Maximale ruitenwisser uitslag

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Gebruikersavatar
ZwG
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 26.08.2018 - 15:01

Johan s60 schreef: Kijk nog eens goed dan, motor blijft een richting op draaien.
Ik bedoel de video in mijn vorige bericht, als bijlage :-) .

Ik heb er verder totaal geen verstand van hoor. Echter zie ik mijn filmpje toch echt de ruitenwissers vanaf andere posities dan het 'dode punt' terugkeren. Ook lees ik hier bij het stuk "LIN-bus gestuurde ruitenwissermotor" over het omkeren van de draairichting van de elektromotor.

Vandaar deze gedachtengang =) .
2018-nu Volvo V40 T2 1.5 Inscription 2017
2017-nu Seat Mii FR 2017
2016-2018 Volkswagen Up 2016
2013-2016 Volkswagen Up 2012
2012-2013 Mini Cooper 1000 1993
2011-2013 Volvo C70 T5 1999
2009-2011 Seat Ibiza 1.4 Signo 2008
walterV40
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 17.05.2017 - 21:54

ZwG schreef:
Johan s60 schreef: Kijk nog eens goed dan, motor blijft een richting op draaien.
Ik bedoel de video in mijn vorige bericht, als bijlage :-) .

Ik heb er verder totaal geen verstand van hoor. Echter zie ik mijn filmpje toch echt de ruitenwissers vanaf andere posities dan het 'dode punt' terugkeren. Ook lees ik hier bij het stuk "LIN-bus gestuurde ruitenwissermotor" over het omkeren van de draairichting van de elektromotor.

Vandaar deze gedachtengang =) .
Maar dit gaat specifiek over een achterruitwissermotor. Ik zag vandaag nog een verschil in uitslag van de ruitenwissers op mijn Sprinter, die heeft een gewoon ruitenwissermechanisme.
Gebruikersavatar
ZwG
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 26.08.2018 - 15:01

walterV40 schreef:
ZwG schreef:
Johan s60 schreef: Kijk nog eens goed dan, motor blijft een richting op draaien.
Ik bedoel de video in mijn vorige bericht, als bijlage :-) .

Ik heb er verder totaal geen verstand van hoor. Echter zie ik mijn filmpje toch echt de ruitenwissers vanaf andere posities dan het 'dode punt' terugkeren. Ook lees ik hier bij het stuk "LIN-bus gestuurde ruitenwissermotor" over het omkeren van de draairichting van de elektromotor.

Vandaar deze gedachtengang =) .
Maar dit gaat specifiek over een achterruitwissermotor. Ik zag vandaag nog een verschil in uitslag van de ruitenwissers op mijn Sprinter, die heeft een gewoon ruitenwissermechanisme.
Het bovenste stukje gaat over de achterruit. Verderop, en bij het stuk over de LIN-bus, wordt gesproken over de voorruit.
2018-nu Volvo V40 T2 1.5 Inscription 2017
2017-nu Seat Mii FR 2017
2016-2018 Volkswagen Up 2016
2013-2016 Volkswagen Up 2012
2012-2013 Mini Cooper 1000 1993
2011-2013 Volvo C70 T5 1999
2009-2011 Seat Ibiza 1.4 Signo 2008
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ja maar dat zit niet op de V40, je ziet dat wel bij VAG producten, met 2 wissermotoren op de voorruit, maar zelfs daar heeft iedere motor een kruk drijfstang mechnisme en waarom?

1e op de snelle gang zou het steeds omkeren vd draairichting tijd kosten en zorgt voor een enorme extra mechanische belasting op motor en mechanisme.

2e de slijtage vd motor wordt niet meer goed verdeelt over het wormwiel, dus vroegtijdig overlijden

het feit dat het via LIN gaat is dat de 2 motoren synchroon moeten draaien (anders clash)

Op een achterwisser kan het wel daar is snelheid minder belangrijk ook is de inschakelduur veel lager
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
ZwG
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 26.08.2018 - 15:01

Johan s60 schreef: Ja maar dat zit niet op de V40, je ziet dat wel bij VAG producten, met 2 wissermotoren op de voorruit, maar zelfs daar heeft iedere motor een kruk drijfstang mechnisme en waarom?

1e op de snelle gang zou het steeds omkeren vd draairichting tijd kosten en zorgt voor een enorme extra mechanische belasting op motor en mechanisme.

2e de slijtage vd motor wordt niet meer goed verdeelt over het wormwiel, dus vroegtijdig overlijden

het feit dat het via LIN gaat is dat de 2 motoren synchroon moeten draaien (anders clash)

Op een achterwisser kan het wel daar is snelheid minder belangrijk ook is de inschakelduur veel lager
Uiteraard zal je dan nog steeds een kruk en drijfstang mechanisme hebben. Dat let nog niet dat de motor kan omkeren. Hoe verklaar je anders dat de ruitenwissers vanaf een willekeurig punt op de ruit kunnen terugkeren zonder eerst verder omhoog te gaan om de slag van het mechanisme af te maken? Zie mijn filmpje van eerder.
2018-nu Volvo V40 T2 1.5 Inscription 2017
2017-nu Seat Mii FR 2017
2016-2018 Volkswagen Up 2016
2013-2016 Volkswagen Up 2012
2012-2013 Mini Cooper 1000 1993
2011-2013 Volvo C70 T5 1999
2009-2011 Seat Ibiza 1.4 Signo 2008
Gebruikersavatar
Migaddo
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 29.06.2010 - 21:31
Locatie: Amsterdam

Heb ook net de nieuwe software gehad, bij mij is er niets opgevallen m.b.t. het verder uitslaan van de ruitenwisser.
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Ik den dat jullie het te moeilijk zoeken, ik heb er eens op gelet.

Als ik stil sta, slaat de ruitenwisser minder ver uit, wanneer ik rij staat hij zeker 1 a 2 cm verder uit.
Kan goed zijn dat rijwind hier ook invloed op heeft
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
rthartog
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 08.09.2018 - 15:26

Heeft te maken met weerstand en ongetwijfeld ook met rijwind.
Op een erg natte ruit slaan de wissers verder uit dan een stroeve ruit, dat komt omdat ze op een natte ruit nog even door kunnen "zwiepen" voorbij het dode punt. op een stroeve ruit gaat dat niet. er zit altijd wat speling op het mechanisme waardoor dit kan.

Natuurlijk zou de dealer de ruitenwisser arm eraf gehaald kunnen hebben, dit doen ze als ze de parafan moeten verwijderen omdat er bijvoorbeeld veel blad onder zou zitten. Die arm kan dan een tandje anders staan waardoor deze iets anders staat.
Plaats reactie

Terug naar “V40”