V50 2.4 D5 vs 2.0 D, welke motor betrouwbaarder

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27409
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De geartronic heeft dacht ik 163 pk, de handbak had er ietsje meer.
Of was het verschil alleen in koppel?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
riffii
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 12.10.2014 - 11:43

DB200 schreef: Deze D5 heeft 163pk. Heeft de Hollandse D5 dat ook of was het 185pk?
Iemand had mij ooit uitgelegd dat er na 2005 een nieuwer type werd uitgebracht meer meer vermogen (180 pk).
Herkenbaar aande grijze afdekkap onder de motorkap ipv zwart.

Dit type had wat meer kwaaltjes zoals de kleppenstoters die eerder kapot gingen .
Maar kan t ook verkeerd onthouden hebben hoor...
Volvo V50 2.0D edition II Bj Okt 2009 (new Baby 2019)
Volvo Xc90 Volvo XC90 2.4 D5 Executive Bj sept 2004 (new baby 2018)
Volvo s60 2.4D Chromo Momentum bj Okt. 2005 163 pk 200 pk chiptuned geartronic. (Bye bye 2017)
Volvo s60 2.4D5 bj okt 2004 163pk (bye bye 2015)
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1600
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

In België kan het vermogen van 163pk ook fiscale redenen hebben, het betreft dan een 'geknepen' versie omwille van die reden.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3161
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

fredhead schreef: De geartronic heeft dacht ik 163 pk, de handbak had er ietsje meer.
Of was het verschil alleen in koppel?
Beide 180pk, maar de automaat 50nm minder. De 163pk komt niet origineel uit NL.
Gebruikersavatar
laurens8
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 05.06.2019 - 17:45

Frits V70 schreef: De D3 is het 2.4 5 cil blok met een kortere slag. Zo komt men aan de 2.0 liter. Verder onverwoestbaar zoals de 2.4 en nog zuiniger ook.
Ik heb zelf tzt voor een D2 gekozen omwille van zuinig rijden. Wat ik begreep is dat de 2.0d iets minder zuinig is dan de 1.6/D2(makes sense) en juist de 5-cilinders wel een slokje lusten.
Aangezien de D3/4 eigenlijk het D5 blok is en daarmee dezelfde (interne)massa in beweging te brengen heeft kun je dan net zo goed de D5 nemen. Of zeg ik nu iets total onlogisch?

Dat de D5 een degelijk blok is, is bekend. Echter ook de 2.0d zie je met serieuze km standen >400.000km. Kortom beide lijken me geen slechte keus en vwb het 2e hands aanbod heb je met de 2.0d veel meer keus.
V50 D2 R-Design 2012 18' Atreus
Volvo tune(d)
Gebruikersavatar
riffii
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 12.10.2014 - 11:43

Nou na een hoop gezoek en heel wat bezoekjes ben ik den ik geslaagd!

Ben gevallen voor beestje uit 2009, 2.0 d icm automaatbak. Na leasecontract door leaserijder gekocht en daarna bij dochter terecht gekomen .. volvo gekken net als ik.

Deze deed er gelukkig afstand van ivm een andere lease wagen.
Moet zeggen dat de wagen lekker op de weg ligt met 17 inch velgjes, trekt aardig voor de 136pktjes die dit blok heeft. Ben altijd 163+40 (tuning) gewend maar moet bekennen... is echt vlot!!

Heerlijk wagentje tot nu toe , wat me we opviel is bij kickdown opmde snelweg er wel een kleine rookpluim steeds verschijnt. Dat is iets om in de gaten te houden.... kan van alles zijn.
Volvo V50 2.0D edition II Bj Okt 2009 (new Baby 2019)
Volvo Xc90 Volvo XC90 2.4 D5 Executive Bj sept 2004 (new baby 2018)
Volvo s60 2.4D Chromo Momentum bj Okt. 2005 163 pk 200 pk chiptuned geartronic. (Bye bye 2017)
Volvo s60 2.4D5 bj okt 2004 163pk (bye bye 2015)
Gebruikersavatar
riffii
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 12.10.2014 - 11:43

14100E35-3F79-4AD7-AEF9-89CB22786A15.jpeg
914F9922-2CB4-4D8A-8E8A-2BA6CB736260.jpeg
F4B0827D-2DDB-43B9-BA5F-B087D1B2257A.jpeg
5390C4C4-ECED-4F04-9360-B706A5AE8E45.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V50 2.0D edition II Bj Okt 2009 (new Baby 2019)
Volvo Xc90 Volvo XC90 2.4 D5 Executive Bj sept 2004 (new baby 2018)
Volvo s60 2.4D Chromo Momentum bj Okt. 2005 163 pk 200 pk chiptuned geartronic. (Bye bye 2017)
Volvo s60 2.4D5 bj okt 2004 163pk (bye bye 2015)
Gebruikersavatar
T5 gek
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
Locatie: Grunn

Mooie wagen! Gefeliciteerd!
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic


Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1570
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Regelmatig olie peilen bij de 2.0d.icm automaat!
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3161
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Beter te weinig olie dan te veel. 😛
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1570
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Jelmer de Jong schreef: 29.11.2019 - 14:36 Beter te weinig olie dan te veel. 😛
Idd, maar dat teveel is nogal een dingetje bij deze motoren. Daarom elke week even kijken of het peil niet oploopt.
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

Mooie wagen hoor, interieur ook knap in de uitvoering.
Ik rijd zelf ook 2.0d incl automaat heerlijke combi!, die van mijn staat nu op 380.000 en rijd nog steeds top.
Gr Pieter
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Heel mooi met dat lichte interieur!
V40 T2 Nordic+
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1600
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

Mooie V50, leuke kleur en interieur
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Gebruikersavatar
riffii
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 12.10.2014 - 11:43

The Mechanic schreef: 29.11.2019 - 15:30
Jelmer de Jong schreef: 29.11.2019 - 14:36 Beter te weinig olie dan te veel. 😛
Idd, maar dat teveel is nogal een dingetje bij deze motoren. Daarom elke week even kijken of het peil niet oploopt.
hoe kan de olie nou oplopen? Normaal moet t toch zakken?

Dit is iets nieuws voor me. Verder ben ik echt happy met mijn nieuw schatje... heerlijk zuinig. Mis alleen t gebrom van de D5 een beetje
Volvo V50 2.0D edition II Bj Okt 2009 (new Baby 2019)
Volvo Xc90 Volvo XC90 2.4 D5 Executive Bj sept 2004 (new baby 2018)
Volvo s60 2.4D Chromo Momentum bj Okt. 2005 163 pk 200 pk chiptuned geartronic. (Bye bye 2017)
Volvo s60 2.4D5 bj okt 2004 163pk (bye bye 2015)
Gebruikersavatar
riffii
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 12.10.2014 - 11:43

Thnx allemaal mannen... ben ook heel erg happy met de kleurcombo. Nu kijken hoe we em verder kunnen ‘verbeteren’ met wat dingetjes haha
Volvo V50 2.0D edition II Bj Okt 2009 (new Baby 2019)
Volvo Xc90 Volvo XC90 2.4 D5 Executive Bj sept 2004 (new baby 2018)
Volvo s60 2.4D Chromo Momentum bj Okt. 2005 163 pk 200 pk chiptuned geartronic. (Bye bye 2017)
Volvo s60 2.4D5 bj okt 2004 163pk (bye bye 2015)
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

riffii schreef: 30.11.2019 - 21:30
The Mechanic schreef: 29.11.2019 - 15:30
Jelmer de Jong schreef: 29.11.2019 - 14:36 Beter te weinig olie dan te veel. 😛
Idd, maar dat teveel is nogal een dingetje bij deze motoren. Daarom elke week even kijken of het peil niet oploopt.
hoe kan de olie nou oplopen? Normaal moet t toch zakken?

Dit is iets nieuws voor me. Verder ben ik echt happy met mijn nieuw schatje... heerlijk zuinig. Mis alleen t gebrom van de D5 een beetje
Wanneer de regeneratie van het roetfilter niet goed gaat / niet afgemaakt kan worden kan dit voorkomen. Tijdens de regeneratie wordt er extra dieselolie ingespoten, dit loopt ook een klein beetje langs de zuigerwanden in het carter. gaat dit proces continu door dan komt er zoveel diesel bij de olie dat het oliepeil stijgt. Het is dus een typisch diesel-roetfilter probleem, sommige motoren zoals de 2.0D hebben daar meer last van...
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1570
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

sequence schreef: 30.11.2019 - 21:36
riffii schreef: 30.11.2019 - 21:30
The Mechanic schreef: 29.11.2019 - 15:30

Idd, maar dat teveel is nogal een dingetje bij deze motoren. Daarom elke week even kijken of het peil niet oploopt.
hoe kan de olie nou oplopen? Normaal moet t toch zakken?

Dit is iets nieuws voor me. Verder ben ik echt happy met mijn nieuw schatje... heerlijk zuinig. Mis alleen t gebrom van de D5 een beetje
Wanneer de regeneratie van het roetfilter niet goed gaat / niet afgemaakt kan worden kan dit voorkomen. Tijdens de regeneratie wordt er extra dieselolie ingespoten, dit loopt ook een klein beetje langs de zuigerwanden in het carter. gaat dit proces continu door dan komt er zoveel diesel bij de olie dat het oliepeil stijgt. Het is dus een typisch diesel-roetfilter probleem, sommige motoren zoals de 2.0D hebben daar meer last van...
Een veel voorkomend probleem bij de 2.0D met roetfilter. Als je niet regelmatig olie peilt en het loopt op zonder dit in de gaten te hebben gaat de motor op hol en is het einde verhaal. Zo hebben zich in de loop der jaren al het hoop 2.0D's zichzelf geëlimineerd...

Moet trouwens op niet op max (100%) staan op de peilstok maar op zo'n 75%.
Gebruikersavatar
riffii
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 12.10.2014 - 11:43

En als ik zeg roetfilter eruit slopen ... ben ik dan van dit mogelijk voorkomend kwaaltje af? Zou toch doodzonde zijn om zo een motor om zeep te helpen.

Vind t trouwens nogal wat om iedere week je motorolie te peilen. Alleen daarom zou ik die roetfilter eruit willen hebben. Verder is het brandstofverbruik dan ook een stuk minder heb ik me ooit laten vertellen
Volvo V50 2.0D edition II Bj Okt 2009 (new Baby 2019)
Volvo Xc90 Volvo XC90 2.4 D5 Executive Bj sept 2004 (new baby 2018)
Volvo s60 2.4D Chromo Momentum bj Okt. 2005 163 pk 200 pk chiptuned geartronic. (Bye bye 2017)
Volvo s60 2.4D5 bj okt 2004 163pk (bye bye 2015)
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1600
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

Misschien een hele stomme vraag, maar hoe krijg ik een teveel aan motorolie er uit?
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”