Algemeen topic: Ervaringen van eigenaren XC40

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Erikho
4th Gear member

Net getankt en een verbruik van 1 op 13,2.
De BC zit er dus niet eens zoveel naast.
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Baartje
Starter

Een half jaar geleden liep ik met mijn zoon de Volvo garage binnen om de nieuwe XC40 eens te gaan bekijken,,, had al bijna een Skoda Karoq besteld als nieuwe 'auto van de zaak'
Afijn, na een fantastische deal met de Volvo verkoper, en een half jaar later, heb ik vorige week mijn nieuwe CX40 Base T4 in ontvangst genomen!
Natuurlijk wel met de 20" velgen om het af te maken. Deze kon ik buiten het budget zelf regelen met de dealer.

Ik lees zeer regelmatig op dit forum de ervaringen van andere gebruikers en vond het tijd om na 600 km mijn eigen ervaringen eens te posten

Mijn budget liet een XC40 base toe met business pakket, gescheiden airco, stoelverwarming en een uitgebreidere geluidsinstallatie.
Ik kom trouwens uit een Audi A3 sportback G-Tron S-line, met alles er op en eraan!

De standaard uitrusting van de XC40 is gelukkig al zodanig compleet dat er eigenlijk niet veel extra te wensen is.

Het uiterlijk is met de 20" velgen helemaal af. De zwarte accenten van de base uitvoering passen eigenlijk heel mooi bij de auto. In combinatie met de kleur Osnium grey is de auto dan ook mooi af. Dat hoor ik eigenlijk van iedereen in mijn omgeving. Ze vinden hem erg 'dik' !!
Het interieur is redelijk basic , met een zwart stuur en zwarte stoffen bekleding. Jammer dat ik de uitschuifbare stoelverlenging niet kon bestellen op de base....
vergeleken met de stoelen uit de Audi zijn ze wat zachter. Gelukkig kan ik wel de hoek van de zitting verstellen!

De zitpositie is hoog, en dat geeft een 'king of the road' gevoel. Ondanks dat het de kleinste Volvo SUV is.... :D
Het stuur is van een prima formaat, alleen had voor mij de rand iets dikker gemogen.. maar dat is echt een kleinigheid. Hij stuurt lekker licht, maar wel duidelijk minder direct dan de Audi. Geeft niet , is ook een totaal andere auto.
Hij is ook een stuk confortabeler dan de Audi, ondanks de 20" wielen. Er is een mooie harmonie in het onderstel met een goede balans tussen strak en comfortabel.
Drempels kun je met flinke snelheid nemen en de oneffen wegen voel je wel, maar niet irritant.

De ruimte voorin is is voor mij meer dan in orde, ik ben zelf 1.95m en zit prima achter het stuur. Op de achterbank kan dan iemand zijn benen nog eenvoudig kwijt.

De T4 motor is eigenijk de grootste verrassing! Ik had proefgereden in een T5, en die vond ik wat nerveus, de T4 heeft dat veel minder. Hij trekt als een lier en is bij deellast lekker stil.
als je wat van hem vraagt zet hij een keel op, maar wel met een mooi geluid! In combinatie met de Geartronic 8-bak is het een zaligheid.
Wel een minder punt is de autohold i.c.m. de versnellingsbak. deze wil nog wel eens bokken, dat deed de Audi iets soepeler. Maar kan er wel mee leven...
Gemiddeld verbruik is 8,8 l/100 km tot nu toe...

Het dashboard vind ik echt Top! zeer goed afleesbaar en mooi scherp. Navigatie tussen de klokken maakt het helemaal 'state of the art'.

De LED verlichting aan de voorzijde is ook top! Veel licht en voldoende ver schijnend. Dat was in de Audi (xenon) wel anders.

Al met al ben ik zeer tevreden met mijn 1e Volvo! Eerlijk is eerlijk, aan de kwaliteit van het Audi interieur kan hij (net) niet tippen, maar het komt dichtbij.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”