In België gaan ze binnenkort controleren op verwijderde roetfilters.
Ik heb een v50 2.0D waarvan ik enkele weken geleden een chiptune heb laten uitvoeren en de roetfilter van verwijderd heb. De wagen rijdt voortreffelijk nu, wat een vermogen! En minder verbruik!! Maar heb ik nu een domme beslissing gemaakt? We overwegen stilletjes aan een andere wagen aan te schaffen (gezinsuitbreiding) maar ik vrees dat ik hem niet meer zal kunnen verkopen ... Iemand mensen uit vlaanderen die met hetzelfde probleem te maken hebben?
Bedankt!
Nog verkoopbaar?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31
ik weet niet precies wat de regelgeving is omtrent roetfilter verwijderen e.d. maar zolang je het bij de aankoop vermeld lijkt me dat geen enkel probleem.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 28.08.2017 - 20:57
Je kunt hem altijd voor een scherpe prijs in nederland verkopen
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Voor de zoveelste keer:
Op het moment dat een roetfilter verwijderd wordt voldoet de auto niet meer aan de typegoedkeuring op basis waarvan het kenteken is afgegeven. Dat betekend dat het kenteken feitelijk ongeldig is en de auto NIET op de weg mag. Herkeuring door de Dienst Wegverkeer is noodzakelijk. In België zal het soortgelijk zijn mag ik aannemen, we zijn immers 1 Europa.
Op het moment dat een roetfilter verwijderd wordt voldoet de auto niet meer aan de typegoedkeuring op basis waarvan het kenteken is afgegeven. Dat betekend dat het kenteken feitelijk ongeldig is en de auto NIET op de weg mag. Herkeuring door de Dienst Wegverkeer is noodzakelijk. In België zal het soortgelijk zijn mag ik aannemen, we zijn immers 1 Europa.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58
Heb je het DPF daadwerkelijk verwijderd, of heb je deze doorboord maar is hij nog wel aanwezig? In het eerste geval kom je er in Nederland de APK niet mee door, wat hem hier ook praktisch onverkoopbaar maakt.
Volvoless, nu Golf VII
- Elho
- 3rd Gear member
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
- Locatie: Limburg (B)
Belgische wagen, is doorboord. Op dit moment zijn ze in Belgische keuringscentra een nieuwe testmethode aan het testen om verwijderde roetfilters op te sporen.
Ik zou het zeker vermelden bij de verkoop en me zeker niet van de domme houden. Maar ik vraag me af of ik hem überhaupt wel nog kan verkopen. Ik zit een beetje op een tweespoor. Er komen redelijk wat kosten aan (banden, draagarmen, distributieriem). Ik ben aan het overwegen of het niet gewoon beter is hem nu te verkopen en een nieuwe te kopen, of toch nog alle herstellingen te laten uitvoeren. Hij wordt ook wat klein voor ons gezin.
Ik zou het zeker vermelden bij de verkoop en me zeker niet van de domme houden. Maar ik vraag me af of ik hem überhaupt wel nog kan verkopen. Ik zit een beetje op een tweespoor. Er komen redelijk wat kosten aan (banden, draagarmen, distributieriem). Ik ben aan het overwegen of het niet gewoon beter is hem nu te verkopen en een nieuwe te kopen, of toch nog alle herstellingen te laten uitvoeren. Hij wordt ook wat klein voor ons gezin.
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
- YannickC
- 2nd Gear member
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
- Locatie: BE
Als er zoveel kosten aankomen is de vraag wat de auto effectief nog waard is.Elho schreef: Belgische wagen, is doorboord. Op dit moment zijn ze in Belgische keuringscentra een nieuwe testmethode aan het testen om verwijderde roetfilters op te sporen.
Ik zou het zeker vermelden bij de verkoop en me zeker niet van de domme houden. Maar ik vraag me af of ik hem überhaupt wel nog kan verkopen. Ik zit een beetje op een tweespoor. Er komen redelijk wat kosten aan (banden, draagarmen, distributieriem). Ik ben aan het overwegen of het niet gewoon beter is hem nu te verkopen en een nieuwe te kopen, of toch nog alle herstellingen te laten uitvoeren. Hij wordt ook wat klein voor ons gezin.
En ook of die wel of niet werkende roetfilter het grote verschil zal maken voor de prijs....
Die van ons is ook niet meer aanwezig... Maar ik wacht eerst de ervaringen af van de nieuwe keuring.
Voor alles een oplossing!
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
als die kosten eraan komen en er onzekerheden zijn qua toekomst, dan zijn dat al redenen om verkoop te overwegen. Maar dat zijn maar kosten, als de auto ook te klein is/wordt, dan heb je iets waar je dagelijks mee geconfronteerd wordt. Daar heb je last van in het gebruik en is naar mijn idee veel belangrijkere reden om afstand te doen en te zoeken naar iets anders
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 686
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Ik maak me niet veel zorgen daaromtrent... Mocht er ergens een negatieve ervaring komen, koop ik ergens een goedkope roetfilter, plaats die ertussen voor de keuring.
Onze C30 (2.0D) heeft een holle roetfilter (niet doorboord, maar echt alles er uit), getuned naar 165pk (zo aangzchaft trouwens, wist het eerst niet), rijd erg lekker en verbruikt ook niet overdreven veel.
Na aanschaf distributieriem gedaan (€650 bij dealer), nieuwe winterbanden op de originele velgen (€360), 17" zomerset gekocht (€1000), draagarmrubbers vervangen (€60 en zelf 2 uurtjes knutselen).
Het is dus wel degelijk de bedoeling deze wagen lang te houden.
Onze C30 (2.0D) heeft een holle roetfilter (niet doorboord, maar echt alles er uit), getuned naar 165pk (zo aangzchaft trouwens, wist het eerst niet), rijd erg lekker en verbruikt ook niet overdreven veel.
Na aanschaf distributieriem gedaan (€650 bij dealer), nieuwe winterbanden op de originele velgen (€360), 17" zomerset gekocht (€1000), draagarmrubbers vervangen (€60 en zelf 2 uurtjes knutselen).
Het is dus wel degelijk de bedoeling deze wagen lang te houden.
Laatst gewijzigd door NicoV40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

- Elho
- 3rd Gear member
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
- Locatie: Limburg (B)
Wat kost dat, een nieuwe roetfilter bij de dealer? Ik ben ook bang dat wanneer ik een nieuwe roetfilter plaats ik gewoon weer dezelfde problemen ga krijgen die het roetfilter veroorzaakte in de eerste plaats. Namelijk diesel in het carter! Dan ben ik weer bij start ...
Ik heb alvast wel al nieuwe banden aangeschaft. Op veiligheid wil ik geen risico's nemen.
Ik hoop stiekem nog 3000 eur te krijgen. Voor de rest goede wagen. 163.000km.
Ik heb alvast wel al nieuwe banden aangeschaft. Op veiligheid wil ik geen risico's nemen.
Ik hoop stiekem nog 3000 eur te krijgen. Voor de rest goede wagen. 163.000km.
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 686
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Bij de dealer mag je rekenen op een kleine 800 geloof ik.
Bij Skandix staan de originele 869 geprijsd, maar helaas daar niet meer te bestellen.
Een aftermarket hebben ze voor 294.
Goedkoopste dat ik ze al zag was een kleine €200 in Nederland ergens. Bij de 2 liter is het nog goed te doen om zelf te monteren.
Bij Skandix staan de originele 869 geprijsd, maar helaas daar niet meer te bestellen.
Een aftermarket hebben ze voor 294.
Goedkoopste dat ik ze al zag was een kleine €200 in Nederland ergens. Bij de 2 liter is het nog goed te doen om zelf te monteren.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

- Elho
- 3rd Gear member
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
- Locatie: Limburg (B)
ok i see ... nja, die kost ga ik niet meer maken. Is voor de volgende eigenaar. Of export naar Polen.
Zelf monteren zal niet gaan.
Zelf monteren zal niet gaan.
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 31.10.2017 - 19:14
Vanaf 20 mei 2018 is de controle op de aanwezigheid van een roetfilter onderdeel van de APK. De keurmeester doet tijdens een APK een visuele controle. Kan de keurmeester geen roetfilter zien, of stelt hij vast dat de roetfilter zwaar beschadigd is, dan keurt hij de auto af.
Het verwijderen van een roetfilter is sinds 1 oktober 2017 een economisch delict. Wat de consequenties precies zijn is aan de rechter. Dit kan uiteenlopen van een geldboete, taakstraf tot gevangenisstraf.
https://www.automobielmanagement.nl/nie ... n-apk.html
Het verwijderen van een roetfilter is sinds 1 oktober 2017 een economisch delict. Wat de consequenties precies zijn is aan de rechter. Dit kan uiteenlopen van een geldboete, taakstraf tot gevangenisstraf.
https://www.automobielmanagement.nl/nie ... n-apk.html
V50 2.4 Summum MY2005
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58
Dat gaat over een verwijderd roetfilter, dat is al langer bekend. Het gaat hier zoals de meesten, om een doorboord roetfilter. Dat laatste is vooralsnog geen APK afkeur, omdat dit van buitenaf niet geconstateerd kan worden.
Volvoless, nu Golf VII