Hoeveel zin heeft het "cententechnisch", een hybride te rijden.

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
JoopXC
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 07.05.2012 - 22:59

TomXC60 schreef: " als je een T8 aanschaft ga je denk ik niet voor minder kosten, maar meer voor de techniek"
Juistem!
440 GL 1989
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
C70 2.4i 170 2006
Tjardi
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 21.11.2018 - 14:49
Locatie: Giethoorn

Begrijp zo langzamerhand amper meer, wat er te weeg is gebracht.
Allerlei berekeningen, vliegen er over de tafel!

*
Ik rijdt met veel plezier in m 'n XC60 T8.

Weet intussen exact wat hij gebruikt.

Maar ben vooral onder de indruk, van de manier waarop hij rijdt.
Elektrisch rijden is heerlijk stil.
En voor erg veel van onze ritten, net genoeg, of op een beetje na.

Zijn er langere ritten bij, slaat de benzinemotor aan.
Die ik eigenlijk, net iets te veel herrie vind maken. Maar dat is dan ook alles.

*
Alle verhalen, over opwekken van remenergie, spelen in ons gebied nauwelijks.
Er is vrijwel geen verkeer waar ik voor hoef af te remmen.
Regeneratie is dus amper aan de orde.

Heb uitvoerig uitgeprobeerd, of rijden in B of D echt verschil brengt.
Dat maakt vrijwel geen duvel uit. In D, vind ik het weggedrag wat plezieriger. Dus rijd in D.

*
De auto wil als je hem echt "kwaad maakt", er als een speer vandoor.
Dat gebruik ik letterlijk nooit.
Zie het uitsluitend als een veiligheidsfactor, als ik een inschattingsfout heb gemaakt.

Rijd altijd in Pure. Vind niet dat de airco dan te weinig presteert. Etc.

Rijd ook vrijwel altijd met "cruise control".
Ben je van 't gezanik af, dat je steeds van de cruise af moet, als je voorganger net iets te veel in houd.
Zoals gezegd, is 't merendeel van de wegen die we rijden, 80 km weg.
Ook dan vind ik het enorm rustgevend, en je hoeft iets minder alert te zijn, op afremmen.

Kom je ooit in files terecht, is deze cruise control een uitkomst. Stopt vanzelf indien nodig.
Als je lang stil staat, even een "tikkie" gas geven, en hij gaat er weer vandoor.

*
Met een jaar kilometrage, van rond de 12.000 km, maakt een fors, of iets minder verbruik,
nauwelijks iets uit. Althans, dat heeft niets te maken gehad met onze keuze, om een T8 aan te schaffen.

De reden dat wij deze auto hebben gekocht heeft vrijwel alles te maken met z 'n rijgedrag.
Onze kilometers, zijn veel te weinig voor een diesel.
En een hybride, biedt vanwege zijn veel lagere BPM, een prijsvoordeel.

*
Het elektrisch rijden heeft intussen bij ons, een enorme voorkeur.

En als er auto 's komen in de sfeer van de XC60, volledig elektrisch, stappen we vast over.
Gelet op onze leeftijd, zullen dat altijd hoge auto 's moeten zijn.
Maar pas op 't moment dat er rijkwijdtes mogelijk zijn, van realistische waarden. Rond de 600 km.

Eerder beslist niet. Voorlopig zijn we met onze "tussenpaus", best tevreden.
Laatst gewijzigd door Tjardi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

PHEV60PHEV schreef: Centen technisch kun je beter gewoon eco diesel nemen of zuinige benzine.
Maar als je vermogen wil en relatief zuinige auto is het wel uitkomst.

Rij zelf de V60D6 en in het weekend in de stad alleen electrisch.
Dan rijdt de wagen op diesel echt 30-40l / 100km. En electrisch gewoon zonder diesel.

Rij door de week enkele reis snelweg naar Ehv 80km gemiddeld rond de 3.2l en lading elect.
Uitgerekend speel je ongeveer gelijk, maar rijervaring is electr. zo fijn dat ik voor over heb.

Daarnaast ontlast de electr motor de diesel onderin de toeren. Op snelweg kun je daarna gewoon dieselen en zit je rond 7-8l wat voor zo grote snelle bak best okay is.

Collega met audi A6 3.0l diesel met ongeveer zelfde specs reed met moeite 8-10l / 100km. En deze auto moet je niet vergelijken met een D2/D3.

Eerder met D5 AWD en dan is hij echt wel stuk zuiniger en rijd heel veel fijner.

Alleen die Aircopomp...
Er komt een moment dat Volvo zegt over die pomp, dat gaan wij niet meer betalen.
Dat gaan dan dikke rekeningen worden, ik zit met de D5 onder de 8liter terwijl ik niet heel erg mijn best doe.
Zou ik dat wel gaan doen dan denk ik dat hij onder de 7 liter uit kan komen, ik lees hier veel verhalen over problemen met de pih.
Dat is ook de reden dat ik voor de D5 ben gegaan, de naven en kromme schijven zijn allemaal aan de vorige berijder toe te schrijven.
Deze zijn vervangen en nu is het heerlijk sturen, elektrische rijden is grappig maar niet meer dan dat.
Maar goed dat is mijn mening en een mening is als een an.s, iedereen heeft er 1.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3718
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

In 9 maanden 9307 km gereden. (zeg maar 1000 km per maand)
Verbruik benzine = € 708.36 in die 9 maand.
Verbruik stroom = € 267.58 in die 9 maand (zonder zonnepanelen, alleen thuis laden a 20.5 ct per Kw)
En dat is inderdaad nogal wat verschil met het laden aan palen, van rond de € 0.35.

Dus verbruik voor aandrijving auto = ook bijna € 1000.-- in die 9 maand)
Onderhoud is er nog niet geweest, behalve een wissel van winter naar zomerbanden. Rond de € 75.--

Aan wegenbelasting betaal ik € 110.-- per maand, dus vrijwel identiek aan brandstofgebruik. = € 990.--
Gelet op de aanschaf in 2018, val ik niet in 't z.g. "halftarief".

Ergo kost de XC60 - netto € 220.-- per maand.

Het enige wat daar overheen komt is de verzekering, en ondanks de maximale aftrek van schadevrije jaren
tikt dat er nog best in. Ook weer € 1.200.-- op jaarbasis = € 100.-- per maand.
Ik heb voor de gein eens deze getallen gebruikt in vergelijking met mijn XC70 D4 AWD.
Uitgaande van 40.000km per jaar, onder de aanname dat mijn dagelijkse rijstijl/gebruik gelijk is aan die van Tjardi, wordt het sommetje als volgt:

Benzine: 708,36/9307 = 0,076110454 euro/km
Elektra: 267,58/9307 = 0,028750403 euro/km

Brandstofkosten: 0,104860857 euro/km

Bij 40.000km worden de jaarlijkse kosten voor deze hybride: 4.194,43 (Brandstof) + 1320,00 (Houderschapsbelasting) = 5.514,43 Euro.
Mijn gemiddeld verbruik voor de XC70 is 6,5 liter/100km.
Bij 40.000km worden de jaarlijkse kosten voor de XC70: 6,5 x 400 x 1,35 (Brandstof) + 2004 (Houderschapsbelasting) = 5.514 Euro.
Ex aequo dus.

En dan heb ik liever het romige geluid van een 5 cilinder diesel. Plus de laadruimte van de XC70 t.o.v. de XC60. Maar dat is natuurlijk persoonsafhankelijk.
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3718
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Maar als de stroom gratis is, dan wordt het plaatje natuurlijk heel anders (even los van aanschafprijs, afschrijving, laadruimte, paardentrailer etc.). Tesla introduceert het weer bij aankoop van een model S of model X:
https://www.greencarreports.com/news/11 ... nd-model-x
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

Grappig, volg dit topic al een tijdje. Wat mij bijzonder verbaast is dat er alleen naar brandstof/laadkosten en wegenbelasting wordt gekeken. Circa 60% van de daadwerkelijke autokosten betreft de afschrijving en dat is tegenwoordig bij diesels wel een dingetje. Ook ROB speelt in dit vergelijk een belangrijke rol, de ervaring is dat dit bij veel plug ins een stuk lager is namelijk.
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

BasG schreef: Grappig, volg dit topic al een tijdje. Wat mij bijzonder verbaast is dat er alleen naar brandstof/laadkosten en wegenbelasting wordt gekeken. Circa 60% van de daadwerkelijke autokosten betreft de afschrijving en dat is tegenwoordig bij diesels wel een dingetje. Ook ROB speelt in dit vergelijk een belangrijke rol, de ervaring is dat dit bij veel plug ins een stuk lager is namelijk.
Ik was toch al van plan om de komende 20 jaar in mijn D5 te blijven rijden, welke afschrijving :lol:
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

Tom, zullen we dat even vastleggen? Wedden dat dat niet gaat gebeuren?
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Tjardi
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 21.11.2018 - 14:49
Locatie: Giethoorn

Bas,

Fijn dat je dit onderwerp benoemt.
Je bent wel de 1e! Dat heeft lang geduurd!

Ik heb voorzichtig geprobeerd, dit aan te geven.
Maar vrijwel iedereen kletst er om heen.

Diesel is natuurlijk prachtig en zuinig, als je veel km 's maakt.
Maar de slechte inruil, zou je in de toekomst, wel eens kunnen "nekken".

Diesel inruilen, op dit moment al, niet makkelijk.
Diesel wordt er op termijn uit gepest. Althans, dat is naar mijn idee ,de bedoeling.
Als je grote steden niet meer in mag, is 't over en uit! DEFINITIEF!

-
Benzine gaat nog. Maar kost wel een bak BPM. Al naar gelang de CO2 uitstoot!
Hybride, weet ik stomweg niet. Is een klein beetje, speelbal van de politiek.
Volledig elektrisch, lijkt het te gaan winnen.
Maar alle financiële voordelen drogen snel op. Stomweg omdat de centjes op zijn.

* *
1e
Je hebt naar mijn idee volkomen gelijk, dat de afschrijving op een auto,
het merendeel van de kosten uit maakt.
Maar lang niet iedereen dat beseft.

2e
Het te rijden aantal km 's bepaalt je keuze.
Als je zoals ik, 12.000 km rijdt, kies je voor benzine of hybride, of elektrisch.
Hoe mooi je een diesel ook vind klinken.
Zo niet, kost je dat centjes! Soms erg veel!

-
De BPM op mijn laatst aangeschafte Volvo XC60 T8, was € 2.880.--
Het zelfde model, maar dan puur op benzine, moest € 17.631.-- BPM ophoesten.

Dat houdt in, dat je rond € 15.000 minder BPM betaalt.
Dat scheelt een slok op een borrel.

Deel dat bedrag op 't aantal jaren dat je er in rijdt, en je weet waar je aan toe bent.

Mits de inruilprijzen, niet veel verschillen.

*
Ik heb de indruk, dat de inruilprijzen van hybride en elektrische auto 's, zullen stijgen.
Maar bewijzen kan ik dat niet.

In Drenthe zeggen ze: "Van achter, kiek ie een koe in de kont."
Vrij vertaald: "Over een aantal jaren, weet je of je gelijk hebt, of niet"!

Maar rijdt in elk geval in een auto, waar je je goed bij voelt.
Ongeacht wat het kost. Een goed gevoel is onbetaalbaar!
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3718
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Grappig, volg dit topic al een tijdje. Wat mij bijzonder verbaast is dat er alleen naar brandstof/laadkosten en wegenbelasting wordt gekeken. Circa 60% van de daadwerkelijke autokosten betreft de afschrijving en dat is tegenwoordig bij diesels wel een dingetje. Ook ROB speelt in dit vergelijk een belangrijke rol, de ervaring is dat dit bij veel plug ins een stuk lager is namelijk.
Nou, ik heb eens gekeken, en dan naar 2e hands. Want nieuw past niet in mijn portemonnee. Mijn XC70 D4 AWD uit 2016 vs. een XC60 T8 uit 2017/2018. Ruim genomen 2 jaar verschil. De XC60 T8 is 2e hands 2x zo duur als mijn XC70. Dus wanneer verslaat de XC60 T8 de XC70 D4 AWD op het gebied van afschrijving bij 40.000 km per jaar? Ik hoor het graag.
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3718
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ik heb de indruk, dat de inruilprijzen van hybride en elektrische auto 's, zullen stijgen.
Maar bewijzen kan ik dat niet.
Mijn indruk is anders. De ontwikkelingen bij deze auto's gaan enorm snel. Vergelijkbaar met de situatie van smartphones in 2012. Dus snelle afschrijving op oude modellen vanwege continu nieuwe modellen en innovaties.
En als hybride zo waardevast is, waarom zijn de Toyota hybrides uit, pak 'em beet, 2014 zo goedkoop?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9296
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Afschrijving is vooral voor mensen die een (bijna) nieuwe auto kopen. Dat zijn in mijn ogen ook direct mensen met veel geld, anders geef je toch niet zo veel uit aan een auto (slechtste investering ooit zeggen ze toch?).
Dan weet je van te voren dat je de helft van de nieuwprijs gewoon kwijt kan zijn bij verkoop/inruil.

Dat is ook waarom ik aanschaf niet mee tel in dit soort berekeningen. Het is ook moeilijk te voorspellen, dat is met MRB en brandstof niet zo erg.
Ik kocht in 2009 een S60 D5 voor 8000 euro, heb daar 9,5 jaar in gereden en 8000 euro afgeschreven (21cent/km all-in over 260.000km voor die auto). Er zijn auto's die het dubbele doen in een jaar tijd.

Het gaat om het vergelijken van de kosten voor het rijden, met vergelijkbare auto's. Dus geen Cuore op benzine vergelijken met een M550D.
Maar het verschil in rijden tussen die Daihatsu en de BMW, dat mag wat kosten en als je het geld hebt... doen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

diesel01 schreef:
BasG schreef: Grappig, volg dit topic al een tijdje. Wat mij bijzonder verbaast is dat er alleen naar brandstof/laadkosten en wegenbelasting wordt gekeken. Circa 60% van de daadwerkelijke autokosten betreft de afschrijving en dat is tegenwoordig bij diesels wel een dingetje. Ook ROB speelt in dit vergelijk een belangrijke rol, de ervaring is dat dit bij veel plug ins een stuk lager is namelijk.
Ik was toch al van plan om de komende 20 jaar in mijn D5 te blijven rijden, welke afschrijving :lol:
Ik rij al bijna 6 jaar vol tevredenheid in mijn D6 en blijf dat nog ff doen. Staat nu op 206.000 km en wil de 500.000 wel halen.
Dus afschrijving is niet belangrijk. Auto heeft zich al lang terugverdiend met 5 jaar 0% bijtelling.
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

DB200 schreef:
Grappig, volg dit topic al een tijdje. Wat mij bijzonder verbaast is dat er alleen naar brandstof/laadkosten en wegenbelasting wordt gekeken. Circa 60% van de daadwerkelijke autokosten betreft de afschrijving en dat is tegenwoordig bij diesels wel een dingetje. Ook ROB speelt in dit vergelijk een belangrijke rol, de ervaring is dat dit bij veel plug ins een stuk lager is namelijk.
Nou, ik heb eens gekeken, en dan naar 2e hands. Want nieuw past niet in mijn portemonnee. Mijn XC70 D4 AWD uit 2016 vs. een XC60 T8 uit 2017/2018. Ruim genomen 2 jaar verschil. De XC60 T8 is 2e hands 2x zo duur als mijn XC70. Dus wanneer verslaat de XC60 T8 de XC70 D4 AWD op het gebied van afschrijving bij 40.000 km per jaar? Ik hoor het graag.
Dat is precies wat ik bedoel: de afschrijving op die T8 is dus veel kleiner dan die D4. Ben het wel met jullie eens dat dit een grotere rol speelt bij nieuw-kopers. Bij iets oudere auto’s wordt het verschil kleiner, maar is er nog steeds. Dan begint juist het ROB een grotere rol te spelen. Vanuit mijn professie zien we een forse stijging van de restwaarde van plug in’s en zeker volledig electrische auto’s. Vlak daarnaast onze onbetrouwbare overheid niet uit: ik durf te wedden dat de hsb op diesels in de (nabije) toekomst disproportioneel gaat stijgen.
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

BasG schreef:
DB200 schreef:
Grappig, volg dit topic al een tijdje. Wat mij bijzonder verbaast is dat er alleen naar brandstof/laadkosten en wegenbelasting wordt gekeken. Circa 60% van de daadwerkelijke autokosten betreft de afschrijving en dat is tegenwoordig bij diesels wel een dingetje. Ook ROB speelt in dit vergelijk een belangrijke rol, de ervaring is dat dit bij veel plug ins een stuk lager is namelijk.
Nou, ik heb eens gekeken, en dan naar 2e hands. Want nieuw past niet in mijn portemonnee. Mijn XC70 D4 AWD uit 2016 vs. een XC60 T8 uit 2017/2018. Ruim genomen 2 jaar verschil. De XC60 T8 is 2e hands 2x zo duur als mijn XC70. Dus wanneer verslaat de XC60 T8 de XC70 D4 AWD op het gebied van afschrijving bij 40.000 km per jaar? Ik hoor het graag.
Dat is precies wat ik bedoel: de afschrijving op die T8 is dus veel kleiner dan die D4. Ben het wel met jullie eens dat dit een grotere rol speelt bij nieuw-kopers. Bij iets oudere auto’s wordt het verschil kleiner, maar is er nog steeds. Dan begint juist het ROB een grotere rol te spelen. Vanuit mijn professie zien we een forse stijging van de restwaarde van plug in’s en zeker volledig electrische auto’s. Vlak daarnaast onze onbetrouwbare overheid niet uit: ik durf te wedden dat de hsb op diesels in de (nabije) toekomst disproportioneel gaat stijgen.
En ik denk dat dit wel mee gaat vallen, de partijen die dit graag zouden zien gebeuren worden geleid door mooiboys, jongens die zelf graag en veel vliegen.
Mensen, vooral vrouwen, hebben ze gekozen vanwege kwaliteiten die helemaal niets met het beleid hebben te maken.
Ik heb zo'n sneeuwvlokje in de familie die ronduit toegeeft, omdat hij (DDR66) er zo lekker uitziet.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

360Degreez schreef: Ik heb goedkoop een laadkabel van Marktplaats gehaald en heb een abonnement zonder kosten van E-Flux waarbij je alleen een starttarief van €0,15 betaalt per laadsessie. (en geen kosten bij gratis laadpunten) Bij incidenteel laden loont dit.
Volgens mij betaal je bij E-Flux €2,95 per maand of heb ik het mis? Je kunt ook een gratis kaart van NewMotion (Shell) nemen, die is volledig gratis, in Europa te gebruiken en heeft een mooie app met duidelijke kosten indicatie. https://newmotion.com/nl_NL/laadpas
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Athome
2nd Gear member
Berichten: 204
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Ik heb de D6 gekocht als een auto van 5 jaar oud. Dan het grootste gedeelte van de afschrijving al gedaan. En is de afschrijving een stuk minder belangrijk geworden voor de kostprijs.

Je hebt van E-Flux ook een gratis variant. Bij het bestellen van je kaart kan je de keuze maken tussen de "gratis" en betaalde variant. Het vervelende van E-Flux is dat je de laadtarieven lastig kan zien. Je moet in de App eerst op de knop "Laadproces Starten" drukken voordat je het tarief kan zien. Bij NewMotion zie je direct wat de kosten zijn.

De gratis pas van E-Flux kent een administratietarief van 0,15 Euro per laadsessie.
De gratis pas van NewMotion kent een administratietarief van 0,35 Euro per laadsessie.
Terwijl de kWh prijzen voor beide meestal hetzelfde zijn. E-Flux heeft geen eigen palen, NewMotion wel. Dat betekent dat de NewMotion laadpas op NewMotion paal goedkoper KAN zijn dan andere passen op dezelfde paal
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
Tukker999
4th Gear member
Berichten: 786
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Stroom aan de laadpaal is tegenwoordig vlot 34 cent.
Voor dat geld rij ik goedkoper op diesel.
10 kWh van 34 cent plus 35 cent starttarief = 3,75
Voor 3,75 koop je 2,9 liter diesel en daar kom je makkelijk 40 km ver mee.

Thuis gebruik ik nachtstroom om te laden.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
Cem
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 20.01.2017 - 12:59

Athome schreef: Ik heb de D6 gekocht als een auto van 5 jaar oud. Dan het grootste gedeelte van de afschrijving al gedaan. En is de afschrijving een stuk minder belangrijk geworden voor de kostprijs.

Je hebt van E-Flux ook een gratis variant. Bij het bestellen van je kaart kan je de keuze maken tussen de "gratis" en betaalde variant. Het vervelende van E-Flux is dat je de laadtarieven lastig kan zien. Je moet in de App eerst op de knop "Laadproces Starten" drukken voordat je het tarief kan zien. Bij NewMotion zie je direct wat de kosten zijn.

De gratis pas van E-Flux kent een administratietarief van 0,15 Euro per laadsessie.
De gratis pas van NewMotion kent een administratietarief van 0,35 Euro per laadsessie.
Terwijl de kWh prijzen voor beide meestal hetzelfde zijn. E-Flux heeft geen eigen palen, NewMotion wel. Dat betekent dat de NewMotion laadpas op NewMotion paal goedkoper KAN zijn dan andere passen op dezelfde paal
Klopt als een bus, als je bijv. bij IKEA Utrecht gaat laden dan betaal je met de newmotion pas 0.25 cent per kwh. Dat is bijna even goedkoop als thuis (IKEA Delft is helemaal gratis). Overigens merk ik bij dit topic op dat men standaard van 35 cent per kwh uit gaat terwijl dat vaak niet het geval is. Hier in Den Haag zijn de openbare laadpalen 30 cent per kwh. Meestal zijn dit ecotap palen en met een ecotap pas betaal je geen maandelijke lasten en ook geen starttarief.

Ik rij ruim 40.000 per jaar en zit op een gemiddeld verbruik van 1:33. Overal waar ik kan laden doe ik dat, soms is het goedkoop, soms is het duur. Feit is dat je met een Volvo PIH een zeer confortabele auto hebt met een bak vermogen en daar waar je een beetje disipline hebt zeer zuinig mee kan rijden.

Ohja, een beetje clichés maar het voelt ook goed dat je duurzaam bezig bent :)
Volvo v60 PIH Summum my2015
Athome
2nd Gear member
Berichten: 204
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

De prijs van de openbare laadpalen kan inderdaad maar verschillend zijn. Hier in het oosten is het dus globaal 35 ct. Als de kWhprijs onder de 35 is, zit er meestal een extra voorwaarde bij aan. Denk aan een starttarief van 60 ct of 2 ct per minuut boven op de kWh prijs. Dit maakt het in geval van de V60 (max 1 fase laden) een relatief dure bezigheid. Het is al gauw 4 uur laden. Dus naast de kWh kosten ook nog eens 2,40 Euro voor de laadsessie zelf. Terwijl je thuis voor de 2,40 Euro de accu weer vol hebt zitten.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”