Nog verkoopbaar?

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
Elho
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
Locatie: Limburg (B)

In België gaan ze binnenkort controleren op verwijderde roetfilters.

Ik heb een v50 2.0D waarvan ik enkele weken geleden een chiptune heb laten uitvoeren en de roetfilter van verwijderd heb. De wagen rijdt voortreffelijk nu, wat een vermogen! En minder verbruik!! Maar heb ik nu een domme beslissing gemaakt? We overwegen stilletjes aan een andere wagen aan te schaffen (gezinsuitbreiding) maar ik vrees dat ik hem niet meer zal kunnen verkopen ... Iemand mensen uit vlaanderen die met hetzelfde probleem te maken hebben?

Bedankt!
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

ik weet niet precies wat de regelgeving is omtrent roetfilter verwijderen e.d. maar zolang je het bij de aankoop vermeld lijkt me dat geen enkel probleem.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1091
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Ik denk dat het al snel 1000 Euro kost om hem weer origineel te maken, dus dat zal dan van de inruilprijs af gaan.

Je van de domme houden en niets melden lijkt me sowieso niet verstandig.
TijnOnlijn
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 28.08.2017 - 20:57

Je kunt hem altijd voor een scherpe prijs in nederland verkopen
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Ik weet niet hoe dat in België zit, maar in Nederland is het mogelijk hem terug te keuren naar Euro 3, dan ben je feitelijk niet in overtreding.
Laatst gewijzigd door jopie123 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Voor de zoveelste keer:

Op het moment dat een roetfilter verwijderd wordt voldoet de auto niet meer aan de typegoedkeuring op basis waarvan het kenteken is afgegeven. Dat betekend dat het kenteken feitelijk ongeldig is en de auto NIET op de weg mag. Herkeuring door de Dienst Wegverkeer is noodzakelijk. In België zal het soortgelijk zijn mag ik aannemen, we zijn immers 1 Europa.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Heb je het DPF daadwerkelijk verwijderd, of heb je deze doorboord maar is hij nog wel aanwezig? In het eerste geval kom je er in Nederland de APK niet mee door, wat hem hier ook praktisch onverkoopbaar maakt.
Volvoless, nu Golf VII
Gebruikersavatar
Elho
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
Locatie: Limburg (B)

Belgische wagen, is doorboord. Op dit moment zijn ze in Belgische keuringscentra een nieuwe testmethode aan het testen om verwijderde roetfilters op te sporen.

Ik zou het zeker vermelden bij de verkoop en me zeker niet van de domme houden. Maar ik vraag me af of ik hem überhaupt wel nog kan verkopen. Ik zit een beetje op een tweespoor. Er komen redelijk wat kosten aan (banden, draagarmen, distributieriem). Ik ben aan het overwegen of het niet gewoon beter is hem nu te verkopen en een nieuwe te kopen, of toch nog alle herstellingen te laten uitvoeren. Hij wordt ook wat klein voor ons gezin.
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

Elho schreef: Belgische wagen, is doorboord. Op dit moment zijn ze in Belgische keuringscentra een nieuwe testmethode aan het testen om verwijderde roetfilters op te sporen.

Ik zou het zeker vermelden bij de verkoop en me zeker niet van de domme houden. Maar ik vraag me af of ik hem überhaupt wel nog kan verkopen. Ik zit een beetje op een tweespoor. Er komen redelijk wat kosten aan (banden, draagarmen, distributieriem). Ik ben aan het overwegen of het niet gewoon beter is hem nu te verkopen en een nieuwe te kopen, of toch nog alle herstellingen te laten uitvoeren. Hij wordt ook wat klein voor ons gezin.
Als er zoveel kosten aankomen is de vraag wat de auto effectief nog waard is.
En ook of die wel of niet werkende roetfilter het grote verschil zal maken voor de prijs....
Die van ons is ook niet meer aanwezig... Maar ik wacht eerst de ervaringen af van de nieuwe keuring.
Voor alles een oplossing!
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

als die kosten eraan komen en er onzekerheden zijn qua toekomst, dan zijn dat al redenen om verkoop te overwegen. Maar dat zijn maar kosten, als de auto ook te klein is/wordt, dan heb je iets waar je dagelijks mee geconfronteerd wordt. Daar heb je last van in het gebruik en is naar mijn idee veel belangrijkere reden om afstand te doen en te zoeken naar iets anders
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Elho
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
Locatie: Limburg (B)

heb je ook wel een punt ... Ik ga inderdaad stilletjes afscheid nemen denk ik.
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 686
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Ik maak me niet veel zorgen daaromtrent... Mocht er ergens een negatieve ervaring komen, koop ik ergens een goedkope roetfilter, plaats die ertussen voor de keuring.

Onze C30 (2.0D) heeft een holle roetfilter (niet doorboord, maar echt alles er uit), getuned naar 165pk (zo aangzchaft trouwens, wist het eerst niet), rijd erg lekker en verbruikt ook niet overdreven veel.
Na aanschaf distributieriem gedaan (€650 bij dealer), nieuwe winterbanden op de originele velgen (€360), 17" zomerset gekocht (€1000), draagarmrubbers vervangen (€60 en zelf 2 uurtjes knutselen).

Het is dus wel degelijk de bedoeling deze wagen lang te houden.
Laatst gewijzigd door NicoV40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
Elho
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
Locatie: Limburg (B)

Wat kost dat, een nieuwe roetfilter bij de dealer? Ik ben ook bang dat wanneer ik een nieuwe roetfilter plaats ik gewoon weer dezelfde problemen ga krijgen die het roetfilter veroorzaakte in de eerste plaats. Namelijk diesel in het carter! Dan ben ik weer bij start ...

Ik heb alvast wel al nieuwe banden aangeschaft. Op veiligheid wil ik geen risico's nemen.

Ik hoop stiekem nog 3000 eur te krijgen. Voor de rest goede wagen. 163.000km.
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 686
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Bij de dealer mag je rekenen op een kleine 800 geloof ik.
Bij Skandix staan de originele 869 geprijsd, maar helaas daar niet meer te bestellen.
Een aftermarket hebben ze voor 294.

Goedkoopste dat ik ze al zag was een kleine €200 in Nederland ergens. Bij de 2 liter is het nog goed te doen om zelf te monteren.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
Elho
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
Locatie: Limburg (B)

ok i see ... nja, die kost ga ik niet meer maken. Is voor de volgende eigenaar. Of export naar Polen.

Zelf monteren zal niet gaan.
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
Suunto
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 31.10.2017 - 19:14

Vanaf 20 mei 2018 is de controle op de aanwezigheid van een roetfilter onderdeel van de APK. De keurmeester doet tijdens een APK een visuele controle. Kan de keurmeester geen roetfilter zien, of stelt hij vast dat de roetfilter zwaar beschadigd is, dan keurt hij de auto af.

Het verwijderen van een roetfilter is sinds 1 oktober 2017 een economisch delict. Wat de consequenties precies zijn is aan de rechter. Dit kan uiteenlopen van een geldboete, taakstraf tot gevangenisstraf.


https://www.automobielmanagement.nl/nie ... n-apk.html
V50 2.4 Summum MY2005
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Dat gaat over een verwijderd roetfilter, dat is al langer bekend. Het gaat hier zoals de meesten, om een doorboord roetfilter. Dat laatste is vooralsnog geen APK afkeur, omdat dit van buitenaf niet geconstateerd kan worden.
Volvoless, nu Golf VII
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13787
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dat is dezelfde overtreding hoor
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Dat is inderdaad dezelfde overtreding, dat heb ik ook niet betwist. Ik zeg alleen dat de keurmeester wel een verwijderd DPF kan constateren, maar niet een doorboord DPF.
Volvoless, nu Golf VII
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13787
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

We gaan het allemaal meemaken, de penalty's zijn iig voldoende serieus om even goed over na te denken over de opties..
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”