Rechter aandrijfas V50

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarcN
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 27.08.2015 - 21:31
Locatie: Noord-Brabant

Ik heb een V50 2.0D uit het jaar 2005 (D4204T, MMT6) waarvan ik beide aandrijfassen wil vernieuwen in verband met trillingen.
Ik heb de onderdeelnummers bekeken en de originele assen uit 2005 zitten er nog onder, waarvan de rechter aandrijfas onderdeelnummer 30681131 heeft.

Als ik op dit onderdeelnummer zoek dan kom ik bijvoorbeeld op de SKF VKJC 5755 uit. Deze heeft een lengte van 920 mm.

Nu kwam ik in VIDA de volgende informatie tegen:

Afbeelding

Afbeelding

Mijn V50 is van vóór CH -221949. Kan iemand me vertellen of ik ook de lagerbevestiging moet vervangen als ik bijvoorbeeld voor bovenstaande SKF as zou kiezen? Wat zijn precies de verschillen?
Volvo V50 2.0D Momentum MY05
Gebruikersavatar
MarcN
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 27.08.2015 - 21:31
Locatie: Noord-Brabant

Vandaag ben ik nog even onder de auto gekropen en het blijkt dat er nu onderdeelnummer 3M51-3K305-DC onder zit, welke onder andere ook voor de Ford C-MAX 2.0 TDCI gebruikt is. Ik heb echter geen idee welk Volvo onderdeelnummer hier aan gekoppeld is.

Afbeelding
Volvo V50 2.0D Momentum MY05
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

lagerbevestiging (in tekening item 3) , als deze onbeschadigd is, hoeft nooit vervangen te worden.
een jaartje geleden heb ik beide aandrijfassen vervangen van de v50 en de beugel (in tekening item 2) eraf schroeven (met 2 moeren vast, item 4) is genoeg om de as los te halen.
bij de nieuwe vervangende as zit een nieuw lager (in tekening, item 6) er al om, en dan die beugel erweer op schroeven is genoeg.

wel vervangen de oliekeerringen in de bak voor de zekerheid. En voor de zekerheid, ook nieuwe asbouten bij het wiel met ring.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
MarcN
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 27.08.2015 - 21:31
Locatie: Noord-Brabant

Mijn lagerbevestiging ziet er nog prima uit, maar waar ik vooral vraagtekens bij heb is of deze bevestiging vanaf een bepaald chassisnummer aangepast is.
Als ik de info in VIDA lees zou ik denken van wel, of begrijp ik het dan verkeerd? Mijn V50 komt uit 2005 en is dus uit de eerdere serie.

Ik dacht gisteren dus 'ik kijk wel even welke lagerbevestiging er nu onder zit' maar doordat het een Ford onderstel is komt dit onderdeelnummer niet overeen met het Volvo onderdeelnummer in VIDA. Dat maakt het dus extra moeilijk controleren :P

Normaal gesproken is er erg veel via Google te achterhalen, maar dit kan ik helaas nergens terugvinden.

Ik wil voorkomen dat ik een lekkende bak krijg doordat de positie van de lagerbevestiging bijvoorbeeld enigszins veranderd is.
Morgen maar eens kijken of er een dealer het antwoord weet. Ik had gehoopt dat er iemand hier al ooit een aandrijfas vervangen had op zijn V50 uit 2004/2005.

De werkwijze is verder wel precies hetzelfde voor de andere bouwjaren als ik zo de tekeningen bekijk. De keerringen pak ik inderdaad even mee, aangezien die waarschijnlijk ook al 11 jaar oud zijn. De nieuwe bouten worden (in mijn geval) meegeleverd met de aandrijfas.
Volvo V50 2.0D Momentum MY05
Gebruikersavatar
MarcN
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 27.08.2015 - 21:31
Locatie: Noord-Brabant

Helaas nog geen antwoord van de dealer. Waarschijnlijk weten ze het ook niet, of kunnen ze niet genoeg aan me verdienen omdat ik het zelf wil monteren.

Ik wil dit dit verhaal voorkomen: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=27368

Maar als ik het in dat topic goed begrijp zit er dus +/- 1 cm verschil in de nieuwe aandrijfas. Dat zou sowieso betekenen dat ik een nieuw type lagerbevestiging nodig heb.
Jammer dat er zo weinig info over te vinden/krijgen is.

Misschien dat ik eerst de originele as maar eens ga demonteren en nalopen. Eventueel het tussenaslager vervangen ipv de complete as.
Volvo V50 2.0D Momentum MY05
Easy
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 24.08.2010 - 20:51
Locatie: Arnhem

In antwoord op de originele vraag:

Ik heb vandaag de R-aandrijfas verwijderd en naast een SKF VKJC 5755 aandrijfas gelegd. De specificatie van SKF is onjuist (deze stelt dat de aandrijfas voor modelen t/m VIN -221949 is), de SKF aandrijfas in de vanaf -221949 variant want het lager zit ongeveer 1cm verder naar binnen en de aandrijfas tussen de homokineten is ongeveer 1cm langer. Gelukkig had ik ook een nieuwe support-lager besteld, dus deze uitgewisseld en de originele aandrijfas teruggeplaatst.
Wel teleurstellend dat een bedrijf als SKF zulke spec fouten maakt ...

De linker aandrijfas: SKF VKJC 5768 is wel correct.

Helaas heeft het vernieuwen van de linkeraandrijfas en het vervangen van het supportlager op de rechteraandrijfas (er zat ook geen speling op de homokineten van de rechter-as) mijn geluidsprobleem niet verholpen. Het klinkt alsof er een lager kapot is/een wiel uit balans is, maar:
Ik heb de wielen van voor naar achter gewisseld, geen verandering (m.a.w. het is geen onbalans in de wielen en/of loszittende wielmoeren)
De wiellagers zijn <30dkm oud en bij controle kan ik geen speling waarnemen (m.a.w. hier ligt de oorzaak ook niet)
Aandrijfassen vandaag aangepakt (ook niet de oorzaak)
Remmen zijn het ook niet, want het geluid is (wiel)snelheid afhankelijk bij remmen is er geen verschil waarneembaar (daarnaast zijn de schijven en blokken ook recent vervangen)

Ik weet het dus even niet meer ...

(Excuses voor de dwaling van topic, maar ik wou in ieder geval de aandrijfas vraag eenduidig beantwoorden. Want online is het antwoord nergens te vinden: ook niet op Engelstalige forums)
TijnOnlijn
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 28.08.2017 - 20:57

De prijs van zo'n as valt nog wel mee zie ik. Wat voor een soort trillingen krijg je als hier iets mee aan de hand is?
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1171
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Ik heb van mijn V50 de nodige aandrijfassen vervangen, maar soms gaat ook met nieuwe assen de trilling nooit meer helemaal weg. Zeker bij wat hogere kilometerstanden (300.000+) krijg je ook slijtage op andere delen. Ik heb uiteindelijk alles vervangen en toen was het zo goed als weg. Ik ben wel de mist in gegaan met imitatie aandrijfassen, want die zijn kwalitatief echt niet zo goed als een OEM as, ondanks dat ze niet door Volvo zelf geproduceerd worden.

Hoe is het met de draagarmen?
- V60 Polestar Engineered MY2020
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Easy
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 24.08.2010 - 20:51
Locatie: Arnhem

@ TijnOnlijn: het geluid kan ik je niet mee verder helpen, want mijn aandrijfassen zijn in orde. Prijs (vanuit DE) valt inderdaad wel mee, hou er wel rekening mee dat je dus een nieuwer type supportlagerhouder nodig hebt indien je auto CH -221949 of eerder is.

@ Nomad: Ik beschouw SKF als OEM (d.w.z. SKF moet kwaliteit zijn in mijn ogen, daarnaast vind Volvo zijn oorsprong als dochteronderneming van SKF).

Draagarmen had ik niet aan gedacht (omdat ik het geluid daar niet bij vind passen), maar ... >_<
Het geluid uit dit filmpje, komt toch wel angstaanjagend in de buurt van het geluid dat mijn auto maakt: https://youtu.be/hgcdHiWZJx4

Het geluk wil ik reeds nieuwe draagarmen besteld heb, dus dan ga ik eerst die maar eens uitwisselen en kijken wat dat oplevert ..

KM-stand is 400.000+
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Het kan natuurlijk vanalles zijn, maar zou het aan je banden kunnen liggen? Ik heb een tijd gedacht dat mijn lager stuk was, maar na bandenwissel bleek (toevallig) de herrie volledig verholpen.
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Easy
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 24.08.2010 - 20:51
Locatie: Arnhem

(teleurstellende) status update:
Vandaag de draagarmen uitgewisseld (de oude waren duidelijk aan vervanging toe, zowel de fuseekogels als de rubberbussen waren volledig af).
De teleurstelling is dat de herrie niet weg is ...

De voorbanden zijn Michelins en achter liggen er (nieuwe) Firestones op, deze heb ik al omgewisseld (om een ongebalanseerde band/velg uit te sluiten). De wissel leverde geen verschil op, dus de banden en/of onbalans in de wielen sluit ik uit.
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Ik zou toch eens een setje nette velgen met goed banden proberen. Van voor naar achteren wisselen, sluit je het niet 100% uit. Goedkope velgen die snel onbelans hebben, een setje velgen wat door de bandenboer slecht gebalanceerd is etc. Daarnaast heb je grote kans dat je met gecupte banden rijdt als je draagarmen echt op waren.
Volvoless, nu Golf VII
Easy
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 24.08.2010 - 20:51
Locatie: Arnhem

Ben vandaag weer aan het zoeken geweest. (Met 1 wiel in de lucht) heb ik de auto stationair het wiel laat draaien en hoor ik herrie. Deze is in het interieur zeer goed waarneembaar, maar buiten de auto niet.
De wielophanging (incl. veering/schotellagers, wiellager, stuurkogels en stangen) acht ik geen waarschijnlijke verdachte meer.
De wielen acht ik (obv het feit dat het geluid in het interieur sterker aanwezig is dan buiten) ook niet als waarschijnlijke boosdoener (ik kan voor de zekerheid altijd nog even de winterbanden er onder leggen).

Zouden het de motor en versnellingsbak steunen kunnen zijn? Ik zou verwachten dat je dan een trilling hebt die toerental en niet zozeer wielsnelheid afhankelijk is ... maar wellicht dat de aandrijfassen zodanig torsie uitoefenen op de versnellingsbak dat de trillingen sterker met de wielsnelheid dan het toerental samenhangen? Ik krijg 1.2.3 geen youtube video gevonden van een auto rijdend met slechte motorsteunen. Ik ga ze morgen nog maar eens nauwlettender inspecteren.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”