Eerste Volvo...

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
BoZ-M
Starter

Goededag mede Volvo rijders,

Sinds gisteren ben ik in bezit van m'n eerste Volvo. Het gaat om een V70 2.5 automaat uit 1999 met een ruime 320k op de teller, aka "de klusbus". De naam zal ik even uitleggen.

Wij zijn druk met het (zelf) bouwen van een huis en daarbij is een ruime klusbus onontbeerlijk. Natuurlijk ga je dat niet met een goede/nieuwe auto doen. Daar koop ik een barrel (met hondenrek!) voor. Het voorgaande barrel (een BMW E39 5-serie) had een ander doel (aangeschaft voor allerlei rally's en challenges) en was met zijn sedan-vorm totaal onpraktisch voor deze job. Er moest iets ruims, benzine-stokends, betrouwbaars en vooral el-cheapo's komen. Naast de E39 6-cilinders kon ik eigenlijk alleen aan de 5 cilinders van Volvo denken. Zodoende de V70.

Naast ons eigen huis bouwen klus ik ook graag aan auto's. Ik verwacht dat er zo-nu-en-dan ook wat tijd in deze klusbus gestoken moet worden om hem rijdend te houden. Er zijn wat 'puntjes' op aan te merken. Zo werkt de cruise control niet, de airco koelt niet, de rolo mist, er zitten wat interieurpanelen los en om één-of-andere reden ontbreekt de radio.

Thuis aangekomen meteen een goede verwenbeurt gegeven, want naast de ontbrekende radio bleek er ook 4 liter olie in het blok te ontbreken... Afijn, het filtertje gelijk meegenomen en de losse interieurpanelen professioneel vast getyrapd (is dat een woord?). Nu op zoek naar een radio (als de FM werkt ben ik tevreden) en de topics die me helpen bij het fixen van de cruise control en airco.

Voordat ik de Volvo net zo goed ken als de E39 van BMW zal ik met enige regelmaat gebruik maken van het forum. Wellicht zie je eens een (domme) vraag van me voorbij komen als ik het niet kan vinden. Excuus daarvoor en alvast dank voor de hulp!

Tip en tricks over de V70 zijn heel erg welkom!

Afbeelding
Tot slot nog een actiefoto van de klusbus.
1999 - Volvo V70 2.5T
lint
Geartronic member

Welkom. Als je druk bent met klussen/huis verbouwen is een V70 een hele handige auto.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Herman71
3rd Gear member

Welkom hier op het forum, en succes met je nieuwe barrel....uh met je nieuwe volvo V70.

Groeten,
Herman 8-)
Mijn exhobby wagens :-)
Volvo C70 2.0T cabriolet 2005
Lexus Ls 430 V8 2002 sedan
Jaguar X350 XJ8 Executive 4.2L V8 2003
Opel Admiraal 1970
Mercedes 300CE W124 1991
Mercedes 380SE W126 1983
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 1996
BMW 730i V8 1995
Saab 95 2.0 SE LPT 1999
Range Rover 2.5D P38 2001
BMW 525TDS executive 1998
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 LWB 1997
Range Rover 3.0D Vogue 2003
Jaguar S-type 2.5 V6 executive 2003
BoZ-M
Starter

Dank voor de reacties! De V70 is echt handig inderdaad. Alles past er tot nu toe in (op een afvoer van 4 meter na) en ik kan overal een stuk makkelijker bij.

E.e.a. is inmiddels 'gefixed' (interieurpanelen en het loszittende bagagerek), ik heb een originele radio gevonden en ingebouwd en achterhaald wat de issue is van de niet-koud-wordende-airco (de koppeling heeft teveel speling). Dat ga ik op korte termijn proberen te fixen. De grille is zwart en ook de wielen zijn zwart gemaakt. Achteraf gezien vind ik de zwarte wielen eigenlijk helemaal niet mooi, maar goed, ik ga het niet weer veranderen.

Afbeelding
Zwart

Afbeelding
De radio

Het enige dat ik nog moet uitpluizen is de cruise-control. Helaas werkte mijn uitleesapparaat niet op deze auto, dus ik ga de 5 potentiële cruise-control issues toch één voor één proberen te bekijken.

Verder ben ik er inmiddels achter gekomen dat de aansluiting voor de aanhanger niet correct werkte. Gelukkig was dat een simpele fix toen bleek dat het aarde-draadje simpelweg nergens op was aangesloten. Een ander issue is dat de versnellingsbak (of een differentieel?) een 'klonk' geluid maakt zodra ik hem naar z'n achteruitversnelling schakel... Dat is waarschijnlijk niet best.
Laatst gewijzigd door BoZ-M op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
1999 - Volvo V70 2.5T
zwollywood538
2nd Gear member

BoZ-M schreef:
en achterhaald wat de issue is van de niet-koud-wordende-airco (de koppeling heeft teveel speling). Dat ga ik op korte termijn proberen te fixen. De grille is zwart en ook de wielen zijn zwart gemaakt. Achteraf gezien vind ik de zwarte wielen eigenlijk helemaal niet mooi, maar goed, ik ga het niet weer veranderen.
Btw de zwarte wielen, vind het niet echt misstaan, kan het hebben met het donkerblauwe..wel zou ik de grille chrome hebben gelaten, ieder het zijne he 8-)

Leuke V70 waar je veel plezier van kan hebben, wanneer jullie huis afgebouwd is wil je hem waarschijnlijk niet eens meer kwijt :D :P

De Airco:
Eventueel moet de Airco nog bijgevuld worden voor een juiste werking ervan, in uw V70 zit meen ik het koelmiddel R134a , hiervoor zijn doe hetzelf-vul kits te koop, op deze site kost 1 fles met drukmeter €62 , in deze fles zit 900 gram koelmiddel, altijd handig misschien. Heb eens een soortgelijke fles gebruikt bij de Airco van een auto van een vriend van me,dit op zijn verzoek, moet zeggen dat ditgene prima werkte en zijn Airco weer heel lang ijs en ijskoud is geweest. Zie deze link:

https://www.refrigerantboys.it/NL/i-gas ... gJF__D_BwE

Deze is iets duidelijker, is makkelijk te doen, de motor laten draaien, airco aan, op koudste stand zetten en dan vullen.. dit filmpje geeft het iets duidelijker weer imo en mét geluid en commentaar:
Laatst gewijzigd door zwollywood538 op 01.01.1970 - 01:00, 6 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”