Dit is mijn allereerste post op het Volvo-forum! Na vele posts en topics gelezen te hebben, wilde ik, na veel adviezen opgevolgd te hebben, ook mijn verhaal delen.
Hieronder een chronologische volgorde van de gebeurtenissen:
23 November 2017 Aankoop Volvo V50 2007 2.0 Edition II R-Design, heerlijke auto (zie foto's, hier stond hij nog bij de autohandelaar), zeker in vergelijking met onze vorige auto, een Opel Astra Bertone 1.6 Cabrio. Met een dochtertje van 15 maanden in een Maxicosy kon wat krap en lastig voor ons zijn.

24 Februari 2018 Hoofdremcilinder kapot, laten maken bij garage van goede vriend, geen problemen verder.
Rond 20 mei 2018 Begonnen met af en toe de meldingen "Anti-skid - Service vereist" , soms samen met "minder motorvermogen" te geven. Advies gekregen CEM schoon te maken contactspray en connectors checken en bevestigen (toen nog niet gedaan). Meldingen verdwenen na het uit- en aandoen sleutelcontact.
27 mei 2018 1e keer:
"Storing remsysteem stop auto zsm" met ruitenwissers wissen en Dashboard helemaal overstuur qua lampjes. We brachten mijn moeder naar Schiphol, was dus net na de tunnel mis gegaan. Iedereen met een Uber opgehaald, ik bleef achter. ANWB moeten bellen. Weggesleept en gecontroleerd door ANWB, zag en merkte tijdens testrit niets vreemds. Daarna gewoon naar huis kunnen rijden, verder geen meldingen toen gehad die dag.
Tussen 28 mei & 3 augustus 2018 Daarna af en toe "Anti-skid - Service vereist" soms samen met "minder motorvermogen". Heel af en toe "Storing Remsysteem - Stop auto z.s.m." maar kon gewoon doorrijden en duurde heel kort. Alle meldingen verdwenen dan weer na uit/aan contactslot.
4 augustus 2018 Eindelijk CEM schoongemaakt met contactspray, auto werkte goed, ik kwam die dag thuis: "Anti Skid - Service vereist". Niet veel aan de hand, ik hoopte dat dit de laatste stuiptrekkingen waren van deze error.
5 augustus 2018 Ochtend
Voor het allereerst "Immobilizer zie handleiding" auto uit en nog een keer starten en toen deed hij het. Kon wegrijden.
Bij terugkomst in de middag thuis weer op pad willen gaan en toen: "Immobilizer zie handleiding" + "Storing remsysteem stop auto zsm" (met snelle ruitenwisser bewegingen etc) Sindsdien is het niet meer mogelijk auto te starten... Zelfs niet nadat de accu 10 minuten losgehaald was de volgende dag.
Goede vriend van de garage is gekomen om uit te kunnen lezen, maar zijn apparatuur kon toen helemaal geen contact maken. Dit terwijl hij bij aankoop was uitgelezen door hem en hij kon elk aspect van zien, bekijken en uitlezen.
Ik heb Obbe van Volvotune een mail gestuurd maar naar aanleiding van Bast4iaan's topic (viewtopic.php?t=79389) zal dit ook waarschijnlijk geen oplossing bieden om bijvoorbeeld de CEM door te meten oid aangezien Obbe dat niet meer doet.
Afgelopen donderdag de Volvo Dealer van Amsterdam Zuidoost gebeld, de monteur adviseerde om de auto eerst leesbaar te maken voordat er kan worden gezien wat er allemaal aan de hand is.
Vandaag even de auto nagekeken en ik vond echter wel een vochtige kabel die vanuit de CEM naar de motorruimte loopt en vertakt naar verschillende systemen toe (Aircosensors, ruitenwisser, etc). Zie foto voor de label die eraan zat.
Tevens zag ik ook een massa kabel vanaf de motor naar het chassis toe die goed geoxideerd was, zie foto.
Tot slot, de vragen

-Kan het zijn dat de auto niet kan worden uitgelezen als hij in de "Immobilizer - zie handleiding" stand zit?
-Kan deze vochtige kabel de boosdoener zijn die dit alles heeft veroorzaakt?
-Kan die oude massakabel vanaf de motor ook vreemde storingen geven?
Alvast hartelijk dank voor het lezen en hopelijk is er iemand die ons wat meer inzicht kan geven, alvast goed weekend!
Met vriendelijke groeten,
John