Ik heb recent een extra veerpootbrug gemonteerd.
Dit toen gedaan vlak voordat een stuurkogel gemonteerd werd, dus sowieso uitgelijnd.
Wanneer ik deze echter (tijdelijk) zou verwijderen... verandert de uitijning dan ook en zou ik opnieuw uitlijnen dan moeten laten doen?
Ben er met strakke bochten erg blij mee, maar natuurlijk ook stugger rijgedrag.
Eerder altijd chassis sport/advanced.. nu comfort/sport.
Duidelijk minder rolgedrag en dus strakker sturen.
MAAR.. mogelijk paar weken meer klinkerwegen en zonder strakke bochten is met veerpootbrug ook een stuk vering weg.
Dus wilde hem tijdelijk demonteren... maar maakt dat dus uit voor de uitlijning?
Of ongestraft monteren/demonteren.
Advies welkom.
Extra veerpootbrug V70R
-
- 5th Gear member
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door crackedtooth op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
- V70R^2
- 3rd Gear member
Het is maar een brug, geen stabilisatorstang, mogelijk placebo effect want ik heb geen idee hoe je erbij komt dat het ook maar iets met de vering doet, dat is niet zo.
Uitlijning zal ook niet veranderen bij demontage.
-
- 5th Gear member
zeker geen placebo effect..merk het significant qua vering (hoogteverschil in wijk met klinkers en goot in midden weg waar je doorheen rijd ) , dus niet op vlak asfalt.V70R^2 schreef: Het is maar een brug, geen stabilisatorstang, mogelijk placebo effect want ik heb geen idee hoe je erbij komt dat het ook maar iets met de vering doet, dat is niet zo.
Wel op alles wat niet vlak is.
Merk het zelf dus wel (veel) meer op oneven weggetjes met steen dat er veel meer trilling word doorgegeven cq minder word uitgefilterd.
En dat is dus de minder fijne kant.
wel dank voor je reactie
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
- Nomad
- 5th Gear member
Dat woordje extra mag wel weg hier denk ik. Er zit maar 1 veerpootbrug in.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- Polestar 2 MY2023 LRSM
Volhelp.nl
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
KloptV70R^2 schreef: Het is maar een brug, geen stabilisatorstang, mogelijk placebo effect want ik heb geen idee hoe je erbij komt dat het ook maar iets met de vering doet, dat is niet zo.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 6th Gear member
Nomad schreef: Dat woordje extra mag wel weg hier denk ik. Er zit maar 1 veerpootbrug in.

-
- 5th Gear member
Voor mij mag het blijven, ik zie een standaard zware zwarte en nu een extra witteNomad schreef: Dat woordje extra mag wel weg hier denk ik. Er zit maar 1 veerpootbrug in.

In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
- Fredhead
- Geartronic member
Die zwarte is een motorsteun en geen veerpootbrug
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Nomad
- 5th Gear member
Levert lekker veel stabiliteit op met al die rubbers. Wat fredhead zegt: Is een motorsteun.ruuds70 schreef:Voor mij mag het blijven, ik zie een standaard zware zwarte en nu een extra witteNomad schreef: Dat woordje extra mag wel weg hier denk ik. Er zit maar 1 veerpootbrug in.![]()
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM
Volhelp.nl
- Polestar 2 MY2023 LRSM
Volhelp.nl
-
- Starter
Ik weet niet zoveel van de veerpoot brug en ik denk dat uitlijnen niet nodig is: je veerpootbrug is voor stabilisatie in bochten en voorkomen van torderen van je chassis als daar krachten op komen te staan. Je auto wordt in rust uitgelijnd, en aangenomen dat je veerpootbrug niet onder een hoge spanning is ingebouwd, is je auto in rust dus het zelfde met en zonder de brug. En je auto wordt in rust uitgelijnd dus nee, dat zou niet uit moeten maken.
Als je een liefhebber bent van een strak sturende auto, is dit wellicht ook wat voor je (heb ik inmiddels, dat maakt al het verschil):
https://forums.swedespeed.com/showthrea ... e-bushings
Dat maakt dat je auto middels het subframe 1 solide geheel wordt.
Als je een liefhebber bent van een strak sturende auto, is dit wellicht ook wat voor je (heb ik inmiddels, dat maakt al het verschil):
https://forums.swedespeed.com/showthrea ... e-bushings
Dat maakt dat je auto middels het subframe 1 solide geheel wordt.
- V70R^2
- 3rd Gear member
stijfheid en stabiliteit zou je eigenlijk los van elkaar moeten zien, Seesar.
De veerpootbrug en jouw mooie massieve subframe bussen zijn stijfheid, stabiliteit is een setje goede schokbrekers en dikkere sway-bars. Deze voorkomen overhellen en geven daadwerkelijk veel meer grip, daar waar stijfheid (minder torderen) ook veel doet, is dat toch meer gevoelsmatig i.v.m. een toevoeging in direct stuurgevoel, maar is het overhellen in lange bochten is nog precies gelijk.
De veerpootbrug en jouw mooie massieve subframe bussen zijn stijfheid, stabiliteit is een setje goede schokbrekers en dikkere sway-bars. Deze voorkomen overhellen en geven daadwerkelijk veel meer grip, daar waar stijfheid (minder torderen) ook veel doet, is dat toch meer gevoelsmatig i.v.m. een toevoeging in direct stuurgevoel, maar is het overhellen in lange bochten is nog precies gelijk.