domme vraag over verlichting

diesel01
Geartronic member

ad24 schreef: vandaag eenzelfde gezien waar de XENON en daglichten samen aan het branden waren.... wat bij mijn wagen van 2016 niet het geval is....
nog iemand info?
Dan heb je een knutselaar gezien of iemand die led lampjes in zijn breedstralers heeft gedrukt en op die manier met breedstralers led ook dimlicht kan voeren.
Met de gewone dagrijlampen onder op de plaats waar vroeger breedstralers zaten kun je geen xenon voeren, het is of dagrijled of xenon.
Volvo heeft het simpelweg op die manier geprogrammeerd, gelukkig!
Die led dagrijlicht geeft in het donker een enorme uitstraling, geheid dat er figuren zijn die ze aan zetten op een donkere weg tussen de landerijen door, niet tof.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
xelor
3rd Gear member

PGV70 schreef:
xelor schreef:
ad24 schreef: vandaag eenzelfde gezien waar de XENON en daglichten samen aan het branden waren.... wat bij mijn wagen van 2016 niet het geval is....
nog iemand info?
... drl’s blijven inderdaad aan op moment dat xenon verlichting wordt ingeschakeld, echter gedimd
Niet bij mijn auto, het is of DRL of Xenon, maar niet samen (ook niet in gedimde stand).
Wellicht dat eea per type wat verschillend is.
Bij de V70/XC70 zitten de DRL's op de plek waar voorheen de (voor-) mistlampen zaten.

@xelor, jij hebt een V60 zo te zien, met ander type verlichting set-up.
Kennelijk, ik verbaasde me hier in eerste instantie ook over, maar zie et bij collega V60’s met xenon ook...
I've got this theory that there is a Volvo 940 in any sane person's future
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

DRL mag ook niet icm dimlicht (kunnen) branden.
Bij veel auto’s zie je daarom dat ze gedimd worden zodra de dimlichten aan gaan (al dan niet automatisch)
In de gedimde variant fungeren ze dan als stadslichten.
Sommige DRL LEDs zijn zo fel dat ze bij duister zelfs verblinden.
Ach, ik ben blij nog een Volvo van de oude stempel te hebben, waar de (Xenon) dimlichten gewoon altijd branden.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
xelor
3rd Gear member

diesel01 schreef:
nog iemand info?
Dan heb je een knutselaar gezien of iemand die led lampjes in zijn breedstralers heeft gedrukt en op die manier met breedstralers led ook dimlicht kan voeren.
Met de gewone dagrijlampen onder op de plaats waar vroeger breedstralers zaten kun je geen xenon voeren, het is of dagrijled of xenon.
Volvo heeft het simpelweg op die manier geprogrammeerd, gelukkig!
Die led dagrijlicht geeft in het donker een enorme uitstraling, geheid dat er figuren zijn die ze aan zetten op een donkere weg tussen de landerijen door, niet tof.
... ik krijg mijn drl met geen mogelijkheid uit; zodra ik xenon voer, dimt de drl, maar blijft wel branden
diesel01
Geartronic member

Dat is idd bij de V60 zo en gelukkig in gedimde vorm.
Bij de V70 is het of of.
En die leds van de V70 zijn rete fel in het donker en stralen alle kanten op, daar waar xenon gewoon een platte kant aan de bovenzijde heeft.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
xelor
3rd Gear member

diesel01 schreef: Dat is idd bij de V60 zo en gelukkig in gedimde vorm.
Bij de V70 is het of of.
En die leds van de V70 zijn rete fel in het donker en stralen alle kanten op, daar waar xenon gewoon een platte kant aan de bovenzijde heeft.
Bedankt, verhelderend :D
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Iedereen roept dat dit DRL is maar de vraag is of dat klopt. Al op de knieën voor de lampen gelegen en gekeken bij het E-keurmerk welk lettertje daar bij staat? Staat er namelijk een B of een F in het glas, dan gaat het om mistlampen en dus niet om DRL. Hele volkstammen die menen de mistlampen wel als zodanig te moeten gebruiken maar dat is dus niet de bedoeling.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Kan daarop verbaliseert worden? Zo ja, doe dat dan. De meeste "mistlampen" staan nogal slecht afgesteld.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
jalex_h
6th Gear member

Hoef je niet voor op je knieën te gaan, staat in het instructieboekje. Is dezelfde constructie als bv de drl’s bij VW, Skoda en Ford. Ze zijn ook niet apart te schakelen.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Jelmer de Jong
6th Gear member

Msuidgeest schreef: Kan daarop verbaliseert worden? Zo ja, doe dat dan. De meeste "mistlampen" staan nogal slecht afgesteld.
Dat heeft net zoveel prioriteit als gladde trappers op de fiets. :D
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Msuidgeest schreef: Kan daarop verbaliseert worden? Zo ja, doe dat dan. De meeste "mistlampen" staan nogal slecht afgesteld.
Met grote regelmaat, vooral petjemannen. Die hebben die dingen dan aan omdat ze het "mooi" vinden, ook bij duisternis. En dan geschakeld met stadslicht en in die gevallen is het dan hoppa, je krijgt er niet 1 maar 2.
En dat voor het niet voeren van dimlicht tijdens duisternis en zonder noodzaak voeren mistlicht.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Ik nodig je uit om bij mij inde regio eens te komen schrijven. En als je dan meteen het gebruik van de richtingaanwijzer meeschrijft ...
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
xelor
3rd Gear member

V70/2.4D/2003 schreef: Iedereen roept dat dit DRL is maar de vraag is of dat klopt. Al op de knieën voor de lampen gelegen en gekeken bij het E-keurmerk welk lettertje daar bij staat? Staat er namelijk een B of een F in het glas, dan gaat het om mistlampen en dus niet om DRL. Hele volkstammen die menen de mistlampen wel als zodanig te moeten gebruiken maar dat is dus niet de bedoeling.
... de drl’s van mijn V60 geven veel meer licht dan de halogeen mistlampen van mijn vorige auto
ad24
1st Gear member

ik vind het anders wel knap op onze XC60 (laatste gen vorig model) en als het bij de XC60 en V60 wel samen gaat waarom dan niet bij de V70...
Zal dan wel aanpasbaar zijn, aangezien ik deze gisteren opnieuw zag, idem laatste gen van V70, enja, originele leds!
Laatst gewijzigd door ad24 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”