Volvo V50 2.0 Anti-Skid, Storing Remsysteem & Immobilizer

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
JohnDillon
Starter

Beste Forum Leden,

Dit is mijn allereerste post op het Volvo-forum! Na vele posts en topics gelezen te hebben, wilde ik, na veel adviezen opgevolgd te hebben, ook mijn verhaal delen.

Hieronder een chronologische volgorde van de gebeurtenissen:

23 November 2017 Aankoop Volvo V50 2007 2.0 Edition II R-Design, heerlijke auto (zie foto's, hier stond hij nog bij de autohandelaar), zeker in vergelijking met onze vorige auto, een Opel Astra Bertone 1.6 Cabrio. Met een dochtertje van 15 maanden in een Maxicosy kon wat krap en lastig voor ons zijn. :-)

24 Februari 2018 Hoofdremcilinder kapot, laten maken bij garage van goede vriend, geen problemen verder.

Rond 20 mei 2018 Begonnen met af en toe de meldingen "Anti-skid - Service vereist" , soms samen met "minder motorvermogen" te geven. Advies gekregen CEM schoon te maken contactspray en connectors checken en bevestigen (toen nog niet gedaan). Meldingen verdwenen na het uit- en aandoen sleutelcontact.

27 mei 2018 1e keer:
"Storing remsysteem stop auto zsm" met ruitenwissers wissen en Dashboard helemaal overstuur qua lampjes. We brachten mijn moeder naar Schiphol, was dus net na de tunnel mis gegaan. Iedereen met een Uber opgehaald, ik bleef achter. ANWB moeten bellen. Weggesleept en gecontroleerd door ANWB, zag en merkte tijdens testrit niets vreemds. Daarna gewoon naar huis kunnen rijden, verder geen meldingen toen gehad die dag.

Tussen 28 mei & 3 augustus 2018 Daarna af en toe "Anti-skid - Service vereist" soms samen met "minder motorvermogen". Heel af en toe "Storing Remsysteem - Stop auto z.s.m." maar kon gewoon doorrijden en duurde heel kort. Alle meldingen verdwenen dan weer na uit/aan contactslot.

4 augustus 2018 Eindelijk CEM schoongemaakt met contactspray, auto werkte goed, ik kwam die dag thuis: "Anti Skid - Service vereist". Niet veel aan de hand, ik hoopte dat dit de laatste stuiptrekkingen waren van deze error.

5 augustus 2018 Ochtend
Voor het allereerst "Immobilizer zie handleiding" auto uit en nog een keer starten en toen deed hij het. Kon wegrijden.

Bij terugkomst in de middag thuis weer op pad willen gaan en toen: "Immobilizer zie handleiding" + "Storing remsysteem stop auto zsm" (met snelle ruitenwisser bewegingen etc) Sindsdien is het niet meer mogelijk auto te starten... Zelfs niet nadat de accu 10 minuten losgehaald was de volgende dag.

Goede vriend van de garage is gekomen om uit te kunnen lezen, maar zijn apparatuur kon toen helemaal geen contact maken. Dit terwijl hij bij aankoop was uitgelezen door hem en hij kon elk aspect van zien, bekijken en uitlezen.

Ik heb Obbe van Volvotune een mail gestuurd maar naar aanleiding van Bast4iaan's topic (viewtopic.php?t=79389) zal dit ook waarschijnlijk geen oplossing bieden om bijvoorbeeld de CEM door te meten oid aangezien Obbe dat niet meer doet.

Afgelopen donderdag de Volvo Dealer van Amsterdam Zuidoost gebeld, de monteur adviseerde om de auto eerst leesbaar te maken voordat er kan worden gezien wat er allemaal aan de hand is.

Vandaag even de auto nagekeken en ik vond echter wel een vochtige kabel die vanuit de CEM naar de motorruimte loopt en vertakt naar verschillende systemen toe (Aircosensors, ruitenwisser, etc). Zie foto voor de label die eraan zat.

Tevens zag ik ook een massa kabel vanaf de motor naar het chassis toe die goed geoxideerd was, zie foto.

Tot slot, de vragen =) :
-Kan het zijn dat de auto niet kan worden uitgelezen als hij in de "Immobilizer - zie handleiding" stand zit?
-Kan deze vochtige kabel de boosdoener zijn die dit alles heeft veroorzaakt?
-Kan die oude massakabel vanaf de motor ook vreemde storingen geven?

Alvast hartelijk dank voor het lezen en hopelijk is er iemand die ons wat meer inzicht kan geven, alvast goed weekend!

Met vriendelijke groeten,

John
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door JohnDillon op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Bast4iaan
1st Gear member

Hey John,

Wat een ellende zo met die volvo's, veel te ver doorontwikkeld dat elektrische systeem =) :-/

Vwb jou storingen; ik heb online veel gelezen van mensen met dezelfde storingen als jou, met de ruitenwisseres ed. Op swedespeed.com wordt er ook over gesproken en youtube heeft ook wat mensen die tips/filmpjes aanreiken. Veel gaan inderdaad in de richting van de CEM (onder het dashboard pass kant).

Hopelijk gaat het jou lukken dit probleem te ondervangen. Succes!!
JohnDillon
Starter

-Even een update-

We hebben het contactslot moeten vervangen voor 4 ruggen bij de Volvo dealer in Amsterdam West. De monteur heeft ook een software update toegepast en de storingen gewist. Verder is de auto daar een nacht blijven staan en is in de ochtend weer gecontroleerd --> geen storingen. Vervolgens mochten we de auto ophalen en de auto reed echt als een zonnetje!:)

Helaas was de vreugde van korte duur; bij het ophalen van m'n vrouw en dochter gaf hij bij het wegrijden heel kort "storing remsysyeem stop auto zsm" waarna deze bij een herstart verdween. We konden gelukkig wegrijden (kregen tussendoor de "anti-skid - service vereist" melding tijdens de rit) maar bij het inparkeren merkte we iets wat we hiervoor ook af en toe hadden opgemerkt. Namelijk bij het even opstaan uit en zitten van mijn vrouw in de passagiersstoel (de weegschaal zegt 60 kg dus daar kan het niet aan liggen;) ) zagen we weer een serieuze melding terugkomen.

We kregen weer te zien "storing remsysteem stop auto zsm" met daarbij de melding "immobilizer - zie handleiding", en daar gaat je vertrouwen dus weer compleet via de uitlaat eruit zullen we maar zeggen... Auto wilden dus helemaal niet meer starten. We dachten, even kijken wat er gebeurd als mijn vrouw dan even opstaat en uitstapt, en warempel, de auto start weer...

We gingen die morgen ochtend op vakantie voor 3 weken dus ik wilde de de dealer dan daarna weer spreken. Bij terugkomst konden we gelukkig met een truuk wegrijden, m'n vrouw ging zitten nadat we de motor hadden kunnen starten. Op de terugweg even getest wat er gebeurd als ze gaan zitten vóór het starten en jahoor, weer hetzelfde probleem.

Conclusie: Ik heb er zelf nog nooit van gehoord of van gelezen, maar ik gok dat het de stoelsensor is die verkeerde waardes in het electronisch systeem gooit, is dat mogelijk en kan dat echt zoveel problemen geven? En we hebben daarnaast weer dus deze algemene "anti skid" melding, zou dit gerelateerd kunnen zijn aan dit probleem of is dat een aparte zaak? Hopelijk doet dit een belletje bij iemand rinkelen, alvast dank!

John

@Bast4iaan:
Zeker jammer deze elektronische storingen, verder, als hij rijdt, is het een heerlijke en fijne auto! Ik gok dat ik het ook moet zoeken bij de CEM, ik heb onlangs Frans van Erich Technical Support gesproken en die gaf aan om een Canbus omleiding te maken (ook nog nooit van gehoord) om de CEM heen zodat de overige systemen daar geen "last" van krijgen als deze CEM opspeelt. Zie in de bijlage het diagram. Dank je! Nu maar hopen dat we straks allebei verlost zijn van deze problemen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door JohnDillon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
snorremans
5th Gear member

JohnDillon schreef: -Even een update-

We hebben het contactslot moeten vervangen voor 4 ruggen bij de Volvo dealer in Amsterdam West. De monteur heeft ook een software update toegepast en de storingen gewist. Verder is de auto daar een nacht blijven staan en is in de ochtend weer gecontroleerd --> geen storingen. Vervolgens mochten we de auto ophalen en de auto reed echt als een zonnetje!:)

Helaas was de vreugde van korte duur; bij het ophalen van m'n vrouw en dochter gaf hij bij het wegrijden heel kort "storing remsysyeem stop auto zsm" waarna deze bij een herstart verdween. We konden gelukkig wegrijden (kregen tussendoor de "anti-skid - service vereist" melding tijdens de rit) maar bij het inparkeren merkte we iets wat we hiervoor ook af en toe hadden opgemerkt. Namelijk bij het even opstaan uit en zitten van mijn vrouw in de passagiersstoel (de weegschaal zegt 60 kg dus daar kan het niet aan liggen;) ) zagen we weer een serieuze melding terugkomen.

We kregen weer te zien "storing remsysteem stop auto zsm" met daarbij de melding "immobilizer - zie handleiding", en daar gaat je vertrouwen dus weer compleet via de uitlaat eruit zullen we maar zeggen... Auto wilden dus helemaal niet meer starten. We dachten, even kijken wat er gebeurd als mijn vrouw dan even opstaat en uitstapt, en warempel, de auto start weer...

We gingen die morgen ochtend op vakantie voor 3 weken dus ik wilde de de dealer dan daarna weer spreken. Bij terugkomst konden we gelukkig met een truuk wegrijden, m'n vrouw ging zitten nadat we de motor hadden kunnen starten. Op de terugweg even getest wat er gebeurd als ze gaan zitten vóór het starten en jahoor, weer hetzelfde probleem.

Conclusie: Ik heb er zelf nog nooit van gehoord of van gelezen, maar ik gok dat het de stoelsensor is die verkeerde waardes in het electronisch systeem gooit, is dat mogelijk en kan dat echt zoveel problemen geven? En we hebben daarnaast weer dus deze algemene "anti skid" melding, zou dit gerelateerd kunnen zijn aan dit probleem of is dat een aparte zaak? Hopelijk doet dit een belletje bij iemand rinkelen, alvast dank!

John

@Bast4iaan:
Zeker jammer deze elektronische storingen, verder, als hij rijdt, is het een heerlijke en fijne auto! Ik gok dat ik het ook moet zoeken bij de CEM, ik heb onlangs Frans van Erich Technical Support gesproken en die gaf aan om een Canbus omleiding te maken (ook nog nooit van gehoord) om de CEM heen zodat de overige systemen daar geen "last" van krijgen als deze CEM opspeelt. Zie in de bijlage het diagram. Dank je! Nu maar hopen dat we straks allebei verlost zijn van deze problemen!
Contact slot voor 4 ruggen ?, dan is de auto financieel total loss 8-)
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
JohnDillon
Starter

snorremans schreef: Contact slot voor 4 ruggen ?, dan is de auto financieel total loss 8-)
Haha idd,

De jetlag speelt weer mooi op, ik bedoelde dus 4 meiers haha, helaas nogsteeds een boel geld aangezien het probleem jammer genoeg nog niet opgelost is... Hij is nu bij de dealer, morgen zal ik meer horen.

John
Laatst gewijzigd door JohnDillon op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Matadin
2nd Gear member

Mijn V50 1.8 had ook een tijdje last van "immobilizer kuren". Had ergens gelezen dat een heel klein beetje contactspray in contactslot spuiten de boel intern weer los maakt, omdat het binnen aangehecht kan zijn. Ik heb het zelf overigens niet gedaan, want het was opeens zelf weer weg en is tot op heden niet meer terug gekomen.
Zo jammer dat zo'n mooie auto van dit solide Zweedse merk toch wel veel kuren heeft....zie ook mijn berichten....pffff
larsf
1st Gear member

Heeft de auto misschien xenon(gehad?) ik las dat daar veel ecu problemen door ontstaan
sequence
5th Gear member

Kan de auto ook niet uitgelezen worden bij de dealer met de originele software? Ik lees alleen dat er niet uitgelezen kon worden maar niet met welk apparaat.
Ik heb in het verleden met een V50 2.0D ook CEM storingen gehad met Xenon incl kapotte ruitenwissermotor. Ik zie de CEM ook als hoofdverdachte
V40 T2 Nordic+
WYD
3rd Gear member

Via Vida zou hij altijd uit te lezen moeten zijn. Je. Verhaal van de bijrijdersstoel is wel erg toevallig of in ieder geval vreemd. Je kunt wellicht kijken of hier ergens kabelbreuk zit en het systeem daar omleiden.
Waar woon je ergens, wellicht dat er iemand in je buurt met Vida verder kan helpen. Ik zit zelf 20 min onder Amsterdam.
Volvoless, nu Golf VII
JohnDillon
Starter

Iedereen bedankt voor het reageren!

Het blijft een eigenaardig probleem, vrijdag mocht ik de auto ophalen. We kregen te horen dat het gasklephuis vies was, deze was gereinigd (65 euro) en we gebben meteen de dynamo-riem vervangen want die piepte (150 euro).

Echter heb ik de Volvo natuurlijk gebracht voor het probleem van het zitten en opstaan in de passagiersstoel, bij de dealer vertelde dat ze het hebben getest en niet hebben gevonden. Maar dat de het gasklephuis hebben gereinigd omdat ze zagen dat deze goed vuil was en wellicht motor problemen en/of storingen zou kunnen veroorzaken. De auto liep hierna volgens de dealer goed en zonder storingen.

Hier komt het; thuis aangekomen wilden we dit natuurlijk even testen en ja hoor, precies hetzelfde probleem, het opstaan bij de passagiers-kant tijdens het rijden (even de kleine meid achterin een versnapering geven) gaf alweer dezelfde melding. Plus het uiteindelijk opstaan vanuit de passagiersstoel na een rit op de parkeerplek terwijl de motor nog stationair loopt, gaf helaas ook deze melding.

Ik heb het gevoel dat ze dit dus helemaal niet serieus hebben getest of hebben nagekeken, erg jammer.

Probleem niet gefixt maar wel extra reparaties gedaan die wellicht wel nodig waren maar niet de issue hebben verholpen. We zien de bui al hangen dat deze algemene "Anti-skid" melding wordt gebruikt om dan onze auto als melkkoe te gebruiken voor verschillende triviale reparaties. (Ik hoop het niet, maar het vertrouwen wordt wel minder in de dealer)

Conclusie:

Ik vermoed dat er een sensor in de passagiersstoel zit die de boel in de war schopt door een foute waarde in het Canbus-netwerk te gooien waardoor het systeem flipt met gevolg dus die "anti-skid" & "remsysteem - stop auto zsm" foutmeldingen. Hoe denken jullie hierover?

Matadin schreef: Mijn V50 1.8 had ook een tijdje last van "immobilizer kuren". Had ergens gelezen dat een heel klein beetje contactspray in contactslot spuiten de boel intern weer los maakt, omdat het binnen aangehecht kan zijn. Ik heb het zelf overigens niet gedaan, want het was opeens zelf weer weg en is tot op heden niet meer terug gekomen.
Zo jammer dat zo'n mooie auto van dit solide Zweedse merk toch wel veel kuren heeft....zie ook mijn berichten....pffff
Heel jammer inderdaad, ik hoorde van Frans van ETS dat de Volvo V50 en de S40 helaas wat inferieure (in vergelijking met Volvo zelf) elektronica en bekabeling bezitten van Ford, vandaar dat deze problemen vaak bij deze modellen voorkomen. Het contact slot is echter bij ons vervangen door de dealer, deze gaf daarna geen problemen meer gelukkig.

larsf schreef: Heeft de auto misschien xenon(gehad?) ik las dat daar veel ecu problemen door ontstaan
Had ik ook inderdaad gehoord dat dit veel schade oplevert. De auto geeft geen xenon gehad voor zover ik heb kunnen nagaan, ik heb een tijdje terug wel led-kenteken lichten geplaatst voor achter, daarop geen meldingen uit gekregen.

sequence schreef: Kan de auto ook niet uitgelezen worden bij de dealer met de originele software? Ik lees alleen dat er niet uitgelezen kon worden maar niet met welk apparaat.
Ik heb in het verleden met een V50 2.0D ook CEM storingen gehad met Xenon incl kapotte ruitenwissermotor. Ik zie de CEM ook als hoofdverdachte
Uiteindelijk bij de dealer zelf kon de auto wel worden uitgelezen. De ANWB monteur kon toen niet in de auto komen met zijn handheld Canbus kastje, plus zijn dure laptop + draadloze Canbus setup kreeg hij geen response vanuit de auto-systemen.

Ik vermoed uiteindelijk dus dat er nu inderdaad iets mis gaat met een signaalverwerking in de CEM, die schijnen helaas heel gevoelig voor dat soort zaken te zijn.
WYD schreef: Via Vida zou hij altijd uit te lezen moeten zijn. Je. Verhaal van de bijrijdersstoel is wel erg toevallig of in ieder geval vreemd. Je kunt wellicht kijken of hier ergens kabelbreuk zit en het systeem daar omleiden.
Waar woon je ergens, wellicht dat er iemand in je buurt met Vida verder kan helpen. Ik zit zelf 20 min onder Amsterdam.
Hoi WYD, dat is aardig.:) Ze konden het gelukkig wel bij de dealer uitlezen maar ik heb het sterke gevoel dat ze dus niets met dit opstaan-probleem hebben gedaan...

Ik ben zelf niet heel technisch, een interne kabelbreuk zou ik niet heel snel kunnen opsporen bijvoorbeeld, tenzij ik bepaalde contacten los zou halen en zou doormeten. Alleen wil ik er zelf niet teveel aan prutsen daar ik iets misschien stuk zal maken of iets dergelijks.

Misschien een idee om dit specifiek te vragen aan de dealer als startpunt voor hen om te zoeken. Of inderdaad een idee om het probleem te simuleren en tegelijkertijd met een Canbus VIDA verbinding de foutmelding op heterdaad te kunnen betrappen. Zou ik je een PM kunnen sturen WYD?

Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken!

John
WYD
3rd Gear member

PM sturen mag uiteraard. Met Vida zou je inderdaad realtime waardes kunnen aflezen en kijken of je hier vreemde waardes ontdekt. Wat ik wel vreemd vind, is dat een vrij onbelangrijk systeem zo de boel in de war lijkt te gooien. Ondanks dat het canbus is, zit het wel op een ander circuit lijkt mij. Dit zou je kunnen opzoeken in de bekabelingsschema's die online te vinden zijn.
Volvoless, nu Golf VII
sbv
6th Gear member

Als het goed is dan zit er in de passagiersstoel een sensor die meet of er iemand in zit(of een wat zwaardere tas). Deze sensor zit met stekker onder de stoel vast. Als je die nu los haalt heb je dan nog probleem ? Zo zou je de stoel uit kunnen sluiten. letop dat je dan niet de airbag stekker loshaalt en dan de auto op contact zet dan krijg je een SRS melding die gereset dient te worden.
In mijn XC60 heb ik zitkussen links en rechts gewisseld. Rechts had sensor erin, links niet. Tot op heden nog geen foutmeldingen over ontbrekende sensor gehad

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Peter1977
2nd Gear member

Heb je niet gewoon een probleem met een defecte dynamo die zo nu en dan te weinig spanning geeft? Dat vindt je Volvo ook niet fijn (vertel dit uit eigen ervaring).

Dan krijg je ook de ene electrische foutmelding na de andere. Ik kreeg achtereenvolgens storing in laadsysteem, anti-skid uitgeschakeld, airbag onderhoud vereist, storing in remsysteem, stuurbekrachting uitgeschakeld en uiteindelijk ging de auto in noodloop.
Laatst gewijzigd door Peter1977 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S70 Bi-Fuel 2.4 AUT 1999
Volvo V50 Elite 2.4 2005
DerkVeld
1st Gear member

Paar jaar later, heb ik hetzelfde probleem. Blijf maar immobilizer houden. Is het gelukt met de stoel sensor?
Huidig: Volvo XC60, T5
Ex: Audi S5, V6
Ex: S40 T5 350hp😈
NeufegliseThierry
1st Gear member

Geen idee of het helpt, maar de combinatie van foutmeldingen plus het snelle bewegen van de ruitenwisser kwam bij ons voort uit een stekker die los/vast zat bij de Electronic Control Module (ECM), die -in ieder geval bij ons- zonder beschermplaat onder het dashboardkastje zit. Zeker bij meerdere foutmeldingen tegelijk loont het de moeite om even de stekkerverbindingen bij de ECM bij langs te lopen. Ik had per ongeluk met mijn voet een stekker losgetikt, ruitenwissers gingen ineens op hoogste stand draaien, lawine aan foutmeldingen, auto viel stil + sleutel wilde niet meer uit het contact. Gelukkig een easy fix voor wat in eerste instantie overkomt als het einde van de auto...
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”