ik heb sindskort last van het volgende probleem met mijn v40 1.9td '99:
Vaak bij een koude motor gaat deze ratelen en tekeer als een oude traktor bij ongeveer 1900rpm. Als ik dan gas bij geef of afneem stopt direct. En wanneer de motor stationair loopt lijkt het af en toe of die uit wil gaan vallen een soort haperingen. Hij heeft gewoon zijn regulier onderhoud gehad en alles volgens het boekje gevolgd.
Iemand een idee? Alvast bedankt.
Vandaag de auto terug gekregen. Probleem niet verholpen. De garage (een algemene Bovag garage) had geen id en niets kunnen vinden. De gloeibougies waren iig in orde en waren geen losse onderdelen te vinden. Zelf vertrouwde ik het nog steeds niet en ben langs de Volvo dealer geweest om hem uit te lezen. Daaruit kwamen geen noemenswaardige problemen. Ze hebben er nog een rit mee gemaakt en liep volgens de monteur als en zonnetje en het probleem wat ik hem vertelde kwam hem ook niet bekend voor. Na hij de auto teruggezet had heb ik hem meteen maar gevraagd of hij het irritante service lampje gereset had; nee, maar ging hij direct doen. Lampje reseten, motor starten en..... jawel ratelen als een gek.....
Motorkap weer open en kijken en luisteren maar. Hij vermoeden dat het ergens in de motor zat maar het hoe en waarom daar had hij hem langer voor nodig omdat te onderzoeken. (a E70,- p/u!? ik ga wel naar mn bovag dealer voor E35,-) Het kon volgens hem ook te maken hebben met de stationair regeling (stappenmotor?)
Overigens toen ik het gaspendaal aantikte was het rare geluid direct weg en liep die weer als een zonnetje.
Iemand nog enig idee? Alvast bedankt.