Beslaan ruiten V40v MY2017

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Duckmole
2nd Gear member

Goedenavond!

Ik heb bij mijn V40 last van het volgende.
Als er 3 of 4 persinen in de auto zitten, de airco uit en de klimaatregeling verder op ' auto' beslaan de ramen heel snel.
Volgens de dealer is de oplossing om de airco aan te zetten.
Dat doe ik inmiddels regelmatig en lijkt inderdaad verbetering te geven.
Uiteraard zet ik de airco voordat ik thuis kom uit zodat ie droog kan blazen.

Vanavond ging ik met de auto op pad. Er zat een lichte ijsaanslag op de voorruit en de ramen waren beslagen.
Buitentemperatuur ca 2 gr C.
Vooruitverwarming en airco aan en het was zo opgelost.

Auto heeft daarna ca anderhalf uur geparkeerd gestaan en toen ik terug kwam zaten alle ramen potdicht, alles beslagen.
Airco weer aan en na een kwarier waren nog niet alle ramen schoon.
Het interieur lijkt volkomen droog, heb ook nog nooit iets gemerkt van lekkags.

Wie kent dit probleem en, nog beter, wie weet een oplossing?

Grtz.
Sako
Rij niet harder dan je engelbewaarder kan vliegen
The Mechanic
5th Gear member

Die van mij ook en meerdere auto's hier in de straat. Tja de lucht is nogal vochtig buiten en de autoruiten koelen snel af in de kou. En dan krijg je condensvorming aan de binnenkant...
Laatst gewijzigd door The Mechanic op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
OGA244
8th Gear member

Geen standkachel?
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Heel simpel : de blaasmonden goed instellen zodat ze op de ruiten kunnen blazen. Ventilatie juist instellen met temperatuur en zonodig even een tijdje rijden met een raam een stukje open. Verder zorgen dat de ruiten van binnen schoon en dus vetvrij zijn. En als je dat doet heb je geen last of heel weinig last van condens aan de binnenkant. Maar met nat schoenen in en uit de auto, natte kleding in en uit de auto.....tja, dan breng je er vocht in en dat moet er uit. En dus: de airco op temperatuur jagen en niet te spastisch doen met droogblazen en dat soort gedoe. De airco staat bij mij alle dagen per jaar gewoon aan en ik heb geen last van beslagen ramen....mede omdat ik handel zoals aan het begin beschreven.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
arnoud
8th Gear member

Precies wat Ger hier boven zegt: gewoon het hele jaar de installatie op "AUTO" zetten en een comfortabele temperatuur instellen.

Ik heb hier het hele jaar door de temperatuur op 21 graden staan en de verwarming op automatisch. Ik kom het hele jaar eigenlijk niet aan de knoppen van de kachel. Hoogstens gaat in de zomer voor ik instap de ruiten even omlaag om de dikste hitte er uit te krijgen, en in de winter gaat de stoelverwarming er soms bij aan voor de warme billen...

Als je in een veilige buurt woont en niet al te grote bomenknuffelaar bent: als het heel koud is buiten gewoon de auto een tijdje stationair op laten warmen. Tuurlijk, slecht voor het milieu, en de auto? Ach die kan daar best wel tegen hoor, hij is niet van suiker...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Paul
Geartronic member

Ik had het in mijn V60 juist ook door de standkachel was toen hij nieuw was. Nu geen last meer van.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Duckmole
2nd Gear member

Dank voor de reacties.

Er zit een standkachel in (Nordic+) uitvoering, maar die heb ik gisteren in ieder geval niet gebruikt.
Als ik hem wel gebruik heb ik geen last van vocht in de auto. Het is dus een ander probleem dan dat van Paul.
Dejeeper
3rd Gear member

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad en uiteindelijk kwam ik er achter dat er water mijn auto binnen gekomen was. Dat had zich genesteld in de dubbele bodem van de auto. Waar dit water vandaan kwam is nooit opgelost. Het stond onder de stoelen en in de kofferbak. Het stonk niet maar iedere keer dropen de ramen aan de binnenkant van het water. Uiteraard loste dat snel op als ik ging rijden maar na een uurtje stil staan was de condens weer aanwezig.
In de zomer maande alles open laten staan maar ook dat hielp niet. Tot ik er achter kwam dat er zoveel water in de auto stond.
Uiteindelijk dit weg gekregen en daarna nooit meer last gehad van beslagen ramen.

Ik heb zelfs nog een tijdje gedacht dat de water afvoer van de airco leeg liep in de auto maar dat bleek bij controle niet zo te zijn.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
BG_V40cc
2nd Gear member

+1 airco altijd aan hier
2019 V40 T2 Sport Edition
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
DaveyvdB
1st Gear member

Ik rij eigenlijk altijd met de airco aan en ik heb nooit echt last van beslagen ruiten of flinke condensvorming. Ik heb een keer aan een monteur gevraagd of dat dat kwaad kan, maar hij vertelde mij dat dat allemaal niet uitmaakt. Enkel dat het gevraagde vermogen van de airco voor een kleine verhoging van je brandstofverbruik zorgt.
2016 Volvo v60 T3 2016 R-design by Obbe
2014 Volvo v40 T2 2014 Rood
2014 Ford Fiësta Titanium 2014 Rood
2000 Volkswagen Polo 6N2 2000 Groen met een bullbar en verstralers
Poolrev
5th Gear member

arnoud schreef: Precies wat Ger hier boven zegt: gewoon het hele jaar de installatie op "AUTO" zetten en een comfortabele temperatuur instellen.

Ik heb hier het hele jaar door de temperatuur op 21 graden staan en de verwarming op automatisch. Ik kom het hele jaar eigenlijk niet aan de knoppen van de kachel. Hoogstens gaat in de zomer voor ik instap de ruiten even omlaag om de dikste hitte er uit te krijgen, en in de winter gaat de stoelverwarming er soms bij aan voor de warme billen...

Als je in een veilige buurt woont en niet al te grote bomenknuffelaar bent: als het heel koud is buiten gewoon de auto een tijdje stationair op laten warmen. Tuurlijk, slecht voor het milieu, en de auto? Ach die kan daar best wel tegen hoor, hij is niet van suiker...
+1

Hier ook nooit last van.
teebee
7th Gear member

Airco koelt niet alleen maar ontvochtigt ook, gewoon altijd aan laten staan
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Dejeeper
3rd Gear member

Ik meende dat als de klimaatregeling op auto staan dat dan dan de airco ook aan staat, want anders kan het systeem toch nooit
de temperatuur constant houden??
Bij mij staat het systeem het gehele jaar op klimaatcontrole en op automatisch.
Bij mijn auto gaat het rode airco lampje branden als ik de airco uitzet en bij klimaatcontrole op automatisch gaat het rode lampje uit.
rthartog
1st Gear member

Airco werkt echter niet als het te koud is buiten, dan slaat de pomp gewoon niet aan vanwege kans op bevriezing.
In de winter is het gewoon even lastig, condens zal je altijd houden omdat de warme lucht in je auto meer vocht bevat en zal neerslaan op je ruiten etc als deze lucht afkoelt.
GurbY_NL
1st Gear member

Dejeeper schreef: Ik meende dat als de klimaatregeling op auto staan dat dan dan de airco ook aan staat, want anders kan het systeem toch nooit
de temperatuur constant houden??
Bij mij staat het systeem het gehele jaar op klimaatcontrole en op automatisch.
Bij mijn auto gaat het rode airco lampje branden als ik de airco uitzet en bij klimaatcontrole op automatisch gaat het rode lampje uit.
Weet je dat wel zeker...?? Als ik op AUTO druk, gaat het airco lampje AAN (groen dus). Druk ik op het airco knopje, dan gaat het groene lichtje uit, en doet de airco niets meer...
Laatst gewijzigd door GurbY_NL op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Duckmole
2nd Gear member

Eens met Gurby_NL.
Werkt in mijn auto ook zo. De airco is dan uit en de rest gaat automatish
moos v40
2nd Gear member

Bij mijn v40 my 2015 is het een groen lampje van de airco. Weet je zeker dat de airco goed is? rood is meestal een waarschuwing. Of volvo moet de groene lampjes voor rode hebben vervangen?!?
Rinootje
4th Gear member

moos v40 schreef: Bij mijn v40 my 2015 is het een groen lampje van de airco. Weet je zeker dat de airco goed is? rood is meestal een waarschuwing. Of volvo moet de groene lampjes voor rode hebben vervangen?!?
Mijn (MY2017) V40 is het airco lampje groen. En ik heb de climate-control op auto staan (altijd)
Zelden last van condens, behalve laatst, toen heb ik even de voorruitverwarming/blower op vol gehad. Het vroor toen wel buiten.
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Dejeeper
3rd Gear member

Nu ben ik er ook niet meer zeker van, maar als het systeem op auto staat hoe kan dan de temperatuur op b.v. 22 graden gehouden worden als de airco uitstaat?
Misschien is het per model dan toch verschillend of, zoals eerder vermeld, het te maken heeft met de buiten temperatuur.
Maar misschien ie er een Volvo techneut die dit beter kan uitleggen.
GurbY_NL
1st Gear member

Ik had een tikfout; ik bedoel uiteraard het groene lichtje van de airco. Maar op AUTO drukken zorgt ervoor dat dat lichtje van de Airco aanspringt. Het systeem kan, zeker in de winter, zonder airco de temperatuur natuurlijk makkelijk op 22 graden houden.
Mocht ik enige condens krijgen (wat op dit moment met natte sneeuwschoenen en een natte jas best snel gaat) dan zet ik de voorruitontdooier en de ontwaseming aan en dan is ie in no-time schoon.
Plaats reactie

Terug naar “V40”