Ik ben nieuw hier en wou even mijn ervaringen delen en gelijk wat vragen stellen.
Eerst even voorstellen. Ik rij sinds kort met mijn nieuwe V60 T8 TwinEngine in de Inscription uitvoering. De kleur is Denim Blue geworden met de comfortzetels in blond geventileerd leder, zwarte matten en linear lime hout. Die combinatie vind ikzelf erg geslaagd. Het was bang afwachten tot de aflevering, want ik had de keuze enkel gemaakt op basis van de staaltjes bij de dealer.
Hiervoor reed ik met een BMW 525dA die behoorlijk compleet uitgerust was. Een ex-huurwagen met cataloguswaarde van 92k. Bij de configuratie van de V60 heb ik dus ook wel de meeste dingen op het lijstje aangevinkt, omdat al die opties op den duur wel wennen, zeker dingen zoals een head up display en autonoom rijden. Het is dus ook een beetje een vergelijking tussen mijn vorige auto en deze.
Ik was op zoek naar een kleinere wagen dan de 525, zonder al te veel willen in te boeten op kofferruimte, comfort, afwerkingskwaliteit en technologische snufjes. We hadden al een V60 van de vorige generatie voor mijn vriendin en die wagen beviel wel, maar was te klein voor mij (vooral de koffer dan). De nieuwe V60 is heel wat groter en lost dat probleem op. De kofferruimte is uiteraard nog steeds kleiner dan die van de 5, maar de beenruimte achterin lijkt wel groter te zijn!
Het is een T8 TwinEngine geworden o.w.v. het fiscaal gunstige klimaat in België. Zelf ben ik er niet zo van overtuigd dat dit soort auto's ook effectief beter zijn voor het milieu. Eigenlijk wou ik een T6 TwinEngine, maar die bleek plots niet leverbaar te zijn en Volvo België heeft dan de T8 aangeboden aan de prijs van de T6. De beslissing was dan snel genomen, ondanks dat ik zo'n configuratie niet kon testen.

De eerste 900 kilometers zitten er nu op en die zijn bijzonder goed meegevallen!
De ophanging is wat harder dan ik gewend ben, maar comfortabeler dan die van de vorige V60 (Ocean Race editie). Vermoedelijk heeft dat ook te maken met het gewicht van de wagen. De automatische versnellingsbak schakelt soepel en je merkt de overgang tussen elektrisch of op benzine rijden nauwelijks. Uiteraard is het motorvermogen erg leuk bij momenten, maar de wagen is meer ingesteld op comfort dan op sportiviteit en rijdt ook zo. Dat merk je vooral wanneer je op het gaspedaal drukt om bijvoorbeeld een inhaalbeweging te doen, de reactiesnelheid is dan eerder aan de lage kant en dat is wennen. De bediening van de versnellingsbak kon naar mijn mening wel wat beter, maar dat gaat op voor de meeste merken. Terwijl ik vroeger in 1 beweging van reverse naar drive kon en andersom, vergt dit nu wat meer stappen en moet je tellen of op het display kijken. Iets dat BMW veel beter doet, maar ik bij (de meeste) andere merken ook niet terug vind.
Waar ik momenteel woon is het niet zo evident om de wagen aan de stekker te hangen en dus rij ik meestal met "lege" batterijen rond. Wanneer we binnen 2 maanden verhuizen, voorzie ik wel een laadpaal! Die "lege" batterijen blijken evenwel nooit echt leeg te zijn, dankzij de regeneratie. Ook al heb je geen elektrisch rijbereik meer, de wagen vertrekt toch nog (bijna) altijd op de elektromotoren en aan lage of constante snelheden zal hij ook nog elektrisch rijden. Ik heb de gewoonte van in de B-stand te rijden, dat is vergelijkbaar met afremmen op een dieselmotor maar nog net wat meer. Je gebruikt dan veel minder vaak het rempedaal. Ik weet niet of het veel verschil maakt in regeneratie, maar het valt wel op dat je best veel elektriciteit opwekt tijdens een gewone rit. Het verbruik blijft daardoor beperkt en schommelt tussen de 7,0 en 7,8l/100km voor gemengd verkeer. Dat kan je trouwens allemaal heel mooi opvolgen met de Volvo On Call app, heel leuk!
Ik heb gekozen voor de comfortzetels, omdat ik snel last heb van rugpijn en in mijn vorige wagens ook steeds comfortzetels had. Ik vind de zetels in de V60 veel mooier dan de comfortzetels in de BMW en ze zitten zeker even goed. Wel is het zo dat ze net iets minder te verstellen zijn (het bovenstuk is bijvoorbeeld vast) en dat de zit wat korter is (zeker achterin). Een serieus minpunt vind ik de zetelverwarming, die is duidelijk minder snel en minder intensief als in de BMW en dat mis ik wel, zeker de snelheid van opwarmen duurt lang.
Omdat ik een klein beetje audiofiel ben, konden de B&W luidsprekers niet ontbreken in het lijstje. Ik heb daar erg lang over getwijfeld vanwege de toch wel aanzienlijke prijs. Voor mij maakt de muziekinstallatie echter toch ook wel een beetje de auto, dus toch maar de knoop doorgehakt en er nog geen moment spijt van gehad! Het klinkt beter dan de Harman Kardon installatie in de BMW en die tweeter op het dashboard is ook zo mooi.

De bediening d.m.v. het touchscreen is wennen en hier ben ik nog niet 100% van overtuigd t.o.v. bediening door knopjes. Ik ben nog altijd voorstander van fysieke knopjes voor dingen die je onderweg vaak gebruikt (klimatisatie, multimedia, GSM, ..). Onderweg spelen met het touchscreen om de zetelverwarming aan te zetten of om de ventilatiestand aan te passen, vind ik niet handig en zelfs wat gevaarlijk. Ik weet wel dat het kan met stembediening, maar daar moet ik mij nog eens in verdiepen. Voor navigatie en opbellen gebruik ik dat net als vroeger wel steevast. Ik weet niet of het kan, maar in mijn vorige wagen kon ik via stembediening de navigatie starten naar een POI zoals de naam van een bedrijf, dat lukt me (nog?) niet met de V60. Iemand een idee of het kan?
Het moet wel gezegd worden dat de interface zeer responsief is en aangenaam werkt. Het ziet er ook allemaal mooi uit en de indeling is goed uitgedacht. Daarnaast kan je ook allerlei apps installeren, zoals Spotify of Android Auto. Die apps werken niet altijd even goed, de Spotify app is behoorlijk traag en de bediening eerder beperkt. Wanneer ik Android auto gebruik, crasht regelmatig de hele interface van de wagen, alles wordt dan gewoon zwart en de audio flipt. Stoppen, uitstappen, wagen op slot en wachten is dan de enige oplossing.
Wat ook opvalt is dat wanneer de wagen uit staat, de radio zoals verwacht blijft doorspelen, maar van zodra je de deur opent alles uitvalt. Bij de BMW en voorgaande auto's bleef de radio spelen tot je de auto vergrendelde. Op die manier blijft de radio dan ook gewoon aan voor iemand die in de wagen blijft terwijl de bestuurder uitstapt. Iemand een idee of dat ergens ingesteld kan worden?
Zoals gezegd is de koffer behoorlijk ruim en in tegenstelling tot andere hybrides is hier niet op ingeboet. Aangezien ik voor mijn werk best grote dingen moet meenemen, was dat voor mij erg belangrijk. Het "deksel" dat je kan opklappen voor je boodschappen is ook al erg handig gebleken, hier ben ik fan van! Wel jammer vind ik de kwaliteit van de afdekhoes, die is echt ondermaats en werkt niet handig. Ik was gewoon dat deze automatisch op en neer ging, helaas is dat in de V60 niet het geval. Als je zoals ik de koffer vaak moet gebruiken en je vaak met je handen vol staat, dan is dat wel een gemis. Het feit dat de afdekhoes zo stuntelig gemaakt is, maakt dat ik ze maar gewoon niet meer gebruik..
De opbergruimte is voorin en achterin is enorm beperkt. Het opbergvak in de middenconsole is zo ondiep, dat ik er mijn portefeuille niet eens in krijg als er muntstukken in zitten.. Dat zou komen omdat de batterijen zoveel plaats in nemen, maar nieuwsgierig als ik ben, kon ik het toch niet laten om eens te kijken wat er écht onder zit. Wat blijkt? er is daar nog heel wat ruimte die best benut had kunnen worden. Mogelijk ga ik daar toch wat dingen aanpassen, zodat het vak dieper kan worden. Ook de opbergruimte in de deuren is zeer beperkt (zeker achteraan). Buiten de deuren en middenconsole is er voor de bestuurder nergens een mogelijkheid om wat op te bergen. Het typische vak achter de middenconsole, zoals in de vorige V60 en V40, ontbreekt hier. De netjes aan de achterzetels vind ik zo een auto onwaardig, die afwerking staat in schril contrast met de rest van de wagen. Onder de laadvloer in de koffer is geen ruimte meer om zaken op te bergen (brandblusser, netje, etc.), allicht is dat bij de niet-hybride modellen anders.
Voor ik afsluit, wil ik nog even de ervaringen van anderen polsen wat betreft de voorruit. Ik merk daar een horizontale vervorming op ooghoogte over gans de breedte van de ruit. Als je een drempel afrijdt of je op slecht wegdek bevindt, is het door de vervorming net alsof er iets in de omgeving gebeurt. Het valt niet zo op, maar ik ervaar het wel als storend, omdat het mijn aandacht soms afleid naar iets dat er niet is. Iemand anders die dit ervaart of zou het een productiefout kunnen zijn?
Hoewel de V60 dus in het algemeen erg goed bevalt, zijn er toch nog wel wat dingetjes die mij storen of dingen die ik nog mis. Ik ben misschien wat veeleisend en besef dat het maar details zijn. Ik nog steeds heel erg blij met mijn aankoop en vind het een erg mooie wagen!
