Eerste ervaringen met een V60 T5

Kinoúmai
2nd Gear member

In mijn eigen topic heb ik mijn ervaringen ook proberen neer te schrijven met een V60 FWD en een V90 AWD. Toen we de eerste gingen testen wist ik de eerste km's ook niet echt goed wat er gebeurde. Zo lichtvoetige/"wielig" op de vooras met een totaal andere sturing in bochten. Begrijpelijk natuurlijk want de laatste 12 jaar steeds Quattro (permanent) gereden en dan kijk je toch even vreemd op bij een voortrekker. Na een tijdje proefrijden kwam ik toch snel tot de vaststelling dat we dit niet meer gewoon waren en dit ook nooit meer terug willen onder de wagen.
Wat het windgeruis betreft, het is niet voor niets dat we al gemeld hebben dat het dichtslaan van de deuren anders klinken dan wat het zou moeten zijn. (V90 CC had daar geen last van) Denk dat Volvo zich zou moeten bezinnen tot het vervangen van de deurrubbers (had ik al geschreven maar anderen geraken er blijkbaar van geïrriteerd als we dat melden ;-) ). Jullie ervaringen bevestigen meer & meer dit gegeven. Wel vreemd dat er hier iemand meld dat er bij winterbanden minder geluidshinder zou zijn (zou net andersom moeten zijn). :-)
Voor de rest kan ik hierover weinig negatiefs melden, een testrit is een momentgebeuren en is verre van gebaseerd op ervaring.
De andere, een V90 CC AWD was toch een heel andere ervaring. Sturing vond ik eerlijk gezegd een stuk directer dan bij mijn oppervlakkige A6 wanneer we het stuurhuis op "Auto" zetten maar wel gelijkaardig met de V90 als we de besturing op dynamisch zetten. Om maar te zeggen, alles is zó subjectief.
Over het ACC ga ik het hier niet meer hebben, in mijn eigen topic hebben we dat al uitvoerig besproken, ik moet er niets van weten, komt er niet in alsook het lane warning/assist niet. Mij verbaast het niet dat bepaalde verzekeringsgroepen het al uit hun voorwaarden hebben verwijderd om korting te bekomen op je verzekering.
Ik hoop alvast dat een nieuwe V60/V60CC zo goed als vrijwaard blijft van kinderziektes.
TimN
2nd Gear member

Kinoúmai schreef: In mijn eigen topic heb ik mijn ervaringen ook proberen neer te schrijven met een V60 FWD en een V90 AWD. Toen we de eerste gingen testen wist ik de eerste km's ook niet echt goed wat er gebeurde. Zo lichtvoetige/"wielig" op de vooras met een totaal andere sturing in bochten. Begrijpelijk natuurlijk want de laatste 12 jaar steeds Quattro (permanent) gereden en dan kijk je toch even vreemd op bij een voortrekker. Na een tijdje proefrijden kwam ik toch snel tot de vaststelling dat we dit niet meer gewoon waren en dit ook nooit meer terug willen onder de wagen.
Wat het windgeruis betreft, het is niet voor niets dat we al gemeld hebben dat het dichtslaan van de deuren anders klinken dan wat het zou moeten zijn. (V90 CC had daar geen last van) Denk dat Volvo zich zou moeten bezinnen tot het vervangen van de deurrubbers (had ik al geschreven maar anderen geraken er blijkbaar van geïrriteerd als we dat melden ;-) ). Jullie ervaringen bevestigen meer & meer dit gegeven. Wel vreemd dat er hier iemand meld dat er bij winterbanden minder geluidshinder zou zijn (zou net andersom moeten zijn). :-)
Voor de rest kan ik hierover weinig negatiefs melden, een testrit is een momentgebeuren en is verre van gebaseerd op ervaring.
De andere, een V90 CC AWD was toch een heel andere ervaring. Sturing vond ik eerlijk gezegd een stuk directer dan bij mijn oppervlakkige A6 wanneer we het stuurhuis op "Auto" zetten maar wel gelijkaardig met de V90 als we de besturing op dynamisch zetten. Om maar te zeggen, alles is zó subjectief.
Over het ACC ga ik het hier niet meer hebben, in mijn eigen topic hebben we dat al uitvoerig besproken, ik moet er niets van weten, komt er niet in alsook het lane warning/assist niet. Mij verbaast het niet dat bepaalde verzekeringsgroepen het al uit hun voorwaarden hebben verwijderd om korting te bekomen op je verzekering.
Ik hoop alvast dat een nieuwe V60/V60CC zo goed als vrijwaard blijft van kinderziektes.
Ik merkte in mijn ervaringen al op dat het het geluid bij gebruik van winterbanden hoorbaar minder is.
Aankomend XC40 2025 B4 Aurora Silver, Black leder, blond hemeld Panoramadak, Adaptive Cruise Control, BLIS, Camera's rondom, trekhaak en nog wat opties.
Huidig: V60 B3 Inscription 2021, Fusion Red, Blond leder, Panoramadak, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, BLIS, trekhaak en nog wat opties.
V60 T5 Momentum november 2018 - Birch Light Metalic, Lederen bekleding, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, trekhaak en nog wat opties.
Kinoúmai
2nd Gear member

TimN schreef: Ik merkte in mijn ervaringen al op dat het het geluid bij gebruik van winterbanden hoorbaar minder is.

Vreemd, niet echt logisch maar geloof je wel hoor als je dit zo ervaart. Door het zachtere rubber en ruwere profielen/groeven zou dit meer geluid moeten veroorzaken. Hier rijden we net met Falken & Hankook winterbanden en beiden wekken meer geluid op dan onze zomersets. Welk merk gebruik je zelf?
gebla
2nd Gear member

IkeV70 schreef: Ik ben overwegend positief over de nieuwe V60. Hij is veel lichtvoetiger dan de V60 PIH. Ik vind 'm veel fijner rijden.
Stuurgevoel is wel wat indirect, waarschijnlijk vanwege de diverse pilot-assist systemen. Ik ervaar dat niet als een groot probleem en vind 'm nog steeds een stuk beter sturen dan die zware PIH.
Ik vind overigens de pilot assist verrassend goed werken. Dat rijdt echt wel comfortabel. Handen aan het stuur alsof je zelf stuurt, maar ondertussen stuurt de assist feitelijk voor je.
Navigatie(-bediening) werkt goed. In de PIH gebruikte ik nooit de sensus navigatie. Altijd Google Maps. Deze nieuwe is stukken beter.
DAB ontvangst lijkt een stuk verbeterd. En bovendien lijkt er een fallback naar FM te zijn die ook goed functioneert (niet op alle zenders)
Electrische achterklep: Superhandig! Ik gebruik 'm minimaal 4x per dag, ik hoop dat dat 5 jaar lang zonder problemen blijft functioneren.

Ben het wel eens met:
- windgeruis is nadrukkelijk aanwezig vanaf plm 120 km/h. Bij mij overigens vooral de A-stijl
- ACC bediening is niet ideaal

Daarnaast:
Ik vind de stoelen minder goed dan in de PIH.
Ik vind de camera's slecht werken in het donker. De camera in de PIH deed dat beter. Die gaf, verlicht door achteruitrij- en rem-lichten, beter beeld.
De regensensor is duidelijk minder goed. Vooral irritant dat hij soms zonder reden de ruitenwissers in de snelste stand zet.

en wat kleine dingetjes:

Ik vind de richtingaanwijzer net niet helemaal lekker. Hij springt te snel terug naar neutraal (bv als je naar een vak opschuift om vervolgens af te slaan).
Hij heeft een virtuele "relais-tik". Maar hij tikt soms nog 1 tik door nadat de hendel al in de neutrale stand staat. Geen ramp natuurlijk, maar toch net een beetje raar.

Achteruitrijcamera; trekhaak-hulplijn. Die gele hulplijn gaat over de trekhaak heen. Je kunt daardoor niet goed zien of de kogel precies onder de trailer gepositioneerd is. Het zou beter zijn wanneer de hulplijn half-transparant zou zijn, of een klein stukje verder zou starten zodat je ook de laatste paar centimeter van het manouvreren goed kunt zien.

Wegklapbare trekhaak: De 13-naar-7 adapter kan niet gemonteerd blijven als je te trekhaak wegklapt. Zou handig geweest zijn als daar een uitsparing voor gemaakt zou zijn in dat stuk plastic waar hij nu niet langs kan.
Dat van knipperlicht was mij niet opgevallen, wel dat het een nep geluid is.
Dat stukje plastic kan heel snel een extra uitsparing hebben :)
Laatst gewijzigd door gebla op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Dutchie01
2nd Gear member

ik rij nu 5 weken in een v60 t6 inscription met 18inch en na het lezen van bovenstaande reviews ben ik een beetje gaan nadenken over wat voor auto het eigenlijk is. Ik heb nooit met een vorige V60 gereden dus kan hem alleen vergelijken met mijn ervaringen met saab/lexus/bmw/audi. Eigenlijk is de T6 een beetje een vreemde eend in de bijt. 320pk/4wd/mechanische en turbocompressor. Klinkt genoeg voor een nieuw ronderecord! Het vermogen is direkt aanwezig en in voldoende mate, je kunt rustig rond de 1500tpm door de stad cruisen op een golf van koppel. naarmate het toerental klimt blijft het koppel min of meer gelijk het is geen lineaire opbouw waarbij het vermogen duidelijk toeneemt met de toeren. De motor is onvoorstelbaar stil er is veel werk gemaakt van geluidsisolatie. de bak schakelt bij een rustige rijstijl zijdezacht. Onderstel en chassis zijn op comfort afgesteld het eerste dat opviel was de rust in het onderstel op de snelweg, alles onder controle enribbels/richels worden heel goed gedempt. Besturing is zeer neutraal ( 4wd) en ja het is waar dat je niet voelt wat de voorwielen doen wanneer ze grip verliezen maar de auto reageert subliem op elke stuurbeweging. je kan hem keurig zetten voor de bocht en als je op de apex mikt raak je hem ook. En dan samen met dat comfort en kleine wielen, niet slecht.....
Eigenlijk doet hij mij het meest aan een ouwe Jag denken,, cruisen met 140 prima wegligging, subliem comfort en altijd voldoende vermogen. Het is geen sport of sportieve auto maar hij heeft mijn hart wel gestolen.
binnenkort gaat hij weg voor een T5. ben benieuwd naar het verschil. Maar 50nm minder en wel 110kg lichter. hoe is de mechanische grip met de voorwielaandrijving? problemen met schaatsen onder vollast?
Risrael
5th Gear member

Toch wil ik nog wel een opmerking maken over de windruis.
Van de week zat ik in een hagelnieuwe Audi A6 all road met een zware dieselmotor. Ik zat als medepassagier en op een gegeven moment viel mij ook windruis op. Ik dacht dat er met 140 km/u werd gereden maar men reeds slechts 120 km/u.
Dit terwijl er een zware dieselmotor in het vooronder zijn werk deed. Toen was ik overtuigd. Het is een perceptie dat de V60 veel windruis heeft. Het is de stilte die verder binnen in de auto heerst waardoor het lijkt dat er veel windruis is.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Ab S
4th Gear member

gebla schreef: [..]
Dan helaas toch het negatieve, vooral in vergelijk met vorige V60. Dit omdat ik vind dat een nieuwe model beter moet zijn dan de vorige:
- Stuur gevoel vind ik echt slecht. Als ik in een pan snert aan het roeren ben heb ik meer feedback (een Xbox geeft meer feedback tijdens het spelen). Ik heb hierdoor weinig vertrouwen in de auto, vooral als het aan het regenen is.
- Er is veel wind geruis en vooral op oor hoogte rond de B-Stijl. Daardoor valt het nog meer op.
[..]
Deze twee punten herken ik wel van tijdens mijn proefrit (zie mijn post), maar zeker niet in de mate als hierboven beschreven (18" wielen):
- bij links-rechts stuuruitslag leek het of er een fractie vertraging was voordat de wagen reageerde; echt storend vond ik het niet en ik weet ook niet meer op welke stand de drive mode of stuurbekrachting stond. Overhellen deed de V60 overigens nauwelijks in de bocht (ook niet bij redelijk hoge snelheid) en rechtuit stabiliteit ervoer is als heel erg goed.
- windgeruis nam ik ook waar boven de ongeveer 120 km/u en naar mijn gevoel meer dan zou moeten; ik heb gelamineerd glas besteld, dus wellicht scheelt dat iets.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
teebee
7th Gear member

Wat is dat toch met dat ‘windgeruis’???
Ik heb daar geen enkele last van; ligt dat aan mijn oren (niks mis mee), ligt dat aan de ervaring in de vorige auto (oude model v60, vond ik ook stil) of aan je verwachtingen (verbetering tov vorige V60, en in mijn optiek inderdaad nóg stiller).
Wil je hem compleet stil?? Zet dan vooral de motor uit of neem dan 3voudig gelamineerde ramen.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
TimN
2nd Gear member

Kinoúmai schreef:
TimN schreef: Ik merkte in mijn ervaringen al op dat het het geluid bij gebruik van winterbanden hoorbaar minder is.

Vreemd, niet echt logisch maar geloof je wel hoor als je dit zo ervaart. Door het zachtere rubber en ruwere profielen/groeven zou dit meer geluid moeten veroorzaken. Hier rijden we net met Falken & Hankook winterbanden en beiden wekken meer geluid op dan onze zomersets. Welk merk gebruik je zelf?
Ik rij met Continental Sport Contact banden.
Aankomend XC40 2025 B4 Aurora Silver, Black leder, blond hemeld Panoramadak, Adaptive Cruise Control, BLIS, Camera's rondom, trekhaak en nog wat opties.
Huidig: V60 B3 Inscription 2021, Fusion Red, Blond leder, Panoramadak, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, BLIS, trekhaak en nog wat opties.
V60 T5 Momentum november 2018 - Birch Light Metalic, Lederen bekleding, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, trekhaak en nog wat opties.
Bobbling
2nd Gear member

Van de week zat ik in een hagelnieuwe Audi A6 all road met een zware dieselmotor. Ik zat als medepassagier en op een gegeven moment viel mij ook windruis op. Ik dacht dat er met 140 km/u werd gereden maar men reeds slechts 120 km/u.
Dit terwijl er een zware dieselmotor in het vooronder zijn werk deed. Toen was ik overtuigd. Het is een perceptie dat de V60 veel windruis heeft. Het is de stilte die verder binnen in de auto heerst waardoor het lijkt dat er veel windruis is.
Bij mij heerst hetzelfde gevoel dat het perceptie is. Wat overigens wel invloed heeft op de hoeveelheid ''windgeruis" is een hoger afrolgeluid van de banden. Hierdoor lijkt het windgeruis maar is het in feite het geluid van het rollen van de banden.
V60 T5 Momentum 2019 / Onyx Black metallic met een berg opties :)
Renault Megane Estate TCE 180
Volvo V60 D6 MY2014 Crystal white
Audi A4 Cabriolet 3.0
VW Golf 6 GTD
Peugeot 307 CC 180pk
Toyota Avensis 2.0 d4d
Renault Megane Grandtour 1.6 16v
Renault Megane Coupe 1.6 16v
Renault Megane Coupe 1.6
diesel01
Geartronic member

Bobbling schreef:
Bij mij heerst hetzelfde gevoel dat het perceptie is. Wat overigens wel invloed heeft op de hoeveelheid ''windgeruis" is een hoger afrolgeluid van de banden. Hierdoor lijkt het windgeruis maar is het in feite het geluid van het rollen van de banden.
De V90 heeft Pirelli banden met schuim er in, dat schijnt behoorlijk te dempen maar die rommel kan ook loslaten waardoor je onbelans hebt.
De Duitse 3 maken vaak gebruik van Goodyear Eagle F1 in het hoge segment die behoorlijk stil zijn, dat is straks ook mijn keus onder de V90.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
teebee
7th Gear member

Dat is wat ik ook al lang roep, het ‘geruis’ valt in de moderne auto veel eerder op vanwege de grotere overall stilte.
Ik ervaar het in het geheel niet, je beseft dat je je in een rijdende auto bevindt en dat er dus geluid te bemerken valt. Ik heb inmiddels meerdere keren mensen in de V60 gehad die specifiek opmerkten dat het zo’n stille auto is (waarvan 1 Audi- en 1 Mercrijder).
Ga maar ns meten met een (goeie) decibelmeter, en dan uiteraard vergelijkend met andere wagens. Uiteraard wel met zelfde soort banden en idem wegdek en weersomstandigheden.
Ik blijf er bij: is een persoonlijk gevoel en beleving, waarbij de suggestie leidend is.

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Kinoúmai
2nd Gear member

TimN schreef:
Kinoúmai schreef:

Ik rij met Continental Sport Contact banden.
Dat is een zomerband en niet eens één van de minst luidruchtige.
Risrael
5th Gear member

Jammer genoeg toch nu tegen een issue aangelopen met de software van de sensus.
Systeem kwam met de melding dat er kaartupdates waren. Aangezien ik een simm in de auto had besloten om per regio te updaten via de 4g verbinding.
De eerste regio's gingen prima. Tot aan de Baltische staten...ik kom er nooit maar omdat hij anders blijft aangeven dat er updates zijn toch besloten deze te updaten. De installatie leek succesvol te verlopen maar hij bleef staan op "software installeren". Auto uit, auto aan hielp niet. Terug naar de dealer. Deze gaf aan dat het onverstandig is de kaarten op die manier te updaten (terwijl dit toch gewoon in de manual staat). Enfin, auto heeft een dag bij de dealer gestaan waarbij ze een volledige reset hebben gedaan, de kaarten hebben verwijderd en weer teruggezet. Het leek verholpen. Maar helaas, alles werkt prima maar zodra de auto een internetverbinding heeft krijg ik weer de melding "software installeren". Met geen mogelijkheid dit te laten verdwijnen maar ook met het vervelende dat je geen apps meer kunt installeren omdat die wachten op de beeindiging van de installatie. Het vreemde is dat er dus geen kaarten worden geinstalleerd, geen apps niets....
Daarnaast staat er in de handleiding dat het mogelijk zou moeten zijn om het checken van updates op de achtergrond uit te zetten via settings, downloadcenter. Maar deze optie is helemaal niet aanwezig.
Laatst gewijzigd door Risrael op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
IkeV70
5th Gear member

Terug naar de dealer dus... Of dat vinkje voor het wel/niet checken van updates er nu wel of niet is, dit probleem moet gewoon opgelost worden.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
teebee
7th Gear member

Enig idee hoe groot die update van Baltische Staten was?
Al zou deze bij ‘te groot’ sowieso aan hebben gegeven dat het via de site en USB zou moeten.
Denk dat die update net even te groot was en dat het systeem daardoor ontregeld is geraakt.

Risrael
5th Gear member

Nee update was rond 90 Mb. Lijkt mij niet zo groot toch. Maar Scholten Tiel (heeft het probleem vanmiddag opgelost door de VCM te resetten) geeft toch aan updates niet via 4G te doen. Ze zullen een rapport maken naar Volvo omdat Volvo reclame maakt voor deze mogelijkheid en in de handleiding dit vermeld en vervolgens nu aanraden dit niet te doen. Overigens bestaan er meerdere meldingen over dit probleem. Google maar eens op Installing Software Volvo. https://forums.swedespeed.com/showthrea ... TWARE-quot
en
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=286915
Laatst gewijzigd door Risrael op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
teebee
7th Gear member

Ok, nou iig fijn dat het is opgelost.
Tot nu toe bij mij geen problemen, ook niet met updates van 300 MB.
Wel vreemd dat jouw dealer dit dan ‘weet’, je zou denken indien dit toch echt een serieus probleem is alle dealers hierover geïnformeerd zijn en dan dus ook de eigenaren van betreffende auto’s.

JoopXC
2nd Gear member

Blij voor je dat het nu toch wel opgelost is! Dit maakt ons allemaal denk ik wel wijzer... Ik laat het binnekort in ieder geval wel uit m'n hoofd om te updaten via 4G.

Updaten via een usb-stickje lijkt me sowieso wel sneller, de download was de laatste keer bij mijn "ouwe" D6 minder dan een half uurtje via glasvezel en het wegschrijven naar stick duurde niet veel langer dacht ik...
440 GL 1989
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
C70 2.4i 170 2006
teebee
7th Gear member

Waar je wel rekening mee moet houden wanneer je via USB update is dat die grootte vele malen meer is dan de updates aangeboden in de auto en dus OTA te installeren zijn.
Bv de update van de Baltische Staten waar TS problemen mee ondervond is via de site maar liefst ruim 440MB groot, terwijl dit OTA slechts 90MB is.
Kost dus sowieso een veelvoud aan tijd.

Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”