Draagarmen vervangen of van nieuwe rubbers voorzien?

M@rcel
6th Gear member

Uit Vida:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
945i
8th Gear member

Ik verbaas mij elke keer weer over de dealer van diesel01.:D
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
M@rcel
6th Gear member

945i schreef:Ik verbaas mij elke keer weer over de dealer van diesel01.:D
Toen ik nog een keer goed keek, zag ik vervolgens dat de nummers van de rubbers gelijk zijn aan de laatste versie gewone rubbers.

Dus ik vrees met grote vreze ( ;) ) dat zijn dealer gelijk heeft.
945i
8th Gear member

Dat bedoel ik.. ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
diesel01
Geartronic member

Mooi man...
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
M@rcel
6th Gear member

Nu we het toch over ophangingen enzo hebben, nog een vraagje:

De stabilisatorstang achter zit met rubbers vast aan het subframe. Als de auto opgekrikt is (achterwielen van de grond), dan zit dit rubber getordeerd in de metalen beugels. De rubbers zitten dus goed vast aan de stang. Maar er je kijkt dan zo tussen de rubbers en de beugels door! Is dat normaal?
R_P
1st Gear member

Rippie V70 schreef: Je zou ook alleen de bussen kunnen vervangen voor de powerflex bussen.
Zijn van PU en dus stugger dan de originele, Stuurt strak maar je levert dan wel comfort in.
kosten iets van een tientje of 3 per kant.
Op het gevaar af dat betreffende V70's allang en breed naar de eeuwige jachtvelden zijn... Ik vind de Powerflex bussen voor bijna 250euro per set voor links en rechts samen. Waar vind je ze voor 30 euro per kant? (Met inflatie sinds 2011 is dat nog steeds onder de 35 euro per kant ;) ). Of hebben we het alleen over de bussen uit onderstaande foto en niet die met de metalen pin erdoor?
En lukt zelf persen met een pers?
Ik heb de draagarmen ~4 jaar geleden vervangen ("Moog" iirc) en het rubber is al weer wat gescheurd (zie foto). Ik heb de oude armen nog (oud politie auto en gewone zwarte rubbers volgens mij). Even off-topic... wat is dat vervangen een hel zeg, wat in een instructie video op Youtube 1 seconde duurt, heeft in werkelijkheid 8 uur gekost (pin terug in draagarm krijgen), inclusief uit elkaar vallen van de homokineet, slopen van de aandrijfhoes, vervangen door een veel te stijve flutversie (in de maanden daarna verschillende malen weer volgepropt met vet en opnieuw klemring gespannen), en uiteindelijk toch maar loshalen van de veerpoot.

Foto van de huidige met alweer slijtage.
Afbeelding

Overigens is de reden van hier terecht komen omdat ik zoek waar mijn 'klonk' vandaan komt bij optrekken, sturen en drempels. En liefst nog voor de APK van volgende week voor het geval dat het een afkeurpunt zou kunnen zijn.

Ik ga eerst de versnellingsbak naar subframe verbinding vervangen, die is vrij zeker gaar. Voorste vacuüm motorsteun is ook paar jaar geleden vervangen, achterste is m.i. nog steeds niet lek. (Vacuüm zuigen met m'n mond op de afgaande slang van het 'stationair vacuüm relais' en afdichten met m'n tong dan blijft m'n tong makkelijk 10 seconden vastplakken en eigenlijk niets van lekkage waarneembaar).
Wat me wel opviel is dat de rubber stop tussen subframe en versnellingsbak (links) regelmatig de bak raakt: rondom wat olie maar tussen stop en bak is een mooi rond, schoon cirkeltje. Afstand zou volgens andere site 1-2cm moeten zijn, is maar 2mm... Maar die afstand wordt bepaald door 3 steunen volgens mij: twee vacuum en de rechter bij het rechter wiel. Kan de achterste zo doorzakken zonder lek te zijn? Of moet ik het bij de rechter zoeken?
Laatst gewijzigd door R_P op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 D5 AWD geartronic 2-2004 ex-politie met een ruilblok

Afbeelding
Musicus
4th Gear member

Achterste motorsteun zakt inderdaad in na verloop van jaren. Heb deze een paar maanden geleden vervangen en het blok stond meteen een stuk hoger. Maar ook de steun aan de distributiezijde is berucht en veel makkelijker te vervangen.
Die klonk met optrekken kan heel goed een combi zijn van de onderste torsiesteun aan de bak en de bovenste motorsteun. Het blok kantelt teveel met optrekken en dan krijg je dat geluid.
Ik zou meteen de 2 steuntjes vervangen die de crossbar verbinden met de auto. Ook daar komt teveel speling in waardoor het blok alsnog veel kan kantelen.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Johan s60
6th Gear member

Zou nieuwe armen nemen, als je orginele bussen vern. dan wil de nieuwe vaak niet meer zo strak passen waardoor deze los kan komen, ervan uitgaande dat het lichtmetalen armen zijn.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Bover
8th Gear member

Johan s60 schreef: Zou nieuwe armen nemen, als je orginele bussen vern. dan wil de nieuwe vaak niet meer zo strak passen waardoor deze los kan komen, ervan uitgaande dat het lichtmetalen armen zijn.
Eens :D
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Tombo
1st Gear member

Plus het scheelt je heel veel werk en een hoop gevloek.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos
Bover
8th Gear member

wordt toch bijna niet meer gedaan de bussen vervangen? Meestal gewoon de hele draagarm.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
R_P
1st Gear member

Dat heb ik gedaan, de hele draagarm. En daar heb ik mijn portie werk en gevloek al gehad :devil: (*)

Maar op zich zijn ze niet zo oud, dus ik ga eerst de net bestelde motorsteunen vervangen (steun-subframe-automaat, achterste vacuumsteun (voorste 'recent' vervangen), rechter steun en bovensteun: alleen centrale rubber, niet de zijbouten, daar kon ik zo snel geen bestelnr van vinden).

Op een Brits forum zijn ze grote fans van de powerflex poly versie van de rubbers en die gaan 'eeuwig' mee. Dat is iets wat me wel aanspreekt als mijn vorige vervanging na ~3 jaar of zo al weer fikse slijtage vertoont.

Bedankt voor de adviezen!

(*) voor het geval dat ik het niet al (kort) genoemd had: op Youtube staat een handleiding voor het vervangen van de draagarmen en deze heb ik gevolgd. Maar wat daar 1 seconde duurt (gaat zo snel dat ik niet eens kan zien of ze het niet domweg eruit geknipt of overgeslagen hebben...), duurde in werkelijkheid 8 uur (!) Ging over het insteken van de kogelgewricht bout in de uiterste draagarmpunt (geloof ik, zou het weer even voor me moeten zien). Na echt uren en uren kloten, een arm van 2meter op de draagarm zetten, met spanbanden rommelen, homokineet uit elkaar laten glijden in een moment van onachtzaamheid en de aandrijfhoes lek steken, hebben we uiteindelijk de veerpoot losgehaald. Toen ging het wel snel...
Later nog veel ellende gehad van de vervangende aandrijfhoes: goedkope versie van Brezan, veel te stijf en de sluiting was niet strak genoeg te krijgen. En met de uitlijning van meneer Volvo (officiële dealer): in VIDA staat dat de veerpootbouten vervangen moeten worden als je de auto uitlijnt. Vooraf expliciet gemeld dat ik wilde dat deze vervangen zouden worden, ook als stellen niet nodig zou zijn. Was geen probleem. Door flink tobben met gezondheid pas later achter gekomen dat ze dit NIET vervangen hebben (ik was een moer kwijtgeraakt en had daar een andere moer zonder speciale rand opgezet. En deze zat er nog steeds op...) en alle klachten daarover worden domweg niet beantwoord.
Laatst gewijzigd door R_P op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 D5 AWD geartronic 2-2004 ex-politie met een ruilblok

Afbeelding
Johan s60
6th Gear member

Makkelijker gaat het als je de veerpoot los haalt, lijkt veel extra werk, maar je bent dan de spanning kwijt waardoor het makkelijker gaat.

Doe je dat niet dan is de beste volgorde;

eerst achterste rubber in subframe
dan in de fuseekogel
dan voorste rubber aan subframe, je moet dit rubber dan wel in de juiste positie draaien, dat kan je doen door aan een kant een lange bout vanaf de andere kant er in te draaien dan kan je via die bout het rubber in de goede stand draaien en dan vast een bout erin draaien
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Plaats reactie

Terug naar “S80”