Nieuwe eigenaar van V60 T8 Inscription, voorstelling, ervaring en wat vragen

bdc
1st Gear member

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en wou even mijn ervaringen delen en gelijk wat vragen stellen.

Eerst even voorstellen. Ik rij sinds kort met mijn nieuwe V60 T8 TwinEngine in de Inscription uitvoering. De kleur is Denim Blue geworden met de comfortzetels in blond geventileerd leder, zwarte matten en linear lime hout. Die combinatie vind ikzelf erg geslaagd. Het was bang afwachten tot de aflevering, want ik had de keuze enkel gemaakt op basis van de staaltjes bij de dealer.

Hiervoor reed ik met een BMW 525dA die behoorlijk compleet uitgerust was. Een ex-huurwagen met cataloguswaarde van 92k. Bij de configuratie van de V60 heb ik dus ook wel de meeste dingen op het lijstje aangevinkt, omdat al die opties op den duur wel wennen, zeker dingen zoals een head up display en autonoom rijden. Het is dus ook een beetje een vergelijking tussen mijn vorige auto en deze.

Ik was op zoek naar een kleinere wagen dan de 525, zonder al te veel willen in te boeten op kofferruimte, comfort, afwerkingskwaliteit en technologische snufjes. We hadden al een V60 van de vorige generatie voor mijn vriendin en die wagen beviel wel, maar was te klein voor mij (vooral de koffer dan). De nieuwe V60 is heel wat groter en lost dat probleem op. De kofferruimte is uiteraard nog steeds kleiner dan die van de 5, maar de beenruimte achterin lijkt wel groter te zijn!

Het is een T8 TwinEngine geworden o.w.v. het fiscaal gunstige klimaat in België. Zelf ben ik er niet zo van overtuigd dat dit soort auto's ook effectief beter zijn voor het milieu. Eigenlijk wou ik een T6 TwinEngine, maar die bleek plots niet leverbaar te zijn en Volvo België heeft dan de T8 aangeboden aan de prijs van de T6. De beslissing was dan snel genomen, ondanks dat ik zo'n configuratie niet kon testen. :-)

De eerste 900 kilometers zitten er nu op en die zijn bijzonder goed meegevallen!

De ophanging is wat harder dan ik gewend ben, maar comfortabeler dan die van de vorige V60 (Ocean Race editie). Vermoedelijk heeft dat ook te maken met het gewicht van de wagen. De automatische versnellingsbak schakelt soepel en je merkt de overgang tussen elektrisch of op benzine rijden nauwelijks. Uiteraard is het motorvermogen erg leuk bij momenten, maar de wagen is meer ingesteld op comfort dan op sportiviteit en rijdt ook zo. Dat merk je vooral wanneer je op het gaspedaal drukt om bijvoorbeeld een inhaalbeweging te doen, de reactiesnelheid is dan eerder aan de lage kant en dat is wennen. De bediening van de versnellingsbak kon naar mijn mening wel wat beter, maar dat gaat op voor de meeste merken. Terwijl ik vroeger in 1 beweging van reverse naar drive kon en andersom, vergt dit nu wat meer stappen en moet je tellen of op het display kijken. Iets dat BMW veel beter doet, maar ik bij (de meeste) andere merken ook niet terug vind.

Waar ik momenteel woon is het niet zo evident om de wagen aan de stekker te hangen en dus rij ik meestal met "lege" batterijen rond. Wanneer we binnen 2 maanden verhuizen, voorzie ik wel een laadpaal! Die "lege" batterijen blijken evenwel nooit echt leeg te zijn, dankzij de regeneratie. Ook al heb je geen elektrisch rijbereik meer, de wagen vertrekt toch nog (bijna) altijd op de elektromotoren en aan lage of constante snelheden zal hij ook nog elektrisch rijden. Ik heb de gewoonte van in de B-stand te rijden, dat is vergelijkbaar met afremmen op een dieselmotor maar nog net wat meer. Je gebruikt dan veel minder vaak het rempedaal. Ik weet niet of het veel verschil maakt in regeneratie, maar het valt wel op dat je best veel elektriciteit opwekt tijdens een gewone rit. Het verbruik blijft daardoor beperkt en schommelt tussen de 7,0 en 7,8l/100km voor gemengd verkeer. Dat kan je trouwens allemaal heel mooi opvolgen met de Volvo On Call app, heel leuk!

Ik heb gekozen voor de comfortzetels, omdat ik snel last heb van rugpijn en in mijn vorige wagens ook steeds comfortzetels had. Ik vind de zetels in de V60 veel mooier dan de comfortzetels in de BMW en ze zitten zeker even goed. Wel is het zo dat ze net iets minder te verstellen zijn (het bovenstuk is bijvoorbeeld vast) en dat de zit wat korter is (zeker achterin). Een serieus minpunt vind ik de zetelverwarming, die is duidelijk minder snel en minder intensief als in de BMW en dat mis ik wel, zeker de snelheid van opwarmen duurt lang.

Omdat ik een klein beetje audiofiel ben, konden de B&W luidsprekers niet ontbreken in het lijstje. Ik heb daar erg lang over getwijfeld vanwege de toch wel aanzienlijke prijs. Voor mij maakt de muziekinstallatie echter toch ook wel een beetje de auto, dus toch maar de knoop doorgehakt en er nog geen moment spijt van gehad! Het klinkt beter dan de Harman Kardon installatie in de BMW en die tweeter op het dashboard is ook zo mooi. :-)

De bediening d.m.v. het touchscreen is wennen en hier ben ik nog niet 100% van overtuigd t.o.v. bediening door knopjes. Ik ben nog altijd voorstander van fysieke knopjes voor dingen die je onderweg vaak gebruikt (klimatisatie, multimedia, GSM, ..). Onderweg spelen met het touchscreen om de zetelverwarming aan te zetten of om de ventilatiestand aan te passen, vind ik niet handig en zelfs wat gevaarlijk. Ik weet wel dat het kan met stembediening, maar daar moet ik mij nog eens in verdiepen. Voor navigatie en opbellen gebruik ik dat net als vroeger wel steevast. Ik weet niet of het kan, maar in mijn vorige wagen kon ik via stembediening de navigatie starten naar een POI zoals de naam van een bedrijf, dat lukt me (nog?) niet met de V60. Iemand een idee of het kan?

Het moet wel gezegd worden dat de interface zeer responsief is en aangenaam werkt. Het ziet er ook allemaal mooi uit en de indeling is goed uitgedacht. Daarnaast kan je ook allerlei apps installeren, zoals Spotify of Android Auto. Die apps werken niet altijd even goed, de Spotify app is behoorlijk traag en de bediening eerder beperkt. Wanneer ik Android auto gebruik, crasht regelmatig de hele interface van de wagen, alles wordt dan gewoon zwart en de audio flipt. Stoppen, uitstappen, wagen op slot en wachten is dan de enige oplossing.

Wat ook opvalt is dat wanneer de wagen uit staat, de radio zoals verwacht blijft doorspelen, maar van zodra je de deur opent alles uitvalt. Bij de BMW en voorgaande auto's bleef de radio spelen tot je de auto vergrendelde. Op die manier blijft de radio dan ook gewoon aan voor iemand die in de wagen blijft terwijl de bestuurder uitstapt. Iemand een idee of dat ergens ingesteld kan worden?

Zoals gezegd is de koffer behoorlijk ruim en in tegenstelling tot andere hybrides is hier niet op ingeboet. Aangezien ik voor mijn werk best grote dingen moet meenemen, was dat voor mij erg belangrijk. Het "deksel" dat je kan opklappen voor je boodschappen is ook al erg handig gebleken, hier ben ik fan van! Wel jammer vind ik de kwaliteit van de afdekhoes, die is echt ondermaats en werkt niet handig. Ik was gewoon dat deze automatisch op en neer ging, helaas is dat in de V60 niet het geval. Als je zoals ik de koffer vaak moet gebruiken en je vaak met je handen vol staat, dan is dat wel een gemis. Het feit dat de afdekhoes zo stuntelig gemaakt is, maakt dat ik ze maar gewoon niet meer gebruik..

De opbergruimte is voorin en achterin is enorm beperkt. Het opbergvak in de middenconsole is zo ondiep, dat ik er mijn portefeuille niet eens in krijg als er muntstukken in zitten.. Dat zou komen omdat de batterijen zoveel plaats in nemen, maar nieuwsgierig als ik ben, kon ik het toch niet laten om eens te kijken wat er écht onder zit. Wat blijkt? er is daar nog heel wat ruimte die best benut had kunnen worden. Mogelijk ga ik daar toch wat dingen aanpassen, zodat het vak dieper kan worden. Ook de opbergruimte in de deuren is zeer beperkt (zeker achteraan). Buiten de deuren en middenconsole is er voor de bestuurder nergens een mogelijkheid om wat op te bergen. Het typische vak achter de middenconsole, zoals in de vorige V60 en V40, ontbreekt hier. De netjes aan de achterzetels vind ik zo een auto onwaardig, die afwerking staat in schril contrast met de rest van de wagen. Onder de laadvloer in de koffer is geen ruimte meer om zaken op te bergen (brandblusser, netje, etc.), allicht is dat bij de niet-hybride modellen anders.

Voor ik afsluit, wil ik nog even de ervaringen van anderen polsen wat betreft de voorruit. Ik merk daar een horizontale vervorming op ooghoogte over gans de breedte van de ruit. Als je een drempel afrijdt of je op slecht wegdek bevindt, is het door de vervorming net alsof er iets in de omgeving gebeurt. Het valt niet zo op, maar ik ervaar het wel als storend, omdat het mijn aandacht soms afleid naar iets dat er niet is. Iemand anders die dit ervaart of zou het een productiefout kunnen zijn?

Hoewel de V60 dus in het algemeen erg goed bevalt, zijn er toch nog wel wat dingetjes die mij storen of dingen die ik nog mis. Ik ben misschien wat veeleisend en besef dat het maar details zijn. Ik nog steeds heel erg blij met mijn aankoop en vind het een erg mooie wagen! :-)
arnoud
8th Gear member

Klinkt als een mooie combi, maar zonder foto's... :-)
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ben
Executive Member
Contacteer:

Mooie intro. Welkom.
Topic wel even verplaatst naar het juiste board.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
bdc
1st Gear member

Foto's moet ik nog maken, ze volgen nog!

Ik vond het meer een V60 onderwerp, veeleer dan een specifiek PIH onderwerp of vraag..
Ben
Executive Member
Contacteer:

Maar toch, het is een PIH :-)
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
henkchroom
3rd Gear member
Contacteer:

Wat ook opvalt is dat wanneer de wagen uit staat, de radio zoals verwacht blijft doorspelen, maar van zodra je de deur opent alles uitvalt. Bij de BMW en voorgaande auto's bleef de radio spelen tot je de auto vergrendelde. Op die manier blijft de radio dan ook gewoon aan voor iemand die in de wagen blijft terwijl de bestuurder uitstapt. Iemand een idee of dat ergens ingesteld kan worden?
Dit kun je volgens mij niet instellen. Was in mijn vorige V60PIH ook zo
Terwijl ik vroeger in 1 beweging van reverse naar drive kon en andersom, vergt dit nu wat meer stappen en moet je tellen of op het display kijken.
Klopt, vind ik ook niet fijn. Ik heb regelmatig als ik van de "R" overschakel naar de "D" en ik geef iets te vroeg gas, de benzinemotor aanspringt.
Een serieus minpunt vind ik de zetelverwarming, die is duidelijk minder snel en minder intensief als in de BMW en dat mis ik wel, zeker de snelheid van opwarmen duurt lang.
Kun je van tevoren via de Volvo Oncall app aanzetten. Zijn ze lekker warm als je instapt.
k merk daar een horizontale vervorming op ooghoogte over gans de breedte van de ruit.
Ik herken dit niet.
Het verbruik blijft daardoor beperkt en schommelt tussen de 7,0 en 7,8l/100km voor gemengd verkeer.
Inmiddels 6200 km met de T8 gereden, maar het verbruik blijft beperkt tot 6,0 l/100 km. Waar mogelijk zet ik hem wel aan de stekker.
bdc
1st Gear member

henkchroom schreef:
Een serieus minpunt vind ik de zetelverwarming, die is duidelijk minder snel en minder intensief als in de BMW en dat mis ik wel, zeker de snelheid van opwarmen duurt lang.
Kun je van tevoren via de Volvo Oncall app aanzetten. Zijn ze lekker warm als je instapt.
Dat lukt dus niet bij mij. Ik kan in de app wel kiezen voor zetelverwarming en stuurverwarming, maar toch doet hij dat niet. Het interieur wordt wel voorverwarmd. Misschien omdat hij op dat moment niet ingeplugd is?

Heb jij ook problemen met de stabiliteit van het infotainment systeem? Daarnet is die weer gecrashed..
bdc
1st Gear member

Hierbij dan de beloofde foto's!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Casey
3rd Gear member

Snap ik niet... Alle nieuwe Volvo's zijn toch PIH's?

Volgens mij is het S60/V60 vanaf MY2019 topic een veel betere plek hiervoor!
V70 (2006) D5 v/a 140000 tot 440000
V70 (2011) D3 v/a 160000 tot 272400
C70 (2011) T5 Summum v/a 95000 tot ...
bdc
1st Gear member

Casey schreef:

Vind ik ook. Voor de aankoop heb ik hier heel wat opgezocht, maar deze rubriek is helemaal aan mij ontgaan.. Als je een V60 wil (ongeacht de motorisatie), ga je toch op zoek in de V60 rubriek?
henkchroom
3rd Gear member
Contacteer:

Heb jij ook problemen met de stabiliteit van het infotainment systeem? Daarnet is die weer gecrashed..
Nee, ik heb geen problemen. Het is nog nooit gecrashed.
De stoelverwarming doet het inderdaad alleen als hij aan de stroom staat. Maar dat is bij mij wel vaak.
Mooi interieur. Ik heb hetzelfde. Ook bewust voor het sportstuur gekozen?
Zeker niet
bdc
1st Gear member

henkchroom schreef:
Ja klopt! En bewust volledig zwart, hoewel ik het dual tone mooier vind, leek mij dat niet het beste idee. :-)
Summum
6th Gear member

Mooie bolide, proficiat en veel fijne kilometers gewenst!
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Kurt1975
4th Gear member

Prachtige wagen geworden. Veel plezier ermee!
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
BlackcurrantV70
7th Gear member

bdc schreef:
henkchroom schreef:
Ja klopt! En bewust volledig zwart, hoewel ik het dual tone mooier vind, leek mij dat niet het beste idee. :-)
Ik ben nochtans super blij met mijn dual tone stuur
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S80 Executive
5th Gear member

Wat een geweldige V60! Dat interieur vind ik om te smullen, misschien was een duo-tone stuur nog net iets mooier geweest. Iets minder bij de Inscription vind ik de velgen, die vind ik op de een of andere manier niet mooi. Maar ik ben jaloers, veel plezier en veilige kilometers gewenst!
Casey
3rd Gear member

Vind ik ook. Voor de aankoop heb ik hier heel wat opgezocht, maar deze rubriek is helemaal aan mij ontgaan.. Als je een V60 wil (ongeacht de motorisatie), ga je toch op zoek in de V60 rubriek?
Wellicht ontgaat mij iets (of ben ik gewoon een zeurpiet), maar alle 'Twin Engine' Volvo's hebben toch ook een stekker? En zijn dus 'plug in'? En ik zie hier legio twin-engines belanden in hun eigen "vanaf my201x' topic.
Waarom zou dan (bijvoorbeeld) een XC90 T8 wel in het XC90 topic terecht komen en de V60 T8 in het (oude....) PIH forum? In mijn optiek is het PIH forum er gekomen voor de 'oude' V60 D6. Dat was nl. de Volvo die door iedereen als PIH aangeduid werd...
V70 (2006) D5 v/a 140000 tot 440000
V70 (2011) D3 v/a 160000 tot 272400
C70 (2011) T5 Summum v/a 95000 tot ...
jalex_h
6th Gear member

Supergaaf exemplaar, heel veel plezier er mee! Maar dat gaat vast wel lukken 8-)
Casey schreef:
Vind ik ook. Voor de aanko knipperdeknipperdeknip
Misschien ineen apart topic verder over duscussiëren ;-)
Laatst gewijzigd door jalex_h op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Autowina
3rd Gear member

Mooie auto. Geniet ervan!
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
Summum
6th Gear member

bdc schreef:
Casey schreef:

En voilà! Uw wens is door de hogere machten gehonoreerd. :D

Voor alle duidelijkheid: Nee, niet alle nieuwe Volvo's zijn PIH's. Er worden nog steeds benzine- en dieselstokers zonder batterijaandrijving verkocht. En ja, iedere T8 (of beter: iedere Twin Engine) is wel een PIH. Het PIH-board is blijkens de subtitel voornamelijk bedoeld om te praten over zaken die exclusief van toepassing zijn op PIH-modellen. Met name dus over zaken die de aandrijflijn en opladen betreffen en ongeacht of het dan een V60, V90, XC90 of andere Twin Engine model betreft. In dit topic stelt bdc vooral vragen die niet louter op de PIH-eigenschappen zien, maar op zaken die iedere S/V60 ongeacht de motorisering kunnen aangaan. Vandaar dat het topic in het algemene S/V60 board thuishoort, ook al betreft het een T8.

Maar er zullen altijd wel twijfelgevallen blijven, veel topicstarters snijden soms meerdere onderwerpen aan waardoor ze ook in meerdere boards kunnen thuishoren. De moderatoren proberen in alle redelijkheid daarin keuzes te maken die de lees- en vindbaarheid voor ons allen verhogen. Aan ons om dat vele belangeloze werk te waarderen, zelfs als je het een keer niet eens bent met een keuze. Ik neem mijn petje er in ieder geval voor af!
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”