Sinds gisteren ben ik in bezit van m'n eerste Volvo. Het gaat om een V70 2.5 automaat uit 1999 met een ruime 320k op de teller, aka "de klusbus". De naam zal ik even uitleggen.
Wij zijn druk met het (zelf) bouwen van een huis en daarbij is een ruime klusbus onontbeerlijk. Natuurlijk ga je dat niet met een goede/nieuwe auto doen. Daar koop ik een barrel (met hondenrek!) voor. Het voorgaande barrel (een BMW E39 5-serie) had een ander doel (aangeschaft voor allerlei rally's en challenges) en was met zijn sedan-vorm totaal onpraktisch voor deze job. Er moest iets ruims, benzine-stokends, betrouwbaars en vooral el-cheapo's komen. Naast de E39 6-cilinders kon ik eigenlijk alleen aan de 5 cilinders van Volvo denken. Zodoende de V70.
Naast ons eigen huis bouwen klus ik ook graag aan auto's. Ik verwacht dat er zo-nu-en-dan ook wat tijd in deze klusbus gestoken moet worden om hem rijdend te houden. Er zijn wat 'puntjes' op aan te merken. Zo werkt de cruise control niet, de airco koelt niet, de rolo mist, er zitten wat interieurpanelen los en om één-of-andere reden ontbreekt de radio.
Thuis aangekomen meteen een goede verwenbeurt gegeven, want naast de ontbrekende radio bleek er ook 4 liter olie in het blok te ontbreken... Afijn, het filtertje gelijk meegenomen en de losse interieurpanelen professioneel vast getyrapd (is dat een woord?). Nu op zoek naar een radio (als de FM werkt ben ik tevreden) en de topics die me helpen bij het fixen van de cruise control en airco.
Voordat ik de Volvo net zo goed ken als de E39 van BMW zal ik met enige regelmaat gebruik maken van het forum. Wellicht zie je eens een (domme) vraag van me voorbij komen als ik het niet kan vinden. Excuus daarvoor en alvast dank voor de hulp!
Tip en tricks over de V70 zijn heel erg welkom!

Tot slot nog een actiefoto van de klusbus.