Hoi forummers, na 7 jaar op het 850forum te hebben gebivakkeerd (850 2.5 gereden) overweeg ik een V50 2.0 van het facelift model te kopen. Ik ben redelijk bekend met de autotechniek, maar dat het 2.0 blok een distributieketting heeft is een nieuwigheidje voor mij. Theoretisch zou dat minder onderhoudsgevoelig zijn, maar is dat in de praktijk ook zo? De onderhoudshistorie van de V50 die ik op het oog heb, laat zien dat telkens om de 20.000 km de olie + filter vervangen is. Dat is natuurlijk een goede zaak voor de ketting, maar mijn belangrijkste vraag is: kan ik die ketting controleren als ik bij de auto sta? Mag ik een korte ratel van ketting horen als het blok start? Of moet hij gelijk vloeiend draaien?
Ik heb veel topics in dit subforum ook doorgelezen, en ik zie dat veel mensen de 2.4 aanbevelen. Mijn keuze voor de 2.0 is echter ingegeven doordat de auto dan lichter is qua wegenbelasting en daarnaast een (stuk) zuiniger is. Daarnaast heeft het facelift model betere olieschraapveren, zodat ik volgens mij gewoon een goed motorblok aanschaf?
Eventuele andere aankooptips natuurlijk ook welkom
Groeten Martjan