Automaat in N stand zetten bij het stoplicht

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Sander02
4th Gear member

Paul schreef: Overigens bestaan er ook mensen die bij stoplichten de versnelling in zijn vrij zetten, geen idee waarom.
Met een handbak deed ik dat ook. Ff je been ontspannen, je staat soms zo lang met je voet op de rem. Ook hekel ik me wel eens als ik in het donker achter mega felle remlichten sta.
Maar goed met de automaat hou ik het de rem wel in.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Doe ik met mijn handbak ook Sander. Ga ik met de automaat ook doen.
Zelfs met de elektrische Smart van de baas zet ik in de N voor het verkeerslicht als het vlak is. 1 tikje naar achteren zonder rem intrappen en hij doet het weer. Alleen al om de voet even te ontspannen.
Bussen hebben ook een automaat, maar bij stilstand blijven ze gewoon staan tot je het gas weer aan tikt. Ook geen druk op de voet.
Is dat tegenwoordig in auto's ook al een keer aanwezig?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Jelmer de Jong
6th Gear member

JeroenSpock schreef: Doe ik met mijn handbak ook Sander. Ga ik met de automaat ook doen.
Zelfs met de elektrische Smart van de baas zet ik in de N voor het verkeerslicht als het vlak is. 1 tikje naar achteren zonder rem intrappen en hij doet het weer. Alleen al om de voet even te ontspannen.
Bussen hebben ook een automaat, maar bij stilstand blijven ze gewoon staan tot je het gas weer aan tikt. Ook geen druk op de voet.
Die bus heeft geen 'echte' automaat maar een gerobotiseerde handbak, gas los is daarbij gelijk aan koppeling intrappen. Helaas ontkom je er niet aan bij motoren met flink wat koppel, want echt lekker rijden doet het niet. Doe mij maar ouderwets roeren of een 'echte' automaat met vloeistofkoppeling. Had laatst nog een VW busje met zo'n robot, ding schakelde nog trager dan iemand bij zijn eerste rijles. :(
Johan s60 schreef: Wat ik altijd doe is niet te dicht op je voorganger gaan staan, en je rempedaal net voldoende intrappen om auto stil te houden, dan een paar keer de auto laten kruipen.
Ik vroeg mij al heel lang af waarom auto's om mij heen niet stil kunnen blijven staan. Nu snap ik het al begrijp ik het nogsteeds niet. :D
diesel01
Geartronic member

Voet ontspannen bij een automaat voor het verkeerslicht???
Wanneer je druk ervaart op de voet bij het stilstaan voor het verkeerslicht dan moet je wellicht de rembekrachtiger laten nakijken.
Ik ben overigens blij dat ik niet overal over nadenk, een automaat is comfort, het ding moet voor mij schakelen en ik heb geen automaat om met het ding te gaan roeren,
Start/stop uit en het ding gewoon in drive met de voet op de rem.
Zo deed ik het vroeger met de vrachtwagen en helemaal wanneer ik de laatste in de file was of voor het verkeerslicht stil stond.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Jelmer de Jong schreef:
JeroenSpock schreef: Doe ik met mijn handbak ook Sander. Ga ik met de automaat ook doen.
Die bus heeft geen 'echte' automaat maar een gerobotiseerde handbak, gas los is daarbij gelijk aan koppeling intrappen. Helaas ontkom je er niet aan bij motoren met flink wat koppel, want echt lekker rijden doet het niet. Doe mij maar ouderwets roeren of een 'echte' automaat met vloeistofkoppeling. Had laatst nog een VW busje met zo'n robot, ding schakelde nog trager dan iemand bij zijn eerste rijles. :(
Johan s60 schreef: Wat ik altijd doe is niet te dicht op je voorganger gaan staan, en je rempedaal net voldoende intrappen om auto stil te houden, dan een paar keer de auto laten kruipen.
Ik vroeg mij al heel lang af waarom auto's om mij heen niet stil kunnen blijven staan. Nu snap ik het al begrijp ik het nogsteeds niet. :D

De meeste stadsbussen hier in Amsterdam en omstreken hebben ook een volautomaat (allison) dus hoeft zeker niet perse een geautomatiseerde handbak te zijn. Overigens is het bijna altijd met de geautomatiseerde handbakken, rem los dan gaat de automaat in ‘kruipstand’

Mijn volautomaat toyota gaat netjes in een vrije stand staan bij het stoplicht uit zichzelf in D. Rem los, en je voelt hem weer in versnelling gaan in een fractie van een seconde.

Ik denk dat eenieder lekker zelf moet weten wat hij doet en fijn vind. De slijtages zullen marginaal zijn.
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Onze lijnbussen hebben echt geen gerobotiseerde handbak, op de dubbeldekkers na. In de Mercedes ligt een ZF Ecolife, zelf niet tegen te schakelen.

Tom, je weet van de vrachtauto vast nog wel hoe het is om met je voet van boven op het pedaal te trappen en dat er wel degelijk druk op je knie en voet komt. 8 uurs diensten met een stadsbus en je bent er snel klaar mee.

Helaas loopt ook dit topic weer de verkeerde kant op, maar het antwoord is dus nee het kan geen kwaad technisch gezien :)
Laatst gewijzigd door JeroenSpock op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
diesel01
Geartronic member

Dat zal dan een wezenlijk verschil zijn met vrachtwagen, gewicht van het been was genoeg om bij Volvo en Daf om de auto stil te houden bij verkeerslichten.
Ik kwam niet heel veel in centra maar zat meer op de (internationale) snelwegen.
In sommige gevallen bij lange stilstand +2minuten trok ik de handrem er op dacht ik, maar goed inmiddels al weer 10jaar geleden.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
xelor
3rd Gear member

... waarom zou je een powerflush eigenlijk niet bij de dealer moeten doen?
I've got this theory that there is a Volvo 940 in any sane person's future
OGA244
8th Gear member

Geen voorgeschreven onderhoud, n klant kan nogal snel zinnig preventief onderhoud verwarren met geldklopperij..
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
kww
3rd Gear member

Hoe zit het dan met de warmte opbouw als je de automaat de hele tijd tegenhoud door de rem in te drukken?
Ik was namelijk in de verondestelling dat warmte de olie laat verslechteren en dat het daarom juist aan te raden was om de automaat
bij een stoplicht in de N te zetten.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Vloeistofautomaten hebben doorgaans toch een warmtewisselaar in het koelwater? En met die gedachte zal de ATF niet veel heter worden dan (als het tegen zit) 100 graden? Daar kan ATF wel tegen en anders wordt de olie toch gekoeld.

Bij onze laatste auto (S90 uit 1997) had ik een temperatuursensor gemaakt op de uitgaande pijp van de automaat. Bij het trekken van een caravan en normaal rijden die je de temperatuur stijgen tot ongeveer 100 graden. Maar die werd weer afgekoeld door het koelwater. Bij stilstand steeg de temp door tot 110 graden en koelde heel langzaam af. Ik heb mij daar nooit druk over gemaakt, anders dan dat je met koude olie niet moet gaan raggen. Pas dan gaan spullen eerder kapot dan normaal warm rijden.

Ter illustratie: ik heb een temperatuursensor van een cv-ketel gemonteerd om te zien wat er gebeurt: sensor op de olieleiding en metertje in de middentunnel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Msuidgeest op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”