Pas op met jezelf rijk rekenen met LPG. Bij mijn vorige auto was de kop na 2 keer kleppenstellen toe aan een koprevisie (€€€€€!!). Daar gaat je winst.
Voor mij geen LPG meer.
Inbouw LPG3 bij 371k, nu 15k verder: LPG rijdt zuiniger!
- Koffiemolen
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30
Rijk rekenen? Maar dan moet je mijn topic even iets verder teruglezen en de foto's van de installatie goed bekijken. Deze installatie is uitgerust met een klepsmeersysteem. En al zou het: met een besparing van 1 euro per 10 km en een lekkere km-vergoeding kan ik me wel een nieuw kopje permitteren... daarbij is het milieu er ook nog eens bij gebaat.
Volvo XC90 4.4 V8 Executive Heico MY2005
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
- Duikert
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 05.10.2018 - 18:37
Zeker wel teruggescrold en voor zover ik kon nagaan is er geen eerlijk vergelijk gedaan. Ik had ook een valve-smeersysteem wat dus geen moer geholpen heeft.
Als ik in mijn geval (25dkm pj) opnieuw de berekening maak kom ik op een voordeel van €400 per jaar.
Dat is inclusief:
Wegenbelasting
kleppenstellen na 60dkm.
Afschrijving LPG in 5 jaar,
1:10 benzine 1:9 gas, (jouw systeem doet het blijkbaar beter, maar dit waren mijn gebruikscijfers)
je blijft toch ongeveer 15% op benzine rijden.
Kosten voor valvesmeer en LPG filters
Exclusief: een koprevisie, en de tijd en €€ die je kwijt bent met extra reparaties en afstelmomenten.
Al met al stond ik na 5 jaar in de min ten opzichte van benzine. En mogelijk heb ik de auto moeilijker kunnen verkopen, en dus slechtere prijs, omdat geen hond een gebruikte LPG auto wil.
Als ik in mijn geval (25dkm pj) opnieuw de berekening maak kom ik op een voordeel van €400 per jaar.
Dat is inclusief:
Wegenbelasting
kleppenstellen na 60dkm.
Afschrijving LPG in 5 jaar,
1:10 benzine 1:9 gas, (jouw systeem doet het blijkbaar beter, maar dit waren mijn gebruikscijfers)
je blijft toch ongeveer 15% op benzine rijden.
Kosten voor valvesmeer en LPG filters
Exclusief: een koprevisie, en de tijd en €€ die je kwijt bent met extra reparaties en afstelmomenten.
Al met al stond ik na 5 jaar in de min ten opzichte van benzine. En mogelijk heb ik de auto moeilijker kunnen verkopen, en dus slechtere prijs, omdat geen hond een gebruikte LPG auto wil.
XC90 2015 T8 Inscr
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
Dan heb jij pech gehad Duikert. Ik rij inmiddels meer dan 250.000 km met Vialle installatie. 0.0 problemen (alleen bobines, maar dat kan ook liggen aan de R en het vermogen dat ik van tijd tot tijd aanspreek) . Als ik echt gas geef schakel ik voorzichtigheidshalve echter wel over naar benzine. Ook klepsmeersysteem.
Goedkoper dan dit kan ik niet rijden. Auto afgeschreven, LPG kost erg weinig in vergelijk met benzine, installatie afgeschreven... Alleen regulier onderhoud
Ik probeer mijn V70 door te rijden totdat Volvo (of Lync &go of Polestar) over pak em beet 3-4 jaar een volwaardig electrisch alternatief heeft (lees dus een station met veel vermogen die volledig electrisch rijdt).
Dat zal dan overigens denkelijk niet meer kopen maar een abonnement worden, volgens mij tenderen daar alle automerken toe.
Goedkoper dan dit kan ik niet rijden. Auto afgeschreven, LPG kost erg weinig in vergelijk met benzine, installatie afgeschreven... Alleen regulier onderhoud
Ik probeer mijn V70 door te rijden totdat Volvo (of Lync &go of Polestar) over pak em beet 3-4 jaar een volwaardig electrisch alternatief heeft (lees dus een station met veel vermogen die volledig electrisch rijdt).
Dat zal dan overigens denkelijk niet meer kopen maar een abonnement worden, volgens mij tenderen daar alle automerken toe.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
- Koffiemolen
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30
Sluit ik me bij aan Marc! Op dit moment is het nieuwe aanbod van Volvo en de andere grote merken nogal 'stuck in the middle' of 'stuck in between'. Dus inderdaad nu overbruggen tot dat moment. Kom net terug van retourtje Duitsland (ik woon niet ver vd grens), LPG 0,58/liter. Daar behelpen we ons dan nog maar even mee.
Volvo XC90 4.4 V8 Executive Heico MY2005
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
- Duikert
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 05.10.2018 - 18:37
Voor iedereen is het rekensommetje anders. Ik verwacht 5 jaar met mijn auto te rijden en hem dan weer in te ruilen voor een nieuwere youngtimer. Een scope van 5 jaar is in mijn berekening te kort om de investering van een LPGinstallatie te verantwoorden, levert te weinig op, teveel risico.
XC90 2015 T8 Inscr
- Koffiemolen
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30
Daar ben ik het mee eens. Ik had deze auto bijna 5 jaar probleemloos (alleen maar standaard beurten), kreeg daarna een baan met meer zakelijke km's (en mooie km-vergoeding) en stond toen voor de keuze: iets anders aanschaffen of nu LPG erin en zien hoe ver we ermee komen. Werd dat laatste omdat ik gewoon een hele fijne en tot nu toe betrouwbare auto aan deze heb. Ik beschouw het nu als 'reserve tijd'.
Volvo XC90 4.4 V8 Executive Heico MY2005
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
- EricC70
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 13.10.2013 - 14:10
Als het over 5 jaar gerekend al niet loont, dan rijd je te weinig, hoewel je het over 25.000 per jaar had. Dat lijkt me op zich genoeg, maar als je nog wat meer rijdt, dan heb je toch binnen de kortste keren zo'n installatie eruit? En ik rijd al lang en veel op LPG, maar heb nog nooit 15% op benzine gehaald, bij lange na niet!Duikert schreef: Voor iedereen is het rekensommetje anders. Ik verwacht 5 jaar met mijn auto te rijden en hem dan weer in te ruilen voor een nieuwere youngtimer. Een scope van 5 jaar is in mijn berekening te kort om de investering van een LPGinstallatie te verantwoorden, levert te weinig op, teveel risico.
Zeker met een Volvo en rustige rijstijl zie ik geen risico's.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9275
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Ik ga volgende week lpg inbouwen, geld verdien ik na 25.000 - 30.000 km weer terug.
Goedkoper dan rijden op diesel, en mijn D5 uit 2003 rijdt 1 op 19. Jammer dat volgend jaar de mrb 21 euro per maand duurder wordt, maar dan is het verschil nog groter.
Goedkoper dan rijden op diesel, en mijn D5 uit 2003 rijdt 1 op 19. Jammer dat volgend jaar de mrb 21 euro per maand duurder wordt, maar dan is het verschil nog groter.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- elmarconi
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 13.02.2006 - 19:46
XC70 1580 dagen in bezit. Meteen LPG in laten bouwen bij 137dkm. 1800€
Nu 120dkm verder de uitgewerkte statistieken:
LPG: 15500 liter, gemiddeld 0.64€. gemiddeld 1 op 7.6. Maar dat is excl. starten op E95, dus in feite loopt hij onzuiniger.
E95: 1080 liter, gemiddeld 1.45€.
Behalve starten/warmrijden op E95 ook 2400 km bewust op E95 gereden vwege lege LPG tank of zware voet op vakantie.
Stadsverkeer, korte ritjes, en regelmatig langere snelwegritten.
Ruwweg 30 liter Flashlube verbruikt.
Maakt een totaal kostprijs aan brandstof van 0.10€/km.
Dat is een bedrag wat ik op alleen E95 never nooit niet gehaald zou hebben.
Maar het is niet alleen halleluja, met 28dkm/jr is onderhoud een flinke kostenpost.
Alles bij elkaar, incl verloren tankdoppen, Geartronic flush, distributiewissel, banden, olie, benzinepomp, kom ik op 0.07€/km onderhoud.
Afschrijving is ook zoiets. Maar hoe meer je rijd en hoe langer je 'm rijdt, des te lager zijn de kosten/km.
Nu 120dkm verder de uitgewerkte statistieken:
LPG: 15500 liter, gemiddeld 0.64€. gemiddeld 1 op 7.6. Maar dat is excl. starten op E95, dus in feite loopt hij onzuiniger.
E95: 1080 liter, gemiddeld 1.45€.
Behalve starten/warmrijden op E95 ook 2400 km bewust op E95 gereden vwege lege LPG tank of zware voet op vakantie.
Stadsverkeer, korte ritjes, en regelmatig langere snelwegritten.
Ruwweg 30 liter Flashlube verbruikt.
Maakt een totaal kostprijs aan brandstof van 0.10€/km.
Dat is een bedrag wat ik op alleen E95 never nooit niet gehaald zou hebben.
Maar het is niet alleen halleluja, met 28dkm/jr is onderhoud een flinke kostenpost.
Alles bij elkaar, incl verloren tankdoppen, Geartronic flush, distributiewissel, banden, olie, benzinepomp, kom ik op 0.07€/km onderhoud.
Afschrijving is ook zoiets. Maar hoe meer je rijd en hoe langer je 'm rijdt, des te lager zijn de kosten/km.
2006 XC70 2.5T Summum Barentz Blue
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9275
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Dat is toch nog best hoog dan, ik zat met de D5 (Euro 3) over 263.000 km op 21,32 cent per kilometer, TOTAAL.
Daarvan is 3,91 cent voor onderhoud, 6,84 cent voor brandstof, 5,63 MRB, 1,92 voor verzekering.
Puur de brandstof is wat goedkoper dan lpg.
Maar het onderhoud wat je schrijft, automaat flush, D-riem wissel, banden, oliewissel, die heb je natuurlijk ook wanneer je op benzine rijdt.
Daarvan is 3,91 cent voor onderhoud, 6,84 cent voor brandstof, 5,63 MRB, 1,92 voor verzekering.
Puur de brandstof is wat goedkoper dan lpg.
Maar het onderhoud wat je schrijft, automaat flush, D-riem wissel, banden, oliewissel, die heb je natuurlijk ook wanneer je op benzine rijdt.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27272
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat laatste was mij nog even ontschoten, 19 euro in de maand erbij in mijn gevalJeroenSpock schreef: Ik ga volgende week lpg inbouwen, geld verdien ik na 25.000 - 30.000 km weer terug.
Goedkoper dan rijden op diesel, en mijn D5 uit 2003 rijdt 1 op 19. Jammer dat volgend jaar de mrb 21 euro per maand duurder wordt, maar dan is het verschil nog groter.

Het is jammer dat er hier weinig LPG stations in de buurt zitten en ik te vaak iets aan de trekhaak heb, die 2 redenen waren voor mij de voornaamste om terug te gaan naar een diesel.
In jouw geval, zeker doen!
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- EricC70
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 13.10.2013 - 14:10
Dat is best een flink verbruik! Ik heb nu over 13.000 km een verbruik van 1 op 9.6 (Prins VSI)elmarconi schreef: XC70 1580 dagen in bezit. Meteen LPG in laten bouwen bij 137dkm. 1800€
Nu 120dkm verder de uitgewerkte statistieken:
LPG: 15500 liter, gemiddeld 0.64€. gemiddeld 1 op 7.6. Maar dat is excl. starten op E95, dus in feite loopt hij onzuiniger.
- Koffiemolen
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30
Ik heb ook een Prins VSI met hetzelfde verbruik. Benzine-verbruik is echt heel gering, ik houd in de gaten hoe snel hij naar benzine omschakelt en dat is ook op een koude ochtend binnen max 0,5-1,0 km (en nee, ik beland niet einde vd straat in de file, woon in een dorp).
Ik heb in de zomervakantie 5.000 km gereden. Via B en L door F naar Corsica en Sardinie. Ik heb in totaal van die 5.000 km 40 km op LPG gereden omdat alleen in de uiterste noord-west hoek van Sardinie geen LPG station zat. Verder overal, op internet goed te vinden. Je mag het er alleen niet zelf in stoppen. Aan bruggen mag daar iedere nitwit sleutelen, maar LPG mag alleen door geautoriseerd personeel worden bijgevuld.
Wat ook scheelt is dat hier in het oosten de LPG een stuk goedkoper is dan in het midden en westen van het land. Maar ja, daar is alles duurder, het staat onder water en er is altijd file. Daar hebben we hier op het droge geen last van.
Ik heb in de zomervakantie 5.000 km gereden. Via B en L door F naar Corsica en Sardinie. Ik heb in totaal van die 5.000 km 40 km op LPG gereden omdat alleen in de uiterste noord-west hoek van Sardinie geen LPG station zat. Verder overal, op internet goed te vinden. Je mag het er alleen niet zelf in stoppen. Aan bruggen mag daar iedere nitwit sleutelen, maar LPG mag alleen door geautoriseerd personeel worden bijgevuld.
Wat ook scheelt is dat hier in het oosten de LPG een stuk goedkoper is dan in het midden en westen van het land. Maar ja, daar is alles duurder, het staat onder water en er is altijd file. Daar hebben we hier op het droge geen last van.
Laatst gewijzigd door Koffiemolen op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90 4.4 V8 Executive Heico MY2005
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
- Koffiemolen
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30
Update: ben nu 20k verder, 3e tankje ValveCare er deze week op aangeven vh systeem (piep) ingezet.
Ik rijd nu in de winter 1 op 8 en het benzineverbruik is nu hoger, logisch. Nu een halve tank in 2 maanden.
Ik rijd nu in de winter 1 op 8 en het benzineverbruik is nu hoger, logisch. Nu een halve tank in 2 maanden.
Volvo XC90 4.4 V8 Executive Heico MY2005
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74