Ik ben zeker geen ruige rijder (meer). Ik rijd vrij netjes. Van stad naar stad over de snelwegen op normale cruisesnelheid (vaak cc) en in de stad gewoon met het verkeer mee. Ik kom zelden boven de 2500 rpm en schakel netjes bij 2000rpm. En tuning is niet toegestaan bij leasemaatschappijen
Volgens de dealer is het een bekend probleem van de PSA diesels. Ze zijn marginaal gebouwd. De wanden tussen de cilinders schijnen erg dun te zijn en er wordt veel gevraagd van zo'n kleine motor.
Het sprookje van een minuut stationair late draaien zodat hij zijn warmte kwijt kan lijkt me bij moderne motoren een beetje een broodje aap. Bij oude motoren zoals een B20 met mechanische ventilatie weet ik uit ervaring dat het zo werkt maar bij die nieuwe motoren met elektrische fan's lijkt me dat niet meer van toepassing. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Maar inderdaad... Blij dat ik lease rij

Inmiddels alweer ruim 1000km erop zitten met het nieuwe hart en we maken de leaseperiode gewoon netjes af..
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..