Onlangs een V60 Hybrid D6 2014 aangeschaft, er valt nog veel te ontdekken.
Ik heb inmiddels ontdekt dat het brandstofverbruik nogal hoog is. Temperaturen zijn rond -1.
Bij een lege accu is het verbruik bij 100 km/u slechter dan 1:14 (zo'n 7,3l/100km) (met warme motor). Is dat normaal ?
Ander voorbeeld:
Rit op zondag - zeer rustig verkeer en gelijkmatig gereden Rotterdam-Leeuwarden. Meest 100 en een paar stukken met 120 km/u
15min. standkachel - lege accu - 2u 18 min. 210 km - gemiddeld 98 km/u - verbruik 1:12,99 (7,7l/100km)
Auto gekocht bij prima dealer Mudde Kok - zij vinden het verbruik gegeven de weersomstandigheden normaal. Ik hoor graag meer ervaringen, alvast bedankt !
Inmiddels 9 reacties gehad, waarvoor dank ! De auto of ik doen toch iets verkeerd zo lijkt het.
Om verschillen in rijden en omstandigheden uit te sluiten graag het verbruik van D6 bij 100 km/u bij lege accu / op de cruise / warme motor / temperaturen rond het vriespunt / weinig wind.
Brandstofverbruik
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 21.01.2019 - 11:45
Laatst gewijzigd door phterhorst op 01.01.1970 - 01:00, 9 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 21.12.2017 - 05:27
Het lijkt dat je dan of de accu aan het bijladen bent (reed je in SAVE?) Of dat de roetfilter aan het genereren is. Normaal verbruikt die bij 100km/h ongeveer 5l/100km =1:20
Laatst gewijzigd door TimV op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 21.01.2019 - 11:45
Bedankt voor de info. Nee - ik rijd niet in SAVE - dan wordt het nog een ander verhaal. Ook bij lange rit is resultaat ongeveer 1:13 - zie toevoeging bij eerste bericht.
Laatst gewijzigd door phterhorst op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 21.12.2017 - 05:27
Er lijkt mij toch echt iets niet correct. Vorige winter op wintersport geweest. In konvooi gereden. Gemiddeld rond de 110 op de snelweg gereden. Vertrokken met een volle accu. Nergens kunnen laden. Daar aangekomen deed ik 4 keer een korte rit per dag. Verbruik was bij thuiskomst: 1777,9km met 95,45liter. Is een gemiddeld verbruik van 5,37l/100km.
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Dat zal nooit zo lang duren.NielsPHEV schreef: roetfilter regenereren ?
Is je bandenspanning op orde? Ik heb ze rondom op 2.8 gezet (volgens handleiding). Bij een te lage spanning is het verbruik hoger en stuurt de auto bovendien zwaarder.
En ja, het verbruik ligt veel hoger dan de 1,8l/100km die Volvo doet geloven. Hoe ze daar ooit mee weggekomen zijn bij de pers is mij een absoluut raadsel. Je rijdt nu eenmaal een hele dikke diesel met 350 kilo aan hybridespulletjes in de kofferbak.
Wil je echt zuinig (en goedkoper) rijden dan moet je waar mogelijk gratis laden, iedere rit vertrekken met een volle batterij en rustig accelereren.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
precies, de D5 twin turbo motor is stand allone al best zuinig. Bij mij doet die 1:17 met automaat. Dat zou de D6 dus ook minimaal zonder laden, maar dus wel regenereren met remmen moeten doen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Mijn auto heeft in de koude week ook erg veel verbruikt. Ik haalde in de zomer ongeveer 1:27 en nu ongeveer 1:18/19. Ritten van 140 kilometer met volle accu. Nu de temperatuur weer wat hoger is, is mijn verbruik ook weer veel beter. Ik heb sterk de indruk dat de pih zuipt bij vriestemperaturen... Overigens verbruikte mijn vorige v70 D5 ook significant meer in de koudere perioden (1:14/15 tov 1:17/18).
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- Tukker999
- 4th Gear member
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Vergeet niet het verbruik van de standkachel.
Daar hoef je geen meter voor te rijden en heb je toch verbruik.
Dat telt bij je kilometerverbruik op.
(en dat neem ik graag voor lief in ruil voor een lekker voorverwarmde auto)
Daar hoef je geen meter voor te rijden en heb je toch verbruik.
Dat telt bij je kilometerverbruik op.
(en dat neem ik graag voor lief in ruil voor een lekker voorverwarmde auto)
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 26.03.2018 - 15:58
Dit is inderdaad geen normaal verbruik.
Als ik langere rit maak zit ik rond de 5-6 l/100km. Cruise-control op 115km/u
Bij remmen maak ik veel gebruik van opwekken van energie, sport geworden om zo min mogelijk met werkelijke remmen te remmen.
Wel is het zo dat de auto zeer snel heel veel meer gaat verbruiken als je 'sportief' gaan rijden, inhalen..
Als je verbruik altijd op dezelfde plek meet. Kijk ooks een in tegengestelde richting. Vals plat omhoog gaat verbruik aanzienlijk omhoog en dan is 7l helemaal niet verkeerd.
Kou heeft zeker invloed op de auto en verbruik. Ik meestal dan ook stoelverwarming aan, ruiten worden automatisch verwarmd en ook spiegels.
En de kou zorgt ook voor langer hoger verbruik totdat dieselblok op temp is.
Als ik langere rit maak zit ik rond de 5-6 l/100km. Cruise-control op 115km/u
Bij remmen maak ik veel gebruik van opwekken van energie, sport geworden om zo min mogelijk met werkelijke remmen te remmen.
Wel is het zo dat de auto zeer snel heel veel meer gaat verbruiken als je 'sportief' gaan rijden, inhalen..
Als je verbruik altijd op dezelfde plek meet. Kijk ooks een in tegengestelde richting. Vals plat omhoog gaat verbruik aanzienlijk omhoog en dan is 7l helemaal niet verkeerd.
Kou heeft zeker invloed op de auto en verbruik. Ik meestal dan ook stoelverwarming aan, ruiten worden automatisch verwarmd en ook spiegels.
En de kou zorgt ook voor langer hoger verbruik totdat dieselblok op temp is.
Current car: Volvo V60 D6 PIH
Previous Cars:
Seat Leon
Peugeot 3008
BMW 320D
Volvo S40
Citroen C5
Ford Focus
Renault Megane CC 2.0 IDE
Previous Cars:
Seat Leon
Peugeot 3008
BMW 320D
Volvo S40
Citroen C5
Ford Focus
Renault Megane CC 2.0 IDE
- Cem
- 2nd Gear member
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 20.01.2017 - 12:59
Naar mij weten wordt de diesel die door de standkachel wordt gebruikt niet opgeteld bij de boordcomputer verbruik.HeinvdW schreef: Vergeet niet het verbruik van de standkachel.
Daar hoef je geen meter voor te rijden en heb je toch verbruik.
Dat telt bij je kilometerverbruik op.
(en dat neem ik graag voor lief in ruil voor een lekker voorverwarmde auto)
Als je de getankte liters wegzet tegen over de daadwerkelijk gereden kilomters zal dat in de winter uiteraad lager zijn.
@TSer, als je constant 100 km/h rijdt, in welke versnelling en hoeveel toeren maakt de auto?
Volvo v60 PIH Summum my2015
- Tukker999
- 4th Gear member
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Denk eens aan spritmonitor.de zie mijn verbruik onderaan dit item.
Dat zijn de getankte liters gedeeld door de verreden afstand inclusief de consumptie van de standkachel.
Dat zijn de getankte liters gedeeld door de verreden afstand inclusief de consumptie van de standkachel.
Laatst gewijzigd door Tukker999 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:
