Twijfel over plug in hybrid.

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
RoaldH
6th Gear member

Welke maat banden heb je?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
s60magic
4th Gear member

235-45-18 98
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
JohnH
2nd Gear member

IkeV70 schreef: Ik had in het begin ook veel problemen met instabiliteit op hogere snelheden. Op de snelweg continue aan het bijsturen om 'm in het rechte spoor te houden. Dat probleem heeft echter zichzelf opgelost. Geen uitlijnen aan te pas gekomen. Nu al jarenlang prima rechtuitstabiliteit. In de bochten is het natuurlijk wel duidelijk een zware auto. En ook het remmen vind ik niet overtuigend. Net voldoende remkracht, weinig gevoel. Andere Volvo's remmen veel beter / venijniger.
Het remmen start eerst op de elektromotor om energie terug te winnen naar de accu, als meer remvermogen nodig is worden de remschijven pas als aanvulling gebruikt.
Daardoor lijkt het wat soft. Maak maar een echte noodstop, dan remt ie echt wel venijnig, zoals het hoort....
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Er zit op hetr rempedaal een soort balg waardoor je bij de eerste drukken op het pedaal het gevoel hebt te remmen maar feitelijk de remmen niet gebruikt, los van de weerstand in de elektromotor. Pas na doortrappen ga je door die eerste fase heen en gebruik je de conventionele reminrichting
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
IkeV70
5th Gear member

Ja, dat regeneratie-systeem is me bekend. Maar dat (en dat het volgens mij sowieso een soort brake-by-wire is?) zorgt wel voor weinig gevoel bij het remmen. En als je doortrapt om harder te remmen merk je ook dat het een zware auto is.
Dus hoe het komt komt het, maar vergeleken met gewone V60's, V70's een V40's remt de V60 PIH een stuk minder fijn.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Hafid-V60
1st Gear member

Ook ik heb sinds 3 maanden een D6 uit 2014 (prive) en ben toevallig ook degene die vrij rap daarna een kapotte elektromotor heeft gehad. Wel direct te horen gekregen dat dit voor de dealer de eerste keer is en absoluut niet vaak voorkomt.

Auto rijdt echt heerlijk en is lekker massief.
Enkel op diesel rijdt ie helaas niet heel zuinig dus voor lange afstanden verdient ie geen zuinigheidsprijs. Voor mij is het ideaal omdat woon-werk verkeer binnen mijn elektrische radius valt en ik dus nagenoeg volledig elektrisch rijdt doordeweeks.
Als je veel hoogte wilt hebben in de kofferbak valt de auto ook nog tegen ivm de verhoogde laadvloer.
Ik vind de automatische versnellingsbak niet super, maar die wordt toch meestal pas gebruikt op de snelweg waar weinig geschakeld wordt.

Daarnaast is het natuurlijk gewoon een pracht van een auto :) en vrijwel altijd uitgerust met een behoorlijke dosis opties.
DaRunna
1st Gear member

aristo schreef: Ik zeg gewoon doen. Wij hebben de auto een D6 van 2014 ook alweer 1,5 maand en het rijdt heerlijk....Geen problemen(op de linker buitenspiegel na) en vindt het heerlijk om de kracht van de diesel te voelen. Lekker moeiteloos optrekken en als je helemaal veel kracht wil hebben op de power modus. Ik merk ook dat awd heel prettig rijdt en het verbruik dempt bij het optrekken. Ik heb ook gehoord dat de overgang elektrisch in de powermodus minder opvalt als je polestar tuning hebt gehad.
Ik wil net zeggen ik vind het juist mooi hoe ze de overgang van elektrisch naar diesel hebben gedaan. De zeer comfortabele geartronic merk ik meer van overgang van versnellingen dan van de het bij of af schakelen van het blok. Het gaat echt perfect! Maar hij is wel Polestar getuned.

Ik rijd de V60 D6 van dec 2015 nu 2,5 maand en 4000 kilometer. Beste auto die ik ooit heb gehad...

Ruimte kofferbak is wat krap, maar er gaat echt geen dakkoffer mee! Ik wil in Duitsland nou wel eens weten wat hij kan!
V60 D6 Twin Engine R-Design...
C30 1.6D Sport, Businessline, Bodykit, Dubbele T5 uitlaten...
DaRunna
1st Gear member

RoaldH schreef: Klopt aristo. Na de tuning is de Power stand mindernerveus, schakelt de Geartronic goed en valt het vermogen boven de 150km/h minder sterk terug als de ERAD wordt uitgeschakeld.
De mijne is getuned, maar het verschil onder en boven de 150 is wel heel duidelijk merkbaar.
V60 D6 Twin Engine R-Design...
C30 1.6D Sport, Businessline, Bodykit, Dubbele T5 uitlaten...
RoaldH
6th Gear member

DaRunna schreef:
RoaldH schreef: Klopt aristo. Na de tuning is de Power stand mindernerveus, schakelt de Geartronic goed en valt het vermogen boven de 150km/h minder sterk terug als de ERAD wordt uitgeschakeld.
De mijne is getuned, maar het verschil onder en boven de 150 is wel heel duidelijk merkbaar.
Zonder tuning is het "gat" nog groter. Dat was 1 van de redenen om mijn auto te laten tunen.
PHEV60PHEV
2nd Gear member

Ik woon 80km van mijn werk en rijd gemiddeld 3l/100km, maar laad dan wel op voordat ik vertrek en weer op het werk (prive).
Als je alles bij elkaar optelt is deze ongeveer qua dieselkosten ongeveer evenveel kwijft elect+ diesel als een normale d5.

Echter de Hybrid was destijds een topuitvoering en dat voel en merk je overal terug.
Ik kreeg als vervangende auto een nieuwe V60 R-design met T4 motor mee.

Paar dingen vielen mij op:
1) de auto is inderdaad in de bochten veel happiger op snel rijden.
2) De auto reageert heel veel trager op gasresponse onderin te toeren.
Ben je iemand die rijstel heeft van BMW of opgefokte Audi rijder. Pak dan vooral geen hybrid.

Wil je een auto die AWD heeft (werkt super in bergen en gravel, sneeuw, trailer, trekken).
Heel veel extra luxe die normale D5 niet heeft voor dezelfde prijs.
Super is afgewerkt met alle opties erop en eraan.
Wegenbelasting is komende paar jaar nog de helft.

Als je V60 D5 met alle opties aantikt op de V60 en eigenlijk ook nog 4wd moet pakken, dan scheelt het gewicht uiteindelijk niet zo veel.

Bezine motor vergelijken met een 2.4Diesel is geen vergelijking..

Ik houd van normaal rijden, maar het feit dat als het even nodig is je flink veel power overhebt geweldig.
De auto rijd in het weekend (stadsritten) vrijwel zonder diesel, normale D5 zuipt dan als een tierelier..
De electrische motor vangt ook nog eens zwakheden op van automaat. En als je bergaf rijd heb je geen versnelling en laad je je accu op ipv dat remmen overbelast..

Voor mij is hij perfect en met mijn zonnepanelen voelt het ook aan dat iets voor mileu doe. En de auto moedigt mij aan om zuinig te rijden en relaxed te zijn op snelweg.

Voor de prijs van veel kalere D5, heb je een mooie Hybrid.

Dat was voor mij doorslag. Heb veel pech gehad met Aircopomp, maar ben wel verknocht aan deze krachtpatser die je heel rustig kan rijden en als je wilt echt hard er vandoor gaat.
Ook in de bochten staat hij wel zijn mannetje, veel harder dan op veel plekken is toegestaan..

Inderdaad wel advies bij volvo dealer kopen en Bovag garantie. Of bij andere dealer en dan goede afspraken maken dat aircopomp onder bovag valt.
Current car: Volvo V60 D6 PIH

Previous Cars:
Seat Leon
Peugeot 3008
BMW 320D
Volvo S40
Citroen C5
Ford Focus
Renault Megane CC 2.0 IDE
RoaldH
6th Gear member

@ppheijnen: ik ben het eens met wat je schrijft. Je zou het onderstel wat scherper kunnen krijgen met de Heico setup, minimaal 18 inch monteren en gaan voor Polestar of Rica tuning. Dan kun je een beetje jagen op de klein gemotoriseerde Audi's of BMW's (om je in de bochten te realiseren dat je met veel gewicht onderweg bent).

Naast de Citybug en Duracell heeft deze krachtpatser een plekje in mijn hart veroverd. De fijne karaktervolle motor die opzweept tijdens een snelle rit. Muisstil door de stad kunnen rijden (op zelf opgewekte energie). En toch de aanhanger kunnen trekken in alle rust. Echt een prettige reiswagen.

Als er echt een oplossing komt voor het aircopomp verhaal, dan wil ik hem nog een aantal jaren houden.
JoopXC
2nd Gear member

Hier ook een Volvo rijder die helmaal verknocht is aan het hybride rijden. Aangezien wij een groot gedeelte van de kilometers die wij rijden electrisch af kunnen leggen hoeven wij nog maar zelden te tanken. In de bijna 5 jaar die we de V60 hebben 3 keer een probleem gehad. De linkerbuitenspiegel, een onderdeel wat met het laden te maken, en afgelopen zomer autopech in Frankrijk door een kapotte accu.

Onze V60 is Polestar getuned en daar heb ik, alhoewel die pk'tjes verhoudingsgewijs best wel duur waren, geen spijt van. De overgangen van het schakelen lijken "vloeiender" en het vermogen en koppel is toch nog wel merkbaar toegenomen.

Nu de Volvo december 2018 economisch/zakelijk afgeschreven is en er een nieuw model is geintroduceerd hebben we gekozen voor een nieuwe V60 T8 omdat we het (gedeeltelijk) electrisch rijden zeer waarderen en het nieuwe model prachtig vinden.

Veel succes met het vinden van een mooie V60!
440 GL 1989
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
C70 2.4i 170 2006
BlackcurrantV70
7th Gear member

RoaldH schreef: @ppheijnen: ik ben het eens met wat je schrijft. Je zou het onderstel wat scherper kunnen krijgen met de Heico setup, minimaal 18 inch monteren en gaan voor Polestar of Rica tuning. Dan kun je een beetje jagen op de klein gemotoriseerde Audi's of BMW's (om je in de bochten te realiseren dat je met veel gewicht onderweg bent).
Mmm en ik dacht dat die PIH auto’s vooral gekocht werden om het milieu te sparen
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
PHEV60PHEV
2nd Gear member

Ik vind elektrisch rijden geweldig en hoop dat het lukt om de Volvo nog een paar jaar te rijden totdat ik overstap kan maken naar volledig EV.
Als je elektrisch hebt gereden, dan merk pas hoe ouderwets reguliere brandstof auto is.

Zit op een verbruik van 3l/100km.
In het weekend is verbruik in de stad vrijwel nihil en op snelweg genieten van de dikke diesel met relatief laag verbruik.
Denk dat voor meeste mensen geen match is, maar voor ons gezin zeker..

Ik heb deze auto gekocht omdat deze mij juist net niet uitdaagt om heel hard te rijden. Ik zit voornamelijk op snelweg en wil ontspannen in de auto.
Dus heerlijk rustig met Adaptive Cruise Control aan met 115km/u de snelweg af te zoeven.

Geniet er elke dag van en optrekken bij snelweg is geweldig of als je even nog snel wil inhalen zonder te hinderen. Alles is mogelijk.

Heb tijdens het verlof gereden met V60 T4 R-design. Ondanks dat deze lichtvoetiger is, viel mij deze tegen vanwege de harde vering op de snelweg. Dan liever deze zwaardere broer.
Current car: Volvo V60 D6 PIH

Previous Cars:
Seat Leon
Peugeot 3008
BMW 320D
Volvo S40
Citroen C5
Ford Focus
Renault Megane CC 2.0 IDE
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”