Brandstofverbruik

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
phterhorst
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 21.01.2019 - 11:45

Onlangs een V60 Hybrid D6 2014 aangeschaft, er valt nog veel te ontdekken.

Ik heb inmiddels ontdekt dat het brandstofverbruik nogal hoog is. Temperaturen zijn rond -1.

Bij een lege accu is het verbruik bij 100 km/u slechter dan 1:14 (zo'n 7,3l/100km) (met warme motor). Is dat normaal ?

Ander voorbeeld:
Rit op zondag - zeer rustig verkeer en gelijkmatig gereden Rotterdam-Leeuwarden. Meest 100 en een paar stukken met 120 km/u
15min. standkachel - lege accu - 2u 18 min. 210 km - gemiddeld 98 km/u - verbruik 1:12,99 (7,7l/100km)

Auto gekocht bij prima dealer Mudde Kok - zij vinden het verbruik gegeven de weersomstandigheden normaal. Ik hoor graag meer ervaringen, alvast bedankt !

Inmiddels 9 reacties gehad, waarvoor dank ! De auto of ik doen toch iets verkeerd zo lijkt het.

Om verschillen in rijden en omstandigheden uit te sluiten graag het verbruik van D6 bij 100 km/u bij lege accu / op de cruise / warme motor / temperaturen rond het vriespunt / weinig wind.
Laatst gewijzigd door phterhorst op 01.01.1970 - 01:00, 9 keer totaal gewijzigd.
TimV
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 21.12.2017 - 05:27

Het lijkt dat je dan of de accu aan het bijladen bent (reed je in SAVE?) Of dat de roetfilter aan het genereren is. Normaal verbruikt die bij 100km/h ongeveer 5l/100km =1:20
Laatst gewijzigd door TimV op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
phterhorst
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 21.01.2019 - 11:45

Bedankt voor de info. Nee - ik rijd niet in SAVE - dan wordt het nog een ander verhaal. Ook bij lange rit is resultaat ongeveer 1:13 - zie toevoeging bij eerste bericht.
Laatst gewijzigd door phterhorst op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
TimV
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 21.12.2017 - 05:27

Er lijkt mij toch echt iets niet correct. Vorige winter op wintersport geweest. In konvooi gereden. Gemiddeld rond de 110 op de snelweg gereden. Vertrokken met een volle accu. Nergens kunnen laden. Daar aangekomen deed ik 4 keer een korte rit per dag. Verbruik was bij thuiskomst: 1777,9km met 95,45liter. Is een gemiddeld verbruik van 5,37l/100km.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

5 à 5,5 zou normaler zijn...
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5253
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

roetfilter regenereren ?
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1524
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

NielsPHEV schreef: roetfilter regenereren ?
Dat zal nooit zo lang duren.

Is je bandenspanning op orde? Ik heb ze rondom op 2.8 gezet (volgens handleiding). Bij een te lage spanning is het verbruik hoger en stuurt de auto bovendien zwaarder.

En ja, het verbruik ligt veel hoger dan de 1,8l/100km die Volvo doet geloven. Hoe ze daar ooit mee weggekomen zijn bij de pers is mij een absoluut raadsel. Je rijdt nu eenmaal een hele dikke diesel met 350 kilo aan hybridespulletjes in de kofferbak.

Wil je echt zuinig (en goedkoper) rijden dan moet je waar mogelijk gratis laden, iedere rit vertrekken met een volle batterij en rustig accelereren.
Gebruikersavatar
Tukker999
4th Gear member
Berichten: 776
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

6l/100km is probleemloos te halen en dan hoef je echt niet op eieren te lopen/rijden
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

1:13 is in mijn ogen heel veel. Zeker als je het rustig aan doet.
Haal hier ook makkelijk 5,5l/100km zonder moeite.
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

Ik kan mijn accu niet meer laden i.v.m. defecte oplader en ik heb een gemiddelde van 1/16 met wisselend gebruik, rustig rijden en ook af en toe het gas erop.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

precies, de D5 twin turbo motor is stand allone al best zuinig. Bij mij doet die 1:17 met automaat. Dat zou de D6 dus ook minimaal zonder laden, maar dus wel regenereren met remmen moeten doen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Mijn auto heeft in de koude week ook erg veel verbruikt. Ik haalde in de zomer ongeveer 1:27 en nu ongeveer 1:18/19. Ritten van 140 kilometer met volle accu. Nu de temperatuur weer wat hoger is, is mijn verbruik ook weer veel beter. Ik heb sterk de indruk dat de pih zuipt bij vriestemperaturen... Overigens verbruikte mijn vorige v70 D5 ook significant meer in de koudere perioden (1:14/15 tov 1:17/18).
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Tukker999
4th Gear member
Berichten: 776
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Vergeet niet het verbruik van de standkachel.
Daar hoef je geen meter voor te rijden en heb je toch verbruik.
Dat telt bij je kilometerverbruik op.
(en dat neem ik graag voor lief in ruil voor een lekker voorverwarmde auto)
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
PHEV60PHEV
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 26.03.2018 - 15:58

Dit is inderdaad geen normaal verbruik.
Als ik langere rit maak zit ik rond de 5-6 l/100km. Cruise-control op 115km/u
Bij remmen maak ik veel gebruik van opwekken van energie, sport geworden om zo min mogelijk met werkelijke remmen te remmen.

Wel is het zo dat de auto zeer snel heel veel meer gaat verbruiken als je 'sportief' gaan rijden, inhalen..

Als je verbruik altijd op dezelfde plek meet. Kijk ooks een in tegengestelde richting. Vals plat omhoog gaat verbruik aanzienlijk omhoog en dan is 7l helemaal niet verkeerd.

Kou heeft zeker invloed op de auto en verbruik. Ik meestal dan ook stoelverwarming aan, ruiten worden automatisch verwarmd en ook spiegels.
En de kou zorgt ook voor langer hoger verbruik totdat dieselblok op temp is.
Current car: Volvo V60 D6 PIH

Previous Cars:
Seat Leon
Peugeot 3008
BMW 320D
Volvo S40
Citroen C5
Ford Focus
Renault Megane CC 2.0 IDE
Gebruikersavatar
Cem
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 20.01.2017 - 12:59

HeinvdW schreef: Vergeet niet het verbruik van de standkachel.
Daar hoef je geen meter voor te rijden en heb je toch verbruik.
Dat telt bij je kilometerverbruik op.
(en dat neem ik graag voor lief in ruil voor een lekker voorverwarmde auto)
Naar mij weten wordt de diesel die door de standkachel wordt gebruikt niet opgeteld bij de boordcomputer verbruik.
Als je de getankte liters wegzet tegen over de daadwerkelijk gereden kilomters zal dat in de winter uiteraad lager zijn.

@TSer, als je constant 100 km/h rijdt, in welke versnelling en hoeveel toeren maakt de auto?
Volvo v60 PIH Summum my2015
TimV
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 21.12.2017 - 05:27

Mijne is van november 2012 en dan rijd die in 6de tegen 1700rpm.
Gebruikersavatar
Tukker999
4th Gear member
Berichten: 776
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Denk eens aan spritmonitor.de zie mijn verbruik onderaan dit item.
Dat zijn de getankte liters gedeeld door de verreden afstand inclusief de consumptie van de standkachel.
Laatst gewijzigd door Tukker999 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”