Graag jullie mening,
Ik hoorde al een tijdje een kdunkkdunk geluid rechts voor. Bij een bocht naar links is het geluid weg, dus dat komt overeen met mijn rechts voor geluid.
Ik dacht zelf aan het wiellager maar wil niemand op het verkeerde been zetten. Ik heb pas het wiel eraf gehaald en de remschijf rond gedraaid en merkte niets vreemds behalve wat speling op de stuurkogel.
Vanmorgen de stuurkogel vervangen en stukje gereden.
Het geluid is minder maar absoluut niet over, stuurkogel was wel goed versleten.
Voordat ik een naaf ga kopen van €100~150,- wil ik graag weten welke dingen ik nog meer kan controleren.
En weet er iemand hoe ik de naaf met lager kan vervangen? Ik zie een plaatje van 4 bouten en 1 centrale bout maar het kwartje valt nog even niet.
Bvd,
Jasper
Wiellager voor aan vervanging toe?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Je haalt de centrale bout los, die zorgt er voor dat de aandrijfas niet uit het lager trilt. Als die bout los is duw je de aandrijfas een stukje naar achteren, daar heb je vaak een hamer voor nodig.
Dan die vier andere boutjes los en je tikt het lager zo van de ophanging af. Even goed schoon maken met een staalborstel en daarna de nieuwe monteren.
Deze man haalt de onderkant los, maar in mijn ervaring is de veerpoot loshalen(twee grote bouten) makkelijker en net zo effectief. Ook de complete aandrijfas er uit hoeft niet als je een beetje creatief doppensetje hebt.

Deze man haalt de onderkant los, maar in mijn ervaring is de veerpoot loshalen(twee grote bouten) makkelijker en net zo effectief. Ook de complete aandrijfas er uit hoeft niet als je een beetje creatief doppensetje hebt.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
En je weet zeker dat het een wiellager is en niet toch toevallig de aandijfas?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Hanegem
- 3rd Gear member
- Berichten: 286
- Lid geworden op: 08.07.2016 - 11:01
- Locatie: Sassenheim
Lager lijkt me vreemd. Bij een bocht naar links komt de druk op de rechterkant en dus op het 'kapotte' lager. Je zou het dan meer moeten horen. Tenminste dat is mijn ervaring met kapotte lagers.
Rijd nooit harder dan je engelbewaarder kan vliegen
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 25.10.2017 - 11:15
Gisteren een lager gehaald, kon kiezen uit kwaliteit of betaalbaar.
De ene 102,- en de andere 114,-
Dus de keuze was eenvoudig, blijk ik voor 114 een skf lager te krijgen, die elders 150/175 kosten.
Vanmorgen begonnen, koos om de fuseekogel los te halen zodat er minder kans op uitlijn problemen zou zijn. Die ging helaas niet los. Ook de andere kant door de draagarm heen wilde ook niet los. Toen aan de kant van het subframe en daar was mijn dop 21 te kort.
Toen toch een poging om de schokbreker los te maken maar ook die wilde niet los, mede door niet goed passend gereedschap.
Maar met een dop 18, kort verlengstuk en een ringsleutel 18 kon ik de bouten van de naaf er zo uit draaien. Helaas wel de aandrijfashoes beschadigd dus de vrouw op de fiets weggestuurd om een nieuwe te kopen. Enkel een universele op voorraad maar uiteindelijk alles gelukt.
Dus, wiel er af. Remtang en remschijf eraf. Centrale bout eruit. As iets terug en de 4 bouten eruit.
Als je dan de hoes moet vervangen kan het net door een beetje draaien en wringen. Heb de kop eraf getikt door een staafje van 8mm in het gat van de centrale bout te doen en rustig tikken terwijl je de kop tegen het gat waar het lager zat een trekt.
Ieder bedankt voor zijn bericht, samen heeft het mij geholpen om zo'n 200€ uit te sparen.
Nu nog een keer de airco pomp koppeling te laten repareren en waarschijnlijk 2 draagarmen en wellicht een remslang voor de apk.
Eerst maar weer sparen, volvo rijden blijkt minder goedkoop dan ik vooraf kon inschatten.
De ene 102,- en de andere 114,-
Dus de keuze was eenvoudig, blijk ik voor 114 een skf lager te krijgen, die elders 150/175 kosten.
Vanmorgen begonnen, koos om de fuseekogel los te halen zodat er minder kans op uitlijn problemen zou zijn. Die ging helaas niet los. Ook de andere kant door de draagarm heen wilde ook niet los. Toen aan de kant van het subframe en daar was mijn dop 21 te kort.
Toen toch een poging om de schokbreker los te maken maar ook die wilde niet los, mede door niet goed passend gereedschap.
Maar met een dop 18, kort verlengstuk en een ringsleutel 18 kon ik de bouten van de naaf er zo uit draaien. Helaas wel de aandrijfashoes beschadigd dus de vrouw op de fiets weggestuurd om een nieuwe te kopen. Enkel een universele op voorraad maar uiteindelijk alles gelukt.
Dus, wiel er af. Remtang en remschijf eraf. Centrale bout eruit. As iets terug en de 4 bouten eruit.
Als je dan de hoes moet vervangen kan het net door een beetje draaien en wringen. Heb de kop eraf getikt door een staafje van 8mm in het gat van de centrale bout te doen en rustig tikken terwijl je de kop tegen het gat waar het lager zat een trekt.
Ieder bedankt voor zijn bericht, samen heeft het mij geholpen om zo'n 200€ uit te sparen.
Nu nog een keer de airco pomp koppeling te laten repareren en waarschijnlijk 2 draagarmen en wellicht een remslang voor de apk.
Eerst maar weer sparen, volvo rijden blijkt minder goedkoop dan ik vooraf kon inschatten.