Wiellager voor aan vervanging toe?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
JasperT
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 25.10.2017 - 11:15

Graag jullie mening,

Ik hoorde al een tijdje een kdunkkdunk geluid rechts voor. Bij een bocht naar links is het geluid weg, dus dat komt overeen met mijn rechts voor geluid.

Ik dacht zelf aan het wiellager maar wil niemand op het verkeerde been zetten. Ik heb pas het wiel eraf gehaald en de remschijf rond gedraaid en merkte niets vreemds behalve wat speling op de stuurkogel.

Vanmorgen de stuurkogel vervangen en stukje gereden.

Het geluid is minder maar absoluut niet over, stuurkogel was wel goed versleten.

Voordat ik een naaf ga kopen van €100~150,- wil ik graag weten welke dingen ik nog meer kan controleren.

En weet er iemand hoe ik de naaf met lager kan vervangen? Ik zie een plaatje van 4 bouten en 1 centrale bout maar het kwartje valt nog even niet.

Bvd,

Jasper
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Je haalt de centrale bout los, die zorgt er voor dat de aandrijfas niet uit het lager trilt. Als die bout los is duw je de aandrijfas een stukje naar achteren, daar heb je vaak een hamer voor nodig. :D Dan die vier andere boutjes los en je tikt het lager zo van de ophanging af. Even goed schoon maken met een staalborstel en daarna de nieuwe monteren.



Deze man haalt de onderkant los, maar in mijn ervaring is de veerpoot loshalen(twee grote bouten) makkelijker en net zo effectief. Ook de complete aandrijfas er uit hoeft niet als je een beetje creatief doppensetje hebt.
JasperT
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 25.10.2017 - 11:15

Ziet er wel uit dat dit op de oprit te doen is, wel ff kijken of ik een dop 18 en die andere afwijkende maten heb.

Zag hier inderdaad dat ze de veerpoot los halen.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

En je weet zeker dat het een wiellager is en niet toch toevallig de aandijfas?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
JasperT
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 25.10.2017 - 11:15

Nee ik weet het niet zeker, enig idee hoe ik de oorsprong van het geluid en gebonk boven krijg?
Gebruikersavatar
Hanegem
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 08.07.2016 - 11:01
Locatie: Sassenheim

Lager lijkt me vreemd. Bij een bocht naar links komt de druk op de rechterkant en dus op het 'kapotte' lager. Je zou het dan meer moeten horen. Tenminste dat is mijn ervaring met kapotte lagers.
Rijd nooit harder dan je engelbewaarder kan vliegen
JasperT
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 25.10.2017 - 11:15

Sorry inderdaad verkeerd omschreven.
Als ik een rotonde vlot neem dan hoor je hem, rijd je de rotonde af dan niet.

Tegen de klok in hoor ik hem met de klok mee niet.
JasperT
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 25.10.2017 - 11:15

Gisteren een lager gehaald, kon kiezen uit kwaliteit of betaalbaar.

De ene 102,- en de andere 114,-

Dus de keuze was eenvoudig, blijk ik voor 114 een skf lager te krijgen, die elders 150/175 kosten.

Vanmorgen begonnen, koos om de fuseekogel los te halen zodat er minder kans op uitlijn problemen zou zijn. Die ging helaas niet los. Ook de andere kant door de draagarm heen wilde ook niet los. Toen aan de kant van het subframe en daar was mijn dop 21 te kort.

Toen toch een poging om de schokbreker los te maken maar ook die wilde niet los, mede door niet goed passend gereedschap.

Maar met een dop 18, kort verlengstuk en een ringsleutel 18 kon ik de bouten van de naaf er zo uit draaien. Helaas wel de aandrijfashoes beschadigd dus de vrouw op de fiets weggestuurd om een nieuwe te kopen. Enkel een universele op voorraad maar uiteindelijk alles gelukt.

Dus, wiel er af. Remtang en remschijf eraf. Centrale bout eruit. As iets terug en de 4 bouten eruit.

Als je dan de hoes moet vervangen kan het net door een beetje draaien en wringen. Heb de kop eraf getikt door een staafje van 8mm in het gat van de centrale bout te doen en rustig tikken terwijl je de kop tegen het gat waar het lager zat een trekt.

Ieder bedankt voor zijn bericht, samen heeft het mij geholpen om zo'n 200€ uit te sparen.

Nu nog een keer de airco pomp koppeling te laten repareren en waarschijnlijk 2 draagarmen en wellicht een remslang voor de apk.

Eerst maar weer sparen, volvo rijden blijkt minder goedkoop dan ik vooraf kon inschatten.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”