Om een lang verhaal kort te houden:
Mijn Volvo V40 T3 uit 2014 (circa 61000km op de teller) heeft sporadisch een zagend stationair toerental (zowel bij korte als lange ritten). Als ik tijdens dit zagend toerental een dot gaf geef, dan verdwijnt het zagend toerental en loopt de auto weer normaal.
Daarnaast houdt de auto in bij een koude motor (ook sporadisch), de reactie op het gaspedaal is minder dan bij een tijdje rijden (warme motor).
Tijdens het rijden zelf merk ik verder niets vreemds. Benzineverbruik lijkt ook normaal.
De auto is al een aantal keren bij de garage geweest ter controle. Helaas is hier niks gevonden, ook geen opgeslagen storing codes.
Wat is er al gedaan: gasklephuis schoongemaakt, gecontroleerd op vacuumlekken, analyse van gemeten waardes, injectoren gecontroleerd.
Nu las ik op internet dat deze symptomen ook wel gepaard gaan met een slecht functionerende LLM.
Ik heb een aantal maanden geleden de LLM stekker, tijdens stationair draaiende motor, eraf gehaald.
De motor ging niet anders lopen dan met een ingeschakelde LLM. Wel ging de motor in noodloop (schildpadje).
Is dit normaal gedrag?
Ik las namelijk dat, zodra de stekker van LLM eruit werd gehaald, de motor merkbaar anders moet gaan lopen. Gaat de motor, bij uitgetrokken LLM, niet anders lopen dan is de LLM defect.
Echter weet ik dus niet of mijn auto dit 'anders lopen van de motor' toont door in de noodloop te gaan?
Hopelijk heeft een van jullie de gouden tip

Met vriendelijke groet,
Hurm