Distributieketting

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Hoi forummers, na 7 jaar op het 850forum te hebben gebivakkeerd (850 2.5 gereden) overweeg ik een V50 2.0 van het facelift model te kopen. Ik ben redelijk bekend met de autotechniek, maar dat het 2.0 blok een distributieketting heeft is een nieuwigheidje voor mij. Theoretisch zou dat minder onderhoudsgevoelig zijn, maar is dat in de praktijk ook zo? De onderhoudshistorie van de V50 die ik op het oog heb, laat zien dat telkens om de 20.000 km de olie + filter vervangen is. Dat is natuurlijk een goede zaak voor de ketting, maar mijn belangrijkste vraag is: kan ik die ketting controleren als ik bij de auto sta? Mag ik een korte ratel van ketting horen als het blok start? Of moet hij gelijk vloeiend draaien?

Ik heb veel topics in dit subforum ook doorgelezen, en ik zie dat veel mensen de 2.4 aanbevelen. Mijn keuze voor de 2.0 is echter ingegeven doordat de auto dan lichter is qua wegenbelasting en daarnaast een (stuk) zuiniger is. Daarnaast heeft het facelift model betere olieschraapveren, zodat ik volgens mij gewoon een goed motorblok aanschaf?

Eventuele andere aankooptips natuurlijk ook welkom ;-)

Groeten Martjan
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

Die 2.0 die in de V50/S40/C30 gebruikt is ligt ook in de Ford focus en Mazda 6. Het is een mazda L motor en is in samenwerking met Ford gemaakt.

De 2.0 en 1.8 zijn eigenlijk identiek aan elkaar op iets meer cilinderinhoud en dus koppel/vermogen na. De oudere 1.8'tjes (voor 2006, pre facelift) hadden inderdaad soms problemen met olieschraapveren met een hoog olieverbruik tot gevolg. Hoewel dit ook lang niet altijd het geval was. Maar ze zijn zeker erg gevoelig voor goed en netjes de onderhoudsbeurten. Mijn 1.8 verbruikt nu ongeveer 1L olie op 30.000km, (230k op de teller) dus ik heb absoluut geen probleem geval en ik hoef niet bij te vullen tussen beurten.

de 2.0 is van na de facelift pas geleverd en kent dit structurele probleem niet meer.

De 2.0 is een zeer goed blok en probleemvrij. Ketting problemen zijn er niet zoals je bijvoorbeeld wel ziet bij VAG TSI motoren. Een ketting KAN rekken op hele lange termijn, maar ik heb hier nog geen gevallen van gehoord, dus dit is geen grootschalig probleem.

Dat die 2.0 een stuk zuiniger is dat zal wel mee vallen. Het zal wel wat schelen, maar verwacht geen zuinigheidswonder.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Dankjewel voor je reactie. Je bevestigt zo'n beetje mijn indruk van de V50.
Ik verwacht inderdaad geen zuinigheidswonder, maar diverse praktijkverbruiksmeters (autoweek, maar ook buitenlandse), laten zien dat'ie een slag zuiniger is. Van 1:11/12 naar 1:14/15 vind ik al de moeite waard gezien het feit dat de 850 sowieso aan vervanging toe is.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

1:15 lijkt mij wat optimistisch bij gemixt gebruik. Dit is haalbaar op de snelweg bij 110, maar ook bij 120/130 ga je dit niet halen. In de stad al helemaal niet en moet je echt denken aan 1:11.

ik haalde 1:15 wel met mijn 1.8 maar dat kwam vooral doordat ik hele lange stukken reed over snelwegen met een 100km/h limiet.

Een 2.0 is soms wel wat moeilijker te vinden, er is een stuk minder aanbod dan de 1.8 en 2.4. Maar over het algemeen valt het me op dat die 2.0's er wel netjes bijstaan als ze te koop zijn. Vaak ook wel uitgebreidere uitrusting. succes met de zoektocht!
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Gebruikersavatar
YourivdAar
2nd Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: 05.06.2013 - 16:45
Locatie: Utrecht

Ik heb de 1.8, 1 op 15 is echt een uitdaging. Ik zou persoonlijk, als ik nu mocht ruilen, toch voor de 2.4 gaan. Ook voor de ervaring op de snelweg, qua toerental en motorgeluid.
Met vriendelijke groet,

Youri

It was all in the family!
Ikzelf: Volvo V40 2001 2.0T Automaat S40 1.8 2006 Kinetic BMW 116I F20 2014
Paps : Volvo V50 2006 2.0D Momentum V50 1.6D 2011 Momentum S60 1.6D 2013 Summum Audi A3 1.4 TFSI Business 2016
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

succes met de zoektocht!
Dankjewel! Vandaag geslaagd. Een inderdaad keurige 2.0 gekocht.
ik haalde 1:15 wel met mijn 1.8 maar dat kwam vooral doordat ik hele lange stukken reed over snelwegen met een 100km/h limiet.
Ik heb de 1.8, 1 op 15 is echt een uitdaging. Ik zou persoonlijk, als ik nu mocht ruilen, toch voor de 2.4 gaan. Ook voor de ervaring op de snelweg, qua toerental en motorgeluid.
Ik moest dik 200 km rijden voor de V50 die ik vandaag kocht. 90% snelweg, 10% binnendoor om weer thuis te komen. Gemiddeld iets van 110 km/u gereden. Volgens boordcomputer op dat traject 6,6/100 gereden, zo'n 1:15. Grotendeels cruise control gereden. Dus inderdaad wat jullie zeggen, wil je die 1:15 halen, dan moet je geen gekke dingen gaan doen. De 2.4 blijft leuk, maar daar zou ik simpelweg 1) die 1:15 nooit halen en 2) klasse zwaarder in de wegenbelasting 3) duurder in verzekering. Aangezien ik op afzienbare termijn ook een hypotheek ga betalen ga ik dus geen 2.4 rijden ;-)
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

1:15 is inderdaad keurig voor een ruime benzine auto met 145PK.

veel rijplezier!
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Ter info voor mensen die dit topic nog is doorlezen: ook bijna een halfjaar later verbruikt de V50 2.0 145pk nog stug 7L/100km (zowel via boordcomputer als handmatig). En dat bestaat uit een mix van 50-80km/u wegen. Daarbij doe ik wel bewust mijn best om zuinig te rijden. Veel Cruise Control gebruiken is duidelijk zuiniger dan het gaspedaal gebruiken.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”