Metaalslijpsel in oliefilter D5 XC90

Plaats reactie
volvo_rules
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 01.07.2018 - 22:59

Beste forum leden. Hierbij mijn eerste bericht, na jarenlang veel rondgekeken te hebben op dit forum heb ik nu een eigen issue aan de hand wat ik nog niet op het forum heb gevonden.

Sind 13.000 km rijd ik met veel plezier in mijn XC90 D5 bouwjaar 2006, modeljaar 2007.
Al enige reparaties uitgevoerd, maar rijdt als een zonnetje.
Door de defecte wervelklep / smoorklep lekt de auto olie. 1 liter per 500 / 1000 km.
De vorige eigenaar heeft de auto voorzien van 10W60, op aanraden van zijn garage.
Enige tijd geleden viel het mij op dat ik geen olielampje zie bij het starten. Na analyse door garage lijkt het aan het lampje te liggen en zou de sensor nog heel moeten zijn (geen foutmelding die daarop lijkt).

Nu vlak voor de vakantie tijd om even olie te verversen, maar na het demonteren van het oliefilter meteen gestopt en auto stil laten staan.

Het oliefilter zit helemaal vol met zilverkleurig metaalslijpsel. Ik ben enigszins technisch en heb wat techneuten in mijn omgeving, maar eigenlijk is dit een zeer onbekend issue. Zeker bij een D5.

Is een van jullie bekend met dit issue en kun je me wellicht opweg helpen met de analyse?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door volvo_rules op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24665
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

dat is zo even heel lastig te zeggen. Denk dat je moet beginnen met het demonteren van de carterpan, kijken wat je daar aantreft. Je moet het daar sowieso schoonmaken
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Ga eens naar een fatsoenlijke garage en laat je wagen eens fatsoenlijk in orde zetten ipv met een defecte wervelklep te blijven rond rijden en waarschijnlijk nog een hoop problemen...
volvo_rules
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 01.07.2018 - 22:59

Bedankt voor de tip van het Carter!
Laatst gewijzigd door volvo_rules op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
volvo_rules
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 01.07.2018 - 22:59

Dank voor de opmerking dat ik naar een goede garage moet. Dat helpt.
Laatst gewijzigd door volvo_rules op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21717
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

volvo_rules schreef: Dank voor de opmerking dat ik naar een goede garage moet. Dat helpt.
Peter, het staat er inderdaad een beetje rottig maar als je dit als een advies zou kunnen zien is het wel een goed advies. Slijpsel is niet normaal (het lijkt wel aluminium) en rondrijden met een niet goed werkende wervelklep maakt het er ook niet beter op. Een bezoek aan een garage of specialist is dan aan te bevelen.

Over die olie: tap dat toch eens af en bekijk hoeveel slijpsel erin zit. Of er wel slijpsel in zit ... Plaats een nieuw filter en giet er goedkope olie in. Even starten en stukje rijden en weer aftappen. Je spoelt hiermee min of meer het motorblok. De afgetapte olie kun je aan je garage laten zien of laten onderzoeken door een laboratorium. En misschien moet je toch maar overwegen om er weer 5W40 in te gieten en geen 10W60. Volgens de boekjes is W60 voor tropische landen.

Succes.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6868
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

5W30 is wat Volvo voorschrijft....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6868
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

volvo_rules schreef: Door de defecte wervelklep / smoorklep lekt de auto olie. 1 liter per 500 / 1000 km.
Nu ben ik geen motor techneut, maar ik begrijp niet hoe een defecte wervelklep kan leiden tot meer olie verbruik en al helemaal niet tot dit soort exorbitante hoeveelheden.
Bedoel je trouwens dat het stangetje los is of is de klep echt gebroken?
Lijkt me dat er meer/iets anders aan de hand is wat dit olieverbruik veroorzaakt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

10w60 ipv 5w30? Dat is gewoon een pleister plakken en hopen dat het gaat houden. Dat is symptoombestrijding ipv het bij de oorzaak aan te pakken.
Sowieso is zoveel ijzerslijpsel verre van normaal. Ik zou er sowieso voor kiezen om idd je carterpan los te halen en of daar iets zichtbaar is. Tevens je hele oliesysteem flushen met bijvoorbeeld Forte dan ben je van demeeste zooi af.
Sowieso vind ik je filter echt veel en veel te zwart, mijn vraag zou dus ook zijn hoelang die olie er al zinit of wanneer die voor het laatst een complete verversing gehad
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
volvo_rules
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 01.07.2018 - 22:59

BendW schreef: Ga eens naar een fatsoenlijke garage en laat je wagen eens fatsoenlijk in orde zetten ipv met een defecte wervelklep te blijven rond rijden en waarschijnlijk nog een hoop problemen...
Hai, nog even mijn reactie op bovenstaande. Geheel mee eens! Ik doe zeker niet alles zelf. Ik heb een uitstekende Volvo specialist die onder andere de vervanging van de wervelklep gaat oplossen. Maar juist omdat juist hij aangaf dit probleem niet te herkennen bij een diesel dacht ik; wellicht dat tips vanuit het forum hem (en mij) kunnen helpen. Verder rij ik nu in totaal een kleine 100.000 kilometer sinds juni 2015 met een D5 van Volvo (eerst een 163 PK V70 gehad) en moet zeggen dat ik sinds ik de XC90 heb ik geen motorische problemen heb ervaren, anders dan olielekkage in de hoek van wervelklep (wat gebruikelijk is, afgaand op dit forum).
Afijn. Ik ben dus al bij een heel goede garage.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21717
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Persoonlijk ben ik wel benieuwd welke vervolgstappen je gaat of laat ondernemen. Al is het maar om er van te leren.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk uit gaat komen.
Vreemde oliekeuze, hoog olieverbruik en metaal in de olie, allemaal zaken die ik los van elkaar al niet graag zie, laat staan tegelijkertijd.
Ik woon zelf op een minuut of 15 van Urk. Daar zit Jaap Pul, dieselspecialist pur sang. Met hem zou ik zaken doen om dit opgelost te krijgen.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6868
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als je echt 1 liter olie per 500/1000 km verliest via je klepdeksel pakking dan moet jou blok helemaal onder de olie zitten en moet de pakking wel haast helemaal weg zijn. Persoonlijk vind ik het moeilijk te geloven dat een dergelijk olie verbruik daardoor komt. Lekkage bij het wervelklep stangetje mag dan een bekend euvel zijn, maar dat is echt meer zweten dan lekken.
Vraag eens ergens anders om een second opinion zou ik zeggen. Twee weten meer dan één.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
volvo_rules
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 01.07.2018 - 22:59

Beste forumleden,
Na een heel heftig half jaar qua gezondheid eindelijk even een bericht. Ik heb mijn XC90 naar Elst gebracht. Of eigenlijk; Dennis heeft hem opgehaald! Topservice!
In eerste instantie dacht Dennis dat het probleem zat in de onderkant van het blok. Dus, zoals hierboven ook aangeraden; Carter opengehaald en onderzocht. Dit zag er allemaal goed uit. Voorstel was om Wervelklep en Klepstoters te vervangen op basis van mijn klachten. Wervelklep (olieverlies) en af en toe kort hard tikkend geluid na starten: Klepstoters vervangen.
Bij het uitvoeren van deze werkzaamheden bleek dat een klepstoter nagenoeg verdwenen was en dat de veroorzaker was van de metaaldeeltjes in het oliefilter. Dit door lang gebruik van slechte (of weinig?) olie.
Op advies van Dennis heb ik het gehele motorblok laten vervangen door een sloop blok. Al met al heeft dit alles heel lang geduurd, voornamelijk door mijn regelmatige ziekenhuisopnames en ziekte. Ik ben in ieder geval blij dat mijn kasteel weer rijdt!
Dank aan allen in dit topic voor het meedenken. Ik zal nog even kijken of ik de foto's erbij kan krijgen.

Overigens heb ik nu wel een bijzonder probleem, maar daar zal ik maar even een ander Topic voor openen (in D op rem voor stoplicht ontstaat na langere tijd zeer af en toe een rookpluim lijkt rechtsvoor uit de motorkap te komen).
volvo_rules
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 01.07.2018 - 22:59

Zie foto
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30277
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Allereerst beterschap en een voorspoedig herstel gewenst. Ook beterschap gewenst met de auto, slim om een ruilmotor te monteren.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Ook beterschap gewenst!
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Liep de auto niet beroerd met een klep minder? Dit komt helaas wel eens voor bij negeren van olie verversing of verkeerde olie.
Sterkte met je herstel, dat is belangrijker!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
volvo_rules
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 01.07.2018 - 22:59

Dank voor de beterschapswensen. Auto liep niet gek. Dennis hoorde wel dat ie niet mooi liep. Ben er in ieder geval blij mee!
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”