Brandstofverbruik na tuning

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Schillie
1st Gear member

Heeft iemand van jullie (goede) ervaring met het tunen van de 2.4T motor (193 pk) en dan wat het brandstofverbruik betreft?

Ik kan me voorstellen dat als er maximaal gebruik wordt gemaakt van het hogere koppel en vermogen, het verbruik niet zal dalen maar bij normaal gebruik van de auto , wordt de auto dan zuiniger?
Sander02
4th Gear member

Ik merk er bij een 2.5T weinig van. Soms denk ik zelf minder zuinig. Gedaan bij volvotune.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Rik Tuin
2nd Gear member

Idem m.b.t. mijn S80 2.5T
Dejeeper
3rd Gear member

Hallo Schillie, dat lijkt mij inderdaad wel een juiste gedachte. Vandaar ook dat je de verhalen over minder verbruik in de juiste context moet plaatsen. Gebruik je meer vermogen dan ga je normaliter meer gebruiken en gebruik je dat extra vermogen niet, dan moet jij je afvragen waarom je de auto hebt laten tunen.
Maar soms loopt een motor mooier rond of draait het blok rustiger, dat zijn da uiteraard ook voordelen.
Maar het kan wel voordelen op hebben onder zwaardere omstandigheden waarbij het verbruik onder geschikt is. B.v. in de bergen of bij het trekken van een caravan.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Schillie
1st Gear member

Hallo Dejeeper,
Jouw reactie is wat ik wilde horen.
En ik begrijp je opmerking over waarom ik het dan wil laten doen. Ik zou het dan meer doen voor (nood)situaties als je wat meer power nodig hebt en voor rijden met een vouwwagen erachter in de bergen, want dat is wel de bedoeling.
Maar 95% van de rijtijd zal ik dat extra vermogen niet nodig hebben. Is het die 500 euro dan wel waard? Moet ik nog even over nadenken.
Bedankt alle drie voor jullie reacties.
Groeten.
Dejeeper
3rd Gear member

Dank voor het terug melden en ik wens een goede denk tijd toe, want dan weet ik zeker dat je de juiste beslissing neemt.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Hanegem
3rd Gear member

Hoi, ik heb met dezelfde worsteling gezeten. Uiteindelijk is het me de investering absoluut niet waard. Mijn auto rijdt mooi rond, schakelt heerlijk en het verbruik valt mee, wanneer ik er mee cruise. In Nederland scheelt het echt geen tijd wanneer je ipv 130 95 rijdt en het verbruik gaat bij 95 km per uur fors naar beneden. Het scheelt me van Sassem naar Harlingen hooguit 10 minuten. Tel uit je winst wanneer je daarna de boort naar Terschelling neemt en 2 uur aan het varen bent. :-). Overignes, ik denk er over om deze zomer met de auto naar Portugal te gaan. Dan gaat ie natuurlijk wel met 130 km per uur Frankrijk door.
Rijd nooit harder dan je engelbewaarder kan vliegen
MN-NL
5th Gear member

Als het alleen om dat vouwwagentje gaat zou ik die 500 aan mijn vakantie uitgeven. Zo'n karretje weegt bijna niets en je merkt er weinig van achter een V70. Ook niet bij (legale!) 130 km/u in Frankrijk :-)
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Ik wil haar wel laten tunen en domweg alleen voor meer koppel ter beschikking als de caravan erachter hangt.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Sander02
4th Gear member

Hanegem schreef: Hoi, ik heb met dezelfde worsteling gezeten. Uiteindelijk is het me de investering absoluut niet waard. Mijn auto rijdt mooi rond, schakelt heerlijk en het verbruik valt mee, wanneer ik er mee cruise. In Nederland scheelt het echt geen tijd wanneer je ipv 130 95 rijdt en het verbruik gaat bij 95 km per uur fors naar beneden. Het scheelt me van Sassem naar Harlingen hooguit 10 minuten. Tel uit je winst wanneer je daarna de boort naar Terschelling neemt en 2 uur aan het varen bent. :-). Overignes, ik denk er over om deze zomer met de auto naar Portugal te gaan. Dan gaat ie natuurlijk wel met 130 km per uur Frankrijk door.
95 zou ik niet volhouden. Dan zou het bij mij echt gaan kriebelen.
Ik rijd ook wel eens 105 ofzo waar je 130 mag maar ja ik geniet toch meer van wat extra gas.
Ik zou 1 op 10 mooi vinden maar met een XC70 2.5T is dat heel lastig als je over het al gemeen ritjes van
30 min maakt. 1 op 8.5 is reëler helaas.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”