ADM eolys sensor (regeneratievloeistof tank sensor)

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
YannickC
2nd Gear member

Beste mensen,

Ik heb weer wat voor...
Ik dacht onlangs even mijn eolys level uit te lezen met vida dice...
Maar helaas heb ik blijkbaar slapende honden wakker gemaakt en heb ik sinds dien een motor storing die niet weg gaat.

Volgens de meting staat het niveau op 15 van 15.
Maar aangezien deze 45dkm geleden bijgevuld is betwijfel ik dit ten zeerste...

En sinds deze uitlezing krijg ik foutmelding :
- ADM-0003 addive level sensor faulty signal
- ECM 2585 (maar deze is enkel omdat de ADM een fout heeft...)

Na wat zoeken heb ik de contacten uitgemeten van de poezi-sensor op het eolys reservoir.
Als ik het goed begrijp zouden deze een bepaalde weerstandswaarde moeten geven..
Op het schema wordt dit ook voorgesteld als een regelbare weerstand...

Helaas meet ik helemaal niets, open circuit.
Ook als ik rechtstreeks aan de contacten van het reservoir meet.

Nu is de vraag naar jullie vooral of jullie hier iets meer over weten.
Heeft iemand ooit al gemeten op deze contacten? En welke weerstandwaarde krijg je dan?

Deze kan je trouwens heel makkelijk meten.
als je de linker achterzetel omhoog klapt, zit er onder de stof een zwart doosje.
Je kan hiervan de stekker los trekken (rood klepje opzij schuiven en stekker komt los).
En zo kan je heel makkelijk de weerstand meten op contact 11 en 13 , bruine en witte draad...
Als iemand dit toevaillig ziet zitten hoor ik het graag O-)

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door YannickC op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
YannickC
2nd Gear member

Nobody? :o
Hans oet Twent
8th Gear member

Wat is dat ? eolys level ?
Baidewee ik heb geen Vida of zo......
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Bijna een C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
YannickC
2nd Gear member

Eolys is de vloeistof die gebruikt wordt bij regeneren van dpf.
Dit tankje zit net onder diesel tank bij mijn v50.
Voor zover ik weet heeft elke 1.6d en 2.0d van volvo zelfde systeem.

Uitmeten van die sensor (op open circuit) kan gewoon met multimeter zonder vida dice ;-)
Voor iemand die weet hoe hij weerstanden moet meten is dit een werke van 5min als je het via de stekker onder de linker achterbank doet :)
YannickC
2nd Gear member

ik heb het hele roetfilter probleem defenitief opgelost.
ik wou het systeem een kans geven met het idee zo beter te zijn voor mileu. Maar als je slaaf bent van de regenratiecyclussen waardoor je zelf even een toertje om gaat rijden om de regeneratiecyclus niet te onderbreken, dan zit het fout. En ik moet zeggen, wat een verademing... als ik int weekend nu ga rijden kan ik teminste genieten. het was anders alsof die zat te wachten tot ik ging rijden (vriendin rijd er in de week mee). en ik had keer op keer spek aan mijn been dat hij begon te regeneren. Heel ontspannend,dat kan ik je wel vertellen...

Maar ik ben een gelukkig man nu =)
teeloo
1st Gear member

Wat was nou de oplossing? Roetfilter eruit gehaald?
volvoRaoul
2nd Gear member

Er worden hierboven 2 verschillende dingen met elkaar verwart. 't roetfilter regeneratie proces staat los van adm. Die laatste dient alleen maar voor het reinigen van de verstuivers en zorgt voor een schonere verbranding.
WYD
3rd Gear member

Met het uitschrijven van de DPF blijft de ADM dan ook nog gewoon actief.
Volvoless, nu Golf VII
YannickC
2nd Gear member

WYD schreef: Met het uitschrijven van de DPF blijft de ADM dan ook nog gewoon actief.
Dat was bij de mijne dus niet het geval. De DPF operatie heeft het ADM gebeuren ook buiten werking gesteld.
Of toch op zijn minst de storingen in het dashboard....
YannickC
2nd Gear member

volvoRaoul schreef: Er worden hierboven 2 verschillende dingen met elkaar verwart. 't roetfilter regeneratie proces staat los van adm. Die laatste dient alleen maar voor het reinigen van de verstuivers en zorgt voor een schonere verbranding.
Echt? Dat moet ik eens dieper bekijken dan.
Allesinds ben ik er intussen (al enige tijd later nu , dus ook meer gesleuteld)
achter dat de Adm gewoon rechtstreek mengt in de dieseltank. Dus geen aparte leiding naar de motor.
WYD
3rd Gear member

Adm fouten geeft alleen storingen die je uit kunt lezen met Vida, niet op dashboard.
Volvoless, nu Golf VII
YannickC
2nd Gear member

WYD schreef: Adm fouten geeft alleen storingen die je uit kunt lezen met Vida, niet op dashboard.
Mijn v50 2.0d gaf anders wel een motorstoring op het dashboard die afkomstig was van de ADM.
De Adm opzich geeft idd storing terug, maar er was ook een ECM storing die verwees naar de ADM.
Het is de ECM melding die weg is na softwareaanpassing (en dus geen motorproblemen meer veroorzaakt) maar de adm melding opzich is wel nog aanwezig in de computer bij uitlezen.
volvoRaoul
2nd Gear member

Het is de ECM melding die weg is na softwareaanpassing (en dus geen motorproblemen meer veroorzaakt) maar de adm melding opzich is wel nog aanwezig in de computer bij uitlezen. 
Is daarmee de melding op het dashboard nu ook weg?
Laatst gewijzigd door volvoRaoul op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
YannickC
2nd Gear member

volvoRaoul schreef:
Is daarmee de melding op het dashboard nu ook weg?
In mijn geval dus wel...
Ik rijd intussen al jaren probleemloos rond met een defecte adm vlotter.
Laatst gewijzigd door YannickC op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
volvoRaoul
2nd Gear member

Dan ben ik benieuwd hoe en/of waar je aan deze software aanpassing bent gekomen.
YannickC
2nd Gear member

volvoRaoul schreef: Dan ben ik benieuwd hoe en/of waar je aan deze software aanpassing bent gekomen.
DTC Tuning
volvoRaoul
2nd Gear member

Ah, die naam zegt me iets. Volgens mij hebben we hier in een ander topic al over gesproken.
Ik heb dtc destijds gebeld, en zij willen alleen werken aan auto's die nog in orginele staat zijn. Zegge, nog geen tuning, dpf of egr aanpassing hebben. Ze hadden geen zin om in de "rotzooi" van een ander te gaan werken. Erg jammer, aangezien mijn auto al gedaan is door volvotune.
YannickC
2nd Gear member

volvoRaoul schreef: Ah, die naam zegt me iets. Volgens mij hebben we hier in een ander topic al over gesproken.
Ik heb dtc destijds gebeld, en zij willen alleen werken aan auto's die nog in orginele staat zijn. Zegge, nog geen tuning, dpf of egr aanpassing hebben. Ze hadden geen zin om in de "rotzooi" van een ander te gaan werken. Erg jammer, aangezien mijn auto al gedaan is door volvotune.
Dat is inderdaad vervelend. En kan volvotune er dan niet uit geraken?
Desnoods eerst originele software erin en dan opnieuw laten doen maar dan ben je natuurlijk wel 2 keer aan het betalen...
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”