hoort. Enige puntje is dat de klep niet in het slot getrokken wordt wanneer ik op de sluitknop druk, als ik de klep handmatig naar beneden doe wordt de klep wel in het slot getrokken. Iemand hier nog een suggestie voor?

Onderdelen overigens allemaal aangeschaft via Volvo Broekhuis.
Rubbers goed afgesteld?
charly schreef: Vandaag de geviseerde connectoren gedemonteerd. Meerdere keren de schuifstekkers open en dicht gehad. Echter geen resultaat. Toch eigenaardig dat na maanden van inactiviteit de achterklep plots, na enkele tikken op de plaats van de connectoren, weer tekenen van leven vertoonde. Kan iemand mij bevestigen of mijn V70 (2013) uitgerust is met een hydraulisch systeem zou uitgerust zijn aangezien ik heb kunnen vaststellen dat de linker gasveer een ander uitzicht heeft dan de rechter veer. Die veer heeft namelijk een extra cilinder en een extra gewone gasveer. Graag iemand die meer weet over deze problematiek en eventueel een oplossing kent. Mijn dank zal verpletterend wezen !
De electronische variant heeft ook links en rechts een gasveer met links nog de motor. Grootste verschil met de hydraulische variant zijn de slangen, in plaats van draden. :D Alleen de eerste twee modeljaren zijn hydraulisch, daarna is men snel over gegaan op electronisch.
jalex_h
6th Gear member

Edwinj schreef: Hoi,
Gisteravond kreeg ik een Kerstboom voor mijn neus in mijn V70 (MY2012) met elektrische achterklep. Telkens de waarschuwing "achterklep" open..., afgewisseld met een rode driehoek. Auto aan de kant, klep was echter dicht, maar wilde ook met geen mogelijkheid open. Niet met afstandsbediening, knopje naast stuur of handgreep achterklep. Verder naar huis gereden en Kerstboom maar voor lief genomen...
Vanochtend weer gekeken, klep wil absoluut niet open. Hoor wel eea. klikken binnenin, als ik op de afstandsbediening druk of op de knop op de achterklep.
Ook uiteraard zitten zoeken op internet. Snel klikken bij achterklep, van je af duwen... Helaas mocht niet baten.
Dus, mijn vraag, iemand een idee hoe ik de achterklep nu geopend krijg en wat de mogelijke oorzaak kan zijn?
Die kerstboom ken ik (helaas), die verscheen bij mij uitgerekend de vrijdag voor kerst :'( Klep met geen mogelijkheid open te krijgen, ondanks dat alles normaal klonk als ik op de knop drukte. V70 bij de dealer voor de deur geparkeerd en uiteindelijk bleek het slot kapot te zijn. Nadat deze vervangen was, nooit meer problemen gehad.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Edwinj
1st Gear member

Hoi allen,
Nadat afgelopen dinsdag het probleem optrad met de achterklep, de dag erna van alles geprobeerd, inclusief verwijderen en terugplaatsen zekering. Helaas.
Donderdag na het werk naar de garage geweest, was me onderweg al opgevallen dat de meldingen weg waren. Bij de garage nogmaals geprobeerd en toen ging de klep normaal open...
Vrijdag teruggeweest om de auto uit te lezen, gaf aan dat er idd een storing was geweest, en vida verwees naar een unit in de achterklep. (mooi om te zien hoe vida werkt!)
Echter kwam na een aantal keer proberen, met de motor uit, de melding “accuspanning laag”. Bediening klep werkte toen ook niet meer.
Na het starten van de motor functioneerde de klep weer. En foutmelding was weg.

Nu is er het vermoeden dat het misschien de accu is die zwak is. Probleem is momenteel weg, ik ga het een week aankijken en dan terug uitlezen. Kan natuurlijk aan de accu liggen (6 jaar) en een bescherming is het niet meer functioneren van de klep?
Volgende week meer.
Edwinj, omgeving Tilburg
Sinds 26/9/20: XC40 T2 automaat business pro

hiervoor:
V70 d3 LE gt 50-SZF-1
V70 2.4Ta 06-DX-RR
740 ZT-01-GT
240 GLa SP-86-JP
940 GLE HV-RZ-12
JosW
5th Gear member

Edwinj schreef: Hoi allen,
Nadat afgelopen dinsdag het probleem optrad met de achterklep, de dag erna van alles geprobeerd, inclusief verwijderen en terugplaatsen zekering. Helaas.
Donderdag na het werk naar de garage geweest, was me onderweg al opgevallen dat de meldingen weg waren. Bij de garage nogmaals geprobeerd en toen ging de klep normaal open...
Vrijdag teruggeweest om de auto uit te lezen, gaf aan dat er idd een storing was geweest, en vida verwees naar een unit in de achterklep. (mooi om te zien hoe vida werkt!)
Echter kwam na een aantal keer proberen, met de motor uit, de melding “accuspanning laag”. Bediening klep werkte toen ook niet meer.
Na het starten van de motor functioneerde de klep weer. En foutmelding was weg.

Nu is er het vermoeden dat het misschien de accu is die zwak is. Probleem is momenteel weg, ik ga het een week aankijken en dan terug uitlezen. Kan natuurlijk aan de accu liggen (6 jaar) en een bescherming is het niet meer functioneren van de klep?
Volgende week meer.
Hoeveel bewijs wil je nog meer? Ik zou zeggen, een nieuwe accu. Dat het probleem misschien nu weg is zou kunnen door het warmere weer. Daar houden accu's van. Ze hebben een hekel aan koud weer.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Jelmer de Jong
6th Gear member

Of een manke dynamo, eerst even meten voordat je 150.- uit geeft. :happy:
Bjorn67
1st Gear member

Het valt bij mijn V70 op dat de achterklep niet altijd direct gaat openen als ik op de afstandsbediening op openen klik, het lijkt dan alsof die in een 'eerste' slot blijft zitten, daarna nogmaals op de openen knop klikken zorgt er dan wel voor dat het gaat werken. Als ik handmatig op de achterklep de openen indruk dan gaat het wel direct openen. Beetje vreemd.. iemand een idee wat het kan zijn?
Volvo V70 2.5T R-Design
charly
3rd Gear member

Nog eens een poging. De soms-panne is zeer irritant. Er wordt geopperd dat een te lage accuspanning een oorzaak kan zijn. Waarom werkt de klepopening dan ook soms (meestal) niet bij draaiend motor en soms wel (meestal niet) wanneer de motor af staat. De connectoren zijn losgemaakt en niet cleaner gereinigd. Heb ik nu echt de enige V70 met die nu-en-dan-panne?
Chris 56
2nd Gear member

Jammer dat jullie ( de vermeende accu problemen) niet in de buurt wonen.
Ik heb een accu conditie meter, dan hadden we die er even op kunnen zetten.
Weet je nog niet alles hoor, een accu kan vandaag 100% perfect zijn en morgen niet meer.
Zelf ook eens gehad met mijn vorige Volvo, de gekste dingen maak je dan mee.
Ik heb deze meter : https://nl.aliexpress.com/item/12V-Aumo ... 0.0.XMWGWd
En een meting van mijn caravanmover accu, een Optima Yellowtop ziet er dan zo uit:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 2.5T Summum met Driver support line, 260Pk, 380Nm GT6 Caspian Blue Pearl MY 2010
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
Bjorn67
1st Gear member

Ik ben er eigenlijk wel zeker waardoor het bij mijn auto is ontstaan. Ik had daar een achterlichten module ingebouwd en deze heeft de storing volgens mij veroorzaakt. Nadat ik deze er weer tussenuit had gehaald is het openen van de klep tot nu toe geen enkel probleem meer geweest.
Volvo V70 2.5T R-Design
BlackcurrantV70
7th Gear member

Die achterlicht module zit er bij mij nu toch al een jaar in denk ik, zonder problemen.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Bjorn67
1st Gear member

Zat er bij mij toch ook enige tijd in maar ineens ontstonden de problemen dat de klep niet lekker meer openging als ik op de ontgrendelknop duwde van de afstandsbediening. Leek of het slot dan bleef hangen en moest dan nogmaals op ontgrendelen drukken. Misschien dat er dan te weinig stroom werd doorgegeven om te kunnen ontgrendelen (ben geen techneut hoor dus wie weet praat ik hiermee wel onzin) :-)
Volvo V70 2.5T R-Design
Jelmer de Jong
6th Gear member

Klinkt als een stekker die half vast zit en door het verwijderen van die module weer goed vast zit.
Edwinj
1st Gear member

even een korte update van het achterklep verhaal...
Na het laten uitlezen en resetten van de computer heb ik enige tijd geen problemen meer gehad met de klep. Een enkele keer verschijnt nog de mededeling van "klep open" maar het werkt allemaal. Toch zit mij dit niet lekker. Het accu verhaal lijkt me niet te kloppen, want waarom deed hij het dan ook met lopende motor (in het begin?)
Heb op internet nog wat gevonden op een Duitse site, over een "blokje" in het plafond, naast de kofferbak verlichting weggewerkt. Hier vandaan zou van alles aangestuurd worden, en er zou slecht contact zijn wat de oorzaak is van het kofferbak probleem. Afgelopen week bij Parts 4 Sweden een multitool gehaald om eea. proberen los te krijgen. Gaat binnenkort gebeuren, als ik tijd heb... Anders wordt het volgende week in de garage, waar hij dan een grote beurt krijgt als voorbereiding voor de vakantie.

Nu valt mij echter al enige tijd iets anders op, als het buiten warmer wordt, hoor ik af en toe een geluid vanuit de airco.
Zet ik die uit is het geluid ook weg, net of ik een lager hoor... Iemand dit meer meegemaakt? Garage zegt dat ik me niet druk moet maken, maar als ik dan de verhalen hoor over vastlopers van compressors die de distributieriem meenemen, brrr.
Airco is een goed jaar geleden trouwens opnieuw gevuld, ging niet veel bij en koelt uitermate goed!
Mocht iemand info hebben, hoor het graag!
Edwinj, omgeving Tilburg
Sinds 26/9/20: XC40 T2 automaat business pro

hiervoor:
V70 d3 LE gt 50-SZF-1
V70 2.4Ta 06-DX-RR
740 ZT-01-GT
240 GLa SP-86-JP
940 GLE HV-RZ-12
Almerev70
4th Gear member

Klep, geen idee.
Maar dat airco vastloop verhaal is van het type hiervoor meen ik.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”