Electromotor doet niet mee

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
dirkjanw
2nd Gear member

De laatste tijd heeft mijn PIH V60 D6 (geleverd nov 13, my 14, nu ongeveer 130.000 km gelopen) heel af en toe het volgende: de diesel draait, maar in de onderste regionen, waar normaal gesproken de electromotor het eerste zetje geeft, gebeurt er niks in drive. Pas als de diesel genoeg toeren maakt, 'koppelt' ie opeens waardoor je vooruit gaat. Dit kan zowel stationair gebeuren direct na het starten of bij het stoplicht, maar je merkt het soms ook bij het uitrollen en je weer een klein beetje gas bij geeft. Effectief alsof de auto in z'n vrij staat, tot het moment dat ie redelijk abrupt wel koppelt.

Het is een fenomeen dat eerder vaak voorbij was na het 'stoppen' en weer 'starten' van de auto (je ontdekt het redelijk snel bij het uitparkeren :D ); laatst duurde het echter langer dan dat en kwam er ook een 'direct service vereist' oid melding op het scherm. Auto stilgezet en monteur laten komen; maar tijdens het proefrijden (stond langs de weg) met de monteur loste het probleem zich als vanzelf weer op. Dat deed het de keer daarna ook (nog een 1 keer in 5.000 kilometer gehad).

Volgens de dealer wijzen de foutcodes er op dat de gehele versnellingsbak vervangen zou moeten worden. Hierbij werd een bedrag geroepen van ongeveer 7k in de BTW, met coulance er af 5k. Ik vind dat nogal wat voor een auto met zo (relatief) weinig kilometers. Te meer omdat de storing 'voorbijgaand' lijkt (en maar eens per zoveel 1000km optreedt), lijkt het compleet vervangen van de versnellingsbak puur op storingscodes me ook een beetje een paardenmiddel. Om nog maar even over de kosten te zwijgen...

Herkent iemand dit storingsbeeld? Heeft iemand misschien suggesties waar ik eens langs zou kunnen voor een second opinion?
Gouwe
7th Gear member

Sorry maar ik vind je beschrijving wat verwarrend (maar dat kan ook aan mij liggen). Titel topic zegt dat de elektromotor niet meedoet, maar de dealer constateert fourcodes in de automaatbka? Als ik je goed begrijp is je accu dan dus helemaal leeg, of doet de elektromotor niet mee (soort van beveiliging) omdat er een storing in de automaatbak zit?
Als het werkelijk een automaat issue is zou ik even contact opnemen met Gery Slot (GS Powerflush). Misschien dat hij je omtrent de bak nader kan adviseren?
Laatst gewijzigd door Gouwe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
The Mechanic
5th Gear member

Niet gewoon de ERAD koppeling defect?
RoaldH
6th Gear member

The Mechanic schreef: Niet gewoon de ERAD koppeling defect?
Ja, zou goed kunnen. Of de tandwielen.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
RoaldH
6th Gear member

Hoe rijdt de auto in Pure/Hybrid in elektrische modus? Of speelt die aarzeling alleen als de diesel loopt?
dirkjanw
2nd Gear member

Gouwe schreef: Sorry maar ik vind je beschrijving wat verwarrend (maar dat kan ook aan mij liggen). Titel topic zegt dat de elektromotor niet meedoet, maar de dealer constateert fourcodes in de automaatbka? Als ik je goed begrijp is je accu dan dus helemaal leeg, of doet de elektromotor niet mee (soort van beveiliging) omdat er een storing in de automaatbak zit?
Als het werkelijk een automaat issue is zou ik even contact opnemen met Gery Slot (GS Powerflush). Misschien dat hij je omtrent de bak nader kan adviseren?
De laatste twee keer heb ik er expliciet op gelet; er zat nog minimaal 1/8e tot 1/4e stroom in de accu. Dus zeker niet 'helemaal leeg'. En zelfs als ie dat wel is, gaat de auto gewoon rijden in D als je je voet van het rempedaal afhaalt. Bij deze storing niet. Toen de dealer met de conclusie 'traditionele versnellingsbak vervangen' kwam was ik dus ook best verrast.
The Mechanic schreef: Niet gewoon de ERAD koppeling defect?
Ik durf het niet te zeggen :) Ik moet afgaan op wat de dealer zegt. Ik hoorde in ieder geval geen gierende electromotor, maar de kans is natuurlijk ook best groot dat ik die niet hoorde omdat de diesel ook stond te draaien. Maar neem aan dat daar andere errors uit zouden moeten komen? Ik meen dat ie alleen hoort te ontkoppelen boven de 150km/h toch? Zou nog een ritje duitsland kunnen overwegen om een paar keer goed onder en boven dat punt te testen of ie in een van de twee standen blijft hangen (geen electro onder 150, of begrenst op 150 omdat ie niet ontkoppelt).
RoaldH schreef: Hoe rijdt de auto in Pure/Hybrid in elektrische modus? Of speelt die aarzeling alleen als de diesel loopt?
De storing doet zich maar relatief zelden voor. Dus in normaal bedrijf doen pure en hybrid het gewoon zoals je verwacht, alhoewel - en dat kan in mijn verbeelding zitten natuurlijk - ik het idee heb dat ie soms wat 'ruiger' schakelt dan 'vroeger', zeg maar alsof je de koppeling wat te snel laat opkomen of net bij de verkeerde toeren. Maar ook dat kan komen omdat de bak electrische ondersteuning verwacht die op die momenten misschien niet geleverd wordt. En het zou me niet verbazen als dat ook de oorzaak van de bakmeldingen is.
RoaldH
6th Gear member

Heb je dat ook met stevig afremmen als de diesel aan is? Dan zou een flush kunnen helpen.
dirkjanw
2nd Gear member

RoaldH schreef: Heb je dat ook met stevig afremmen als de diesel aan is? Dan zou een flush kunnen helpen.
Het is me nooit als zodanig opgevallen, maar een flush zou sowieso geen kwaad kunnen denk ik, lees boel enthousiaste verhalen ;)

Zojuist deed het euvel zich weer even voor, en het lijkt er op dat het uitrollen soepeler is als de issue zich voordoet. Wat me ook opviel is dat je echt flink moet trappen om de diesel 'mee' te laten gaan doen; het lijkt er op dat de computer de toeren initieel inhoudt omdat ie verwacht dat de electromotor eerst wat gaat doen. 'Helaas' was het probleem twee stoplichten later weer weg, dus niet verder kunnen expirimenteren.

Voordeel is nu wel dat ik met zekerheid weet dat de storingscodes weer in het systeem staan. Dus dan is concreet mijn vraag:

waar zit in nederland een club/monteur die *echt* weet hoe de hybride aandrijflijn van de v60PIH te troubleshooten?

Bijkomend punt is dat ik voor het einde van de maand moet kiezen of ik de auto naar prive haal of 'm inlever bij de leasemij... Plan was om nog even lekker door te blijven rijden (het blijft een hele fijne auto tenslotte) maar als inderdaad toch de versnellingsbak vervangen moet worden dan is straks het prive-kostenplaatje toch niet zo heel erg aantrekkelijk...
RoaldH
6th Gear member

dirkjanw schreef:
RoaldH schreef: Heb je dat ook met stevig afremmen als de diesel aan is? Dan zou een flush kunnen helpen.
Het is me nooit als zodanig opgevallen, maar een flush zou sowieso geen kwaad kunnen denk ik, lees boel enthousiaste verhalen ;)

Zojuist deed het euvel zich weer even voor, en het lijkt er op dat het uitrollen soepeler is als de issue zich voordoet. Wat me ook opviel is dat je echt flink moet trappen om de diesel 'mee' te laten gaan doen; het lijkt er op dat de computer de toeren initieel inhoudt omdat ie verwacht dat de electromotor eerst wat gaat doen. 'Helaas' was het probleem twee stoplichten later weer weg, dus niet verder kunnen expirimenteren.

Voordeel is nu wel dat ik met zekerheid weet dat de storingscodes weer in het systeem staan. Dus dan is concreet mijn vraag:

waar zit in nederland een club/monteur die *echt* weet hoe de hybride aandrijflijn van de v60PIH te troubleshooten?

Bijkomend punt is dat ik voor het einde van de maand moet kiezen of ik de auto naar prive haal of 'm inlever bij de leasemij... Plan was om nog even lekker door te blijven rijden (het blijft een hele fijne auto tenslotte) maar als inderdaad toch de versnellingsbak vervangen moet worden dan is straks het prive-kostenplaatje toch niet zo heel erg aantrekkelijk...
Ik stuur je even een PM
dirkjanw
2nd Gear member

RoaldH schreef: Ik stuur je even een PM
Thanks!
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”