airco probleem, pomp slaat niet aan. update!!

Plaats reactie
frans81
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.12.2018 - 19:27

Misschien kunnen jullie mij misschien helpen.

airco pomp slaat niet aan en heb het volgende al gedaan of vervangen.
gaat om een volvo v70 2.0d uit 2010

druksensor vervangen deze geeft nu ook 2,5 bar aan. deze zit onder bij de ruitenwisser. is dit een goede waarde?
systeem is gvuld en niet lek
relais is goed en als ik hem hier doorverbind dan schakelt de airco wel in.
de ventilator bij de condensor slaat meteen aan als de motor gestart wordt.

wie zou me kunnen helpen met het oplossen van mijn probleem.
Laatst gewijzigd door frans81 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
staaf
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Er zit nog een sensor op de verdamper, in de middenconsole. Als je de afdekplaat wegneemt zie je hem zitten.
Als deze een temperatuur van onder de 0° dedecteert valt de airco uit tegen invriezen.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20934
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik kijk naar die druk van 2,5 bar en denk eigelijk dat die te laag is. Bij werkende airco mag hij zakken naar 2,5 bar maar in rust moet dat hoger zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
frans81
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.12.2018 - 19:27

Bedankt.
Dan zal ik de auto weer uit laten lezen.
Is er iemand van het forum in friesland/groningen of drenthe die dat voor me kan doen?
frans81
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.12.2018 - 19:27

staaf schreef: Er zit nog een sensor op de verdamper, in de middenconsole. Als je de afdekplaat wegneemt zie je hem zitten.
Als deze een temperatuur van onder de 0° dedecteert valt de airco uit tegen invriezen.
Heb de volvo weer laten uitlezen maar deze sensor werkt nog correct.





Bij de deze v70 zit maar 1 druksensor (hogedruk leiding) en die geeft 2,5 bar aan, weet iemand of dit een juist gegeven is?
omdat deze net gevuld is en systeem dan op 5 bar staat gemeten op airco vul apparaat.

en hoeveel volt staat normaal gesproken op de middelste draad van de druksensor? klopt dat die 5 volt is?
frans81
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.12.2018 - 19:27

misschien iemand die mij verder kan helpen?
Gebruikersavatar
MichelV70
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 26.05.2007 - 13:05
Locatie: Dalfsen

Ik zou even langs een airco-specialist rijden.
XC60 D4 Inscription 2016
Polestar 2 awd
frans81
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.12.2018 - 19:27

MichelV70 schreef: Ik zou even langs een airco-specialist rijden.
dit heb ik al gedaan en kunnen het nog niet vinden en hoopte hier nog meer info te vinden/krijgen.
frans81
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.12.2018 - 19:27

update.

ik heb de waarden verkeerd omgerekend.

hogedruk in rust is 25 bar en als ik het relais doorverbind en de pomp dus aanslaat en koude lucht in de auto krijg dan blijft die op 25 bar.
als ik de stekker eraf trek dan gaat ie naar 15 bar
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20934
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

25 bar? Dat kan toch niet in rust? Dat moet 8 bar zijn of zoiets, 25 bar is ongeveer de maximale werkdruk van R134A.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
frans81
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.12.2018 - 19:27

Ja idd. Dat moet lager zijn. Maar heb ook al een andere druksensor erop. Geeft beide dezelfde waarde aan.
Hoe komt het dat ik deze druk uitlees.
staaf
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Welke druk lees je af als je de sensor afkoppelt van het koelsysteem? Ik bedoel: wel electrisch aansluiten maar de sensor niet op het systeem geschroefd? Deze zou dan tss 0 en 1 bar moeten weergeven naargelang hij de absolute of de atmosferische druk meet.
frans81
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.12.2018 - 19:27

staaf schreef: Welke druk lees je af als je de sensor afkoppelt van het koelsysteem? Ik bedoel: wel electrisch aansluiten maar de sensor niet op het systeem geschroefd? Deze zou dan tss 0 en 1 bar moeten weergeven naargelang hij de absolute of de atmosferische druk meet.
Dan geeft hij 15 bar aan.
staaf
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Dan zit er ergens iets niet goed ik deze meting, de oude deed het zelfde neem ik aan?

Vida schrijft het volgende:

A/C-druk (Pa)


De motorregeleenheid (ECM) berekent de waarde van het signaal van de AC-druksensor.
De waarde geeft de druk aan de hogedrukzijde van het AC-systeem aan.
De motorregeleenheid (ECM) berekent de druk aan de hand van het signaal van de AC-druksensor.
De druk wordt aangegeven in verhouding tot de buitenluchtdruk.
Meetbereik 0 tot 3.100 kPa.

Hier lees ik dat de druk wordt aangegeven in verhouding met de buitenluchtdruk, klopt deze waarde bij jou?

Hierover schrijft Vida:

De buitenluchtdruk wordt berekend aan de hand van het signaal van de interne buitenluchtdruksensor in de regeleenheid.
Normale waarde bij 0 meter boven de zeespiegel is ongeveer 1013 hPa.
Meetbereik: 0 - 3.500 hPa.
frans81
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.12.2018 - 19:27

Opgelost. Airco doet het weer.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20934
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Da's mooi maar we willen wel graag weten wat de oorzaak is geweest.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
frans81
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.12.2018 - 19:27

Na alles gecontroleerd te hebben, toch maar een software reload gedaan bij de dealer.
Daarna deed de airco het weer.
Keesiev
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 17.12.2017 - 15:45

Kun je aangeven wat precies gebeurde? Bij onze xc70 uit 2010 duurt het soms wel 15 min voordat de airco aanslaat. Dan doet hij het 10 min en slaat weer af. De garage zegt dat de pimp stuk is, maar kan dat? Dan zou de aurco toch helemaal niet werken?
Het gekke is dat in een erg warme auto bij regelaar op 21c de airco niet aanslaat en toen mijn vrouw, in mijn ogen een overbidige actie de regelaar ip 18c zette hij aansloeg en nu dus iedere rit na 15 min even draait, dan afslaat en 15 min later weer even draait, enz.
Zou hier een software reload ook kunnen werken of is de pomp echt kapot?
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”