Misschien kunnen jullie mij misschien helpen.
airco pomp slaat niet aan en heb het volgende al gedaan of vervangen.
gaat om een volvo v70 2.0d uit 2010
druksensor vervangen deze geeft nu ook 2,5 bar aan. deze zit onder bij de ruitenwisser. is dit een goede waarde?
systeem is gvuld en niet lek
relais is goed en als ik hem hier doorverbind dan schakelt de airco wel in.
de ventilator bij de condensor slaat meteen aan als de motor gestart wordt.
wie zou me kunnen helpen met het oplossen van mijn probleem.
airco probleem, pomp slaat niet aan. update!!
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20938
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik kijk naar die druk van 2,5 bar en denk eigelijk dat die te laag is. Bij werkende airco mag hij zakken naar 2,5 bar maar in rust moet dat hoger zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 24.12.2018 - 19:27
Heb de volvo weer laten uitlezen maar deze sensor werkt nog correct.staaf schreef: Er zit nog een sensor op de verdamper, in de middenconsole. Als je de afdekplaat wegneemt zie je hem zitten.
Als deze een temperatuur van onder de 0° dedecteert valt de airco uit tegen invriezen.
Bij de deze v70 zit maar 1 druksensor (hogedruk leiding) en die geeft 2,5 bar aan, weet iemand of dit een juist gegeven is?
omdat deze net gevuld is en systeem dan op 5 bar staat gemeten op airco vul apparaat.
en hoeveel volt staat normaal gesproken op de middelste draad van de druksensor? klopt dat die 5 volt is?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 24.12.2018 - 19:27
update.
ik heb de waarden verkeerd omgerekend.
hogedruk in rust is 25 bar en als ik het relais doorverbind en de pomp dus aanslaat en koude lucht in de auto krijg dan blijft die op 25 bar.
als ik de stekker eraf trek dan gaat ie naar 15 bar
ik heb de waarden verkeerd omgerekend.
hogedruk in rust is 25 bar en als ik het relais doorverbind en de pomp dus aanslaat en koude lucht in de auto krijg dan blijft die op 25 bar.
als ik de stekker eraf trek dan gaat ie naar 15 bar
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20938
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
25 bar? Dat kan toch niet in rust? Dat moet 8 bar zijn of zoiets, 25 bar is ongeveer de maximale werkdruk van R134A.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05
Welke druk lees je af als je de sensor afkoppelt van het koelsysteem? Ik bedoel: wel electrisch aansluiten maar de sensor niet op het systeem geschroefd? Deze zou dan tss 0 en 1 bar moeten weergeven naargelang hij de absolute of de atmosferische druk meet.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 24.12.2018 - 19:27
Dan geeft hij 15 bar aan.staaf schreef: Welke druk lees je af als je de sensor afkoppelt van het koelsysteem? Ik bedoel: wel electrisch aansluiten maar de sensor niet op het systeem geschroefd? Deze zou dan tss 0 en 1 bar moeten weergeven naargelang hij de absolute of de atmosferische druk meet.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05
Dan zit er ergens iets niet goed ik deze meting, de oude deed het zelfde neem ik aan?
Vida schrijft het volgende:
A/C-druk (Pa)
De motorregeleenheid (ECM) berekent de waarde van het signaal van de AC-druksensor.
De waarde geeft de druk aan de hogedrukzijde van het AC-systeem aan.
De motorregeleenheid (ECM) berekent de druk aan de hand van het signaal van de AC-druksensor.
De druk wordt aangegeven in verhouding tot de buitenluchtdruk.
Meetbereik 0 tot 3.100 kPa.
Hier lees ik dat de druk wordt aangegeven in verhouding met de buitenluchtdruk, klopt deze waarde bij jou?
Hierover schrijft Vida:
De buitenluchtdruk wordt berekend aan de hand van het signaal van de interne buitenluchtdruksensor in de regeleenheid.
Normale waarde bij 0 meter boven de zeespiegel is ongeveer 1013 hPa.
Meetbereik: 0 - 3.500 hPa.
Vida schrijft het volgende:
A/C-druk (Pa)
De motorregeleenheid (ECM) berekent de waarde van het signaal van de AC-druksensor.
De waarde geeft de druk aan de hogedrukzijde van het AC-systeem aan.
De motorregeleenheid (ECM) berekent de druk aan de hand van het signaal van de AC-druksensor.
De druk wordt aangegeven in verhouding tot de buitenluchtdruk.
Meetbereik 0 tot 3.100 kPa.
Hier lees ik dat de druk wordt aangegeven in verhouding met de buitenluchtdruk, klopt deze waarde bij jou?
Hierover schrijft Vida:
De buitenluchtdruk wordt berekend aan de hand van het signaal van de interne buitenluchtdruksensor in de regeleenheid.
Normale waarde bij 0 meter boven de zeespiegel is ongeveer 1013 hPa.
Meetbereik: 0 - 3.500 hPa.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20938
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Da's mooi maar we willen wel graag weten wat de oorzaak is geweest.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 17.12.2017 - 15:45
Kun je aangeven wat precies gebeurde? Bij onze xc70 uit 2010 duurt het soms wel 15 min voordat de airco aanslaat. Dan doet hij het 10 min en slaat weer af. De garage zegt dat de pimp stuk is, maar kan dat? Dan zou de aurco toch helemaal niet werken?
Het gekke is dat in een erg warme auto bij regelaar op 21c de airco niet aanslaat en toen mijn vrouw, in mijn ogen een overbidige actie de regelaar ip 18c zette hij aansloeg en nu dus iedere rit na 15 min even draait, dan afslaat en 15 min later weer even draait, enz.
Zou hier een software reload ook kunnen werken of is de pomp echt kapot?
Het gekke is dat in een erg warme auto bij regelaar op 21c de airco niet aanslaat en toen mijn vrouw, in mijn ogen een overbidige actie de regelaar ip 18c zette hij aansloeg en nu dus iedere rit na 15 min even draait, dan afslaat en 15 min later weer even draait, enz.
Zou hier een software reload ook kunnen werken of is de pomp echt kapot?