Teleurstelling D2

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
hesened
2nd Gear member

Domper van het jaar..
Je brengt hem weg voor een beurt en je rijdt vervolgens anderhalve week in een huurauto..
Mijn D2 (MY2014) heeft na 160k de geest gegeven.
Een lekkende kop. Kop gereviseerd, nw pakking en nog steeds problemen. Oorzaak: Het bekende probleem bij de PSA diesel... Niet meer te repareren.. :'(
Nu hebben ze bij Broekhuis Zeist er een gereviseerde motor met 70k achter de kiezen ingelepeld.
Hiermee zou ik de leasetermijn moeten kunnen halen. Hij gaat er eind november uit..
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
Longone
5th Gear member

Voordat we gaan oordelen: Kun je iets zeggen over je rijstijl? En was hij getuned?
Ben
Executive Member
Contacteer:

Wees blij dat het een leaseauto is.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
teebee
7th Gear member

Tja... zoiets kan je maar beter niet treffen als particulier, met lease wordt het voor je opgelost (hoe dan ook)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
jalex_h
6th Gear member

Balen! Maar zoals mijn voorgangers al schreven: "gelukkig" is het een lease. Maar evengoed wordt je er niet blij van.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Dejeeper
3rd Gear member

Uiteraard kan ik niet oordelen over de oorzaak van de lekke koppakking maar ik weet dat in het verleden een lekke koppakking vaak veroorzaakt werd door oververhitting van de cilinderkop. Vaak ontstaat dit door een ophoping van warmte. Dit komt vaak voor dat nadat de motor een behoorlijke prestatie geleverd heeft direct uit gezet wordt. Als voorbeeld; op de snelweg (autobahn) flink op het gas hangen en dan stoppen en de motor gelijk uitzetten. De warmte wordt niet meer afgevoerd en de kop trekt krom. Bij het tot stil stand komen de motor een minuutje laten draaien voert vaak al voldoende warmte af.
Uiteraard oordeel ik niet over de rijstijl van hesened, want ik heb geen idee hoe zijn rijstijl is.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
hesened
2nd Gear member

Ik ben zeker geen ruige rijder (meer). Ik rijd vrij netjes. Van stad naar stad over de snelwegen op normale cruisesnelheid (vaak cc) en in de stad gewoon met het verkeer mee. Ik kom zelden boven de 2500 rpm en schakel netjes bij 2000rpm. En tuning is niet toegestaan bij leasemaatschappijen
Volgens de dealer is het een bekend probleem van de PSA diesels. Ze zijn marginaal gebouwd. De wanden tussen de cilinders schijnen erg dun te zijn en er wordt veel gevraagd van zo'n kleine motor.
Het sprookje van een minuut stationair late draaien zodat hij zijn warmte kwijt kan lijkt me bij moderne motoren een beetje een broodje aap. Bij oude motoren zoals een B20 met mechanische ventilatie weet ik uit ervaring dat het zo werkt maar bij die nieuwe motoren met elektrische fan's lijkt me dat niet meer van toepassing. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Maar inderdaad... Blij dat ik lease rij :-) Inmiddels alweer ruim 1000km erop zitten met het nieuwe hart en we maken de leaseperiode gewoon netjes af..
Laatst gewijzigd door hesened op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
diesel01
Geartronic member

Ik laat mijn D5 altijd even draaien na een snelle rit, zeker wanneer ik van de snelweg of autobahn af kom.
Maar ik rijdt dan ook geen lease.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Dejeeper
3rd Gear member

De elektrische fan is inderdaad een fijne oplossing alleen verplaatst die geen koelwater.
Dus als de motor uitgezet wordt dan kan de fan het water in de radiateur blijven koelen maar het koelwater in de motor wordt dan verder niet gekoeld.
Maar misschien is het even laten lopen van een moderne motor niet nodig, maar ik doe dit nog steeds.
Kees Jan
2nd Gear member

ook een moderne motor moet zijn interne warmte kwijt kunnen, Dat lost een elektrische ventilator niet op, dus even laten draaien is het advies.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Dejeeper
3rd Gear member

Dank Kees Jan, ik ben die mening ook toegedaan maar ik kom nog uit de tijd dat een diesel een soort veredelde olielamp was.
Maar ook daar heb ik altijd met veel plezier mee gereden alleen het ging niet zo hard.
Schorpioen
5th Gear member

Na een lange rit de motor nog een paar minuten stationair laten draaien is ook voor de moderne motoren nog steeds belangrijk.
Niet alleen om de warmte uit de motor te krijgen, maar ook voor de smerig van de turbo.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
ontheroadagain
2nd Gear member

Schorpioen schreef: Niet alleen om de warmte uit de motor te krijgen, maar ook voor de smerig van de turbo.
ZEKER dat laatste...
Volvo V40 T3 Nordic+ geartronic 2017
Godtoh
3rd Gear member

Een turbo draait niet meer zo hard als er geen gas gegeven wordt, hoezo nadraaien? Als je egt, olie en koelvloeistof niet absurd heet zijn kan je em gewoon uitzetten. Een lange rit op deellast geeft geen extreem hoge temperaturen, zeker niet als je nog ff rustig rijdt door de stad of een b weg. Als je met 200 de snelweg afkomt en hem dan meteen uitzet kan ik me er nog iets bij voorstellen.

By the way, rijwind koelt meer dan stationair draaien, kan zomaar zijn dat ze heter lopen als ze stationair draaien.
Dat laatste heb ik met verschillende auto's gemerkt, file rijden, wachten voor een verkeerslicht en de airco schakelt uit wegens hitte en bij 1 auto ging zelfs een lampje van oververhitting branden. Dan helpt stationair draaien niet hoor...

Even kijkend naar de formule 1 (uiteraard is dat geen normale auto), rijden ze heel hard, uitrij lap en dan de auto meteen uit. Dat langzame rijden koelt veel beter dan stationair.

Voordat wij met onze dagelijkse auto's moeten nadraaien hebben we ongeveer op het circuit gereden, in Nederland krijg je dat normaal gesproken niet voor elkaar.
Kees Jan
2nd Gear member

Klopt, het gaat ook om trajecten met hoge belasting op bijvoorbeeld de autobahn wanneer je op het laatste moment denkt "ik moet tanken" en dan de motor 200 meter verderop uitzetten.
Nadraaien is dan beter want de koelventilator zorgt voor de rijwind die je bij stilstand niet hebt.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
ontheroadagain
2nd Gear member

Godtoh schreef: Even kijkend naar de formule 1 (uiteraard is dat geen normale auto), rijden ze heel hard, uitrij lap en dan de auto meteen uit. Dat langzame rijden koelt veel beter dan stationair.
Een motor van een F1 auto kan meteen uit gezet worden. Maar olie en waterpomp blijven gewoon draaien om de zaak te koelen.
Voor het starten wordt de motor ook op deze manier min of meer op "bedrijfstemperatuur" gebracht.
Overigens een zaak die je bij steeds meer straatauto's terugvind.
Volvo V40 T3 Nordic+ geartronic 2017
Godtoh
3rd Gear member

Dus iedereen hier zet het start / stop systeem ook altijd uit vanwege nadraaien?
Dat van de f1 kan, ik betwijfel het, de auto's kunnen niet eens zelf starten, vraag me af of de power unit de elektra gebruikt om water en olie rond te pompen. Andere discussie ook natuurlijk.

Doe waar je jezelf goed bij voelt, maar ik vraag me af of het met onze auto's echt nodig is.
Dejeeper
3rd Gear member

Ik heb de indruk dat er nu van alles door elkaar gehaald wordt. Start/stop systeem wordt normaliter gebruikt in de stad en dan is de interne temperatuur van het blok niet erg hoog, behalve als je inderdaad net met 200 km per uur van de autobahn komt en stopt om te tanken.
Dat een auto rijdende beter koelt dan bij stilstand is natuurlijk waar, maar de reden dat de motor nog even moet blijven lopen bij stilstand is dat de koelvloeistof en de olie de top warmte uit de motor kan halen.
In file rijden wordt het interne gedeelte van de motor niet heel erg warm, maar de koelvloeistof en de olie kunnen dan erg warm worden.
Maar dan praten wij over temperaturen die tussen 100 graden (koelvloeistof) en 160 graden (olie) kunnen liggen.
De interne temperaturen van een motor kunnen oplopen tot wel 800 graden en bij vrachtauto kan die oplopen tot nog hogere temperaturen.
Maar doe waar jij je prettig bij voelt, want ook hier zal de waarheid ergens in het midden liggen.
Volgende keer gaan wij het hebben over zogenaamde koffiezuigers.
Godtoh
3rd Gear member

Volgens mij bedoelen we exact hetzelfde maar zeggen we het anders.
ppcs
2nd Gear member

De vea motor heeft een elektrische koelwater pomp en elektrische oliepomp heb ik begrepen. Neem aan dat deze door kunnen draaien nadatvde motor is uitgezet?
Plaats reactie

Terug naar “V40”