rammel B-stijl en zoemen na uitzetten motor

Plaats reactie
nomat
1st Gear member

Goede morgen.

Sinds enige tijd hoor ik de volgende dingen:

1. Rammeltje / getik / gekraak B-stijl rond oor-hoogte. Zachtjes hoorbaar op slechte weg / bewegen van de koets. Oorzaak onbekend; zit er een kabeltje los, of bekleding-lijm los? Heb zelf al wat zitten friemelen aan de gordelspanner, handgreep en wat gedrukt tegen de hemelbekleding en kunststof panelen. Zonder resultaat.
2. Na uitzetten van de motor (korte / lange rit; maakt niet uit) een zacht zoemend geluidje van voor-onder de auto. zoemend geluid lijkt op een kleine elektromotor?

Als iemand soortgelijke ervaringen of tips heeft, dan hoor ik het graag.
Volvo V60 Polar+Dynamic T3 MY 2018 handges.6-bak wit
VincentG
1st Gear member

Hallo,

Ik herken nummer 1. Bij mijn auto is het de bestuurders deurpaneel die wat kraakt. Als ik tijdens het rijden er licht tegenaan druk dan is het geluid weg.
Heb nog niet de tijd genomen om het paneel los te maken, ik vermoed dat er dubbelzijdig tape o.i.d. achter zit wat iets los geraakt is.

Nummer 2, wellicht de ventilator die je nog hoort na het uitzetten van de auto? Bij warmer weer wil deze nog wel eens een tijdje na draaien om de motor te blijven koelen.
2020 Volvo S60 T6 Twin Engine R-Design
2011 Volvo V60 T5 Summum
nomat
1st Gear member

dank voor je reactie VincentG.

het rammel/kraakgeluidje zit iets hoger, precies bij mijn linker oor ergens (althans dat denk ik)
ik heb het al bij de volgende servicebeurt (60 dkm) gemeld, dus hopelijk kunnen ze er iets aan doen

het zachtjes zoemen is een hogere frequentie dan dat van de fan, en ook veel zachter; je hoort het nauwelijks.
rona222
2nd Gear member

nomat schreef: dank voor je reactie VincentG.

het rammel/kraakgeluidje zit iets hoger, precies bij mijn linker oor ergens (althans dat denk ik)
ik heb het al bij de volgende servicebeurt (60 dkm) gemeld, dus hopelijk kunnen ze er iets aan doen

het zachtjes zoemen is een hogere frequentie dan dat van de fan, en ook veel zachter; je hoort het nauwelijks.
Dat zachtjes zoemen hoor ik ook als die in m'n garage staat, dat stopt na enkele minuten , ik heb dan ook tijdens dat gezoem de motorkap geopend, dan hoor je wel een hoger schriel piepend geluid .... ik ga het ook laten nakijken, lijkt mij niet normaal en het is zeker “geen ventilator.....
XC60 D4 181 PK (Black Sapphire metallic) R-Design
V60 D3 136 PK (Bright Silver metallic) MY 2014
V60 1.6D Start & Stop (saville grey) momentum, motion, MY2012
V50 1.6D Start & Stop | black sapphire metallic | Business Pack | MY10
wurtel
2nd Gear member

Het zachtjes zoemen herken ik van mijn S60, volgens mij hoort het wel zo. Misschien iets wat nog ergens wat koeling regelt ofzo, bv. bij de turbo (beetje olie rondpompen o.i.d.?).
144 - 244 - 440 - 440 - V40 - V40 - S60 - S60 - S60 - XC40 (2019-07)
Gilbert 20
3rd Gear member

Dat zachtjes zoemen bij het uitzetten van de motor heb ik ook , het duurt ongeveer 1 minuutje , maar ik denk dat dit normaal is .
nomat
1st Gear member

Dat zachtjes zoemen bij het uitzetten van de motor heb ik ook , het duurt ongeveer 1 minuutje , maar ik denk dat dit normaal is .
klopt. het duurt een minuutje of zo. en slechts zachtjes, niet schriel of piepen.
over een paar weken is de service beurt en ze gaan het dan even checken.
Gilbert 20
3rd Gear member

nomat schreef:
klopt. het duurt een minuutje of zo. en slechts zachtjes, niet schriel of piepen.
over een paar weken is de service beurt en ze gaan het dan even checken.
Nomat ,
Als je iets meer weet , laat je dan even weten of dat geluid normaal is ? Zo weten wij ook of we het moeten laten nakijken of niet.
Alain VdS
1st Gear member

Hallo

Het fluitend geluid na het uitzetten van de motor is bij mij ook (2.0l T3) , het klinkt zeker niet als een ventilator en is volgens mij iets van de airco dat nog even blijft nadraaien. Niets om je zorgen over te maken.

groetjes
Alain
Volvo V60 T3 2.0 152pk (2018) Kinetic - Onyx Black
BMW 118D
Hanegem
3rd Gear member

Klopt, het zoemen is van de airco die nog even nadraait om de zaak droog te blazen zodat er geen schimmel ontstaat.
Rijd nooit harder dan je engelbewaarder kan vliegen
borleias
Starter

Klopt, is de verdamper van de airco.
Gilbert 20
3rd Gear member

Toch fijn zo een forum , wat je hier allemaal te weten komt.
Heb even gaan kijken en blijkt inderdaad van de airco , nahef uiteten van de airco geen geluid meer.
Bedankt forum leden .
TJ-Gingerman
1st Gear member

borleias schreef: Klopt, is de verdamper van de airco.
Draait die ook na wanneer je de AirCo niet gebruikt hebt?
Ik heb die 'zoem' ook na het uitzetten van de auto, maar het maakt niet uit of ik A/C of reguliere ventilatie heb gebruikt...

...aan de andere kant, maak me er totaal geen zorgen over, het klinkt meer als het nakoelen van de computers of zachtjes afpompen van vloeistoffen oid

Ben wel benieuwd wat het nou precies is :-)
...en dan nog, het is zoals het is; het je aantrekken is een keuze --> laat het lekker los!
nomat
1st Gear member

we horen het vanmiddag. vandaag grote 60 duizend km beurt alweer :-)
nomat
1st Gear member

Hoi ik zou nog even reageren.
Ze hebben niets "abnormaals" kunnen vinden. - Het lijkt inderdaad zo te horen.
Vreemd dat het me zeg maar een half jaar geleden niet opgevallen is en nu wel.
Hij doet het zelfs als ik de (koude) auto s'ochtends even op de oprit moet verzetten.
Droogblazen van airco o.i.d. lijkt me dan nog niet aan de orde; de motor heeft dan 20 seconden aangestaan ...
DB200
6th Gear member

Na uitzetten van de motor (korte / lange rit; maakt niet uit) een zacht zoemend geluidje van voor-onder de auto. zoemend geluid lijkt op een kleine elektromotor?
Dit is een volstrekt normaal geluid. Dit is de gasklep/luchtklep die zich sluit bij het afzetten van de motor. Daarna opent/kalibreert dit ding zich weer om na een minuutje in de ruststand te gaan staan. Tenminste, zo is het uitgelegd door de monteur toen ik hem van dit "probleem" vertelde en liet zien.

Bij koude motor is het geluid meer aanwezig dan bij warme motor.
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”