Zagend stationeer (soms inhouden)

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Hurm
1st Gear member

Beste Volvo-fans,

Om een lang verhaal kort te houden:
Mijn Volvo V40 T3 uit 2014 (circa 61000km op de teller) heeft sporadisch een zagend stationair toerental (zowel bij korte als lange ritten). Als ik tijdens dit zagend toerental een dot gaf geef, dan verdwijnt het zagend toerental en loopt de auto weer normaal.
Daarnaast houdt de auto in bij een koude motor (ook sporadisch), de reactie op het gaspedaal is minder dan bij een tijdje rijden (warme motor).
Tijdens het rijden zelf merk ik verder niets vreemds. Benzineverbruik lijkt ook normaal.

De auto is al een aantal keren bij de garage geweest ter controle. Helaas is hier niks gevonden, ook geen opgeslagen storing codes.
Wat is er al gedaan: gasklephuis schoongemaakt, gecontroleerd op vacuumlekken, analyse van gemeten waardes, injectoren gecontroleerd.

Nu las ik op internet dat deze symptomen ook wel gepaard gaan met een slecht functionerende LLM.
Ik heb een aantal maanden geleden de LLM stekker, tijdens stationair draaiende motor, eraf gehaald.
De motor ging niet anders lopen dan met een ingeschakelde LLM. Wel ging de motor in noodloop (schildpadje).
Is dit normaal gedrag?
Ik las namelijk dat, zodra de stekker van LLM eruit werd gehaald, de motor merkbaar anders moet gaan lopen. Gaat de motor, bij uitgetrokken LLM, niet anders lopen dan is de LLM defect.
Echter weet ik dus niet of mijn auto dit 'anders lopen van de motor' toont door in de noodloop te gaan?

Hopelijk heeft een van jullie de gouden tip :). Dit euvel speelt namelijk al een lange tijd.

Met vriendelijke groet,
Hurm
BG_V40cc
2nd Gear member

Hurm,

moeilijk verhaal, een LMM kan je eigenlijk enkel rijdend loggen.

Als je hem uittrekt, zal de motor niks speciaal doen, gaat wel in de noodloop, dus de ECU merkt dat je iets gedaan hebt wat niet mag.

Als de LMM defect,vervuil dis, dan gaat je motor stotteren, merkbaar. Zuiver maken gaat niet, enkel evrvangen.

Heb je misschien ooit met een spuitbus iets in de luchtinlaat gespoten, zo een reinigingsmiddel? Die busjes hebben vaak een lange teut, net opdat je het product ver genoeg in deinaat kan spuiten, zonder de LMM te raken.

Kan je da zeuren wat beter beschrijven?

EEn T3 van 2014, is dat dan een 1.6 GDTI? Dit type motor maakt wel altijd wat emer metaalachtig geluid . Koud, stationeer kan het lijken alsof er een lepel los inligt, heel onaangenaam geluid, maar perfect normaal overigens.

Als d eLMM kapot is, zal je bij gasgeven ook effe een hapering voelen, hald secondje reactietijd.
2019 V40 T2 Sport Edition
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
Hurm
1st Gear member

Beste BG_V40cc,

Ik heb zelf nog nooit iets met een spuitbus in de luchtinlaat gespoten. De auto is bij de originele Volvo dealer in onderhoud.
Rijdend is de auto nog niet uitgelezen.

De auto heeft inderdaad af en toe een hapering bij het gas geven. Stotteren heb ik eigenlijk niet gemerkt.
Wel vind ik dat als ik het gas loslaat, de auto licht begint te schokken (kleine lichte schokjes).
Motor is inderdaad een 1.6 GTDi.

Wat bedoel je met het zeuren beter beschrijven?
walterV40
2nd Gear member

Hurm schreef: Beste Volvo-fans,

Om een lang verhaal kort te houden:
Mijn Volvo V40 T3 uit 2014 (circa 61000km op de teller) heeft sporadisch een zagend stationair toerental (zowel bij korte als lange ritten). Als ik tijdens dit zagend toerental een dot gaf geef, dan verdwijnt het zagend toerental en loopt de auto weer normaal.
Daarnaast houdt de auto in bij een koude motor (ook sporadisch), de reactie op het gaspedaal is minder dan bij een tijdje rijden (warme motor).
Tijdens het rijden zelf merk ik verder niets vreemds. Benzineverbruik lijkt ook normaal.

De auto is al een aantal keren bij de garage geweest ter controle. Helaas is hier niks gevonden, ook geen opgeslagen storing codes.
Wat is er al gedaan: gasklephuis schoongemaakt, gecontroleerd op vacuumlekken, analyse van gemeten waardes, injectoren gecontroleerd.

Nu las ik op internet dat deze symptomen ook wel gepaard gaan met een slecht functionerende LLM.
Ik heb een aantal maanden geleden de LLM stekker, tijdens stationair draaiende motor, eraf gehaald.
De motor ging niet anders lopen dan met een ingeschakelde LLM. Wel ging de motor in noodloop (schildpadje).
Is dit normaal gedrag?
Ik las namelijk dat, zodra de stekker van LLM eruit werd gehaald, de motor merkbaar anders moet gaan lopen. Gaat de motor, bij uitgetrokken LLM, niet anders lopen dan is de LLM defect.
Echter weet ik dus niet of mijn auto dit 'anders lopen van de motor' toont door in de noodloop te gaan?

Hopelijk heeft een van jullie de gouden tip :). Dit euvel speelt namelijk al een lange tijd.

Met vriendelijke groet,
Hurm
Had ik vorige winter ook last van, niet bij echt koud weer, lijkt wel of de auto twijfelt om wat extra toeren te maken net zoals bij het starten van een koude motor.
Ik had het enkel bij korte ritten. Deze winter slechts nog maar een keertje last van gehad. Intussen is er enkel een onderhoud aan gedaan. Wat doe ik nu wel doe is wat meer (maar rustig) toeren maken in eerste en tweede versnelling.
Hurm
1st Gear member

Bij mij is het zo overdreven dat als ik stilsta (bijvoorbeeld voor een stoplicht of parkeervak) dat het lijkt alsof ik met de koppeling en het gas tegelijk aan het spelen ben.
Je hoort geluid van de motor ook duidelijk met het toerental meegaan.
Zodra ik flink gas geeft (stationair) is het wel direct over.

Ik snap niet waar dit aan kan liggen :(.
Probleem is ook dat het euvel niet constant aanwezig is (maar wel zo vaak dat het storend genoeg is).
Hurm
1st Gear member

Beste Forumleden,

Hier ben ik weer :).
Om weer even wat van me te laten horen, het probleem speelt nog steeds.
Echter..

Ik heb onlangs de auto langsgebracht voor een grote beurt.
Hier is onder andere de olie vervangen/fitler vervangen etc, en zijn de addaptieve waardes gereset.
De auto reed de eerste paar dagen hierna als een zonnetje. De motor was duidelijk rustiger en het stationair zagend toerental was verdwenen.
Echter een week na de grote beurt is het euvel wederom terug.

De dealer gaf aan dat de auto nog ingeleerd moest worden (aangezien de addaptieve waardes waren gereseted). Dit heb ik dus een tijd aangekeken, maar het probleem is er nog. Het lijkt er ook weer op dat de auto vaker het stationair schommelend/zagend toerental gaat krijgen.

Kortom: na het resetten van de adapatieve waardes en de grote beurt reedt de auto perfect. Naar mate de tijd verstrijkt, komt het probleem (ietsjes vaker) terug.

Wat is ondertussen al gedaan?
- Grote beurt
- Schoonmaken gasklephuis
- Zelf gecontroleerd op vacuumlek middels remmenreiniger (geen effect, geen idee of dit goed gebeurt is).
- Waardes gechecked (alles in orde, geen vreemde waardes)
- Addaptieve waardes geresetted

* De auto is altijd in onderhoud geweest bij een officiele Volvo dealer.

Iemand nog enig idee?..
Laatst gewijzigd door Hurm op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
rthartog
1st Gear member

- Wat is de short fuel en long fuel trim? Is hier naar gekeken?
Adaptie waardes hoeven alleen gereset te worden indien er een sensor / actuator niet naar behoren gefunctioneerd heeft en deze vervangen is. Nu zorgt dezelfde sensor / actuator er namelijk voor dat de verkeerde waardes weer aangeleerd worden.
Dit zou dus een slechte LMM kunnen zijn, maar ook een andere sensor.

Je geeft aan gecontroleerd te hebben op vacuum lekken, waar heb je dit gecontroleerd? Deze motor heeft een vacuum pomp voor het vacuum systeem aangezien deze werkt met overdruk (turbo)
Maar de klachten die je opnoemt kunnen heeel veel oorzaken hebben, daar is een goede en meestal lange diagnose tijd voor nodig.

Als ik zou moeten beginnen zou ik eerst goed kijken naar de luchtmassameter (scope beelden etc)
Plaats reactie

Terug naar “V40”