Benzinemotoren XC40: 95 of 98 benzine tanken

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Erikho
4th Gear member
Berichten: 703
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Ik blijf lekker Euro95 tanken, dat 98 spul is mij veels te duur hier!
Op Euro95 loopt ie prima.
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Gebruikersavatar
Volvoduck
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 20.03.2018 - 10:45

Erikho schreef: Ik blijf lekker Euro95 tanken, dat 98 spul is mij veels te duur hier!
Op Euro95 loopt ie prima.
maar het minverbruik en "smoother" lopende motor compenseert ruimschoots de meerprijs... ;-)
Erikho
4th Gear member
Berichten: 703
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Dat betwijfel ik. Weet niet wat de 98 in België doet qua prijs, maar hier in NL is het rond de € 1,86
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
coone
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 13.07.2018 - 16:59
Locatie: Gent

op de S60 T5 heb ik altijd 98 getankt (op 95 sputterde de motor soms en draaide echt niet zo soepel)
Voor de XC90 V8 ook altijd 98 (eigenlijk nooit buiten een paar liter in noodsituatie met 95 getest)

Minder verbruik nooit gemerkt maar daar ben ik ook niet zo mee bezig
1999 V70 2.5D
2007 XC90 V8
2017 V90 D5
Gebruikersavatar
Volvoduck
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 20.03.2018 - 10:45

Erikho schreef: Dat betwijfel ik. Weet niet wat de 98 in België doet qua prijs, maar hier in NL is het rond de € 1,86
prijs aan de pomp is hier in mijn streek euro 95 €1,44 en euro 98 €1,56 ;-)
Erikho
4th Gear member
Berichten: 703
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Dat bedoel ik. De euro95 kost al rond de € 1,65
En je weet: ons ben zuunig eej :D
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
ddpcm
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 23.10.2017 - 21:50

In Frankrijk is nu ook E85 te verkrijgen. Is dit 85% ethanol? Verder zijn er op dit moment schandalige prijsverschillen aan de pomp. Bij de grootgrutters is de E5 1.45 EURO. De 98 rond de 1.55 en de diesel 1.47
De prijzen in Nederland als duurste van Europa steken hier met kop en schouders bovenuit. Ik begrijp dat het Britse Uni-lever dit beleid ook afwijst.
Enig wetenschappelijk onderzoek naar benzine adviezen heb ik niet kunnen vinden. Tegen de tijd dat de ANWB zoiets gaat doen ben ik diamant lid. Mijn T5 moet het nog even doen met mijn gevoel op de lange ritten. 10.6 km per liter met 125 km /uur (95 okt.) Misschien interessanter is een onderzoek naar het kwaliteitsverschil tussen de goedkope stations en de reguliere groep. Goedkoop en duurkoop? Ik weet het niet zonder goed onderzoek
Groet Peter de Jong
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1146
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Vorige keer 'noodgedwongen' sinds lange tijd 95 getankt en merkte gelijk dat de motor minder mooi liep en minder reactief was, zelfde ervaring als Volvoduck. Natuurlijk lette ik erop en is het fijnproeverij maar het is merkbaar (voordat er wordt geroepen dat het allemaal tussen de oren zit.. ;-) )
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Dutchie01
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 28.07.2018 - 17:45

ik heb altijd gedacht dat 95 gewoon prima was maar begin nu te twijfelen. is er iemand die wetenschappelijk kan aantonen dat een t4 of t5 beter functioneert met 89??
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3091
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Volvoduck schreef:
Erikho schreef: Ik blijf lekker Euro95 tanken, dat 98 spul is mij veels te duur hier!
Op Euro95 loopt ie prima.
maar het minverbruik en "smoother" lopende motor compenseert ruimschoots de meerprijs... ;-)
Ik heb een paar jaar geleden onderdeel uitgemaakt van een ‘testpanel’ ingesteld door de leasemaatschappij. Van identieke auros met een nagenoeg identiek gebruik werd de ene helft gevraagd om gewone benzine te tanken en de andere helft V-power. Die test heeft ongeveer een jaar geduurd en leverde op dat het minderverbruik van v-power weliswaar aantoonbaar was, maar echt niet opwoog tegen de hogere kosten ervan. Bovendien, zo werd aan de deelnemers teruggemeld, heeft het geen effect gehad op de onderhoudskosten. Voortaan ‘gewone’ brandstof was het devies!

Zoals ik eerder schreef heb ik zelf wel het idee dat de boel met 98 smeuïger loopt. Ik ben net terug uit Australië waar ik 6 weken rondreed in een Kia Sportage. Daar mocht ik de standaard 91 brandstof in doen. Tegen minder dan (omgerekend) 90 euro centen per liter wilde ik dat wel, temeer daar we minstens 5000 km hebben gereden. 95 en 98 bestaan daar ook maar worden niet vaak getankt krijg ik de indruk.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
Marcel XC40T3
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28.01.2018 - 14:29

Heb vanmorgen Aral Ultimate 102 RON getankt. Nooit meer! Nu is ie veels te snel :-). Eventjes niet opgelet en ik mag mij al aan een bekeuring verwachten. Vanaf nu nog enkel "trage" benzine.
ddpcm
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 23.10.2017 - 21:50

In Frankrijk is nu ook E85 te verkrijgen. Is dit 85% ethanol? Verder zijn er op dit moment schandalige prijsverschillen aan de pomp. Bij de grootgrutters is de E5 1.45 EURO. De 98 rond de 1.55 en de diesel 1.47
De prijzen in Nederland als duurste van Europa steken hier met kop en schouders bovenuit. Ik begrijp dat het Britse Uni-lever dit beleid ook afwijst.
Enig wetenschappelijk onderzoek naar benzine adviezen heb ik niet kunnen vinden. Tegen de tijd dat de ANWB zoiets gaat doen ben ik diamant lid. Mijn T5 moet het nog even doen met mijn gevoel op de lange ritten. 10.6 km per liter met 125 km /uur (95 okt.) Misschien interessanter is een onderzoek naar het kwaliteitsverschil tussen de goedkope stations en de reguliere groep. Goedkoop en duurkoop? Ik weet het niet zonder goed onderzoek
Groet Peter de Jong
ET1812
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 23.05.2018 - 14:21

Deze zomer een rit H&T van 1.800 Km met een gemiddelde snelheid van 120 Km/uur (meeste km in Duitsland) en een verbruik van 8,5 Lr/100 km. T5-motor met 95-"nafte"
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

ddpcm schreef: Enig wetenschappelijk onderzoek naar benzine adviezen heb ik niet kunnen vinden. Tegen de tijd dat de ANWB zoiets gaat doen ben ik diamant lid. Mijn T5 moet het nog even doen met mijn gevoel op de lange ritten. 10.6 km per liter met 125 km /uur (95 okt.) Misschien interessanter is een onderzoek naar het kwaliteitsverschil tussen de goedkope stations en de reguliere groep. Goedkoop en duurkoop? Ik weet het niet zonder goed onderzoek
Groet Peter de Jong
Kwaliteit verschil ga je niet vinden. De basis brandstof heeft bij alle merken dezelfde (genormeerde) samenstelling. En de "witte product merken" kopen hun brandstof gewoon in bij dezelfde raffinaderijen als waar de vrachtwagens van de grote merken worden volgetankt.
Het enige verschil zit hem in de additieven. Elke aanbieder van brandstoffen heeft zo'n beetje zijn eigen "recept". De basisbrandstof komt allemaal uit dezelfde megatank, maar afhankelijk van wie er aankoppelt worden er in de leiding richting tankwagen in bepaalde verhoudingen verschillende additieven bijgevoegd.
Deze kunnen bvb extra smerende of reinigende eigenschappen toevoegen aan de basisbrandstof.
Daar zit ook het prijsverschil tussen de merken en de witte producten. De merken voegen doorgaans meer/duurdere/nieuwere additieven toe en zijn constant onderzoek aan het doen om die toevoegingen te optimaliseren. Niet alleen de productie, maar ook de ontwikkelingskosten van die additieven moeten uiteraard terugverdiend worden (en de merknaam betaal je uiteraard ook stiekem mee)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
mad_manic
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 07.02.2007 - 22:40

Het gaat mij niet alleen om het octaangehalte maar ook om die hoeveelheid bijgemengde ethanol.
Als grensbewoner tank ik graag in Belgie maar liever niet de E95 vanwege de 10% ethanol bijgevoegd. Aangezien de E98 nog steeds onder de verkoopprijs van E95 in NL ligt is dat voor mij een goede keuze. Ik vraag me alleen of de E98 in Belgie ook 10% ethanol heeft bijgemengd of alleen de E95?
Volvo V60 T4 Summum, MY 2014
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20522
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

98 is E5 en max 5% ethanol.
95 is E7 en max 10% ethanol.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 916
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

mga1600 schreef:
Volvoduck schreef:
Erikho schreef: Ik blijf lekker Euro95 tanken, dat 98 spul is mij veels te duur hier!
Op Euro95 loopt ie prima.
maar het minverbruik en "smoother" lopende motor compenseert ruimschoots de meerprijs... ;-)
Ik heb een paar jaar geleden onderdeel uitgemaakt van een ‘testpanel’ ingesteld door de leasemaatschappij. Van identieke auros met een nagenoeg identiek gebruik werd de ene helft gevraagd om gewone benzine te tanken en de andere helft V-power. Die test heeft ongeveer een jaar geduurd en leverde op dat het minderverbruik van v-power weliswaar aantoonbaar was, maar echt niet opwoog tegen de hogere kosten ervan. Bovendien, zo werd aan de deelnemers teruggemeld, heeft het geen effect gehad op de onderhoudskosten. Voortaan ‘gewone’ brandstof was het devies!

Zoals ik eerder schreef heb ik zelf wel het idee dat de boel met 98 smeuïger loopt. Ik ben net terug uit Australië waar ik 6 weken rondreed in een Kia Sportage. Daar mocht ik de standaard 91 brandstof in doen. Tegen minder dan (omgerekend) 90 euro centen per liter wilde ik dat wel, temeer daar we minstens 5000 km hebben gereden. 95 en 98 bestaan daar ook maar worden niet vaak getankt krijg ik de indruk.
Toen jij getest hebt was de V-Power nog geen echte 98. maar 97. Het zou dus goed kunnen dat de verschillen nu groter zijn dan toen ;)
V480-S60 schreef: 98 is E5 en max 5% ethanol.
95 is E7 en max 10% ethanol.
neen, Je hebt euro 95 E5, E10(95 met 10% ethanol) en je hebt 98 E5 met dus 5% ethanol. B7 is voor Diesel met dus 7% ethanol en E7 bestaat domweg niet

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ofstickers
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
gtest
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 02.05.2018 - 13:07

XC40 T4 R-design (allmost) full option

Audi Q3
Opel Insignia (the best)
Opel Vectra
VW Passat (the worst)
Audi 80
BMW 525d
Mercedes 300D
Opel Kadett (verschillende)
Opel Rekord (verschillende)
Opel Manta A (de mooiste)
R6 renault [/size]
...
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Eigenlijk een vraag waar ik ook al een tijdje mee zat.
Deze ochtend heb ik de vraag gesteld aan de mechaniekers van mijn volvo garage.
Volgens hun gaat het om de volgende regel : wagens van 8 jaar en ouder moeten E5 (98) tanken.
Nieuwe wagens moeten E10 (95) tanken , ook al staat er dat beiden mogen. E5 zou op termijn bij de nieuwe motors problemen geven.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13489
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

dat lijkt mij onzin
Plaats reactie

Terug naar “XC40”