Extra veerpootbrug V70R

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
crackedtooth
5th Gear member

Ik heb recent een extra veerpootbrug gemonteerd.
Dit toen gedaan vlak voordat een stuurkogel gemonteerd werd, dus sowieso uitgelijnd.

Wanneer ik deze echter (tijdelijk) zou verwijderen... verandert de uitijning dan ook en zou ik opnieuw uitlijnen dan moeten laten doen?

Ben er met strakke bochten erg blij mee, maar natuurlijk ook stugger rijgedrag.
Eerder altijd chassis sport/advanced.. nu comfort/sport.
Duidelijk minder rolgedrag en dus strakker sturen.

MAAR.. mogelijk paar weken meer klinkerwegen en zonder strakke bochten is met veerpootbrug ook een stuk vering weg.
Dus wilde hem tijdelijk demonteren... maar maakt dat dus uit voor de uitlijning?
Of ongestraft monteren/demonteren.

Advies welkom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door crackedtooth op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
V70R^2
3rd Gear member

Het is maar een brug, geen stabilisatorstang, mogelijk placebo effect want ik heb geen idee hoe je erbij komt dat het ook maar iets met de vering doet, dat is niet zo.

Uitlijning zal ook niet veranderen bij demontage.
crackedtooth
5th Gear member

V70R^2 schreef: Het is maar een brug, geen stabilisatorstang, mogelijk placebo effect want ik heb geen idee hoe je erbij komt dat het ook maar iets met de vering doet, dat is niet zo.

zeker geen placebo effect..merk het significant qua vering (hoogteverschil in wijk met klinkers en goot in midden weg waar je doorheen rijd ) , dus niet op vlak asfalt.
Wel op alles wat niet vlak is.
Merk het zelf dus wel (veel) meer op oneven weggetjes met steen dat er veel meer trilling word doorgegeven cq minder word uitgefilterd.
En dat is dus de minder fijne kant.

wel dank voor je reactie
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
olim2000
Starter

Extra veerpootbruggen zijn ook te bestellen bij Vparts.se
Zal wel geen placebo verkoop zijn.
Nomad
5th Gear member

Dat woordje extra mag wel weg hier denk ik. Er zit maar 1 veerpootbrug in.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
V70/2.4D/2003
8th Gear member

V70R^2 schreef: Het is maar een brug, geen stabilisatorstang, mogelijk placebo effect want ik heb geen idee hoe je erbij komt dat het ook maar iets met de vering doet, dat is niet zo.

Klopt
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Jelmer de Jong
6th Gear member

Nomad schreef: Dat woordje extra mag wel weg hier denk ik. Er zit maar 1 veerpootbrug in.
Afbeelding
ruuds70
5th Gear member

Nomad schreef: Dat woordje extra mag wel weg hier denk ik. Er zit maar 1 veerpootbrug in.
Voor mij mag het blijven, ik zie een standaard zware zwarte en nu een extra witte :-/
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Fredhead
Geartronic member

Die zwarte is een motorsteun en geen veerpootbrug
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Nomad
5th Gear member

ruuds70 schreef:
Voor mij mag het blijven, ik zie een standaard zware zwarte en nu een extra witte :-/
Levert lekker veel stabiliteit op met al die rubbers. Wat fredhead zegt: Is een motorsteun.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Seesar
Starter

Ik weet niet zoveel van de veerpoot brug en ik denk dat uitlijnen niet nodig is: je veerpootbrug is voor stabilisatie in bochten en voorkomen van torderen van je chassis als daar krachten op komen te staan. Je auto wordt in rust uitgelijnd, en aangenomen dat je veerpootbrug niet onder een hoge spanning is ingebouwd, is je auto in rust dus het zelfde met en zonder de brug. En je auto wordt in rust uitgelijnd dus nee, dat zou niet uit moeten maken.

Als je een liefhebber bent van een strak sturende auto, is dit wellicht ook wat voor je (heb ik inmiddels, dat maakt al het verschil):

https://forums.swedespeed.com/showthrea ... e-bushings

Dat maakt dat je auto middels het subframe 1 solide geheel wordt.
V70R^2
3rd Gear member

stijfheid en stabiliteit zou je eigenlijk los van elkaar moeten zien, Seesar.

De veerpootbrug en jouw mooie massieve subframe bussen zijn stijfheid, stabiliteit is een setje goede schokbrekers en dikkere sway-bars. Deze voorkomen overhellen en geven daadwerkelijk veel meer grip, daar waar stijfheid (minder torderen) ook veel doet, is dat toch meer gevoelsmatig i.v.m. een toevoeging in direct stuurgevoel, maar is het overhellen in lange bochten is nog precies gelijk.
Seesar
Starter

Daar ben ik het mee eens inderdaad, stijfheid en stabiliteit zijn niet perse hetzelfde en bussen + brug zijn een voorbeeld hiervan.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”