Sinds.. eigenlijk best wel een tijdje doet "De V" vreemd piepen. Ze is al een paar keer op de brug geweest waarbij we met name de luchtbuizen van de turbo hebben gecontroleerd op lekkage. Ook hebben we met een stethoscoop geluisterd maar kunnen de oorzaak niet op gehoor vinden.
Voordat we er een nieuwe motor inlepelen ben ik benieuwd of iemand onderstaand geluid herkend:
Wat weten we:
- Het gepiep doet zich voor tussen de 1650~2000 toeren.
- Er is geen vermogensverlies (gevoelsmatig).
- Het gepiep lijkt in hoogte mee te gaan met het toerental van de motor.
- Je hoort het geluid bij belast en onbelast rijden
- Probleem doet zich voor bij warm en koud weer / warme en koude motor
Wat hebben we nagekeken:
- Olieniveaus zijn op orde
- Computer heeft geen fouten
- Luchtbuizen zijn allen in orde
Dingen die ermee te maken zouden kunnen hebben
- Er is [link=viewtopic.php?t=76691&page=fst_unread&highlight=]iets dikkere olie[/link] in gegaan (5W30) om het extreme verbruik te verminderen. (Gelukt)
- In 2017 is er in het buitenland een turbobuis geploft. Hierdoor waren we genoodzaakt om een flink eind met een lekkende slang te rijden. Veel roet, veel verbruik en nihil vermogen. Buis vervangen en voor zover bekend geen nevenschade.
Het geluid doet zich voor precies in het toerengebied dat je benut bij braaf rijden. Het is buiten en binnen duidelijk hoorbaar en daarom best irritant.
Het klinkt ook niet echt als een luchtlekkage. Bovendien zou het geluid bij meer dan 2000 toeren harder moeten worden of gaan sissen.
Iemand een idee waar ik zou moeten beginnen of heeft iemand ervaring met een soorgelijke issue? De dealer zal beginnen met het lukraak vervangen van allerlei onderdelen waar ik op dit moment even de financiele slagkracht niet voor heb.
Ben benieuwd